אברהם העברי
Active member
בס"ד
אני מחפש צילום מלא של הסימן שבו מהר"ם אלשקר מתיר לכאורה לנשים להוציא ברה"ר שיער מקדימה עד 2 אצבעות.
אני לא מונח בנושא כלל, אבל היום נחשפתי לנידון הלכתי מה באמת כוונת מהר"ם אלשקר שם, וקיבלתי עדות בשם מרן זצ"ל שלפיה אין היתר לגלות שערות מקדימה אלא רק בצדעיים.., וגם נטען שבמהר"ם לא מוכח כלל שמותר להוציא את השיער ברה"ר אלא לכאורה הוא מדבר על קריאת שמע בפניה כשהיא בביתה.
אשמח לבירור הנושא כאן בצורה מכובדת, מטרתי אינה לקנטר ח"ו אלא תורה היא וללמוד אני צריך.
והנה כמה תגובות ששלחו לי, ואשמח לביאור עניני מה הפשט כאן עם הוכחות ברורות.
תגובה ראשונה
אני מחפש צילום מלא של הסימן שבו מהר"ם אלשקר מתיר לכאורה לנשים להוציא ברה"ר שיער מקדימה עד 2 אצבעות.
אני לא מונח בנושא כלל, אבל היום נחשפתי לנידון הלכתי מה באמת כוונת מהר"ם אלשקר שם, וקיבלתי עדות בשם מרן זצ"ל שלפיה אין היתר לגלות שערות מקדימה אלא רק בצדעיים.., וגם נטען שבמהר"ם לא מוכח כלל שמותר להוציא את השיער ברה"ר אלא לכאורה הוא מדבר על קריאת שמע בפניה כשהיא בביתה.
אשמח לבירור הנושא כאן בצורה מכובדת, מטרתי אינה לקנטר ח"ו אלא תורה היא וללמוד אני צריך.
והנה כמה תגובות ששלחו לי, ואשמח לביאור עניני מה הפשט כאן עם הוכחות ברורות.
תגובה ראשונה
תגובה נוספת שקיבלתיספר המהר"ם אלשקר לא היה נפוץ, והיה רב אחד שהבין דבריו לרה"ר, והעתיק את עיקר דבריו, הפוסקים אחריו שראו זאת, - כאמור, לא ראו את המהר"ם אלשקר בפנים - והבינו מיד שהוא מדבר על שער היוצא חוץ לצמתה, כיון שודאי הוא לא יתיר שער לנוי ברה"ר...
יש ראיה שגם למ"ב לא היה את המהר"ם אלשקר, ולכן הבין שמדבר על שער היוצא חוץ לצמתה
אח"כ הגיע ספרו לפוסקים בדורות מאוחרים יותר, וכבר הורגלו ללמוד בו שמדבר על רה"ר ולא שמו לב לטעות.
אמנם, לא אלמן ישראל, כבר זיהו רבים את הטעות וביניהם הצ"צ ועוד, וצווחו על כך ככרוכיא, אלא שאין שומע להם מלבד מי שיש בו ירא"ש טהורה.
מעשה שהיה כך היה, שמעתי את העדות מ - הרב אוריאל אברמוב, בן של תהילה אברמוב המפורסמת.
תהילה אברמוב הוציאה ספר בענין חשיבות הצניעות, והיא שמה בהתחלה את התקנון של משמר התורה, והיא רצתה שהתקנון הזה יחייב את כל המגזרים בעם ישראל, ולכן הם פנו לרב עובדיה שיחתום גם הוא על התקנון, אז הוא חתם וכתב שתי שינויים - א. אסור פאה מכל וכל. ב. מותר להוציא ב' אצבעות של שערות כפי שכתב המהר"ם אלשקר. (יש לו את זה עד היום בכתב ידו של הרב עובדיה), ואז אותו אוריאל אברמוב שהוא זה שנכנס לרב עובדיה, ישב ללמוד את המהר"ם אלשקר, וחזר לרב עובדיה, ואמר לו שלא כתוב שם אלא שיער הצדעים ולא מקדימה, אז הרב אמר לו - וודאי! לזה התכוונתי! ולכן כתבתי - כמו שכתב המהר"ם אלשקר, אז הוא אמר לו שזה לא מובן לעם, אז הרב אמר לו תוסיף בשמי שזה רק בצדעים ולא מקדימה!
עד כאן המעשה, מי שרוצה לשמוע את זה מאותו אוריאל אברמוב, ולראות את כתב ידו של הרב - אני יכול לתת לו את המספר טלפון שלו.
כמובן שזה לא עונה על זה - שהגם שזה שיער הצדעיים אבל לא מדובר על רה"ר, אבל לפחות יש פה עדות שהרב עובדיה לא התכוון כמו שכתב בנו בילקוט יוסף.