• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

אין דין קביעות סעודה על בורקסים ובצק עלים?!

אור יעקב

Active member
יש חידוש גדול של הרב אלקנה ישראל שליט"א שמורה על בורקסים ושאר דברים העשויים מבצק עלים שלא שייך עליהם דין קביעות סעודה.
והטעם פשוט שיש בהם מעל 50% מרגרינה (שמן) ודינם כדבר מטוגן שלא שייך בו קביעות סעודה.
וכתב שם שהרב מאיר מאזוז זצוק"ל הסכים עימו בזה.
- שאלתי היא אם מישהו מכיר מאן דהו שגם נגע בנושא הזה.
1746127768471.png1746127804994.png
 
הראשל"צ כתב בצורה ברורה בילקו"י ברכות החדש עמ' תרכב' שדינו כאפוי ולא מטוגן. והסביר בביאורים שאע"פ שבאמצע המרגרינה כביכול מטגנת אותו, אך הטיגון לא ניכר והמרגרינה נבלעת כולה בעיסה ולכן יש לו דין של אפוי ולא מטוגן. ע"כ. ופשוט.
 
הראשל"צ כתב בצורה ברורה בילקו"י ברכות החדש עמ' תרכב' שדינו כאפוי ולא מטוגן. והסביר בביאורים שאע"פ שבאמצע המרגרינה כביכול מטגנת אותו, אך הטיגון לא ניכר והמרגרינה נבלעת כולה בעיסה ולכן יש לו דין של אפוי ולא מטוגן. ע"כ. ופשוט.
זכור לי שמרן שליט"א לא כ"כ הרחיב על הנושא בילקו"י ברכות, רק הזכיר זאת בכמה מילים. (וידוע שמרן שליט"א בכל הנושאים של ברכות מפנה לרב אלקנה ישראל שליט"א שבקי בצורה אדירה בנושא הזה, והרב אלקנה כתב בצורה מקיפה על הנושא שאפי' שהשמן בפנים ולא בחוץ זה מחשיב אותו כמטוגן)
 
זכור לי שמרן שליט"א לא כ"כ הרחיב על הנושא בילקו"י ברכות, רק הזכיר זאת בכמה מילים. (וידוע שמרן שליט"א בכל הנושאים של ברכות מפנה לרב אלקנה ישראל שליט"א שבקי בצורה אדירה בנושא הזה, והרב אלקנה כתב בצורה מקיפה על הנושא שאפי' שהשמן בפנים ולא בחוץ זה מחשיב אותו כמטוגן)
מחילה כל אלו סיפורים ואין מקומם בנידון הלכתי. והדברים פשוטים בילקו"י ותו לא מידי, ואיזו מן טענה זאת "רק הזכיר זאת בכמה מילים"? וכי מרן שליט"א מפריח דברים באוויר ח"ו???. יש גבול כמה אפשר להעמיס בדברי הרב שליט"א ומרן זצ"ל.
 
נערך לאחרונה:
מחילה כל אלו סיפורים ואין מקומם בנידון הלכתי. והדברים פשוטים בילקו"י ותו לא מידי, ואיזו מן טענה זאת "רק הזכיר זאת בכמה מילים"? וכי מרן שליט"א לא מפרחי דברים באוויר ח"ו???. יש גבול כמה אפשר להעמיס בדברי הרב שליט"א ומרן זצ"ל.
קודם מחילה מכת"ר, אבל זה נראה מדבריך כאילו יש בי איזה "זלזול" ח"ו כלפי מרן שליט"א.
רק שתדע שאני הולך כמו פסקי מרן הראשל"צ בכל ההלכות, ורק בשתי דברים שבררתי את הנושא ויצא לי לא כמו שכתב מרן אני עושה. (א. משחקים בשבת ב. הדין הנ"ל)
- לא העמסתי שום דבר בדברי מרן שליט"א, אני חוזר ואומר שדעתו שיש ע"ז קביעות סעודה, ורק כתבתי את הנ"ל להראות שסומך על הרב אלקנה ישראל שליט"א בהרבה דברים, ובנושא הנ"ל הרב אלקנה ביאר והרחיב בטוב טעם ודעת, ומרן הראשל"צ שליט"א לא התייחס לכל הטענות.
 
קודם מחילה מכת"ר, אבל זה נראה מדבריך כאילו יש בי איזה "זלזול" ח"ו כלפי מרן שליט"א.
רק שתדע שאני הולך כמו פסקי מרן הראשל"צ בכל ההלכות, ורק בשתי דברים שבררתי את הנושא ויצא לי לא כמו שכתב מרן אני עושה. (א. משחקים בשבת ב. הדין הנ"ל)
- לא העמסתי שום דבר בדברי מרן שליט"א, אני חוזר ואומר שדעתו שיש ע"ז קביעות סעודה, ורק כתבתי את הנ"ל להראות שסומך על הרב אלקנה ישראל שליט"א בהרבה דברים, ובנושא הנ"ל הרב אלקנה ביאר והרחיב בטוב טעם ודעת, ומרן הראשל"צ שליט"א לא התייחס לכל הטענות.
כבודו חושב שלא שמנו לב שיצא לכם בכמה הלכות (יותר מאלו שציינתם) לא כמו מרן זצ"ל והרב שליט"א. למה כבודו חושב שהגבנו בכמה מקומות על דבריכם? אם יצא לכם לא כמו הרב ע"ה זה בסדר, דרכה של תורה, אך לא לנסות לעקם את דברי הרב ע"ה והראשל"צ שליט"א.
שסומך על הרב אלקנה ישראל שליט"א בהרבה דברים,
לא הבנתי מה זה "סומך"? אע"פ שהרב אלקנה שליט"א תלמיד חכם עצום, אך בוא נדייק- הרב אלקנה סומך על הראשל"צ ולא להיפך, הרב גברא רבא מספיק כדי לסמוך על כושר עיונו ופסיקתו בלבד. ובמטותא מינך לא לציין לנו את עניין הבמבה כי הדברים ישנים.
 
כבודו חושב שלא שמנו לב שיצא לכם בכמה הלכות (יותר מאלו שציינתם) לא כמו מרן זצ"ל
זה פשוט "הוצאת שם רע"!!!
אין הלכה אחת שכתבתי לא כמו מרן זצוק"ל!
(מה שכתבתי על שטיפת המברשת אחר הצחצוח באופן שאינו שוטף אותה בידיו, נתבאר כבר במקומו שהיתר זה אף לדעת מרן זצוק"ל וכמו שכתבו כמה רבנים מפוסקי זמנינו. ואף מרן הראשל"צ שליט"א לא התייחס למקרה שאינו שוטף בידיו!)
והרב שליט"א.
אדרבה, תציין איפה יצא לי בעוד מקומות לא כמו מרן!? (נידון המברשת שיניים כבר כתבתי לעיל ונידון ספירת העומר גם נידון במקומו ואכמ"ל, ורק משחקים בשבת וקביעות סעודה כתבתי שאני נוהג לא כמו שפסק מרן שליט"א, אחרי שנתבררו לי הדברים היטב)
למה כבודו חושב שהגבנו בכמה מקומות על דבריכם? אם יצא לכם לא כמו הרב ע"ה זה בסדר, דרכה של תורה, אך לא לנסות לעקם את דברי הרב ע"ה והראשל"צ שליט"א.
בשום מקום לא עיקמתי את דבריהם!
-
וכבר כתבתי לך שאני יודע שמרן שליט"א פסק גם לגבי משחקים בשבת וגם לגבי קביעות סעודה לא כמש"כ. (ונידון הצחצוח שיניים נתבאר כבר במקומו ואכ"מ)
לא הבנתי מה זה "סומך"? אע"פ שהרב אלקנה שליט"א תלמיד חכם עצום, אך בוא נדייק- הרב אלקנה סומך על הראשל"צ ולא להיפך, הרב גברא רבא מספיק כדי לסמוך על כושר עיונו ופסיקתו בלבד. ובמטותא מינך לא לציין לנו את עניין הבמבה כי הדברים ישנים.
אולי הבנת מדברי שגם למרן שליט"א אין דין קביעות סעודה...
אבל כל כוונתי לבאר שהרב אלקנה שליט"א הוא ת"ח עצום שמרן מפנה אליו הרבה אנשים בנושא של הלכות ברכות. ואם מרן הראשל"צ הזכיר את הנידון דידן בכמה מילים ללא ראיות וללא דיון בדברי הפוסקים, והרב אלקנה שליט"א כתב ע"ז תשובה באורך ועברתי על תשובתו הנפלאה וראיתי דברים בהירים כשמש, וודאי שאני יעשה כמו שהוא פסק.
 
נערך לאחרונה:
זה פשוט "הוצאת שם רע"!!!
אין הלכה אחת שכתבתי לא כמו מרן זצוק"ל!
(מה שכתבתי על שטיפת המברשת אחר הצחצוח באופן שאינו שוטף אותה בידיו, נתבאר כבר במקומו שהיתר זה אף לדעת מרן זצוק"ל וכמו שכתבו כמה רבנים מפוסקי זמנינו. ואף מרן הראשל"צ שליט"א לא התייחס למקרה שאינו שוטף בידיו!)

אדרבה, תציין איפה יצא לי בעוד מקומות לא כמו מרן!? (נידון המברשת שיניים כבר כתבתי לעיל, ורק משחקים בשבת וקביעות סעודה כתבתי שאני נוהג לא כמו שפסק מרן שליט"א, אחרי שנתבררו לי הדברים היטב)

בשום מקום לא עיקמתי את דבריהם!?
-
וכבר כתבתי לך שאני יודע שמרן שליט"א פסק גם לגבי משחקים בשבת וגם לגבי קביעות סעודה לא כמש"כ. (ונידון הצחצוח שיניים נתבאר כבר במקומו ואכ"מ)

אולי הבנת מדברי שגם למרן שליט"א אין דין קביעות סעודה...
אבל כל כוונתי לבאר שהרב אלקנה שליט"א הוא ת"ח עצום שמרן מפנה אליו הרבה אנשים בנושא של הלכות ברכות. ואם מרן הראשל"צ הזכיר את הנידון דידן בכמה מילים ללא ראיות וללא דיון בדברי הפוסקים, והרב אלקנה שליט"א כתב ע"ז תשובה באורך ועברתי על תשובתו הנפלאה וראיתי דברים בהירים כשמש, וודאי שאני יעשה כמו שהוא פסק.
לגבי המברשת שיניים- אין עניין לחזור על הדברים כיון שכבר הוכחנו במקומו שגם שם הדברים הם לא עפ"י מרן זיע"א, וזו דוגמא טובה לניסיון "להתאים" את דברי הרב ע"ה לשיטתכם (וזה שהרב נקי והרב אלקנה פסקו כן לא אומר כלום לגבי דעתו של מרן).

לגבי קביעות סעודה- הבנתי בדיוק מה אמרתם, וכיון שכתבתם שהראשל"צ שליט"א "רק הזכיר זאת בכמה מילים" (והמשמעות הברורה היא כדי לנסות לערער את ביסוס הפסק, ולומר שהרב אלקנה התייחס לכך בצורה יותר יסודית (בוא נקרא לילד בשמו)), ראינו צורך להגיב בצורה שהגבנו.

אמרנו לכם כבר במקו"א שהדרך הזאת של לגבב רמזים מתוך דברי מרן ע"ה ולעשות את ה"יש על מה לסמוך" כהלכה, זו לא דרכנו, ולכן כת"ר ואנוכי מתנצחים בכמה הלכות. אנחנו נדאג שבכל הלכה דעת מרן תשמע בצורה ברורה בס"ד בל"נ.
 
לגבי המברשת שיניים- אין עניין לחזור על הדברים כיון שכבר הוכחנו במקומו שגם שם הדברים הם לא עפ"י מרן זיע"א, וזו דוגמא טובה לניסיון "להתאים" את דברי הרב ע"ה לשיטתכם (וזה שהרב נקי והרב אלקנה פסקו כן לא אומר כלום לגבי דעתו של מרן).
מחילה מכת"ר אבל זה פשוט זלזול להגיד ככה בצורה חריפה שההיתר "לא ע"פ מרן זצ"ל". אחרי שמרן זצוק"ל ומרן שליט"א לא דיברו להדיא באופן ששוטף את המברשת ללא שפשוף בידיו, ומדברי הפוסקים ומרן בחזו"ע ח"ו משמע להתיר, וכן רבים מפוסקי זמנינו מתירים זאת אף לדעת מרן זצוק"ל.
(והמשמעות הברורה היא כדי לנסות לערער את ביסוס הפסק,
ח"ו לערער את פסקי מרן שליט"א
ולומר שהרב אלקנה התייחס לכך בצורה יותר יסודית (בוא נקרא לילד בשמו)), ראינו צורך להגיב בצורה שהגבנו.
רק הסברתי למה אני נוהג כמש"כ הרב אלקנה ישראל שליט"א. אחרי שאני רואה טענות ברורות בדבריו שאין דין קביעות סעודה, ומרן שליט"א לא התייחס לטענות האלה, אני הולך כמוהו.
אנחנו נדאג שבכל הלכה דעת מרן תשמע בצורה ברורה בס"ד בל"נ.
בוודאי שנדאג.
ובאמת אין לי ח"ו "מלחמה" עם כת"ר. והמטרה של שנינו ברורה לחזק את פסקי מרן זצוק"ל בצורה ברורה. (ונקוה שלא נגיע לעוד "ויכוחים" כאלה...)
 
מחילה מכת"ר אבל זה פשוט זלזול להגיד ככה בצורה חריפה שההיתר "לא ע"פ מרן זצ"ל". אחרי שמרן זצוק"ל ומרן שליט"א לא דיברו להדיא באופן ששוטף את המברשת ללא שפשוף בידיו, ומדברי הפוסקים ומרן בחזו"ע ח"ו משמע להתיר, וכן רבים מפוסקי זמנינו מתירים זאת אף לדעת מרן זצוק"ל.

ח"ו לערער את פסקי מרן שליט"א

רק הסברתי למה אני נוהג כמש"כ הרב אלקנה ישראל שליט"א. אחרי שאני רואה טענות ברורות בדבריו שאין דין קביעות סעודה, ומרן שליט"א לא התייחס לטענות האלה, אני הולך כמוהו.

בוודאי שנדאג.
ובאמת אין לי ח"ו "מלחמה" עם כת"ר. והמטרה של שנינו ברורה לחזק את פסקי מרן זצוק"ל בצורה ברורה. (ונקוה שלא נגיע לעוד "ויכוחים" כאלה...)
את והב בסופה.
- ודרך אגב שבוע הבא ((ביום ראשון) בעזה"י יתברך אני ילך למרן שליט"א ואשאל אותו לגבי שטיפת המברשת ולגבי ספירת העומר מהי דעתו.
ייש"כ נשמח לשמוע מה דעתו הרמה בעניין.
 
- ודרך אגב שבוע הבא ((ביום ראשון) בעזה"י יתברך אני ילך למרן שליט"א ואשאל אותו לגבי שטיפת המברשת ולגבי ספירת העומר מהי דעתו.
אז אולי תשאל גם לגבי קביעות סעודה בבורקסים, אם ראה את דברי הרב אלקנה ישראל וכו'.
 
אז אולי תשאל גם לגבי קביעות סעודה בבורקסים, אם ראה את דברי הרב אלקנה ישראל וכו'.
יכול להיות שראה, כי הרבה חידושים בהלכות ברכות מרן הראשל"צ שליט"א חידש ע"פ דברי הרב אלקנה ישראל שליט"א.
(וכגון ברכת האדמה על במבה (ודוריטוס שהכל) וכן ברכת "המוציא" על מצה רטובה ועוד דברים שהרב אלקנה שליט"א חידש)
 
וכגון ברכת האדמה על במבה (ודוריטוס שהכל)
את זה חידש גם מעצמו, כיון שהוא בדק את הדברים.
ובנוסף, זה לא שהוא הסכים עמו (רק) בהלכה, אלא פשוט מבדיקת המציאות שהרב אלקנה בדק (ואח"כ גם הרב יצחק בעצמו).
ועוד, שבזה הנידון, הרב אלקנה ישראל כתב לברך על קורנפלקס האדמה, אז אפי' בנידון זה עצמו הרב לא הסכים איתו.
 
חזור
חלק עליון