• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אם יש חיוב לקרוע

ישראל

Well-known member
לשאלת רבים, מהי דעת מרן הראשון לציון שליט"א, אם ליסוע להלויה ואם צריך לקרוע.
וכה היתה תשובתו, אין חיוב ליסוע להלויה בפרט שהיא מחוץ לעיר (לגרים חוץ לבני ברק) ומי שרוצה שיסע, אמר שכנראה הוא יסע. כמו"כ אמר שאין חיוב לקרוע.
בדומה לזה שמעתי ממקור נאמן ששאל את חכם שלום כהן בהנ"ל, ואמר לא נהגנו לקרוע.
 
אגב, זה לאו דוקא הגדול ביותר בדור, אלא שהוא מופלג בתורה ומפורסם בדורו גם אם יש גדולים ממנו, וכמ"ש בשו"ת דבר משה (ח"ג חאו"ח סימן ח) ובחזו"ע (אבילות עמוד ק"כ).
 
האם צריך לקרוע על גדול הדור בברכה?

נראה מהפוסקים שרבו מובהק וגדול הדור צריך לקרוע עליו עם ברכה.

בש"ע או"ח רכב, ב נפסק שעל שמועות רעות מברך דיין האמת. ובס' רכג, ב פסק שם- מת אביו מברך דיין האמת. וביו"ד ס' שמ, ז פסק מרן שעל חכם ועל תלמיד חכם ששואלין אותו דבר הלכה בכל מקום ואומרה, קורעין עליו אפילו לאחר קבורה, ביום שמועה, אם הוא תוך ל' יום. וקורע עליו בשעת הספדו. אמנם הרמ"א כתב שי"א שאין קורעין על חכם, אלא א"כ הוא רבו או שיודעין משמועותיו שחדש, דהיינו רבו, וכן נהגו להקל במדינות אלו. ע"ש. וכן מנהגינו כש"כ בכה"ח (תקמ"ז ס"ק כג) ויבי"א (ח"ד יו"ד ס' לה אות ט). ובמשנ"ב שם (סק"ח) כתב שעל ת"ח ודאי צריך לברך.

ובחז"ע אבלות (ח"א עמ' רכו) הביא המנהג הנ"ל וכתב אא"כ הוא רבו או שיודעים הלכה משמועותיו דחשיב כרבו שיש לקרוע עליו. ושם בעמ' קכ' פסק שעל ת"ח מופלג בדורו אע"פ שלא למד ממנו כלום ואפילו אינו גדול הדור חשוב כרבו ויש לנהוג דיני אבלות בחליצת נעל וכו' מקצת היום ע"ש.

בהלכה ברורה ס' רכג, ז וברכת ה' (ח"ד פ"ב אות פג) פסקו שעל רבו המובהק או חברו שקרוב אליו ומצטער צער גדול כששומע על פטירתו וכ"ש ת"ח, מברך בשם ומלכות. והגרש"ז בהליכות שלמה (פרק כג הערה מו) כתב שרק על רבו מובהק יברך. (אמנם תמיד גדול הדור נחשב כרבו מובהק כההיא ביו"ד רמד, י - אם הוא מופלג בחכמה, אפילו אינו רבו, דינו כרבו מובהק. (מי שהוא גדול הדור ומפורסם בדורו בכך, נקרא מופלג בחכמה) ע"ש. וכן משמע בחזו"ע הנ"ל).

לפי כל זה, כל ת"ח גדול בדורו ששואלים אותו הלכה בכל מקום ואומר, ולומדים ממנו הלכה, יש לקרוע ולברך.


והמנהג לקרוע אחר סתימת הגולל. (עיין חזו"ע שם עמ' רכו - רכח). אך שם בעמ' רכח (סוף עמודה ראשונה) כתב שיותר נכון להקדים לפני סתימת עיניו ולא יאוחר מלפני סתימת הגולל.

ועוד יש לקרוע את כל בגדיו עד לבו כדיו אביו ואמו (ילקו"י ס' ט סעיף טו).

אשמח אם מו"ר @הרב שמעון ללוש שליט"א יחוה דעתו על הנושא
 
נערך לאחרונה:
אגב, זה לאו דוקא הגדול ביותר בדור, אלא שהוא מופלג בתורה ומפורסם בדורו גם אם יש גדולים ממנו, וכמ"ש בשו"ת דבר משה (ח"ג חאו"ח סימן ח) ובחזו"ע (אבילות עמוד ק"כ).
לפי כל זה, כל ת"ח גדול בדורו ששואלים אותו הלכה בכל מקום ואומר, ולומדים ממנו הלכה, יש לקרוע ולברך.
כבר כתבתי בנושא סמוך שכל מה שאנו דנים גדול הדור לעניין רבו מובהק זה לעניין כבוד וקימה, לעניין אבילות קי״ל הלכה כהמקל באבל.
 
ראה למעלה מש"כ בס"ד דין גדול הדור כרבו המובהק גם באבל וגם בחזו"ע
בחזו״ע עמ׳ קכ דיבר לעניין מנהגי אבלות, שיש לנהוג מקצת היום בדיני אבלות, איסור אכילת בשר ושתיית יין, חליצת המנעל וכו׳, שהוא נוהג אף בגדול הדור ודינו כרב מובהק לדין זה. ולכאורה יש לחלק בין דיני אבלות מקצת יום לדיני קריעה, שהרי כמו שהחמרנו בדיני כיבוד ת״ח בקימה והידור לגדול הדור שיחשב כרבו מובהק, ה״ה שינהג עליו מעט אבלות. אך לעניין קריעה הקלנו.
ואולי יש לדקדק כן מדלא כתב מרן בעמ׳ רכו שגדול הדור חשיב כרבו מובהק אף שחילק שם בין רבו מובהק ללא רבו מובהק. ואין לומר שסמך על מ״ש בעמ׳ קכ, דשם ביאר בהערה שכל הסיבה לאבלות הוא מדין כבוד ת״ח ולכן יש להחמיר, ואילו בדיני קריעה קי״ל הלכה כמאן דמקל באבל. ויעויין עוד בעמ׳ ריט והלאה שכתב שדין קריעה הוא מדרבנן ולא מדאורייתא.

(והריני מגלה דעתי שרוב ככל מה שאני כותב בפורום הוא בגדר אפשר ולא בגדר פסיקת הלכה)
 
גם החזו״א לא היה בקיא בכל ספרי השו״תים למיניהם אלא בגמרא, טור ב״י ושו״ע, וכי נאמר שלא היה מגדולי הדור? או שלא הגיע להוראה? וודאי שלא נאמר כן.

ולא הבנתי מה ההערה בסוגריים על מרן זצ״ל שכל רז לא אניס ליה, ואין להשוות בין בקיאות לבין חכם אחד למשנהו ח״ו.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
עיין בסוף מסכת סוטה שמנו חכמים את מעלת כל חכם וחכם. אין חכם ששוה לשני. כל אחד יש לו ידיעה במה שאין לשני. ובבקיאות בספרי חז"ל לא היה מישהו כמו מרן הגרח"ק.
ומכבודו היה נשמע כאילו מרן לא ח״ו. לכן כתבתי שאין לנו לבוא לעסוק בהשוואות כאלו.
 
מה המקור לגדר זה?
ואגב, שר התורה הגרח"ק זלה"ה היה בקי הרבה גם בדברי קדמוננו פוסקי ספרד, ובעיני ראיתי בביתו כמה פעמים, רבים מספרי השו"ת של חכמי ספרד הקדמוניים.
זכותו תגן בעדנו ובעד כל ישראל אכי"ר
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
יש נקודה שצריך להעמיד על דיוקו
ברכת דיין האמת אינה שייכת לקריעה בדווקא אלא על שמועות רעות. אלא שנהגו להסמיך לקריעה. כש"כ בילקו"י. ויתרה מזו כתב בחזו"ע שיותר נכון לקרוע (ולברך) בשעת מיתה ממש ולא יאוחר מסתימת הגולל (כש"כ לעיל)
כבר כמה אחרונים העירו שהמנהג לא לברך על חכם הוא שלא כדין. ואע"פ שיש שיישבו את המנהג (ראה בהלכה ברורה ס' רכג) מ"מ דיינו לנהוג כן בחכם רגיל, אך בגדול הדור ובחכם שלומד מתורתו שכתב הרמ"א, אין בזה מחלוקת
 
חזור
חלק עליון