• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

בע''ה ב''ה פינת ההלכה לאקמא שכינתא מעפרא ולעילוי שכינת עוזינו להצלחת כל עם הקודש ברוחניות וגשמיות והגאולה השלימה בקרוב ממש ברחמים גדולים בתשובה שלימה.

בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני בשב''ק טז' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
האם קטנים חייבים להתענות עם הציבור?
קטן שלא מלאו לו שלוש עשרה שנים ויום אחד, וקטנה שלא מלאו לה יב' שנה, פטורים מתעניות יז בתמוז, תשעה באב, צום גדליה, עשרה בטבת ותענית אסתר, ואפילו תענית שעות אין להם להתענות, אף שיש להם דעת להתאבל על החורבן, ויש מחמירים לומר שאין להאכילם אלא לחם ומים, אך המנהג להקל לתת להם כל צורכם, וכן ראוי להורות בזמן הזה שירדה חולשה לעולם. {ילקוט יוסף סימן תקנ.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק יז' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
האם מותר לצחצח שיניים בתענית?
מותר לצחצח שיניו במשחת שיניים בתעניות ציבור למי שקשה לו בלי לצחצח את שיניו, ובתשעה באב יש להשתדל להחמיר בזה, אך אם יש לו צער גדול במיוחד במניעת צחצוח השיניים, יוכל להקל גם בתשעה באב, באופן שייזהר להוריד פיו למטה שלא יבואו מים לגרונו. {ילקוט יוסף סימן תקנ.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי בשב''ק יח' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר לבריא שצריך לבלוע כדור ביום התענית לבולעו?
אדם בריא שמתענה, אך עליו לבלוע גלולות וכדורים נגד מיחושי ראש וכדומה, מותר לו לבלוע התרופה בלי מים, כל שאין בו טעם ערב לחך.
וכן מותר לשתות תרופות שאין החך נהנה מהם, אבל אם החך נהנה מהם אין להתיר. אולם במקום חולי פנימי אין להחמיר.
הלכה ב'.
מי שבירך על מאכל ביום תענית כיצד ינהג?
מי ששכח ובירך ביום התענית על דבר מאכל ומשקה, יטעם ממנו משהו כדי שגרונו יהנה, שאם לא יטעם יעבור על איסור ברכה לבטלה.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב''ק יט' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר לאכול פרי חדש בימי בין המצרים?
נוהגים להיזהר שלא לאכול פרי חדש בימים אלה, מליל יז בתמוז עד אחרי תשעה באב, כדי שלא יצטרכו לברך עליו '' שהחיינו''.
ומותר לברך ''שהחיינו'' על פרי חדש בשבתות שבינתיים, ובפרט שיש צורך בדבר משום כבוד שבת.
אולם לאחר ר''ח אב, אין ללבוש בגדים חדשים אף בשבת. {יחוה דעת חלק א סימן לז.}
הלכה ב.
מי שאכל בטעות פרי חדש בימי בין המצרים האם יכול להמשיך לאכול מאותו פרי?
מי שטעה ואכל פרי חדש בבין המצרים בלי ברכת שהחיינו, לא יוכל עוד ממנו, ולאחר תשעה באב יברך שהחיינו על פרי חדש אחר, ויכוון לפטור גם אותו הפרי. {ילקוט יוסף מועדים עמ' תקנז.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישי בשב''ק כ' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר לשרוק בשבת?
מותר לשרוק בפיו ביום שבת ואפילו בדרך שירה, אבל במשרוקית או צפצפה אסור. {חזון עובדיה עמ' רלו.}
הלכה ב.
האם מותר לטלטל צעצועי תינוקות שמשמיעים קול?
צעצועים של תינוקות המשמיעים קול מותר לתת אותם לתינוקות בשבת ואין בזה איסור מוקצה, כיוון שיש עליהם שם כלי בפני עצמם ואין איסור השמעת קול אלא בקול שיר, וכן מותר לכוון שעור מעורר מכני אף על פי שישמיע קול צלצול בשבת. {חזון עובדיה עמ' רנט.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק כא' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר למחוא כפים בשבת?
אין מטפחים {מחאת כפים} ואין מספקים {כף כל ירך} ואין מרקדים גזירה שמא יתקן כלי שיר, אבל למחות בכפיו בשינוי שטופח באחורי ידו על כפו מותר אפילו שלא במקום מצווה. {חזון עובדיה ה, עמ' סט.}
הלכה ב'.
האם מותר לרקוד בשבת?
מותר לרקוד במעגל בשבת בתנאי שלא יגביהו שתי רגליים אלא מנענעים גופם דרך הילוכם. {חזון עובדיה רסט, ולפ''ז מובן כיצד היו בנות ישראל רוקדות בכרמים ביוה''כ.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום אחד שב''ק כב' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
הגוזז ציפורניו או שערו, האם יש הבדל אם גוזז ביד או בכלי?
אסור לגזוז ציפורניו או שערו בשבת, והגוזז את ציפורניו או שערו או שפמו בכלי הרי זה חייב, ואם נטלם בידיו אסור מדרבנן. {שולחן ערוך שמ,א.}
הלכה ב.
האם מותר לתלוש רצועות עור שסביב הציפורן?
רצועות עור שסביב הציפורן אסור להסירן בשבת אפילו בידו אפילו אם פרשו רובן ומערות אותו. {הליכות עולם ד עמ' רלו.}
אסור לקלף עור יבש שנעשה קשקשים, אבל קשקשים שנותקו לגמרי מותר להסירם בידו מעל שערותיו ואין בזה לא גוזז ולא בורר.{משנה ברורה שם סק''ו.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני בשב''ק כג' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר להסיר מעל גופו גלדי פצע שהתייבש?
גלדי פצע שהתייבש מותר להסירם בשבת ואין בזה מלאכת גוזז הואיל ואין הגלדים מחוברים בתולדותם באדם.{שולחן ערוך שכח,כב.}
הלכה ב'.
האם מותר לתלוש ציפורן שפרשה רובה?
ציפורן שפירשה רובה ומיעוטה מחובר לגוף, אם יש לו צער בזה מותר ליטול אותה בידו או בשיניו.{שולחן ערוך שכח,לא.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק כד' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר לכתוב כתיבה שאינה מתקיימת?
הכותב באצבעו ע''י משקים או מי פירות כתיבה שאינה מתקיימת אסור מדרבנן, וכן אסור לכתוב על חול או חלון שיש עליו לחות מן הקור. ולהעביר קו על החלון מותר. {חזון עובדיה ה' עמ' קמח.}
הלכה ב.
האם יש הבדל אם כותב אותיות או מספרים?
אין חילוק אם כותב מספרים או אותיות, שגם במספרים שייך איסור כותב. ואף המצייר צורה חייב משום כותב.{חזון עובדיה עמוד קעא. }
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי שב''ק כה' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
המקרב אותיות זו לזו ויוצר מילה האם יש בזה איסור כותב?
המקרב אותיות או חלקי אותיות זו לזו ויוצר אות או מילה שלימה לא עשה איסור כלל, ובלבד שלא יחבר אותן לנייר או בד ע''י מחט וכו', ןלכן מותר לפתוח ולסגור ארון קודש אע''פ שמחבר אותיות, וכן יש להתיר לחבר חלקי פאזל.{ילקוט יוסף סימן שמ.}
הלכה ב'.
האם מותר לחתוך עוגה שכתובות עליה אותיות?
אם כתובות אותיות בקרם על גבי העוגה טוב להמיר למוחקם רק דרך אכילה, ואם הכתיבה היא מגוף העוגה אין עניין להחמיר בזה.{חזון עובדיה ה, עמ' רו.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב''ק כו' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר לחתוך נייר כסף בשבת?
אסור לחתוך נייר כסף או ניילון נצמד מדין נראה כמתקן {שולחן ערוך שמ, יג.} ואם חותך ע''י מספריים או כלי אחר הרי זה מתקן ממש. {ילקוט יוסף סימן שמ.}
הלכה ב.
האם מותר לחתוך חתיכה מצמר גפן?
מותר לתלוש צמר גפן מחבילה בשבת כי אין החיבור של הצמר גפן בחבילה חיבור גמור, וכמושך את חתיכת צמר הגפן דינו כמפסיק דבר מן התלוש.{חזון עובדיה עמ ג שעז.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישי ערש''ק זך' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
האם יש חיוב להפריש קטן מאיסור?
מצווה להפריש את הקטן מגיל שהוא מבין {בערך גיל שלוש} מאיסור, כגון שלא יאכל איסור ולא יאכל בשר בחלב ולא יחלל שבת. ופחות מגיל זה אין צורך להפרישו.
אע''פ שאין צורך להפריש קטן שאניו מבין, מכל מקום אסור למבוגר להכשיל את הקטן באכילה או טומאה אפילו שאסורים מדרבנן בלבד.{שולחן ערוך שמג,א.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק כח' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר לתת לקטן לאכול או לשתות קודם הקידוש?
נכון לחנך גם את הקטנים שלא יאכלו וישתו קודם הקידוש, ולפחות בליל שבת דחמיר טפי.{ילקוט יוסף חדש, עמ שכא, ושם חלק על האור לציון ופס''ת שהתירו בזה.}
הלכה ב'.
האם מותר לקטן לרכוב על אופניים בשבת?
אסור לרכוב על אופניים בשבת משום "עובדין דחול" ונראה שהוא הדין לגבי "סקטים" ו"קורקינט" שיש בזה זלזול בכבוד השבת, ולקטנים שאינם מבינים יש להקל לרכוב בבית.{חזון עובדיה.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום אחד בשב''ק כט' תמוז ה'תשפ''ד.
הלכות שבת.
הלכה א.
האם מותר לקרוא ספרי ילדים שיש בהם כתב המסביר את מה שרואים בתמונה?
אסור לקרוא בשבת כתב המהלך תחת הצורה, אומנם ספרי ילדים שיש בהם אגדות חז''ל או תמונות רבנים יש להקל לילדים לקרוא בשבת.{ילקוט יוסף סימן שז.}
הלכה ב'.
האם מותר לילדים לשחק גולות או "גוגואים" על קרקע?
אסור לקטנים לשחק גולות על הקרקע שמא יישר את הקרקע ויעבור בזה על איסור בונה. ואע''פ שמותר לטלטל גרעיני משמש{גוגואים} שייחדו אותם למשחק של הקטנים, גם במשחק זה יש לאסור ליישר את הקרקע.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני בשב''ק ר''ח אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
הלכה א.
באילו אופנים התירו אכילת בשר בתשעת הימים?
אין לאכול בשר כלל אפילו של עוף מראש חודש אב, וביום ראש חודש ובשבת מותר וכן יולדת מינקת וחולה שאין בו סכנה וקטנים {מגיל שתים עשרה טוב להחמיר חזון עובדיה עמ' קצ.} מותרים באכילת בשר כהרגלם. {חזון עובדיה עמ' קצג.} כמו כן מותר לאכול בשר בסעודות מצווה.
הלכה ב'
האם מותר להסתפר ולהתגלח בשבוע שחל בו תשעה באב?
אין להסתפר ולהתגלח בשבוע שחל בו תשעה באב, ושפם המעכב את האכילה מותר לקצצו {ילקוט יוסף עמ' רצא.} ואין לספר בו גם את הקטנים.{ילקוט יוסף עמ' שא.}
 
נערך לאחרונה:
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק ב' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
הלכה א.
האם מותר לכבס או ללבוש בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשועה באב?
אין לכבס ולא ללבוש בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ובלבנים יש להקל, וכן בגדי ילדים קטנים שדרכם להתלכלך תמיד מותר לכבסם {חזון עובדיה עמ' רכו רכט.}
הלכה ב'.
האם מותר להציע מצעים מכובסים על המיטות בשבוע שחל בו תשועה באב?
כשם שאין ללבוש בגד מכובס כך אין להציע מיטות בסדינים מכובסים בביתו, ואם מתארח אורח בבית של אחרים מותר להציע לו סדינים חדשים.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי בשב''ק ג אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
מה מותר לאכול בסעודה מפסקת?
בסעודה המפסקת שאוכל אחר חצות היום אסרו חכמים לאכול שני תבשילים.
נהגו לישב על גבי קרקע בסעודה המפסקת, וטוב להחמיר שלא לשבת על גבי קרקע ממש אלא יניח תחתיו שטיח או שמיכה, וישב עליהם. וקרקע המרוצפת באבנים או בנסרים, מותר לשבת עליה אף בלא שייתן דבר המפסיק בינו לבין הקרקע. ואף הנשים צריכות לשבת על גבי קרקע בסעודה המפסקת.
 
ואם אינו אוכל לחם (או מאפה מזונות וצ"ע) כלל אחר חצות אפשר שמותר בשני תבשילין, ואם מפסיק בזמן ביניהם וודאי מותר.


והאוכל ביצה מבושלת לדוגמא ושותה קפה יל"ע אם נחשב שני תבשילין
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב''ק ד' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
הלכה א'.
האם מותר לרחוץ ידיו בתשועה באב?
אסור לרחוץ רחיצה לתענוג ואפילו רחיצת אצבע קטנה, אומנם אם אין כוונה לתענוג כגון לרחוץ ירקות, אין איסור כיוון שלא מתכויין ליהנות.
הלכה ב'.
האם מותר להעביר על גופו מגבונים לחים בתשועה באב?
אם אין במגבונים שיעור של "טופח על מנת להטפיח" מותר להעבירם על גופו. {רמ''א תקנד,ומ''ב שם}
 
אסור לרחוץ רחיצה לתענוג ואפילו רחיצת אצבע קטנה, אומנם אם אין כוונה לתענוג כגון לרחוץ ירקות, [והוא לצורך מצווה או מניעת צער או להכין אוכל לילדים או למחר] אין איסור כיוון שלא מתכויין ליהנות.
אבל בחינם ללא צורך מיוחד אסור אף שאינו מכון להנות. כמ"ש כל הפוסקים.
 
חזור
חלק עליון