האם ראיתם בנידונים לגבי ביטול שיעור תורה עם משתתפים שהם בעצמם רחוקים ולא יגיעו ללויה בכל מקרה. ויוצא שהבטיול של השיער יהיה רק לצורך נסיעת המגיד שיעור ללויה.
נראה שמחוץ לעיר אין חיוב
ובירושלים אם רואים את הלוויה חייב ללוות את המת
ואם לא רואים את הלוויה אך נמצאים בירושלים והנפטר הוא ת"ח למה ולימד, יש לדון. שהרי למד ולימד אין שיעור למספר המלווים ואף יותר משישים ריבוא מצווה ללכת. ואולי גם לבטל תורה
ואם לא רואים את הלוויה אך נמצאים בירושלים והנפטר הוא ת"ח למד ולימד, יש לדון. שהרי למד ולימד אין שיעור למספר המלווים ואף יותר משישים ריבוא מצווה ללכת. ואולי גם לבטל תורה
מה שהכריע בחזו"ע הכריע שתלוי בראיה הוא על כל דין חיוב השתתפות בלוייה המבואר בש"ע יו"ד סי' שסא באין לו כל צרכו (דהיינו במאן דלא מתני ס' ריבו ומאן בתני ומתני אין לו שיעור)
ולכן למעשה כל שאינו רואה פטור מדינא וממילא אין ראוי לבטל את השיעור של מי שבלאו הכי לא ילך
אולם מן הראוי לדבר על לבם של המתחזקים מכבודם של חכמי ישראל ומגודל השעה של אשכבתיה דרבי שהיא עת רצון גדולה ואפשר לקטוף מעלות בתורה ויראת שמים