תענה לי בבקשה, ואח"כ נמשיך, זו הגהה חיצונית של חכם מלפני 200 שנה?א. זה כן הגהה חיצונית ולא ממש ממחבר הנייר. תעיין שם במבוא.
מי כתבו ???הגיע לידי טיוטא של איזה חכם שליט"א, שרוצה להשיג על מרן הראש"ל שליט"א, אשמח מאוד שהתלמידי חכמים שליט"א תלמידי מרן שליט"א יישבו העניין בטוטו"ד ובצורה מנומקת.
יישר כח עצום.
זה חשוב מאוד...
כך היא דרכה של תורה שנושאים ונותנים, דנים ומפלפלים מקשים ומיישבים, ואדרבא אם יש למי מה לומר וליישב שיישב.מי כתבו ???
מי אמר שיש ישוב ????
למה חשוב מאוד ???
קבל את האמת ממי שאמרה !
בעניין ספר הנייר, מצאתי כתוב, ואני מצטט, אולי יעזור לנ"ד:אם הבנתי נכון, מאמר זה הוקפץ כעת בעקבות השיעור אמש, ולענ"ד אחה"מ מכב' הראש"ל שליט"א, דברי הרב המשיג צדקו, ובזמנו ראיתי להדיא בספר הנייר הנ"ל, שדעת רבינו יצחק היא גוף דברי ספר הנייר ולא הגהה חיצונית, וצ"ע.
לצערי אין הספר מצוי אצלי, אבל זכור לי בזמנו שראיתי כן, ואף כתבתי ע"ז בקצרה, ואיני מוצא זאת [כשאמצא אעלה נקי נדר]. וזכיתי להראות כן לראשונה לראש"ל ובספרו ילקו"י [יו"ט או ספיה"ע] הביא זאת ג"כ.עוד אמר כב' הראש"ל שליט"א בשיעור להשיג על דברי הגר"מ אליהו ז"ל (ולא הזכירו בשמו), שהגרמ"א אמר בשם הבא"ח בספר מקבציאל, שצריך להדליק ואחר כך לברך, ע"פ הסוד וכו' ותמה עליו כב' הראש"ל שאין בדברי הבא"ח במקבציאל זכר לדבר זה, אלא כתב כן על מה שהנשים מתפללות לאחר הדלקת הנר על בניהם וכו' ולזה יש ענין ע"פ הסוד.
ואחה"מ, לא ראיתי שם במקבציאל שום התייחסות לתפילת האשה על בניה בעת הדלקת נרות, אלא אדרבא התייחסותו שם היא על עצימת העיניים בעת הברכה אחר ההדלקה דייקא כמבואר למעיין שם, וצ"ב.
דברי המאמ"ר הנ"ל שכן המנהג, כ"כ ג"כ מרן זיע"א ביבי"א ח"ב, והקשו עליו כנ"ל, וביאר דבריו בילקו"י כמו שהביא @לשמור ולעשותגם מה שהביא בשם המאמר מרדכי שהמנהג שאין מקבלים שבת בהדלקה, לא מצאתי במאמר מרדכי שום התייחסות למנהג, וצ"ב.
במחילה, זו השערה שגויה שכן בגוף הכת"י כתוב להדיא "רבינו יצחק" בצורה פתוחה וללא ר"ת, מה גם, שבמבוא לספר הנייר מובא מהכת"י שנסתיימה כתיבתו/ העתקתו בשנים שקדמו ללידת רבינו יעקב וויל.בעניין ספר הנייר, מצאתי כתוב, ואני מצטט, אולי יעזור לנ"ד:
וכבר העיר בזה מרן הראש"ל הגר"י יוסף שליט'א בספרו הבהיר ילקוט יוסף (כרך א ח"ב ע"מ תשי) בזה הלשון: ומה שכתב בספר הניר "והנשים שלנו נהגו לברך אחר ההדלקה", הנה כבר כתבנו לעיל דאין זה דברי ספר הנייר אלא דברי הגה"ה בספר הנייר, ואין זה ר"י הזקן מבעלי התוספות אלא מר' יצחק ולא נודע מי הוא, ואפשר דהיה כתוב ר"י והוא ר"י וויל,
המגיה הוא בן ביתו ותלמידו של בעל ספר הנייר, כמבואר במבוא.והמדפיסים החדשים פיענחו ר' יצחק, וע"ע שם (בס' הניר ע"מ כו) שהביא בשם הרמב"ם לברך קודם ההדלקה וכו'. עכ"ל. וע"ע לעיל בילקו"י שכתב דכתוב בהקדמה לספר הניר דהרבה מההגהות נדפסו ע"י המגהים.
כב' יעיין בטיוטה שהובאה לעיל בהודעת רבי מוישי ס"ט, ויראה שלכאורה דברים אלו אחה"מ שגוים.וגם יש עוד להעיר דקרוב להניח דבעמ' כה ובעוד מקומות שם נפלה טעות סופר, דיעוי"ש דהוי סתירה בדבריו אם קבלת שבת בהדלקה או לא, ע"ש. ועכ"פ מאחר ורבו הסתירות והדקדוקים על מה שכתוב בס' הניר בנ"ד, אין לנו להוציא מדבריו לכאן ולכאן ולא מידי. ובפרט שאין שם דעת המחבר, רק ליקוט מדברי ראשונים, וכבר הם לפנינו בספריהם, וכמו שהבאנו דברי הרמב"ם, ולעומתו דברי מהרי"ו, שלכאורה אליהם נתכוין בהגהה לס' הנייר.
ראיתי בגוף ספר מקבציאל, שהרב בא"ח כותב זאת להדיא על ברכת ההדלקה שאז האשה תכסה עיניה, ואין זכר ושום התייחסות לתפילה על הילדים וכיוצ"ב.לצערי אין הספר מצוי אצלי, אבל זכור לי בזמנו שראיתי כן, ואף כתבתי ע"ז בקצרה, ואיני מוצא זאת [כשאמצא אעלה נקי נדר]. וזכיתי להראות כן לראשונה לראש"ל ובספרו ילקו"י [יו"ט או ספיה"ע] הביא זאת ג"כ.
אם כן אין בדברי מאמ"ר הנ"ל עדות על המנהג מתי מברכות?דברי המאמ"ר הנ"ל שכן המנהג, כ"כ ג"כ מרן זיע"א ביבי"א ח"ב, והקשו עליו כנ"ל, וביאר דבריו בילקו"י כמו שהביא @לשמור ולעשות
אי"ה מחר אעיין בספר.ראיתי בגוף ספר מקבציאל, שהרב בא"ח כותב זאת להדיא על ברכת ההדלקה שאז האשה תכסה עיניה, ואין זכר ושום התייחסות לתפילה על הילדים וכיוצ"ב.
אמת, אך כך י"ל לפי"ד.אם כן אין בדברי מאמ"ר הנ"ל עדות על המנהג מתי מברכות?
נעיין שוב במאמר מרדכי,אי"ה מחר אעיין בספר.
אמת, אך כך י"ל לפי"ד.
יש באוצר החכמה, ב' מהדורות.למישהו מהכותבים כאן יש את ספר הנייר המדובר? אם כן הוא יכול להעלות?
ואם לאף אחד אין, וכולנו רק מתבססים על מרן שליט"א והחכם המחבר שליט"א ממה שכתבו, אז איזה הכרח יש לפה ולפה עד שיש בכלל מחשבה לומר "קבל את האמת ממי שאמרה" וכיו"ב, אא"כ כל או לפחות מישהו מהכותבים כאן לא משנה לאיזה צד כן יש לו את ספר הנייר והוא בעצמו פתח וראה את מה שכתבו הראשל"צ והמחבר הנ"ל.
......
נראה שב' המהדורות זה אותו מחבר ומעניין שכשיצא ע"י מכון ירושלים עבר עריכה מסויימת למשל במהדורא הראשונה כתוב שלמחבר ההגהות הייתה ידיעה אינטימית על אורח חייו של המחבר. ובהוצאה של מכון ירושלים הוחלפה המילה אינטימית במילה מדוייקת.יש באוצר החכמה, ב' מהדורות.
תודה רבה זה באיכות טובה, עכשיו מצאתי באיכות לא כל כך טובה את הספר בקובץ פי די אף . ממה שזכיתי לקרוא את המבוא של הספר, וכך הוא מסיים במבואנראה שב' המהדורות זה אותו מחבר ומעניין שכשיצא ע"י מכון ירושלים עבר עריכה מסויימת למשל במהדורא הראשונה כתוב שלמחבר ההגהות הייתה ידיעה אינטימית על אורח חייו של המחבר. ובהוצאה של מכון ירושלים הוחלפה המילה אינטימית במילה מדוייקת.
עכ"פ להקל על החיפוש הנה קישור לעמוד שבו נידון מחבר ההגהות:
אוצר החכמה
tablet.otzar.org
הכל טוב ויפה, אבל הדיון הוא לא מהי דעת בעל מחבר ספר הנייר, אלא מהי דעת רבינו יצחק מבעלי התוספות, המוזכר בספר הנייר, ובזה נאמר שם דברים מפורשים שאינם משתמעים לשני פנים!תודה רבה זה באיכות טובה, עכשיו מצאתי באיכות לא כל כך טובה את הספר בקובץ פי די אף . ממה שזכיתי לקרוא את המבוא של הספר, וכך הוא מסיים במבוא
מחילה מכבוד תורתו, אבל לא רק שהמוציא לאור\ חוקר הספר והמחבר רק משאר שכותב ההגה היה תלמיד וכדו', הוא מסיים על כל הבנין אב שהוא בנה הוא בגדר השערה, ומצורף הלשון שלו בתמונה.הכל טוב ויפה, אבל הדיון הוא לא מהי דעת בעל מחבר ספר הנייר, אלא מהי דעת רבינו יצחק מבעלי התוספות, וכו' ובזה נאמר שם דברים מפורשים שאינם משתמעים לשני פנים!
נראה שכל פוסקי ספרד התייחסו אליו כאל פוסק ספרדי.נעיין שוב במאמר מרדכי,
ואגב, הסתפקתי מה גדרו של מאמר מרדכי האם כפוסק ספרדי או כבני אשכנז, היות וישב בצרפת כפי שכותב הגחיד"א במעגל טוב.
ידידי הנעים, שותא דמר לא ידענא.מחילה מכבוד תורתו, אבל לא רק שהמוציא לאור\ חוקר הספר והמחבר רק משאר שכותב ההגה היה תלמיד וכדו', הוא מסיים על כל הבנין אב שהוא בנה הוא בגדר השערה, ומצורף הלשון שלו בתמונה.
אז גם אם בהגה רשום ר' יצחק ואפילו עם בהדיא זה כתוב בשאר כתבי יד, אין בזה כלום משום שהכל זה רק השערה, וכמו כן נוכל לשאר שהתבלבלו בראשי תיבות, וכל מה שכתוב בהגהות הוא בע"מ.
הידעת כמה חכמים בעלי התוס' היו?! וכי כולם בדעה אחת?! ויותר ממה שנותר לנו מפירושיהם, אבד ונשרף בגזירות ובמסעי הצלב למיניהם, אשר על כן לא ראינו אינו ראיה, ובפרט שראינו, בכמה כתבי ידות של ספר הנייר בשם רבינו יצחק מחכמי הצרפתים.מה שכן אני אסכים עמך ידידי היקר ועם הרב מחבר התמיהה על מרן שליט"א, שעל הצד שיש לנו אמיתות מוחלטת או לפחות סוג של התבססות על משהו חוץ מההגה [אחר שאין זכר לר"י הזה וכמו שהעיר הרב מחבר התמיהה לא בתוס' שלנו ולא בתוס' ר"י,