• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אמן על בריך הוא בקול

בשו"ת שמע שלמה ח"ב סימן ז כתב שספרדי המתפלל עם אשכנזי לא ישנה ממנהגו אך לא יאמר בצורה בולטת לעין. ומשמע משאלתו שם, שיאמר אמן אחר בריך הוא בלחש.
כ"כ בספר דולה ומשקה (עמ' נו) בשם הגרח"ק וכן בהליכות שלמה (פ"ה הלכה כב, כג) ואג"מ ח"ב, כג.
אך הם סברו שיש איסור של לא תתגודדו.
אבל לדידן שאין איסור במנהגים שונים כמבואר ביחוה דעת ח"ד (סימן לו) א"כ גם אם יאמר אמן או יתברך קצת בקול מה בכך. נראה שגם הציבור לא ממש מתייחס לזה, כמו שאם אשכנזי יתפלל אצל ספרדים ויאמר בריך הוא לאף אחד זה לא יפריע.
 

קבצים מצורפים

  • שמע שלמה ח''ב.pdf
    2.1 MB · צפיות: 3
בשו"ת שמע שלמה ח"ב סימן ז כתב שספרדי המתפלל עם אשכנזי לא ישנה ממנהגו אך לא יאמר בצורה בולטת לעין. ומשמע משאלתו שם, שיאמר אמן אחר בריך הוא בלחש.
כ"כ בספר דולה ומשקה (עמ' נו) בשם הגרח"ק וכן בהליכות שלמה (פ"ה הלכה כב, כג) ואג"מ ח"ב, כג.
אך הם סברו שיש איסור של לא תתגודדו.
אבל לדידן שאין איסור במנהגים שונים כמבואר ביחוה דעת ח"ד (סימן לו) א"כ גם אם יאמר אמן או יתברך קצת בקול מה בכך. נראה שגם הציבור לא ממש מתייחס לזה, כמו שאם אשכנזי יתפלל אצל ספרדים ויאמר בריך הוא לאף אחד זה לא יפריע.
כמדומני שהגרש''ז אוירבך זצ''ל גם סבר דליכא לא תתגודדו ששמענו ממרן זצ''ל כמה פעמים דהגרש''ז התיר לספרדים להתגלח בישיבת קול תורה בזמן שלאשכנזים היה אסור.
 
בשו"ת שמע שלמה ח"ב סימן ז כתב שספרדי המתפלל עם אשכנזי לא ישנה ממנהגו אך לא יאמר בצורה בולטת לעין. ומשמע משאלתו שם, שיאמר אמן אחר בריך הוא בלחש.
כ"כ בספר דולה ומשקה (עמ' נו) בשם הגרח"ק וכן בהליכות שלמה (פ"ה הלכה כב, כג) ואג"מ ח"ב, כג.
אך הם סברו שיש איסור של לא תתגודדו.
אבל לדידן שאין איסור במנהגים שונים כמבואר ביחוה דעת ח"ד (סימן לו) א"כ גם אם יאמר אמן או יתברך קצת בקול מה בכך. נראה שגם הציבור לא ממש מתייחס לזה, כמו שאם אשכנזי יתפלל אצל ספרדים ויאמר בריך הוא לאף אחד זה לא יפריע.
כמדומני שזה לא קשור ל"לא תתגודדו", אלא כמו שספרדי שנמצא עם אשכנזים יעמוד איתם בקדיש ולא ישנה, כמו "יושב בין העומדים" אז מצד דרך ארץ לא לצעוק בביהכנ"ס "אמן" כשכולם אומרים "בריך הוא" וכמו שאני אחליט באמצע תפילת מנחה להכריז בביהכנ"ס "שמע ישראל"...
 
לומר בקול שמע ישראל במנחה אין זה קשור לעניין לשנות ממנהג המקום אלא זה לשנות סדרי בראשית
לומר אמן על בריך הוא או עלמיא יתברך קצת בקול זה דבר ידוע ומפורסם לכל שכך נוהגים הספרדים
שום אשכנזי לא נבהל לאמר איך הוא מעיז לומר אמן בבית כנסת אשכנזי

גם על הלכה של דרך ארץ פסק מרן ביחוה דעת בשם מרן החיד"א שאם יש לאדם סיבה הלכתית אין איסור של דרך ארץ, ה"ה כאן
כמדומני שהגרש''ז אוירבך זצ''ל גם סבר דליכא לא תתגודדו
צ"ע כי בהליכות שלמה שם מפורש שדבר שבקול אסור

נראה לי שכל זה הוא רק הרגשה בעלמא שלא רוצים להיות קצת שונה מכולם, כמו שלא נעים לאדם לומר משהו בקול כשכולם בשקט
 
נראה פשוט שזה ממידת דרך ארץ שלא לחרוג מכלל הציבור ובאמת שלא מצאנו מקור וטעם הלכתי לומר אמן בקול רם ואף עבור כונה אסר מרן [בסי' קא] להגביה קולו היכא דאתי למטרד ציבורא ומ''ש הכא ובאמת שמסברא נראה שגם בבית כנסת ספרדי הצועק אמן בקול רם ומשונה הרי זה נהג שלא כהוגן כאמור רק בבית כנסת אשכנזי גם אם אינו צועק בקול רם ביותר הרי זה דבר חריג דאתי למטרד ציבורא
 
ובעיקר מה שכתב מרן שאין לא תתגודדו במנהגים הוא פלא כי בשלושה מתשובות הרמב''ם מבואר שיש ל''ת גם במנהג ופלא שלא זכר שר [עי' רמ''א חו''מ סי' כה כידוע]

ומצורף מה שהתחלתי לכתוב בעניותי בענין זה
 

קבצים מצורפים

  • כללי לא תתגודדו.pdf
    187.7 KB · צפיות: 3
חזור
חלק עליון