• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ביטול דם לכתחילה

יוסף דהן

Well-known member
האם מישהו מכיר ספר או פוסק שכתב
שאם בישל בטעות בשר ללא מליחה יכול להוסיף ירקות וכו' שיהיה פי 60 כי דם שבישלו זה דרבנן.
והרי לש''ע מותר לבטל איסור לכתחילה בדרבנן
 
לא יכול להיכתב...
הרי הבשר הבלוע מהדם ע"י הבישול נצמת הדם בתוכו ושוב אינו יוצא ע"י מליחה,
וממילא הדרינן לכללא דאפשר לסוחטו אסור,
ואותו הבשר איך יתבטל ברוב הירקות, מאחר ואפשר להכיר האיסור.
אם כבר כבודו ישאל שיבטלנו בבשר אחר, ואז אינו ניכר.
אך מ"מ הוא שייך כבר לביטול חד בתרי, ולא לביטול דשישים, וממילא אינו יכול לבשלם יחד. ועוד כמה נ"מ בדבר.
 
נערך לאחרונה:
לא יכול להיכתב...
הרי הבשר הבלוע מהדם ע"י הבישול נצמת הדם בתוכו ושוב אינו יוצא ע"י מליחה או צלייה (באופנים מסויימים),
וממילא הדרינן לכללא דאפשר לסוחטו אסור,
ואותו הבשר איך יתבטל ברוב הירקות, מאחר ואפשר להכיר האיסור.
אם כבר כבודו ישאל שיבטלנו בבשר אחר, ואז אינו ניכר.
אך מ"מ הוא שייך כבר לביטול חד בתרי, ולא לביטול דשישים, וממילא אינו יכול לבשלם יחד. ועוד כמה נ"מ בדבר.
הרב יצחק לוי באר יצחק 221
1714659346263.png
 
הרי הבשר הבלוע מהדם ע"י הבישול נצמת הדם בתוכו ושוב אינו יוצא ע"י מליחה או צלייה (באופנים מסויימים),
וממילא הדרינן לכללא דאפשר לסוחטו אסור,
אבל יוצא על ידי בישול, וממילא צריך ששים כדין מב"מ בלח, [או מבשא"מ בכה"ג שיש גם ירקות].

ומש"כ דהחתיכת בשר ניכרת, י"ל דכוונ' הרב דבכה"ג שמוסיף בשר וירקות, אז אותה חתיכת בשר אינה ניכרת, וממילא הירקות מצטרפים לשיעור ששים.
והיינו אפי' אם יבשל עוד חתיכת בשר והשאר יהיה ירקות יצטרפו לשיעור ששים].
 
זה לא עונה על טענתי
!!
כתוב בש''ע סט ט שאם בישל בשר ללא מליחה צריך פי ששים ואז לש''ע מותר הכל

אז אולי דבריך הם רק לפי הרמ''א

חוץ מזה אני לא מבין אם אתה חולק גם על הירקות או שאתה מסכים שמותר לעשות כן כדי להתיר עכ''פ את הירקות

ולמה יש הבדל בין הציור שלי לבין הציור של הרב יצחק לוי או שאתה חולק עליו?
 
אבל יוצא על ידי בישול, וממילא צריך ששים כדין מב"מ בלח, [או מבשא"מ בכה"ג שיש גם ירקות].

ומש"כ דהחתיכת בשר ניכרת, י"ל דכוונ' הרב דבכה"ג שמוסיף בשר וירקות, אז אותה חתיכת בשר אינה ניכרת, וממילא הירקות מצטרפים לשיעור ששים.
והיינו אפי' אם יבשל עוד חתיכת בשר והשאר יהיה ירקות יצטרפו לשיעור ששים].
מדוע הרב יצחק לוי כתב להרבות עד שיהיה פי ששים מול הכבד ולא מול הדם שבכבד? אולי כי הכבד כולו דם וזה אותו הדבר
אז בשאלה שלי שבשר הוכנס ללא מליחה צריך כנגד כל הדם או כנגד הבשר?
 
אבל יוצא על ידי בישול, וממילא צריך ששים כדין מב"מ בלח, [או מבשא"מ בכה"ג שיש גם ירקות].

ומש"כ דהחתיכת בשר ניכרת, י"ל דכוונ' הרב דבכה"ג שמוסיף בשר וירקות, אז אותה חתיכת בשר אינה ניכרת, וממילא הירקות מצטרפים לשיעור ששים.
והיינו אפי' אם יבשל עוד חתיכת בשר והשאר יהיה ירקות יצטרפו לשיעור ששים].
הרי בש''ע סט ט כתוב שאם בישל בשר וכו' והיה ששים הכל מותר והרי היא ניכרת?
 
אין טעם לענות ולהתווכח..
כתוב בש''ע סט ט שאם בישל בשר ללא מליחה צריך פי ששים ואז לש''ע מותר הכל

אז אולי דבריך הם רק לפי הרמ''א
בשו"ע כשבבישול הראשון יש פי שישים כנגד הדם,
אבל אחר שבבישול ראשון לא היה, לא מהני להוסיף שישים.
ולא קרב זה אל זה.
 
מדוע הרב יצחק לוי כתב להרבות עד שיהיה פי ששים מול הכבד ולא מול הדם שבכבד? אולי כי הכבד כולו דם וזה אותו הדבר
אז בשאלה שלי שבשר הוכנס ללא מליחה צריך כנגד כל הדם או כנגד הבשר?
פשוט ומפורש שם בשו"ע, שצריך נגד כל הבשר.
אם כי הוא מחלוקת ראשונים מובא בב"י.
 
אין טעם לענות ולהתווכח..

בשו"ע כשבבישול הראשון יש פי שישים כנגד הדם,
אבל אחר שבבישול ראשון לא היה, לא מהני להוסיף שישים.
ולא קרב זה אל זה.
עכ'''פ מבואר בשות דברי דוד לא כמוך
כמו שהאריך בתשובה ח''א יו''ד סי' א
והבאתי מסקנתו בשרשור 9
וכן מבואר ברב יצחק לוי לא כמוך
אם תמצא פוסק שסובר כמוך אשמח לדעת
 
ומש"כ דהחתיכת בשר ניכרת, י"ל דכוונ' הרב דבכה"ג שמוסיף בשר וירקות, אז אותה חתיכת בשר אינה ניכרת, וממילא הירקות מצטרפים לשיעור ששים.
והיינו אפי' אם יבשל עוד חתיכת בשר והשאר יהיה ירקות יצטרפו לשיעור ששים].
הדין הזה מבואר גם בהליכות עולם ח''ו עמ' לד.
וכן בעמ' קכו - קכז.
ושם מבואר שאף אם מוסיף רק ירקות החתיכה חוזרת להיתרה ע''כ.
ואם כן חזינן שאין בעיה אף אם היא ניכרת
 
מי שמכיר פוסק שאוסר להוסיף ירקות וכו' כדי לבטל את הבשר עם הדם אשמח שיציין לי
מלבד הרמ''א שלשיטתו אף איסור דרבנן אין מרבים עליו כדי לבטלו
 
הדין הזה מבואר גם בהליכות עולם ח''ו עמ' לד.
וכן בעמ' קכו - קכז.
ושם מבואר שאף אם מוסיף רק ירקות החתיכה חוזרת להיתרה ע''כ.
ואם כן חזינן שאין בעיה אף אם היא ניכרת
כמובן שאם כן מבואר בדברי קדשו של מרן אביר הרועים, הרי שאין בדברי ולא כלום.
עפר אנחנו תחת כפות רגליו הטהורות.
 
כמובן שאם כן מבואר בדברי קדשו של מרן אביר הרועים, הרי שאין בדברי ולא כלום.
עפר אנחנו תחת כפות רגליו הטהורות.
אשריך מודה על האמת אין בידי פנאי להעלות צילום
הגעתי להליכות עולם דרך הרב טהרני בס' בין ישראל לעמים סי' צט עמ' ע
 
לשיטת הרמ"א, בלא"ה אפילו אם מתחילה התבשל והיה שישים החתיכה עצמה אסורה.
לכאו' במקום הפס''מ יש נפק''מ:
שהרי שם כתב:
בשר שנתבשל בלא מליחה, צריך שיהיה בתבשיל ששים כנגד אותו בשר ואז מותר הכל. הגה: ויש אוסרים אותה חתיכה אפילו בדאיכא ס' נגד החתיכה (טור בשם י"א והגהות מיימוני בשם סמ"ק והגהות ש"ד וארוך ומהרא"י ומרדכי בשם ראב"ן), והכי נהוג אם לא לצורך, כגון לכבוד שבת או לכבוד אורחים, דאז יש לסמוך אדברי המקילין (ב"י בשם א"ח וד"ע עד"מ).
 
חזור
חלק עליון