• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בני תורה שעצבניים

תמיד אני מביא דוגמא שהיה אצלנו בכולל אברך שיצא לפרנסתו.. כשבאותה תקופה בכולל היה מקבל סך 500 שח סה"כ (בלי דתות) ובעבודתו עדי ערב היה מרוויח פי 10 ויותר ואמר לי בזה"ל: "לא יודע מאז שעזבתי את הכולל הכסף בורח לי בין האצבעות ואיני רואה בו ברכה" יש הוצאות שלא היו לי מעולם! פעם המכונת כביסה התקלקלה ועוד....
סיפור אחר ששמעתי מאשתי על אחד שעזב את הכולל, דווקא לא היה לו בעיות בפרנסה, אלא בשלום בית - כשחזר הבית מהעבודה הוא כל פעם חזר רגזני ועצבני, לא כמו שהיה כשחזר מהכולל. ופשוט.
 
הרבה זמן שלא נכנסת לפורום, הלא כן?
אני עובר על הפורום לפעמים בבין הסדרים בשביל להישאר מעודכן, אבל לרוב אני לא מוצא על מה להגיב.
(צא וראה בפורום שכן שאני פעיל מעט יותר)

יש סיבה לכך, אך הפורום כבר מודע לזה מכמה נושאים אחרים
 
אני עובר על הפורום לפעמים בבין הסדרים בשביל להישאר מעודכן, אבל לרוב אני לא מוצא על מה להגיב.
(צא וראה בפורום שכן שאני פעיל מעט יותר)

יש סיבה לכך, אך הפורום כבר מודע לזה מכמה נושאים אחרים
דוקא אני רואה כאן המון נושאים מרתקים. ואנא הקטן מעביר חלק מהדיונים לכולל ולחבריי האברכים.
יש לנו פה את הרב בנימין לוריא שמוצא כל פרט ודבר שצריך. יש את הרב אהרן כהן שפעיל מאוד ומסייע.
אגב לולי הרבנים כאן כנראה שלא הייתי שם לב ל'מבדיל בין קודש לקודש' בשני ימים של ר"ה. (זו רק דוגמא קטנה).
כל מכתבי הראשון לציון שליט"א שמעלים פה. ועוד.
הרב שמעון ללוש שליט"א והרב אושרי שליט"א שמחכימים אותנו המון. כל השאלות במדור שאל את הרב ועוד.
 
דוקא אני רואה כאן המון נושאים מרתקים. ואנא הקטן מעביר חלק מהדיונים לכולל ולחבריי האברכים.
יש לנו פה את הרב בנימין לוריא שמוצא כל פרט ודבר שצריך. יש את הרב אהרן כהן שפעיל מאוד ומסייע.
אגב לולי הרבנים כאן כנראה שלא הייתי שם לב ל'מבדיל בין קודש לקודש' בשני ימים של ר"ה. (זו רק דוגמא קטנה).
כל מכתבי הראשון לציון שליט"א שמעלים פה. ועוד.
הרב שמעון ללוש שליט"א והרב אושרי שליט"א שמחכימים אותנו המון. כל השאלות במדור שאל את הרב ועוד.
זה לא ספציפית נגד מישהו מסויים, אלא יותר ה״רוח״.

פתחתי כאן כמה נושאים שבהם העלתי שאלה שלענ״ד נראית חשובה בלימוד, אע״פ שייתכן שהיא לא להלכה, ולא קיבלתי שום מענה.
עד כמה שאני הייתי מעדיף לדון על זה כאן עם בני קהילתי הקרובה, בפורום השכן יש יותר ״דיון״.
זה לא בעיה של הפורום בהכרח, זה משהו ברוח הדיון השונה, שלפעמים אני מצפה ליותר פלפולים מאשר ״תשובה החלטית״. יש לא מעט דיונים כאלו, ודווקא בהם אני משתתף כשאני רואה אותם.
המציאות היא שאם אני מרגיש שאין לי מה לתרום לדיונים, אני לא תורם.
 
א. הספר משנה הלכות נכתב בארצות הברית, ושם אף אחד לא מדמיין לחשוב שחובת המדינה לתת מלגה לאברך.
ב. משום מה פשוט כאן לכולם שהמצב הנורמלי והטוב הוא שאברך לא מתפרנס ממונו או מיגיע כפיו.
עיינו ברמב"ם בפירוש המשנה לאבות, וגם מרן השו"ע הסכים שרק באין ברירה יתפרנס על חשבון הציבור.
בקיצור, אתם מנסים להלביש את המציאות המוכרת לכם על פסקי ודברי רבנים שדברו במציאות שונה.
ד. "עצבניים" במשנה הלכות הכוונה ל"נרווים" - לחץ נפשי, ולא "רתח" שזה כעס
 
א. הספר משנה הלכות נכתב בארצות הברית, ושם אף אחד לא מדמיין לחשוב שחובת המדינה לתת מלגה לאברך.
ב. משום מה פשוט כאן לכולם שהמצב הנורמלי והטוב הוא שאברך לא מתפרנס ממונו או מיגיע כפיו.
עיינו ברמב"ם בפירוש המשנה לאבות, וגם מרן השו"ע הסכים שרק באין ברירה יתפרנס על חשבון הציבור.
בקיצור, אתם מנסים להלביש את המציאות המוכרת לכם על פסקי ודברי רבנים שדברו במציאות שונה.
ד. "עצבניים" במשנה הלכות הכוונה ל"נרווים" - לחץ נפשי, ולא "רתח" שזה כעס
א. אעפ"כ הרי הספר אין למו מכשול שהביא דבריו התכוון בודאי גם לכאן.
ב. זה לא מצב נורמלי, זה בבחינת עת לעשות לה' בדורנו. המציאות מוכיחה.
ג. אין דבר כזה שאברך מתפרנס על חשבון הציבור. אם מצד המילגה הרי שזה בערך 500 ש"ח ולא מפרנס אף אחד. אלא שאברכים מעבירים שיעורים פרטיים לילדים או מוסרים שיעורים או סופרי סת"ם או עורכים תורניים או הסעות או שיש כאלה שיש שמרצונם תורמים בשביל שישבו אברכים וילמדו ולא בתור חובה.
מה גם שהכספים במדינה מתחלקים לכל מיני דברים הציבור הכללי רוצה כדורגל וקולנוע וכדו' שמיליוני תקציבים מועברים לשם. והציבור הדתי שגם משלם מיסים רוצה שחלק מהכסף יעבור ללימוד תורה. כך שאם זה לא ילך לזה זה ילך לדברים אחרים ולפעמים לסתם שטויות מבחינת החרדים.
ד. העיקרון שנידון כאן הוא שאין דעתם מיושבת עליהם. ואין זה משנה אם כעס או נרווים.
 
א. אעפ"כ הרי הספר אין למו מכשול שהביא דבריו התכוון בודאי גם לכאן.
ב. זה לא מצב נורמלי, זה בבחינת עת לעשות לה' בדורנו. המציאות מוכיחה.
ג. אין דבר כזה שאברך מתפרנס על חשבון הציבור. אם מצד המילגה הרי שזה בערך 500 ש"ח ולא מפרנס אף אחד. אלא שאברכים מעבירים שיעורים פרטיים לילדים או מוסרים שיעורים או סופרי סת"ם או עורכים תורניים או הסעות או שיש כאלה שיש שמרצונם תורמים בשביל שישבו אברכים וילמדו ולא בתור חובה.
מה גם שהכספים במדינה מתחלקים לכל מיני דברים הציבור הכללי רוצה כדורגל וקולנוע וכדו' שמיליוני תקציבים מועברים לשם. והציבור הדתי שגם משלם מיסים רוצה שחלק מהכסף יעבור ללימוד תורה. כך שאם זה לא ילך לזה זה ילך לדברים אחרים ולפעמים לסתם שטויות מבחינת החרדים.
ד. העיקרון שנידון כאן הוא שאין דעתם מיושבת עליהם. ואין זה משנה אם כעס או נרווים.
א. עדיין, הדיון במקורות צריך להתאים למה שהם כתבו והתכוונו, ולא לפי המציאות שאנחנו מכירים.
ב. לא התווכחתי אם זה מה שצריך לעשות היום או לא. אבל אם מישהו לא מבין איך יכול להיות שכבוד התורה נפגע מזה שניזונים מהציבור - זה פשוט בגלל שהוא חושב שזו המציאות האידיאלית. מה לעשות, כל הראשונים חשבו אחרת...
ד. לא מבין אותך. חז"ל אמרו שת"ח מדבר במה שנקרא "ריתחא", לא שהעצבים שלו רופפים - שזו סוג של מחלת נפש.
מישהו שאל מדוע המשנה הלכות לא אומר שהם עצבניים בגלל ש"אורייתא קא מרתח.." ואני מסביר שהוא לא ענה את זה כי זה לא אותו דבר.
מה זאת אומרת "הנידון כאן הוא שאין דעתם מיושבת"? זה שני נושאים שונים. אם ת"ח היה משקר לחבריו גם היית אומר שאין דעתו מטיובת וזה כמו "אורייתא קא מרתח ליה"?!
 
אני מכיר, ונראה לי שגם אתם, הרבה סיפורים על אברכים שנצרכים לעזרה של אחרים, ועל כאלו שרבנים חשובים אמרו להם לצאת לעבוד, וכאלה שהאשה מפרנסת אותם ולכן שחום הבית נפגע כי היא מזלזלת בהם.
זו לא חכמה להביא מקרים מיוחדים.
דרך אגב, הרבה פעמים האברכים שיוצאים לעבוד נאלצים לעבוד בעבודות פשוטות ולא מכניסות - מסיבות ידועות, וכן עם השנים המשפחה גדלה, ומה שהספיק לאברך ולאשתו, לא מספיק כלל למשפחה של 7/8 נפשות.
 
אני מכיר, ונראה לי שגם אתם, הרבה סיפורים על אברכים שנצרכים לעזרה של אחרים, ועל כאלו שרבנים חשובים אמרו להם לצאת לעבוד, וכאלה שהאשה מפרנסת אותם ולכן שחום הבית נפגע כי היא מזלזלת בהם.
זו לא חכמה להביא מקרים מיוחדים.
דרך אגב, הרבה פעמים האברכים שיוצאים לעבוד נאלצים לעבוד בעבודות פשוטות ולא מכניסות - מסיבות ידועות, וכן עם השנים המשפחה גדלה, ומה שהספיק לאברך ולאשתו, לא מספיק כלל למשפחה של 7/8 נפשות.
נכון. אך זה לא הרצוי ואף אחד לא טוען כך. גם אני בדברי לעיל ציינתי שזו לא מציאות תקינה אך במצב היום חשוב לדחוף כמה שיותר שישארו לומדים כי האפשרות השנייה הרבה פעמים גרועה יותר.
מה שנתתי זה לא חריג זה אצל הרבה. כולל ערב למשל זה לא נקרא ליפול או להתפרנס מהציבור כל הדיון הוא על כספים שהציבור נותן בע"כ. ולא בחפץ לב למטרה זו. ואצל הרבה כוללים זה במקרה.
נכון שהאשה מפרנסת אך זה לרצונה בלבד יש הרבה שבשידוך דורשות עובד ולומד. ויש הרבה שבאמת אחרי כמה שנים יוצאים לעבוד.
אתה כמובן מעיר הערות נכונות אבל לצערנו המציאות כעת כזו וצריך תפילות וחבל שאברכים מגיעים למצבים שיש בהם חוסר כבוד לתורתם.
 
בקיצור מה שיוצא, שבעל שו"ת משנה הלכות התכוון, שכיוון שנזקקים לדרכים לא דרכים לקבל מהציבור או חלוקות וכו' לכן זה גורם לעצבנות. אבל אם כבוד התורה היה מורם והיו מקבלים מלגה מכובדת לחשבון או בצ'ק בצורה רגילה ולא בכל מיני דרכים אחרים ותוספות ותוספי תוספות בדרכים מבזות לפעמים הכל היה תקין.
אלא שעדיין קשה. שהרי ציטט את האבות דרבי נתן... ושם לא חילק בין אם מקבל בדבר 'יפה' או חלוקות, וכל מיני דרכים אחרות. שם מדובר אפילו על אביו, והרבה פעמים זה יכול להיות בצורה הכי מכובדת שאפשר כגון אב ת"ח שיש לו ונותן בשמחה רבה ובדרך נעימה שהבן ישב וילמד.
 
אני מכיר, ונראה לי שגם אתם, הרבה סיפורים על אברכים שנצרכים לעזרה של אחרים, ועל כאלו שרבנים חשובים אמרו להם לצאת לעבוד, וכאלה שהאשה מפרנסת אותם ולכן שחום הבית נפגע כי היא מזלזלת בהם.
זו לא חכמה להביא מקרים מיוחדים.
דרך אגב, הרבה פעמים האברכים שיוצאים לעבוד נאלצים לעבוד בעבודות פשוטות ולא מכניסות - מסיבות ידועות, וכן עם השנים המשפחה גדלה, ומה שהספיק לאברך ולאשתו, לא מספיק כלל למשפחה של 7/8 נפשות.
ודאי הגמור שכשאין ברירה הבעל שהוא מחויב בפרנסת אשתו ובניו (עד גיל 6?) עליו לחפש ולעשות כל טצדקי ע"מ לפרנסם בכבוד. אם כי ראוי וכדאי לכתחילה ובהיכא דאפשר שימצא את פרנסתו בסביבה תורנית כגון מלמד דרדקי מסירת שיעורים קריאת התורה ספרות וכדו'.
 
חזור
חלק עליון