• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בני התורה האתיופים - מה יהיה עליהם?

האתיופים המשוכנזים
צריך להקים איגוד אחר יותר ספרדי
עם מרן הראשל"צ שליט"א וחברי מועצת חכמי התורה כדוגמת: מורינו הגר"מ מאיה, מורינו הגר"ד יוסף, הגר"ר אלבז, הגר"ש בן שמעון, הגר"י כהן, והגר"ש מחפוד.
וכמובן גם חלק מהרבנים שיש שם כיום כדוגמת: הגר"צ בוארון והגר"ד אברהם והגר"ח כהן,
כך נלע"ד
שהרי הם בזכות מרן רבינו עובדיה ולא בזכות המשוכנזים שחושבים (יותר נכון שממציאים ובליבם חושבים שלא) שכל עולם התורה קם בזכותם וחס ושלום שקם בזכותאיזה ת"ח מירושלים שכתב כמה ספרים ועבד באיזה עבודה ציוניות ( ח"ו )
דיי לנחיתיות הספרדית הזו.
זה פשוט לא נכון.
כפי שכתבתי כמ"פ, אני מעורב חזק בסיפור ומיודד טוב עם הרב נתנאל פרץ שליט"א, הרוח החיה בכל המהלך הזה.
ודיברנו גם על כך.

נמאס מהטקסטים הנחיתיים האלה, הסבר מה הקשר בין השיר למשוררים?!
כל הגדולים שהזכרת מעורבים בסיפור הזה.
הראשון שנתן את ההוראה היה הגר"מ מאיה שנה שעברה כבר. וגם עם הגר"ד יוסף נועצו.
ישנו מכתב מהגר"י יוסף שאם אעלה אותו לכאן (פורסם בקובץ 'בית יוסף' האחרון) אולי תבין שלהקים איגוד כפי שכבודו מציע זה לא קשור, וגם לא מתחיל, אלא רק מזיק... וגם כעת הגרי"י מעודכן ושמח בכל המהלכים הללו.

למה לדעת כבודו נועד ה'איגוד'?
אם לתמונות, הפגנות כוח וכנסי סרק כנהוג היום במחוזותינו (במחילה מכל האיגודים החשובים והיקרים), אז כבודו צודק.
אבל היות ויש לו מטרה מסוימת, 'הצלת נפשות' ואותה א"א להשיג אצל כל הרבנים שליט"א אשר הזכרת

נ.ב. האם הגר"י כהן ובנו הגר"ח לא ספרדים?!, האם הגר"ש בצלאל לא ספרדי?! האם הגר"מ צדקה לא ספרדי?!
האם הגר"ר אלבז לא ספרדי?! האם החיד"א אברג'ל לא ספרדי?! והגר"צ בוארון ג"כ משתכנז בעיניך?! ומה עם הרב דניאל זאדה שליט"א?! ושיא השיאים, לחבר את הגר"ד אברהם, מזוקפי הקומה הספרדית בכל המישורים עם המילה 'משתכנז' זו בדיחה טפילה וסרת טעם...

מספיק עם הנחיתיות הספרדית, לחפש כל היום איפה דורכים עליי. דיי. לתת כבוד לכל ההיצע של הרבנים זה לא השתכנזות. נקודה. כל שכן וק"ו בנושא הזה שכל בר-דעת מבין את האמור שיש פה יעד אותו אסור להחטיא.

מקווה שהרב @יעקב דסטה יסכים עימי לדברים, הוא אתיופי. ספרדי. תלמיד מרן גאה שלכאורה נכח בכנס. ולדבריו ישנה משמעות.
 
נערך לאחרונה:
דיי לנחיתיות הספרדית הזו.
זה פשוט לא נכון.
כפי שכתבתי כמ"פ, אני מעורב חזק בסיפור ומיודד טוב עם הרב נתנאל פרץ שליט"א, הרוח החיה בכל המהלך הזה.
ודיברנו גם על כך.

נמאס מהטקסטים הנחיתיים האלה, הסבר מה הקשר בין השיר למשוררים?!
כל הגדולים שהזכרת מעורבים בסיפור הזה.
הראשון שנתן את ההוראה היה הגר"מ מאיה שנה שעברה כבר. וגם עם הגר"ד יוסף נועצו.
ישנו מכתב מהגר"י יוסף שאם אעלה אותו לכאן (פורסם בקובץ 'בית יוסף' האחרון) אולי תבין שלהקים איגוד כפי שכבודו מציע זה לא קשור, וגם לא מתחיל, אלא רק מזיק... וגם כעת הגרי"י מעודכן ושמח בכל המהלכים הללו.

למה לדעת כבודו נועד ה'איגוד'?
אם לתמונות, הפגנות כוח וכנסי סרק כנהוג היום במחוזותינו (במחילה מכל האיגודים החשובים והיקרים), אז כבודו צודק.
אבל היות ויש לו מטרה מסוימת, 'הצלת נפשות' ואותה א"א להשיג אצל כל הרבנים שליט"א אשר הזכרת

נ.ב. האם הגר"י כהן ובנו הגר"ח לא ספרדים?!, האם הגר"ש בצלאל לא ספרדי?! האם הגר"מ צדקה לא ספרדי?!
האם הגר"ר אלבז לא ספרדי?! האם החיד"א אברג'ל לא ספרדי?! והגר"צ בוארון ג"כ משתכנז בעיניך?! ומה עם הרב דניאל זאדה שליט"א?! ושיא השיאים, לחבר את הגר"ד אברהם, מזוקפי הקומה הספרדית בכל המישורים עם המילה 'משתכנז' זו בדיחה טפילה וסרת טעם...

מספיק עם הנחיתיות הספרדית, לחפש כל היום איפה דורכים עליי. דיי. לתת כבוד לכל ההיצע של הרבנים זה לא השתכנזות. נקודה. כל שכן וק"ו בנושא הזה שכל בר-דעת מבין את האמור שיש פה יעד אותו אסור להחטיא.

מקווה ש@יעקב דסטה יסכים עימי לדברים, הוא אתיופי. ספרדי. תלמיד מרן גאה שלכאורה נכח בכנס. ולדבריו ישנה משמעות.
במחילה אם יצא חריף.
זה גם לא נורא, בחיים הכל טעים, פעם מתוק ופעם לא...
 
אני מבין את החריפות והתקיפות גם לי זה קורה וזה בסדר גמור
מקווה שהדברים הובנו זה מה שחשוב
הכאב הוא שזו כותרת לא נכונה, יצא לי לדבר עם הרבה אתיופים מביני עניין (שלא יחשבו שאני גזען חלילה, אני מתכוון לכאלו שמבינים את הדינמיקה החרדית לעומק, כמובן, כולל אחד שלמד אצל ה'פלג' תקופה למי ששמע על הסיפור של המעצר שלו לפני חמש שנים)
ואצל כולם זו עובדה ברורה.
אתיופי יכול להתקדם לאן שהוא רוצה, בעולם החילוני והחרדי.
אבל בסוף את כל הוויתו הוא חייב למרן זיע"א. נקודה. ברורה. מאוד.

נ.ב. א.
בהערה אירונית, זכור לי ה'הספד' אותו כתבה תמנו שטה מהכנסת לרב עובדיה בתור ח"כית ב'יש עתיד' ...
ועוד כאלו יש רבות.
ב. פעם אמר לי ספרדי ישיש וחכם שהסימן לכך שהספרדים נהיו עצמאיים יהיה כשהם ינשלו את המילה 'ספרדי' מכל מנשר, 'חניכי' הספרדי. ת"ת פלוני - הספרדי וכן הלאה. וד"ל.
 
אבל בסוף את כל הוויתו הוא חייב למרן זיע"א. נקודה. ברורה. מאוד.
זה מה שחשוב להדגיש להם שהכל כמעט שלו זה מרן
ואם עושים כן הריני מסכים לדברי כת"ר ואם האתיופים יהיו כמו הרב @יעקב דסטה נר"ו הנה מה טוב ומה נעים ועוד חזון (עובדיה יוסף) למועד
 
מריש אמינא לתרץ את הקושיה הנ''ל בדברי הרב
הכל עיניין של מיתוג ושיווק'

ואני רואה שהרב ניני שליט''א הקדיש לתרץ זאת מפי ספרים וסופרים ואשריו שזוכה לגדול שימושה יותר מתלמודה כדאיתא בברכות (ז:). וניכר שהוא מכיר את הנפשות הפועלות ואת הרוחות הנושבות בעולם הישיבות כדי ליצור שינוי בתדמית וכה''ג ביחס לקהילה.

אך כיוון שהזכירו אותי, ובפרט בסוגיא זו שהיא לא פחות חשובה לי מהעניין של הגיור לחומרא. אומר את דעתי

אם כי ניכר מבין ריסי עיני בעל הקושיה שהוא חרד לכבודם של הספרדים ובראשם מרן מלכא (ובפרט אם הוא בעל תשובה כמוני), אך באותה נשימה ניכר בעליל שכבודו לא עשה פסק בין ההלכה לבין המעשה, ומה לעשות שהמציאות קובעת שלכאו' עולם הישיבות בידיים של כאלה שלא השכילו דיים במעלתו של מרן מלכא (ואין זה מקומנו לדון בזה).
אך לצורך השעה מרן מלכא לחוד והעתיד של הילדים שלנו בעולם התורה לחוד. ואין הם סותרים אחד את השני (לע''ע ואכמ''ל ובכל עת צריך לזה שיקול הדעת) ואם אני מבין נכון מטרת האיגוד הוא ליצור את שביל הזהב ביניהם ביחס לקהילה. וכדברי חז''ל בחולין פ''ק שהניחו לי אבותיי מקום להתגדר בו, ומה שלא הספיק מרן מלכא בחייו הזכו מייסדי האיגוד לעשות אחר פטירתו, ולית מאן דפליג שהכל זה המשך לחזון עובדיה בגורלם של יהדות אתיופיה. (מי יתן ונשמע על תכנון של כנס של האיגוד לכבוד ההילולה של מרן מלכא תשפ''ה כמו שעשה הרב משה בלאי שליט''א בשנת תשע''ח)

עכ''פ למעשה ידינו על התחתונה במובן מסוים ואכמ''ל וכשם שמאז ומעולם מרן מלכא לא החזיק בעניין הגיור לחומרא כדבר שיש בו ממש אלא שלא כל העתים שוות ושבתחילה אמר "מהיות טוב אל תקרי רע" כאשר הייתה ידו על התחתונה בשנות ה- 70, ובני הקהילה עוד היו במקום גלותם וכו'.... דון מנה ואוקי באתרין. שמהיות טוב אל תקרי רע, או ח''ו ''אתיופים משוכנזים" אלא בעינן תיוג (ולא לעניין הגיור אס מלהזכיר שאין זה שווה לכל נפש והכא בעינן פתרון לכל נפשות הקהילה שרובם ככולם לא עשו זאת ואכמ''ל וח''ו זה עלול לחצות את הקהילה לשני מחנות) וצריך לדבר איתם בשפה שלהם ואת זה מייסדי האיגוד יתמקצעו לעשות בשנים האחרונות בעולם הישיבות (להבדיל ממני כבעל תשובה ולכן איני ראיה לנידו''ד) וימים יגידו. ואני אומר שלו נזכה לגיבוש ואיגוד אמיתי של כמה שיותר משפחות חרדיות מהקהילה בארץ למקום אחד, דיינו!!!
זה מה שחשוב להדגיש להם שהכל כמעט שלו זה מרן
ואם עושים כן הריני מסכים לדברי כת"ר ואם האתיופים יהיו כמו הרב @יעקב דסטה נר"ו הנה מה טוב ומה נעים ועוד חזון (עובדיה יוסף) למועד
בעניין הזה אני אולי דיעה יחידאה ואף קיצונית אך כ''א נמשך לשורשו (ובפרט שכן קבלתי ממורי ורבי הגה''צ כ''ק רבנו יורם מיכאל אברג'יל זצ''ל ואכמ''ל) אך אינהו בדידהו ואנן בדידן.
עכ''פ לא כולם אוהבים לשמוע שהעבר וההווה והעתיד שלהם היה תלוי ועומד בפסקו ופעולותיו של מרן מלכא ולכן בלישנא אחרינא אני מדגיש לציבור את חלקו הבלעדי של מרן מלכא בעבר של הקהילה עם חיבורם לעם ישראל ולמדינת ישראל שעל זה ההיסטוריה תוכיח, ולגבי הווה והעתיד כל אחד ימשוך כאוות נפשו האלוקית או הבהמית ועוד חזון (עובדיה יוסף) למועד 😉

ולכן זה מאוד חלוש ונדכה ואף מבזה שבכל מערכת בחירות של ש''ס דואגים להזכיר לקהילה את העבר שלו עמם כאילו זה צריך תזכורת, וגם במקומות שכן זה צריך תזכור, מצאו להם את התזמון המושלם לכך! במקום להזכיר להם מה היא המהות של ש''ס למען העם ותו-לא, וכדברי קודשו של מרן מלכא בדרשה האחרונה בפני הקהילה סמוך לבחירות תשע''ג שרובו ככולו היה במהות של ש''ס לפעול לכוח התורה למען עם ישראל.
ולכן בבחירות הראשונות והאחרונות של הרב ברוך גזהיי שליט''א בש''ס פחדתי שכבן הקהילה הוא יפול ברעיון הזה של כאלה שאינם מהקהילה ולא מבינים לנפשם, וב''ה שהייתי בכנס בחירות שלו ועיקר דבריו היו כנ''ל.
 
ב. פעם אמר לי ספרדי ישיש וחכם שהסימן לכך שהספרדים נהיו עצמאיים יהיה כשהם ינשלו את המילה 'ספרדי' מכל מנשר, 'חניכי' הספרדי. ת"ת פלוני - הספרדי וכן הלאה. וד"ל.
זה לא בדיוק נכון, כי היום רבים משמיטים את, אבל זה לא נובע רק מזקיפת הקומה אלא גם מנמיכות קומה, כי אצל האשכנזים אין להם בעיה לכתוב מנין חניכי הישיבות נוסח אשכנז, אבל אצלהספרדים מתביישים לכתוב נוסח עדות המזרח וכד'.
 
מריש אמינא לתרץ את הקושיה הנ''ל בדברי הרב


ואני רואה שהרב ניני שליט''א הקדיש לתרץ זאת מפי ספרים וסופרים ואשריו שזוכה לגדול שימושה יותר מתלמודה כדאיתא בברכות (ז:). וניכר שהוא מכיר את הנפשות הפועלות ואת הרוחות הנושבות בעולם הישיבות כדי ליצור שינוי בתדמית וכה''ג ביחס לקהילה.

אך כיוון שהזכירו אותי, ובפרט בסוגיא זו שהיא לא פחות חשובה לי מהעניין של הגיור לחומרא. אומר את דעתי

אם כי ניכר מבין ריסי עיני בעל הקושיה שהוא חרד לכבודם של הספרדים ובראשם מרן מלכא (ובפרט אם הוא בעל תשובה כמוני), אך באותה נשימה ניכר בעליל שכבודו לא עשה פסק בין ההלכה לבין המעשה, ומה לעשות שהמציאות קובעת שלכאו' עולם הישיבות בידיים של כאלה שלא השכילו דיים במעלתו של מרן מלכא (ואין זה מקומנו לדון בזה).
אך לצורך השעה מרן מלכא לחוד והעתיד של הילדים שלנו בעולם התורה לחוד. ואין הם סותרים אחד את השני (לע''ע ואכמ''ל ובכל עת צריך לזה שיקול הדעת) ואם אני מבין נכון מטרת האיגוד הוא ליצור את שביל הזהב ביניהם ביחס לקהילה. וכדברי חז''ל בחולין פ''ק שהניחו לי אבותיי מקום להתגדר בו, ומה שלא הספיק מרן מלכא בחייו הזכו מייסדי האיגוד לעשות אחר פטירתו, ולית מאן דפליג שהכל זה המשך לחזון עובדיה בגורלם של יהדות אתיופיה. (מי יתן ונשמע על תכנון של כנס של האיגוד לכבוד ההילולה של מרן מלכא תשפ''ה כמו שעשה הרב משה בלאי שליט''א בשנת תשע''ח)

עכ''פ למעשה ידינו על התחתונה במובן מסוים ואכמ''ל וכשם שמאז ומעולם מרן מלכא לא החזיק בעניין הגיור לחומרא כדבר שיש בו ממש אלא שלא כל העתים שוות ושבתחילה אמר "מהיות טוב אל תקרי רע" כאשר הייתה ידו על התחתונה בשנות ה- 70, ובני הקהילה עוד היו במקום גלותם וכו'.... דון מנה ואוקי באתרין. שמהיות טוב אל תקרי רע, או ח''ו ''אתיופים משוכנזים" אלא בעינן תיוג (ולא לעניין הגיור אס מלהזכיר שאין זה שווה לכל נפש והכא בעינן פתרון לכל נפשות הקהילה שרובם ככולם לא עשו זאת ואכמ''ל וח''ו זה עלול לחצות את הקהילה לשני מחנות) וצריך לדבר איתם בשפה שלהם ואת זה מייסדי האיגוד יתמקצעו לעשות בשנים האחרונות בעולם הישיבות (להבדיל ממני כבעל תשובה ולכן איני ראיה לנידו''ד) וימים יגידו. ואני אומר שלו נזכה לגיבוש ואיגוד אמיתי של כמה שיותר משפחות חרדיות מהקהילה בארץ למקום אחד, דיינו!!!

בעניין הזה אני אולי דיעה יחידאה ואף קיצונית אך כ''א נמשך לשורשו (ובפרט שכן קבלתי ממורי ורבי הגה''צ כ''ק רבנו יורם מיכאל אברג'יל זצ''ל ואכמ''ל) אך אינהו בדידהו ואנן בדידן.
עכ''פ לא כולם אוהבים לשמוע שהעבר וההווה והעתיד שלהם היה תלוי ועומד בפסקו ופעולותיו של מרן מלכא ולכן בלישנא אחרינא אני מדגיש לציבור את חלקו הבלעדי של מרן מלכא בעבר של הקהילה עם חיבורם לעם ישראל ולמדינת ישראל שעל זה ההיסטוריה תוכיח, ולגבי הווה והעתיד כל אחד ימשוך כאוות נפשו האלוקית או הבהמית ועוד חזון (עובדיה יוסף) למועד 😉

ולכן זה מאוד חלוש ונדכה ואף מבזה שבכל מערכת בחירות של ש''ס דואגים להזכיר לקהילה את העבר שלו עמם כאילו זה צריך תזכורת, וגם במקומות שכן זה צריך תזכור, מצאו להם את התזמון המושלם לכך! במקום להזכיר להם מה היא המהות של ש''ס למען העם ותו-לא, וכדברי קודשו של מרן מלכא בדרשה האחרונה בפני הקהילה סמוך לבחירות תשע''ג שרובו ככולו היה במהות של ש''ס לפעול לכוח התורה למען עם ישראל.
ולכן בבחירות הראשונות והאחרונות של הרב ברוך גזהיי שליט''א בש''ס פחדתי שכבן הקהילה הוא יפול ברעיון הזה של כאלה שאינם מהקהילה ולא מבינים לנפשם, וב''ה שהייתי בכנס בחירות שלו ועיקר דבריו היו כנ''ל.
ודפח"ח
אכן זו הייתה כוונתי,
רק שלא חשתי בנוח לכתוב מכל ז'מרת האר'ץ שכתב הרב שליט"א
 
היסטורי - הקמת מרכז הכוון ושיבוץ לבני הישיבות בני הקהילה האתיופית

לראשונה התכנסו גדולי המכוונים והמשבצים בעולם הישיבות למפגש ייחודי אשר בו הוכרז על הקמת מרכז הכוון ושיבוץ ממוקד ומסודר

עם פתיחת עונת הרישום לישיבות קטנות בציבור בני התורה הספרדים, התכנסו לראשונה למפגש נדיר ומיוחד בכירי המשבצים והמכוונים בעולם הישיבות הרב יוסף ברכץ, הרב בנימין קרעי, הרב שמעון אזרזר, הרב יוסף ניאזוב, הרב חיים יזדי, הרב יעקב אלבז, הרב איתמר זכאי, עם מי שמובילים את שורת המיזמים ההיסטורים הללו ובראשם הרה"ג הרב אברהם עידן שליט"א, הרב נתנאל פרץ שליט"א, הרב ניסים יברקן שליט"א והרב עודד תמנה שליט"א, ומנהל מרכז השיבוץ וההכוון הרב דוד רביבו שליט"א, במפגש הוצגו הנתונים המראים על פריחה ושגשוג אדירים בקרב משפחות בני התורה בני הקהילה בשנים האחרונות.
מנהלי האיגוד מציינים בסיפוק רב כי בסייעתא דשמיא נרשם שינוי אדיר ברישום הנוכחי בכל הנוגע לליווי, הכוונה ושיבוץ מדויק לבחורים בני העדה, כשגולת הכותרת היא שיבוצם של שבעה בחורים ממצוייני ה'איגוד' בישיבות המובילות בעולם התורה, הודות לליוויים המקצועי של הרב יעקב מויאל, הרב יוסף ניאזוב, הרב אייל לוי, והרב ראובן אביטל.
 

קבצים מצורפים

  • 20240312_213837.jpg
    20240312_213837.jpg
    2.9 MB · צפיות: 17
  • 20240312_213849.jpg
    20240312_213849.jpg
    2.7 MB · צפיות: 16
  • IMG-20240313-WA0013.jpg
    IMG-20240313-WA0013.jpg
    241.3 KB · צפיות: 15
היסטורי - הקמת מרכז הכוון ושיבוץ לבני הישיבות בני הקהילה האתיופית

לראשונה התכנסו גדולי המכוונים והמשבצים בעולם הישיבות למפגש ייחודי אשר בו הוכרז על הקמת מרכז הכוון ושיבוץ ממוקד ומסודר

עם פתיחת עונת הרישום לישיבות קטנות בציבור בני התורה הספרדים, התכנסו לראשונה למפגש נדיר ומיוחד בכירי המשבצים והמכוונים בעולם הישיבות הרב יוסף ברכץ, הרב בנימין קרעי, הרב שמעון אזרזר, הרב יוסף ניאזוב, הרב חיים יזדי, הרב יעקב אלבז, הרב איתמר זכאי, עם מי שמובילים את שורת המיזמים ההיסטורים הללו ובראשם הרה"ג הרב אברהם עידן שליט"א, הרב נתנאל פרץ שליט"א, הרב ניסים יברקן שליט"א והרב עודד תמנה שליט"א, ומנהל מרכז השיבוץ וההכוון הרב דוד רביבו שליט"א, במפגש הוצגו הנתונים המראים על פריחה ושגשוג אדירים בקרב משפחות בני התורה בני הקהילה בשנים האחרונות.
מנהלי האיגוד מציינים בסיפוק רב כי בסייעתא דשמיא נרשם שינוי אדיר ברישום הנוכחי בכל הנוגע לליווי, הכוונה ושיבוץ מדויק לבחורים בני העדה, כשגולת הכותרת היא שיבוצם של שבעה בחורים ממצוייני ה'איגוד' בישיבות המובילות בעולם התורה, הודות לליוויים המקצועי של הרב יעקב מויאל, הרב יוסף ניאזוב, הרב אייל לוי, והרב ראובן אביטל.
אמנם נשמע הרבה מאמץ בשביל מעט פירות,
אבל כל בחור הוא עולם ומלואו מגדולי הדור הבא אי"ה
דבר נוסף גם המעט שהצליחו והתקבלו זה מעל כח הטבע וממש בגדר נס.
אשריכם!!
 
חזור
חלק עליון