אפשר לפרש ״שׁאין לאברכים מעצמם״ בכמה פנים.לא לכתוב שהביזוי שאין לאברכים מעצמם.
אפשר לפרש ״שׁאין לאברכים מעצמם״ בכמה פנים.לא לכתוב שהביזוי שאין לאברכים מעצמם.
סיפור אחר ששמעתי מאשתי על אחד שעזב את הכולל, דווקא לא היה לו בעיות בפרנסה, אלא בשלום בית - כשחזר הבית מהעבודה הוא כל פעם חזר רגזני ועצבני, לא כמו שהיה כשחזר מהכולל. ופשוט.תמיד אני מביא דוגמא שהיה אצלנו בכולל אברך שיצא לפרנסתו.. כשבאותה תקופה בכולל היה מקבל סך 500 שח סה"כ (בלי דתות) ובעבודתו עדי ערב היה מרוויח פי 10 ויותר ואמר לי בזה"ל: "לא יודע מאז שעזבתי את הכולל הכסף בורח לי בין האצבעות ואיני רואה בו ברכה" יש הוצאות שלא היו לי מעולם! פעם המכונת כביסה התקלקלה ועוד....
כמדומה שיש לברך על כבודו "ברוך השב"סיפור אחר ששמעתי מאשתי על אחד שעזב את הכולל, דווקא לא היה לו בעיות בפרנסה, אלא בשלום בית - כשחזר הבית מהעבודה הוא כל פעם חזר רגזני ועצבני, לא כמו שהיה כשחזר מהכולל. ופשוט.
??כמדומה שיש לברך על כבודו "ברוך השב"
הרבה זמן שלא נכנסת לפורום, הלא כן?
אני עובר על הפורום לפעמים בבין הסדרים בשביל להישאר מעודכן, אבל לרוב אני לא מוצא על מה להגיב.הרבה זמן שלא נכנסת לפורום, הלא כן?
דוקא אני רואה כאן המון נושאים מרתקים. ואנא הקטן מעביר חלק מהדיונים לכולל ולחבריי האברכים.אני עובר על הפורום לפעמים בבין הסדרים בשביל להישאר מעודכן, אבל לרוב אני לא מוצא על מה להגיב.
(צא וראה בפורום שכן שאני פעיל מעט יותר)
יש סיבה לכך, אך הפורום כבר מודע לזה מכמה נושאים אחרים
זה לא ספציפית נגד מישהו מסויים, אלא יותר ה״רוח״.דוקא אני רואה כאן המון נושאים מרתקים. ואנא הקטן מעביר חלק מהדיונים לכולל ולחבריי האברכים.
יש לנו פה את הרב בנימין לוריא שמוצא כל פרט ודבר שצריך. יש את הרב אהרן כהן שפעיל מאוד ומסייע.
אגב לולי הרבנים כאן כנראה שלא הייתי שם לב ל'מבדיל בין קודש לקודש' בשני ימים של ר"ה. (זו רק דוגמא קטנה).
כל מכתבי הראשון לציון שליט"א שמעלים פה. ועוד.
הרב שמעון ללוש שליט"א והרב אושרי שליט"א שמחכימים אותנו המון. כל השאלות במדור שאל את הרב ועוד.
א. אעפ"כ הרי הספר אין למו מכשול שהביא דבריו התכוון בודאי גם לכאן.א. הספר משנה הלכות נכתב בארצות הברית, ושם אף אחד לא מדמיין לחשוב שחובת המדינה לתת מלגה לאברך.
ב. משום מה פשוט כאן לכולם שהמצב הנורמלי והטוב הוא שאברך לא מתפרנס ממונו או מיגיע כפיו.
עיינו ברמב"ם בפירוש המשנה לאבות, וגם מרן השו"ע הסכים שרק באין ברירה יתפרנס על חשבון הציבור.
בקיצור, אתם מנסים להלביש את המציאות המוכרת לכם על פסקי ודברי רבנים שדברו במציאות שונה.
ד. "עצבניים" במשנה הלכות הכוונה ל"נרווים" - לחץ נפשי, ולא "רתח" שזה כעס
א. עדיין, הדיון במקורות צריך להתאים למה שהם כתבו והתכוונו, ולא לפי המציאות שאנחנו מכירים.א. אעפ"כ הרי הספר אין למו מכשול שהביא דבריו התכוון בודאי גם לכאן.
ב. זה לא מצב נורמלי, זה בבחינת עת לעשות לה' בדורנו. המציאות מוכיחה.
ג. אין דבר כזה שאברך מתפרנס על חשבון הציבור. אם מצד המילגה הרי שזה בערך 500 ש"ח ולא מפרנס אף אחד. אלא שאברכים מעבירים שיעורים פרטיים לילדים או מוסרים שיעורים או סופרי סת"ם או עורכים תורניים או הסעות או שיש כאלה שיש שמרצונם תורמים בשביל שישבו אברכים וילמדו ולא בתור חובה.
מה גם שהכספים במדינה מתחלקים לכל מיני דברים הציבור הכללי רוצה כדורגל וקולנוע וכדו' שמיליוני תקציבים מועברים לשם. והציבור הדתי שגם משלם מיסים רוצה שחלק מהכסף יעבור ללימוד תורה. כך שאם זה לא ילך לזה זה ילך לדברים אחרים ולפעמים לסתם שטויות מבחינת החרדים.
ד. העיקרון שנידון כאן הוא שאין דעתם מיושבת עליהם. ואין זה משנה אם כעס או נרווים.
נכון. אך זה לא הרצוי ואף אחד לא טוען כך. גם אני בדברי לעיל ציינתי שזו לא מציאות תקינה אך במצב היום חשוב לדחוף כמה שיותר שישארו לומדים כי האפשרות השנייה הרבה פעמים גרועה יותר.אני מכיר, ונראה לי שגם אתם, הרבה סיפורים על אברכים שנצרכים לעזרה של אחרים, ועל כאלו שרבנים חשובים אמרו להם לצאת לעבוד, וכאלה שהאשה מפרנסת אותם ולכן שחום הבית נפגע כי היא מזלזלת בהם.
זו לא חכמה להביא מקרים מיוחדים.
דרך אגב, הרבה פעמים האברכים שיוצאים לעבוד נאלצים לעבוד בעבודות פשוטות ולא מכניסות - מסיבות ידועות, וכן עם השנים המשפחה גדלה, ומה שהספיק לאברך ולאשתו, לא מספיק כלל למשפחה של 7/8 נפשות.
ודאי הגמור שכשאין ברירה הבעל שהוא מחויב בפרנסת אשתו ובניו (עד גיל 6?) עליו לחפש ולעשות כל טצדקי ע"מ לפרנסם בכבוד. אם כי ראוי וכדאי לכתחילה ובהיכא דאפשר שימצא את פרנסתו בסביבה תורנית כגון מלמד דרדקי מסירת שיעורים קריאת התורה ספרות וכדו'.אני מכיר, ונראה לי שגם אתם, הרבה סיפורים על אברכים שנצרכים לעזרה של אחרים, ועל כאלו שרבנים חשובים אמרו להם לצאת לעבוד, וכאלה שהאשה מפרנסת אותם ולכן שחום הבית נפגע כי היא מזלזלת בהם.
זו לא חכמה להביא מקרים מיוחדים.
דרך אגב, הרבה פעמים האברכים שיוצאים לעבוד נאלצים לעבוד בעבודות פשוטות ולא מכניסות - מסיבות ידועות, וכן עם השנים המשפחה גדלה, ומה שהספיק לאברך ולאשתו, לא מספיק כלל למשפחה של 7/8 נפשות.
?בפורום השכן יש יותר ״דיון״.