אכילה בעת תיקון ליל שבועות

ראה מה שדיבר בזה בקובץ שואל ומשיב חי"א סי' קא
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_שואל ומשיב - יא - קובץ_745.pdf
    1.3 MB · צפיות: 9
  • אוצר החכמה_שואל ומשיב - יא - קובץ_744.pdf
    2.1 MB · צפיות: 4
  • אוצר החכמה_שואל ומשיב - יא - קובץ_743.pdf
    1.9 MB · צפיות: 7
כך כותב מפורש מרן החידא
יוסף בסדר סימן ב

סדר לחברה קדושה שרצו ללמוד לילה אחת כולה. לתקון כרת:

א. יזהרו להתפלל ערבית בחברה ותיכף אחר ערבית יתחילו הלימוד:

ב. יזהרו שלא יאכלו כלל אמנם ישתו קאהב"י ומים:

ג. יאמרו בהכנעה וידוי כו' מה נאמר כו':

ד. קודם לימודם יאמרו בלילה תפלה זו:
1717945183347.png
 
כך כותב מפורש מרן החידא
יוסף בסדר סימן ב

סדר לחברה קדושה שרצו ללמוד לילה אחת כולה. לתקון כרת:

א. יזהרו להתפלל ערבית בחברה ותיכף אחר ערבית יתחילו הלימוד:

ב. יזהרו שלא יאכלו כלל אמנם ישתו קאהב"י ומים:

ג. יאמרו בהכנעה וידוי כו' מה נאמר כו':

ד. קודם לימודם יאמרו בלילה תפלה זו:
הצג קובץ מצורף 21279
אבל מרן החידא כותב להתוודות בליל שבועות? - לא. אז הוא לא דיבר על יו"ט.
 
אבל מרןהחידא כותב להתוודות בליל שבועות? - לא. אז הוא לא דיבר על יו"ט.
הגחיד"א ז"ל כתב על תיקון כרת בעלמא, אבל השואל שאל
האם מישהו שמע או יודע מקור לכך שבשביל שייחשב הלימוד בליל שבועות תיקון כרת אז אסור לאכול במשך הלימוד?
כלומר, מי שרוצה שלימוד ליל שבועות יעלה לו כתיקון כרת.
בנוסף, כמדומני שלימוד ליל הושענא רבה הוא ג"כ תיקון כרת אע"פ שאין אומרים וידוי.
 
הגחיד"א ז"ל כתב על תיקון כרת בעלמא, אבל השואל שאל

כלומר, מי שרוצה שלימוד ליל שבועות יעלה לו כתיקון כרת.
בנוסף, כמדומני שלימוד ליל הושענא רבה הוא ג"כ תיקון כרת אע"פ שאין אומרים וידוי.
לענ"ד תיקון שבועות עולה ככמה כריתות אבל לא נראה לי שזה קשור לאוכל.
אולי השואל ישאל דרך דורש ציון את הגרב"צ מוצפי שליט"א
 
לענ"ד זה די פשוט
יש תיקון כרת שמובא ברבותינו והוא לא לעצום עין לילה שלם ולעסוק בתורה ועל זה הוסיף מרן החידא גם לא לאכול
וחכמי איש מצליח אמרו עד שסוף סוף נשארים ערים נרוויח תיקון כרת לפי חומרת מרן החידא
אך זה חומרא בעלמא כמ"ש מרן זצ"ל
אך מה שכן מי שישן אפילו קצת מפסיד התיקון כרת [אך מרוייח דברים אחרים שזה התיקון]
שכן תיקון ליל שבועות לא בא לתקן כרת אלא את מה שנרדמו עם ישראל
 
תודה רבה לכל חכמי הפורום... יישר כח... אני הבנתי שיש מקור וכמובן שאין זה חובה כלל וכו' וצריך עיון אם זה גם בשבועות...
אולי השואל ישאל דרך דורש ציון את הגרב"צ מוצפי שליט"א
אשמח לדעת איך לשאול...
ויעבור על איסור עינוי ביו"ט, ואח"כ יתענה ע"ז וכו' וכו'...
למה להחמיר בזה? תחמירו בדברים יותר חשובים!
לעניין זה אומר האמת, אני חושב שיש בזה תוספת חיזוק גדולה לבעלי הבתים וכדו' שדווקא הם מרגישים הרבה יותר קדושה והתעלות בכך שנמנעים לחלוטין מאכילה במשך כל הלילה וגורם להם חיזוק משמעותי בלי קשר לתיקון וכו' אלא בתור הנהגה בעלמא אפי'... יש כאלה שאם אוכלים אז מתעסקים בזה עסק גדול ובאמת זה מוציא אותם מהתיקון, בדידי הוה עובדא שבעבר שמעתי עניין זה וכך אמרתי לכמה אנשים אצלנו והם מאוד התחזקו וכו' אבל זה סתם בתור משהו צדדי כמובן רווח קטן מהצד ולא שבשביל זה נאמר כך לאנשים, רק אם יש מקור וכו'.
 
הרוצה לעשות כמרן החיד"א צריך לדעת שאינו עושה כן בליל שבועות שהרי כתב: "ותיכף אחר ערבית יתחילו הלימוד".

מצרף מה שליקטתי בעניותי:
ומידת חסידות למעט באכילה ובשתיה. ואם ילמד כל הלילה כראוי, ינצל מכרת (מועד לכל חי סי' כד ס"ב. החיד"א בלב דוד פרק לב, עמ' קצז). ועל ידי זה יהיה נפטר מעונש כרת אף אם יאכל וישתה מעט (מעין אומר ג,ו,טו. ובלבד שלא ישן מעת החשיכה אף קודם הלימוד כדמשמע גם בתורה לשמה סי' תמט. ובילקו"י תריח הביא שי"א שבליל שבועות ניצול מכמה כריתות.
אולם, בבית נאמן נשא תשע"ט כתב בשם אביו זצ"ל שלא לאכול כלום אלא רק לשתות ואז יחשב לתיקון כרת).

ובפרט אם האכילה המועטת מועילה לו להישאר ער
(וע' למרן החיד"א בספרו לב דוד פרק לב עמ' קצז (הביאו בכה"ח פלאג'י כד,ב) שלא זכר שאין לאכול לצורך תיקון כרת, וכן האר"י בשער רוח הקודש ובתורה לשמה (סי' תמט) הזכירו רק לימוד כל הלילה בלא שישן).
 
חזור
חלק עליון