• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בישול ביצה רכה וקלי הבישול

קורסיה

Well-known member
א) בחזו"ע (ח"ד עמ' שכט) פסק שמותר לערות מים חמים על ביצה שעירו עליה מים חמים מערב שבת. ובמקורות הרב כתב שאף אם ע"י העירוי בשבת אפשר שתתבשל יותר, הרי הוא דבר שאינו מתכוין כי כל כוונתו היא רק שתתחמם ולא יותר. ושוב הביא מציץ אליעזר שכתב שהביצה הנ"ל חשיב כתבשיל יבש לרובא דעלמא ורק יש אנשים מועטים שברצונם שתתקשה יותר. ע"כ.
ונשאלת השאלה, מה יהיה הדין אם כן רצונו שהביצה תתבשל ותהיה קשה?
ואף אם רצונו רק לחממה, הרי כיום כמדומה רובא דעלמא רצונם לאכול ביצה קשה ומחשיבים ביצה רכה כדבר שלא מבושל כל צרכו, האם גם בכה"ג יהיה מותר לערות עליה כדי לחממה?

ב) האם מותר לבשל מנה חמה ע"י עירוי מכלי שני? שהרי בפועל היא מתבשלת אף בכלי שני
 
ב"ה
שלום וברכה,
א. מרן זיע"א בחזו"ע ח"ד (עמ' שכט) התיר לערות פעם שנית בשבת על הביצה מחמת ב' טעמים.

טעם ראשון, עפ"ד הרמב"ם, וכביאורו של מרן הב"י, דכל שנשרה בחמין מלפני השבת, גם אם לא הגיע בזה אפילו לבישול כמאכל בן דורסאי, מותר לשרותו שוב בחמין בשבת, אף שבזה גומר תיקון שרייתו, ע"ש. ועל זה לכאורה יש לתמוה, דסוף סוף נמצא פועל בו איזה בישול בשבת, (אף אם עדין לא יגיע לבישול גמור, אבל הוסיף מעט בבישולו עכ"פ), ואת זה כתב מרן זיע"א ליישב דסוף סוף מכיון שאינו מבשלו בשבת, רק מערה עליו מים רותחים, הרי לא יבא לידי בישול ממש, וגם זה מגלה דעתו שאין מטרתו בזה להוסיף בבישולו, אלא עיקר מטרתו לחמם שוב ע"י העירוי, ולכן אף אם מוסיף תיקון ומתבשל מעט יותר, וניחא ליה בכך, אבל מוכחא מלתא שאין זו עיקר מטרתו. ע"ש.
ולפי טעם זה, אף שבעירוי מלפני השבת לא נתבשלה הביצה אפילו כמאכל בן דורסאי, מ"מ מותר לערות עליה שוב בשבת, והרי הוא כמבואר. (ועדין היה מקום לחלק שכל דברי הרמב"ם לא יועילו אלא ביבש, לדידן דחיישינן לבא"ב בלח, שבעירוי פעם שנית בלח הו"ל כאילו פעם ראשונה, ולזה הביא מהפוסקים שהביצה חשיבא אוכל ואין בה בישול אחר בישול, ולכן גם לגבי שרייה אחר שרייה באופן שעדין לא נתבשל, יש להקל כדעת מרן הב"י בביאור דברי הרמב"ם).

טעם שני, הוסיף מרן זיע"א בסיום דבריו ע"פ הרב ציץ אליעזר, שהוא לא דיבר כלל על שרייה או עירוי, אלא על בישול ממש, וכתב שאם נתבשלה במקצת מקודם השבת והיא רכה, מכיון שהיא ראויה לאכילה כמות שהיא לרובא דעלמא, נחשבת מבושלת, ואין בה עוד איסור בישול, לפי שנחשבת כמאכל יבש לענין בישול אחר בישול, ע"ש.
וטעם זה שייך דוקא כשנתבשלה מלפני השבת ונעשית ביצה רכה כזו שכבר נאכלת לרובא דעלמא, ולכן כתב מרן זיע"א טעם זה בתורת צירוף בעלמא, מאחר שדבריו בהלכה אינם מוגבלים דוקא בכה"ג, אלא בכל עירוי אחר עירוי מתיר, עפ"ד הרמב"ם ומרן הב"י בדין שרייה אחר שרייה, שאינו תלוי אם נתבשל בפעם ראשונה או לא.

ונמצא למעשה בדעת מרן זיע"א, שאפילו ביצה שרק עירו עליה מערב שבת מים חמים מכלי ראשון ונשרית בהם מעט ועדין לא הגיעה אפילו לרמה של ביצה רכה, מ"מ אם נצטננה ורוצה לחממה בשבת, מותר לערות עליה שוב מים חמים בשבת מכלי ראשון להשרותן בתוכן, מחמת שמעשיו מוכיחים שכל כוונתו לחממה שוב ולגמור תיקון שרייתה, ולא להביאה לידי בישול, ולכן אף אם מוסיפה מעט בבישולה לא חיישינן.
אולם אם כבר נתבשלה מערב שבת עד שנעשית ביצה רכה, שאז ראויה לאכילה לרובא דעלמא, מותר לבשלה שוב בשבת ואפילו כשמכוין לעשותה מביצה רכה לביצה קשה, לפי שאין בישול אחר בישול, והו"ל כמו עשיית צנימים אחר אפית הפת שהתיר מרן זיע"א בספריו. (וגם היום כך המציאות לגבי ביצה רכה, שראויה היא לרובא דעלמא, גם אם פחות רגילים לאכול מאכלים כאלו, אבל כשמכינים מאכלים כאלו, כגון שקשוקה עם ביצה רכה, או מאכלים שונים שיש בהם ביצה רכה, ראויים הם לרוב בני אדם, ורק אותם שאינם מכירים כ"כ נראה בעיניהם כדבר שאינו מוכן מספיק ומרחיקים אותו, אבל לא שעבורם באמת אינו מבושל דיו, שהרי הבישול הנדרש לחומר של היצב מועט הוא, ורק מועטים הם שעבורם אינו מבושל דיו, ולגבי בישול כ"צ אזלינן בתר רוב בנ"א).

ב. מנה חמה כבר מבושלת מקודם לכן, ורק מייבשים אותה להיות נשמרת ומוכנה להכנה ע"י שריה בחמין, ולכן מן הדין היה להתיר לערות עליה אפילו ישירות מהמיחם, לפי שאין בישול אחר בישול, וכמו שהתיר מרן זיע"א בחזו"ע שבת ח"ד (עמ' שכא) באטריות הנמכרות כשהן מיובשות אחר בישול או טיגון, ליתנם בחמין ע"מ לרככן, ע"ש. ודון מינה ואוקי באתרין.
ואף שכשהם כך ביובשין אינם נאכלים כך, מ"מ שרייתן אח"כ אין בה משום בישול אלא ריכוך וחימום בעלמא, ולכל היותר היה מקום לדון בזה משום "מכה בפטיש" שמכשיר אותם לאכילה ע"י ריכוך, אולם כבר ביאר בכיו"ב ממש בחזו"ע שם (עמ' שד-שה) שמותר לשרות מאכל שאינו ראוי לאכילה ע"מ לרככו שיהיה ראוי לאכילה, בין כששורהו בצונן, בין בחמין, ע"ש.
אלא שלגבי מנה חמה נראה להורות למעשה להכין דוקא בעירוי מכלי שני, מפני שפעמים מלווה עם המנה חמה שקית קטנה עם תבלינים, ולא בהכרח שכל התבלינים שם עברו בישול, ונמצא שמבשל אותם בעירוי מכלי ראשון. (ואף שיש לדון בזה מצד ביטול ברוב, אולם לא סמכינן על טעם זה לבד כנודע).

בברכה רבה
 
נערך לאחרונה:
יישר כח! תמיד שמחים לקרוא ולשמוע את תשובות הרב המחכימות

מה ששאלתי על מנה חמה, הנה לפי האבקת רוכל (ס' ל') והביאו ביב"א (ח"י יו"ד ס' ז) דדבר שנתבשל ואח"כ יבשו אותו באופן שא"א לאוכלו, ויהודי בשלו, כבר אין בו משום בישולי גוים. כיון שהבישול הראשון כבר לא ניכר. ע"ש. א"כ יש לומר כן אף בשבת שהוא איסורא דאורייתא. (ודומה לזה כתב במנחת יצחק ח"ח ס' כח עמ' סא ד"ה והנה כעין. וכן בספר מעשה השבת ח"א עמ' כב).

ומש"כ מרן זיע"א לעניין אטריות, איירי באטריות שמוכנות לאכילה דומיא לשקדי מרק. ולכן דן שם רק משום בישול אחר טיגון.

ולגבי קלי הבישול, בילקו"י (שיח סעיף מז) וכן בהלכה ברורה (בדין כלי שני) העלו שכל דבר שנראה לעין הוא מתבשל בקל גם בכלי שני, יש להחמיר.
גם במנה חמה, עשיתי בדיקה והם התבשלו בעירוי מכלי שני ללא שום שינוי, כולל התבלינים
 
ב"ה
מנה חמה מבושלת, קלי הבישול אינם מבושלים!
(אחד מרבני הרדיו שפוסק לאסור מהתורה הכנת מנה חמה בשבת, ביאר לפני כמה שנים שבירר את המציאות והמנה חמה מבושלת וראויה לאכילה, אלא שמייבשים אותה, אלא שלדעתו הריכוך שמכשיר אותה לאכילה יש בו איסור תורה, ואילו לדידן פשיטא דריכוך זה מותר גמור הוא).
היבוש של המנה חמה לאחר הבישול אינו מעלה ואינו מוריד לענין גדר מלאכת בישול, כפי שכבר הבאתי מדברי מרן זיע"א בחזו"ע שבת ח"ד (עמוד שה) להדיא, והוא עפ"ד מרן הב"י כמבואר שם, שמותר לשרות מאכל בחמין ע"מ לרככו שיהיה ראוי לאכילה, ע"ש. (ועל כרחך דלא דמי לבישולי גויים שהביא כבודו מהאבק"ר סי' ל, דהתם בישולי גויים לא תלי דוקא בבישול, כי אם בעיסוק כל דהו של הישראל להכשירו לאכילה, א"נ במה שלא הגוי הכשיר את המאכל לאכילה סגי, דומיא דנאכל כמות שהוא חי שאין בו משום בישולי גויים, וה"נ כשנתייבש אחר בישול הגוי והיהודי הוא שריככו כיון שכבר "לא ניכר" בישול הגוי סגי, אבל אינו ענין להחשיב הריכוך של היהודי כבישול ולא מידי, ודו"ק).

וגם הראיה מאיטריות "הנמכרות" שכתב מרן זיע"א לענ"ד ראיה ברורה הייא, לפי שאיננו מכירים אטריות שנמכרות ונאכלים כמות שהן ללא ריכוך דומיא דשקדי מרק, ואם האטריות הנמכרות שהן קשיחות נחשב שנאכלים כמות שהן, א"כ גם מנה חמה כ"ש שנאכלת כמות שהיא.

בברכה רבה
 
ב"ה
מנה חמה מבושלת, קלי הבישול אינם מבושלים!
(אחד מרבני הרדיו שפוסק לאסור מהתורה הכנת מנה חמה בשבת, ביאר לפני כמה שנים שבירר את המציאות והמנה חמה מבושלת וראויה לאכילה, אלא שמייבשים אותה, אלא שלדעתו הריכוך שמכשיר אותה לאכילה יש בו איסור תורה, ואילו לדידן פשיטא דריכוך זה מותר גמור הוא).
היבוש של המנה חמה לאחר הבישול אינו מעלה ואינו מוריד לענין גדר מלאכת בישול, כפי שכבר הבאתי מדברי מרן זיע"א בחזו"ע שבת ח"ד (עמוד שה) להדיא, והוא עפ"ד מרן הב"י כמבואר שם, שמותר לשרות מאכל בחמין ע"מ לרככו שיהיה ראוי לאכילה, ע"ש. (ועל כרחך דלא דמי לבישולי גויים שהביא כבודו מהאבק"ר סי' ל, דהתם בישולי גויים לא תלי דוקא בבישול, כי אם בעיסוק כל דהו של הישראל להכשירו לאכילה, א"נ במה שלא הגוי הכשיר את המאכל לאכילה סגי, דומיא דנאכל כמות שהוא חי שאין בו משום בישולי גויים, וה"נ כשנתייבש אחר בישול הגוי והיהודי הוא שריככו כיון שכבר "לא ניכר" בישול הגוי סגי, אבל אינו ענין להחשיב הריכוך של היהודי כבישול ולא מידי, ודו"ק).

וגם הראיה מאיטריות "הנמכרות" שכתב מרן זיע"א לענ"ד ראיה ברורה הייא, לפי שאיננו מכירים אטריות שנמכרות ונאכלים כמות שהן ללא ריכוך דומיא דשקדי מרק, ואם האטריות הנמכרות שהן קשיחות נחשב שנאכלים כמות שהן, א"כ גם מנה חמה כ"ש שנאכלת כמות שהיא.

בברכה רבה
כבר שמעתי לפני מספר שנים, שאע״פ שאין איסור מבשל, יש איסור מתקן מנא, שהרי מכשירו לאכילה, ובשלמא אם היה ראוי למאכל כמות שהוא אך אין דרך בכך, אך המנה חמה הרי אין איש שאוכל אותם קשים ואע״פ שליכא בישול הואיל וכבר התבשלו הרי השתא מכשירם לאכילה ולמה ליכא מתקן מנא או לכל הפחות עובדין דחול?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון