תודה רבה על העדכון
"יראי חטא ימאסו - בן ישיבה אתיופי עומד מול קשיים ללא גבול"
לפניכם הנאום המטלטל של ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם שליט"א
במסיבת חנוכה לכשישים בני ישיבות עמלי תורה אתיופים
מכל עולם הישיבות
בחורים בני עליה עמלי תורה המופלגים בכל מידה נכונה
השאלה מה יהא עליהם
כי כרגע אין להם מענה בעולם הישיבות
ומצד שני ב"ה מתחילים להיווצר כמות של בני תורה כאלו
מילים כדורבנות ומחזק מאוד. וייש כח גדול על התזמון
מי שארגן את הכנס - אברך יקר בשם הרב נתנאל פרץ
הבנתי שהשתתפו פה גם הרב סלים והרב חנוך כהן
והרוח החיה להתעוררות לבעיה הזו ספציפית הוא הבחור היקר ר' ניסים יברקן שסיים נ''י הנ''ל שסיים שם את הכנס. וביודעו ומכירו אמינא, ואביו הוא מבני הקהילה שלנו בנתיבות בהנהגתו של מו''ר כ''ק רבנו יורם מיכאל אברג'יל זצ''ל וממשיך דרכו החיד''א שליט''א
וידעתי שעתיד להיות כנס זה, וביום ראשון האחרון פגשתי אותו באירוע בנתיבות והוא סיפר לי על הפעילות שלו שממשיכה גם לפרסום ראיון שלו בשבועון "המשפחה" בימים הקרובים, וכמו בענייני דעלמא וכ''ש בדברי תורה כמו שאמרו חז''ל הקדושים בגיטין (מג:) שאין אדם עומד על דברי תורה אא''כ נכשל בהם.ע''כ. הניחו לו גדר להתגדר בו ולפעול להעמדת התורה בדברים שהיו לו ולחבריו למכשול (ובפרט שכל מי שמכיר אותו יודע שהוא היה מהשופרא דשופרא בישיבה קטנה של מו''ה בנתיבות "תפארת בחורים" והיום בישיבה גדולה בירושלים). ובפרט שהם המחזור כמעט הראשון שבא לידי ביטוי בצורה ובכמות כזו בישיבות, וכל שנה זה הולך וגדל, כי ב''ה ובן פורת יוסף פרו ורבו בעלי תשובה חרדים כ''י, דבר שמטבע הדברים יביא ללחץ מסויים שידרוש פתרון כלשהי לבעיה זו.
ואגב לא מזמן ראיתי שבקובץ בית יוסף (גיליון מז' סי' קג') של שנת תשפ''ב הביאו תשובה של המשנה למלך רבנו יצחק יוסף שליט''א לבחור היקר הנ''ל בנידונו ושמחתי שהרב הדגיש "שגם לאחר גירות לחומרא (בעלמא) נמנעים מלקבלם" לערך לשונו. ומה יותר גזענות מובהקת מזו. ויותר ממה שכתבתי חקוק על לוח ליבי ולא עת האסף.
עכ''פ כאחד מבן הקהילה (וכמדומני היחיד בפורום הזה) שבתוך עמי אנכי יושב, שמודעים היטב לקליטה של המגזר החרדי (ספרדי ומאן דכר שמיה אשכנזי, שדיינו מלראות את היחס אל הספרדים במוסדות אשכנזים, דהוא ק''ו בן בנו של ק''ו אלינו ואכמ''ל) כלפיי בני הקהילה מראשית עלייתנו ועד עתה איני מאמין כמעט באף אחד ולא מודאג משום דבר (מלבד ההשתדלות כ''א בדרכו, ומי ייתן ולוואי ותיהיה תפנית בעולם התורה הספרדי ויזכו לקחת חלק בגאולת ישראל). רק בוטח בהקב''ה שהגלה אותנו מארה''ק לכוש היא חבש והוסיף שנית לקנות את שאר עמו שנשאר באתיופיה וגאלנו בזרוע הנטויה של רבותינו למן (הגואל הראשון) הרדב''ז ע''ה ועד ( לגואל האחרון) למרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצ''ל הוא יגדל לנו גדולי דור כמרן מלכא כמ''ש כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה "ואין הדבר תלוי אלא בבני הקהילה" ואף כל הפתחון פה של הגירות לחומרא בעלמא ישתקע ולא ייאמר ומהבל התמעט (וכמו שהזכרתי זאת בפורום זה במקום אחר). ובטוחני כמאה עדים שכל ההתנגדות שלהם היא שהם מפחדים שאנו "נתעלה" עליהם וכו'.... והיא לא תיצלח וימים יעידו. כאילו התורה היא שלהם ורוצים לחטוף מאיתנו אותה, כפי שדרש ורמז כל זאת מרן מלכא בדרשתו האחרונה בפני הקהילה בשלהי שבט תשע''ג. ועוד חזון למועד.
ואקנח ביחס של מרן מלכא (שהוא הפנים היפות של בני הקהילה) לכל הזוועה הזאת ממה שזכיתי לעלות במה''ק בקונטרסי "יבי''א - את אחי (
חבשים
יהודי
אתיופיה) אנכי מבקש" (תמוז תשע''ט) בהקשר לפרשת מקץ שבו נערך הכנס הנ''ל :
"בפרשת מקץ (מג',ל') ראיתי את הפס' "וימהר יוסף, כי נכמרו רחמיו אל אחיו ויבקש לבכות, ויבא החדרה ויבך שמה", שהמחיש לי ככפפה ליד את המעשה שסיפר לי חבר מבוגר ממני, שהיה עד למעשה מכלי ראשון כמה שנים קודם לכן. וכשהראתי לו את הפס' הנ''ל ושאלתיו מה זה מזכיר לו? הוא השיב לאלתר ובפליאה ותדהמה, "זה זה בדיוק מה שארע המעשה שראה של מרן מלכא בפני בני הקהילה"
והוסיף לי קצת את ביאור המעשה יותר
בהרחבה, שזה היה מפגש מתוכנן של
בני הקהילה, שמילא את בית הכנסת של
מרן מלכא מפה אל פה, בנוגע לחינוך ושילוב של בני הקהילה בעולם התורה,
ושבתחילה ויגש אליו אחד מהמבוגרים, שאחז את ידיו של מרן מלכא, ושפך לפניו שיחו וצרתם של הקהילה, ואת כל המועקה שבליבו ביחס של הישיבות רגילות ושל בעלי תשובה הישיבות
ואותו מבוגר התחיל לבכות, ובהאי שעתא "וימהר (מרן מלכא רבינו עובדיה) יוסף ונכמרו רחמיו אל
אחיו (
יהודי
חבש
ואתיופיה) ויבקש לבכות'' וג"כ התחיל לבכות איתו במקביל, בפני כל הנוכחים, ולא עבר הרבה זמן עד שמרן מלכא ביקש מהשמש שלו שיכניסו אותו לחדרו "ויבך שמה", ודרש מאלי ישי שיטפל בזה,
ואח"כ אלי ישי יצא אליהם וביקש מהם שיספרו לו הכל בפרוטרוט, ומרן מלכא מחר יטלפן לכולם ויתן להם על הראש! אלו דברים כהוייתם. וזהו הפס' הנ''ל בפרשת מקץ בו סיבבה ההשגחה לכנס הנ''ל.
וכן העיד הרב מנחם ולדמן שליט''א
בראיון, ופורסם בתוך השבעה של מרן
מלכא, ואח''כ בעוד מקומות (משנת יוסף אייר תשע''ו) בקשר שלו עם מרן מלכא ב-30 שנה האחרונות בנוגע לקליטתם הרוחנית של בני הקהילה, ושם בסוף הראיון סיפר בזה''ל: "שלפני שלוש שנים וחצי עלה בפגישה עימו בעיות של התלמידים, עולי אתיופיה שמוסדות חינוך דתיים סירבו לקבלם, הרב עובדיה יוסף התרגש מאוד ובכה".עכ''ל.
וקיימא לן כל המצות מברך עליהן ועובר לעשייתן פסחים (ז) ותכף אחרי המפגש הנ''ל מרן מלכא עבר לעשייתן להמשך מצוות פדיון שבויים כפסקו של הרדב''ז דהוו כתינוקות שנשבו כעדותו של הרב יהודה נקי שליט''א בשו''ת מעין אומר בחלק יב' סימן רב' (עמ' שנח'), וזל''ש: "עובדה: ספרו למו''ר שיש ילדים אתיופים הרוצים להרשם לתלמוד תורה אך לא רוצים לקבלם, ושאלו מה לעשות? מו''ר נר''ו ענה, שיביאו לי רשימה של מנהלי התתי''ם ואדבר איתם.ע''כ.
וכן בסי' שצח' (עמ' תכב'), וזל''ש: שמעתי את מו''ר נר''ו מדבר עם ראש ישיבה, מה שמוגדר כתחנה אחרונה (לפני הרחוב) ואמר לו שיקבל לישיבה גם אתיופים, וענה: שמפחד שאם יקבל לא יבואו בחורים בכלל. ומו''ר נר''ו השיב: אין דבר תכניס אותו. רבנו חשב שמדובר באחד, לכן אותו רב אמר לו: שמדובר בשני
בחורים ולא באחד וענה לו מו''ר נר''ו:
טובים השניים מן האחד, והסביר לו
שאנשים אוהבים לשמוע מבני עדתם יותר, ואלו יכלו להחיות עם רב.ע"כ
והרב המחבר נתן טעם לשבח למעשייה (כדרכו) בזה"ל: "טעם מו''ר נר''ו כי ראה שאף אם ימנעו מלבוא, מה שלא נראה לי נכון, כיון שבמצבים כאלו לא אכפת להם
לאן הולכים מ''מ הוא לא מנע מהם לבוא וללמוד תורה, (והוא בשב ואל תעשה) ואילו כאן מונעים מהם בידיים (בקום ועשה) כמו שהסביר מו''ר נר''ו באלו האנשים תלויים עוד יהודים רבים אחרים וביכולתם להחיות עם רב.עכ"ל
וכך כתב הרב אליהו שטרית בספרו "רבנו" ביום הבהיר ו' מנחם אב
תשס''ו: "שאלו את רבנו מתלמוד תורה ברחובות, אם לקבל תלמיד אתיופי
לתלמוד תורה? וענה להם רבנו מצוה לקבל, והוסיף את הפסוק "אם תוציא יקר
מזול כפי תהיה".ע''כ.
ואין ספור כי אין מספר המעשיות הללו ואכמ''ל ומנהג אבות אבותינו בידינו והיא התפילה לאל חיי ''עשה עימי אות לטובה ויראו שונאי ויבושו כי אתה ה' עזרתני ונחמתני"