• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

'בל תשחית'

האם מאכל שמותר לאוכלו, אך יש הידור שלא לאוכלו (ע"פ ההלכה) האם מותר לזורקו? יש שרצו להוכיח מספר חסידים (סימן תתעט)שכותב לענין אם רוצה לגנוז דף מספר תורה משמע שאפילו משום הידור מצוה בלבד אינו עובר על בל תשחית. ולכן יהיה מותר לזרוק
רוצה לשמוע דעתכם?
 
אם אפשר להביא למי שאוכל כשרות זו למה שיהיה מותר לזרוק
אא''כ זה בעיה הלכתית
אבל אם זה הידור בעלמא למה שיהיה מותר.
בספר חסידים מדובר מי שכתב ספר יפה וכתב דף שאינו כ"כ יפה כמו שאר הדפים אע"פ שאין בו טעות אם חפץ יסיר הדף וגנוז אותו ויכתוב אחר יפה יותר ואין לומר עובר משום בל תשחית וכו'.
האם אפשר לדמות למאכלים שאדם קיבל ואם לא בהידור כמו שהוא אוכל האם יכול לזרוק כמו שכתב בספר חסידים שיגנוז אל עף שהוא כשר ויכול אולי לתת לאחר?
 
בספר חסידים מדובר מי שכתב ספר יפה וכתב דף שאינו כ"כ יפה כמו שאר הדפים אע"פ שאין בו טעות אם חפץ יסיר הדף וגנוז אותו ויכתוב אחר יפה יותר ואין לומר עובר משום בל תשחית וכו'.
האם אפשר לדמות למאכלים שאדם קיבל ואם לא בהידור כמו שהוא אוכל האם יכול לזרוק כמו שכתב בספר חסידים שיגנוז אל עף שהוא כשר ויכול אולי לתת לאחר?
לא מובנת השאלה שם אין לו מה לעשות עם הדף הזה וכאן יכול להביא את המאכלים למי שאוכל רמה כזאת של הידור
ובכלל צריך לדעת האם בל תשחית באכילה יותר חמור משאר דברים וצריך לעיין.
 
ראיתי בשו"ת שבט הלוי ח"ט ס' קכ את התשובה הבאה
שו"ת שבט הלוי חלק ט סימן קכ
בענין מכירת חמץ ממש בעין אשר החמירו כמה גדולי ישראל, והטעמים ידועים, מכ"מ שאל האיך לנהוג כאשר באים אנשים שנשארו להם דברים יקרי ערך כקופסאות בשר וכה"ג שיש תערובת חמץ, דאם יאבדם איכא חשש מלאו דבל תשחית.
הנה אם הי' נהוג זה מעיקר הדין אין כאן לאו דבל תשחית דהותר מכללו במקום תועלת או הלכה, וקרוב דגם אם נהוג זה שלא למכור חמץ ודאי אינו מעיקר ההלכה מכ"מ כלפי מי שמחמיר בזה אין חשש בל תשחית וכו'
נראה ממנו שגם באופן שיכול לתת לאחר למכור הוא מתיר לזרוק למי שמחמיר.
 
יש גם לעיין באופן שזה עמים מטריח שצריך עכשיו לארוז את הטוכל הלא מהודר שלא חפץ בו, לאחסן במקרר, לקחת לאדם שמקל וכו אם מצווה בכל זה כדי שלא יהיה בל תשחית..
 
חזור
חלק עליון