א.א
Well-known member
לכבוד מכון מאור ישראל
בספר הנפלא קיצור שלחן ערוך חזו"ע (עמוד של"ח) כתבו
תינוק שאינו יכול לינוק היישר מאימו כגון שנולד פג ונמצא באינקובטור, או שהוא חולה ואינו יכול לינוק, מעיקר הדין מותר לאמו לחלוב בשבת לתוך בקבוק לצורך האכלתו, אע"פ שיש בזה איסור תורה הואיל ותינוק זקוק לחלב אם חסרון החלב מהוה סכנה בשבילו ויכולה להוציא החלב בן בידה ובין במשאבה וכ"ו
ואף בימינו שמצוי תחליף חלב אם לתינקות, גם כן מותר לאם לשאוב החלבבשבת לצורך התינוק , ואפיל אם עדין לא התרגל התינוק לחלב האם, הואיל וזהו מזונו הטבעי ובספק סכנה אין להתחשב כלל בתחליף מזון אחר. וציינו כאן בהערה לחזו"ע ח"ג עמוד תא וליבי"א ח"ט ס"ס לב.
והנה מהדברים משמע דתינוק שאוכל גם מטרנה וגם יונק מאימו מותר לשאוב בשבילו בשבת. וכן הורה רב אחד בבית הכנסת אצלנו.
ולענ"ד אין זה הדין ולא התכוין מרן הגר"ע להתיר דבר זה.
דהנה ביבי"א בסוף התשובה כתב
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן לב
וכן ראיתי לידידי הגרש"ז אוירבך, שהובא בספר שמירת שבת כהלכתה ח"א (פרק לו הערה סב) שאפילו אם עדיין לא התרגל התינוק לחלב אם, מותר לחלוב עבורו בשבת לתוך כלי, הואיל וזהו המזון הטבעי שלו, ובספק סכנה אין להתחשב בתחליף של מזון אחר. ע"ש. וכן עיקר.
ובהמשך מצורף החזו"ע
והנה תיבות אלו לא ברורות מה פירוש לא התרגל לחלב אם
ובשמירת שבת כהלכתה שהוא מקור הדין ביאר כוונתו שהתינוק לא התרגל לינק מהאשה עצמה אלא באמצעות כלי. [ומצורף תמונה בסמוך]
אך לא התכוין להתיר לתינוק ששותה גם מטרנה דהא כיון דחזינן דאין לו סכנה בשתיית תחליפים אסור לחלוב בעבורו.
וזה א"ש עם מ"ש ביבי"א אם מותר לשאוב לתוך כלי.
בספר הנפלא קיצור שלחן ערוך חזו"ע (עמוד של"ח) כתבו
תינוק שאינו יכול לינוק היישר מאימו כגון שנולד פג ונמצא באינקובטור, או שהוא חולה ואינו יכול לינוק, מעיקר הדין מותר לאמו לחלוב בשבת לתוך בקבוק לצורך האכלתו, אע"פ שיש בזה איסור תורה הואיל ותינוק זקוק לחלב אם חסרון החלב מהוה סכנה בשבילו ויכולה להוציא החלב בן בידה ובין במשאבה וכ"ו
ואף בימינו שמצוי תחליף חלב אם לתינקות, גם כן מותר לאם לשאוב החלבבשבת לצורך התינוק , ואפיל אם עדין לא התרגל התינוק לחלב האם, הואיל וזהו מזונו הטבעי ובספק סכנה אין להתחשב כלל בתחליף מזון אחר. וציינו כאן בהערה לחזו"ע ח"ג עמוד תא וליבי"א ח"ט ס"ס לב.
והנה מהדברים משמע דתינוק שאוכל גם מטרנה וגם יונק מאימו מותר לשאוב בשבילו בשבת. וכן הורה רב אחד בבית הכנסת אצלנו.
ולענ"ד אין זה הדין ולא התכוין מרן הגר"ע להתיר דבר זה.
דהנה ביבי"א בסוף התשובה כתב
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן לב
וכן ראיתי לידידי הגרש"ז אוירבך, שהובא בספר שמירת שבת כהלכתה ח"א (פרק לו הערה סב) שאפילו אם עדיין לא התרגל התינוק לחלב אם, מותר לחלוב עבורו בשבת לתוך כלי, הואיל וזהו המזון הטבעי שלו, ובספק סכנה אין להתחשב בתחליף של מזון אחר. ע"ש. וכן עיקר.
ובהמשך מצורף החזו"ע
והנה תיבות אלו לא ברורות מה פירוש לא התרגל לחלב אם
ובשמירת שבת כהלכתה שהוא מקור הדין ביאר כוונתו שהתינוק לא התרגל לינק מהאשה עצמה אלא באמצעות כלי. [ומצורף תמונה בסמוך]
אך לא התכוין להתיר לתינוק ששותה גם מטרנה דהא כיון דחזינן דאין לו סכנה בשתיית תחליפים אסור לחלוב בעבורו.
וזה א"ש עם מ"ש ביבי"א אם מותר לשאוב לתוך כלי.