• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בע''ה ב''ה פינת ההלכה לאקמא שכינתא מעפרא ולעילוי שכינת עוזינו להצלחת כל עם הקודש ברוחניות וגשמיות והגאולה השלימה בקרוב ממש ברחמים גדולים בתשובה שלימה.

בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני בשב''ק כ' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכות פת עכו''ם.
איזה פעולה של ישראל מכשירה את הפת?
ישראל שהדליק את התנור או אפילו זרק חתיכת עץ קטנה וגוי אפה בתנור זה, הפת מותרת באכילה.{שו"ע קיב ט.}
והמכוון שעון שבת להדלקת התנור והגוי יכניס את המאפים לאחר שהתנור נדלק יש לו על מה שיסמוך.{מרן הרב עובדיה יוסף בית הלל כו עמ צא שבט הלוי ט קסד.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק כג' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בישולי עכו"ם.
הלכה א.
האם מותר לאכול משווארמה שחתכה גוי?
בדין גריל של שווארמה אין להתיר לגוי לחתוך את הבשר כיוון שבכל חיתוך מגיע לחלק בבשר שאינו מבושל כלל ונמצא שהגוי מבשל את הבשר [שו"ת בניין אב, אור תורה.] ובשעת הדחק יש לסמוך על כך שההדלקה נעשית ע"י ישראל ובבית ישראל וע"י שכיר של ישראל.
הלכה ב.
מי שטס במטוס שבבעלות של גויים האם מותר לשתות קפה בכוס של החברה?
מי שטס במטוס בחברה של גויים ומגישים לפניו קפה ראוי ונכון שישתה בכלי חד פעמי או כלי זכוכית כיוון שמסתמא השתמשו באותו כלי בחלב עכו"ם, והמקל יש לו על מה שיסמוך.{יחו''ד ד,מב.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי בשב''ק כד' אב ה'תשפ''ד.
הלכות דברים האסורים משום סכנה.
האם מותר לאכול שום או בצל שהיה קלוף בלילה?
האוכל שום או בצל או ביצה קלופים שעבר עליהם הלילה הרי זה מתחייב בנפשו [נידה יז.] והוא שלא שייר עיקרם או קליפתם ושאוכלם בפני עצמם, אבל אם מערב את הבצל או הביצה במאכל אחר מותר לאוכלם.
כל מה שהחמרנו במאכלים קלופים אניו אלא לכתחילה, אבל בדיעבד אין לאסור.{יבי"א ב,ז.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב''ק כה' אב ה'תשפ''ד.
הילולת הכהן הגדול מאחיו פה קדוש חכם שלום הכהן זצוקללה"ה.
הלכות דברים האסורים משום סכנה.
הלכה א.
האם מותר לאכול אוכלים ששהו תחת המיטה?
אוכלים ששהו תחת המיטה אפילו מחופים בכלי ברזל רוח רעה שורה עליהם [פסחים קיב.] לכתחילה יש להחמיר אף בדיעבד שלא לאוכלם, ובמקום הפסד יש לסמוך על המקילים.{יבי"א א.ט.}
הלכה ב.
האם מותר לתת אוכלים בסל שבתחתית עגלת תינוק?
יש להתיר לתת אוכלים תחת עגלת תינוק אע"פ שידוע שהתינוק ישן שם, כיוון שבקן לא שייך כ"כ רוח רעה ויש לצרף עוד כמה צירופים.{מנח"י ד, קיז.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישי ערש''ק כו' אב ה'תשפ''ד.
הלכות כשרות.
הלכה א.
מי נאמן להעיד על כשרות מאכלים?
החשוד לאכול דברים אסורים בין דא' בין דרבנן אינו נאמן להעיד על כשרותם, אבל אם מוכר מאכלים עטופים עם הכשר כדת מותר לקנות ממנו. {שו"ע קיט,א.}
ואפילו בעל שידע שאשתו או חמותו אינן מדקדקות במצוות אינו יכול לסמוך עליהן בענייני כשרות. {שו"ע סימן פד.}
הלכה ב.
מהי הגדרת מוחזק בכשרות?
כל אדם שמניח טלית ותפילין ומתפלל ג' תפילות ביום, נוטל ידיו ומנהיג את משפחתו על פי התורה הרי זה מוחזק בכשרות, ואינו חייב להיות ירא ה' מרבים. {ערוך השולחן קיט.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק זך' אב ה'תשפ''ד.
הלכות כשרות.
הלכה א.
אילו כלים חייבים בטבילה?
כלי מתכות כסף וזהב חייבים בטבילה מהתורה. כלי זכוכית חייבים בטבילה בברכה מדרבנן. כלי חרס ופלסטיק אינם צריכים טבילה כלל.{יחו"ד ג,ס.}
הלכה ב.
האם מותר להשהות בביתו כלים לא טבולים?
מותר להשאיר בביתו כלים לא טבולים ואין לחוש שמא ישתמש בהם בלי טבילה.{הליכו"ע ז, רסח.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום אחד בשב''ק כח' אב ה'תשפ''ד.
הלכות טבילת כלים.
הלכה א.
האם כלי שמשמש לדברים שאינם נאכלים חיים טעון טבילה?
כלי שמשתמשים בו לדברים שאינם נאכלים חיים כגון פטיש לרידוד שניצלים, מטחנת בשר או קפה אינם צריכים טבילה. {כדין סכין של שחיטה שכ,ה.}
הלכה ב.
האם כלים של בתי הארחה חייבים בטבילה?
כלים במסעדות או בתי הארחה מעיקר הדין אינם טעונים טבילה כדין כלי סחורה [דרכי תשובה], מ"מ המנהג להטביל כלי סעודה שלי בתי מלון היכא דאפשר, ויש להטבילם בלא ברכה, שספק ברכות להקל. {יבי"א ז, ט.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני בשב''ק כט' אב ער"ח אלול ה'תשפ''ד.
הלכות טבילת כלים.
הלכה א.
האם חייב להטביל מגש?
אין צורך להטביל מגשים כיוון שהאוכל נוגע ישירות במגש אלא רק מניחים על המגש כוסות וצלחות. ואפילו אם לפעמים מניחים על המגש אוכל בלא צלוחית, יש ללכת בדין זה אחר רוב תשמישו.
הלכה ב.
האם קולפן חייב בטבילה?
קולפן ירקות חייב בטבילה אע"פ שגופו עשוי מפלסטיק ורק הסכין עשויה מברזל כיוון שהסכין היא גוף הכלי. אומנם אם קולפן זה משמש לקילוף ירקות שאינם נאכלים כמות שהם כגון תפוחי אדמה, יש להקל.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק ר"ח אלול ה'תשפ''ד.
הלכות טבילת כלים.
הלכה א.
בקבוקי יין וצנצנות שמשתמש בהם שימוש חוזר האם חייבים בתפילה?
כל זמן שלא רוקן את הבקבוק והצנצנת יש לפטור את הכלים הנ"ל מטבילה, ואם רוצה לעשות שימוש נוסף בכלי לכולי עלמא חייב להטבילו. {ילקו"י סימן קכ.}
הלכה ב.
האם כלי אלומיניום חד פעמיים חייבים בטבילה?
כלי אלומיניום חד פעמיים חייבים בטבילה כיוון שהפוסקים כתבו שיש על כלים חד פעמיים שם של כלי לעניין קידוש ולעניין נטילת ידיים, ואע"פ שלעניין טומאה וטהרה אין עליו שם של כלי, מ"מ לעניין טבילת כלים יש להחשיבו כלי [חזו"ע שבת נו.] והמקל במקום צורך יש לו על מה שיסמוך. {ילקו"י שבועות עמ' תקכ.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי בשב"ק ר"ח א אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
מהו הזמן הראוי ביותר לאמירת סליחות?
הזמן הראוי ביותר לאמירת סליחות בימים אלה הוא מחצות הלילה ואילך, שאז הוא עת רצון, אך בחצי הראשון של הלילה אסור לומר סליחות ושלוש עשרה מדות.
ויחיד שנמצא בבית הכנסת שנוהגים שם לומר סליחות לפני חצות הלילה, אינו רשאי להצטרף אליהם, אלא ישב בדד וידום, ולא יענה עמהם שלוש עשרה מדות וכו'. ואדרבה יש לבטל מנהגם זה שאין לו יסוד.
 
נערך לאחרונה:
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב"ק ב' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
מי שאינו יכול לומר סליחות בכל לילה בחודש אלול, כיצד ינהג?
קהל ועדה שאי אפשר להם להשכים לסליחות בעוד לילה, או חיילים במחנה צבאי שאינם יכולים לומר סליחות בכל לילה או בשעות הבוקר המוקדמות, יאמרו סליחות קודם תפילת שחרית, או קודם תפילת מנחה. וטוב שאז החזן שאומר הסליחות יתעטף בציצית.
אברכים ובחורי ישיבה, וכן תלמידי חכמים שאם ישכימו לסליחות עלולים להתבטל מסדר לימודם ביום, על כל פנים ישתדלו לקום בימי שני וחמישי של חודש אלול, וכן יתאזרו בכל עוז להשתתף עם הציבור באמירת הסליחות בעשרת ימי תשובה שבין ימי ראש השנה ליום הכיפורים.{חזו"ע עמ' ח.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישי ערש''ק ג' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
השומע סליחות דרך הרדיו האם רשאי לענות?
השומע סליחות דרך הרדיו בשידור חי יכול לענות י"ג מידות וקדישים, וכל שכן אם שומע את הסליחות ברמקול באופן שגם אם יינטל הרמקול יוכלו לשמוע את השליח ציבור, ודאי שעונים ויוצאים בזה ידי חובה.{חזו"ע עמ' כא.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק ד אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
הלכה א.
מי שיודע שאם ישכים לסליחות יתנמנם בתפילה, האם יאמר סליחות?
מי שיודע בעצמו שהוא מתנמנם עם התפילין או באמצע קריאת שמע ויוצא שכרו בהפסדו, טוב יותר שיתפלל כראוי ולא יאמר את הסליחות.{ילקוט יוסף עמ' לד.}
הלכה ב.
האם מותר לומר סליחות סמוך לתפילת מנחה?
קהל שאינם יכולים להשכים מבעוד לילה לאמירת הסליחות, יאמרו סליחות בשעות הבוקר המוקדמות לפני תפילת שחרית או קודם תפילת שחרית או קודם תפילת מנחה מחצות היום עד צאת הכוכבים. ואין לומר סליחות בימי שישי אחר חצות היום, משום כבוד השבת.{תנחומא בראשית, משנ"ב סימן תיז, וסימן תרפו.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום אחד בשב''ק ה' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
הלכה א.
מה עדיף תיקון חצות או סליחות?
מי שאינו יכול להספיק גם תיקון חצות וגם סליחות, יאמר תיקון חצות בלבד, מפני שהוא עיקר גדול יותר מן הסליחות.{חזו"ע ימים נוראים עמ' י.}
הלכה ב.
האם מותר לומר קטעי ארמית כגון "רחמנא", "דעני לעניי", "מחי וחסי" בלי מניין?
אין לומר את הקטעים הנאמרים בארמית כגון "רחמנא", "דעני לעניי", "מחי ומסי" בלי מניין. {ילקו"י סימן תקפא.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני בשב''ק ו אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
האם מותר לענות לסליחות דרך הלויין?
השומע את הסליחות בשידור ישיר, עונה י"ג מידות ואמן. ואע"פ שעובר זמן יותר משיעור תוך כדי דיבור, אין לחוש לאמן יתומה. ויכול לענות גם י"ג מידות, כי דין השומע בלוויין כמי שנמצא בבית הכנסת. ואפילו אם יש מניין בבית הכנסת, עדיף לומר יחד עם הלוויין משום ברוב עם הדרת מלך. {ילקו"י סימן תקפא.}
 
נערך לאחרונה:
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק ז' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
הלכה א.
האם יש איסור להפסיק בין המילים ויקרא בשם לבין המילה ה'?
כתב האבודרהם שצריך להפסיק בין המילים ויקרא בשם לבין המילה ה' כי פירשו שהקב''ה קרא בשמו שלו וגילה את סודות שמו למשה. מ"מ אין לגעור במי שאומרם ללא הפסק. {יבי"א ח יא.}
הלכה ב'.
האם יש איסור לא להפסיק בין ה' לה'?
כתב החסד לאלפים {סימן קלא סעיף ט} כי מי שאינו מטעים את ההפסק שבין ה' ה' עונשו גדול. ויש אומרים שהטעם הוא משום שמראה שיש שתי רשויות ח"ו {אורחות ציון עמ' רעט.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי בשב''ק ח' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
אלו תנועות יש לעשות בעת אמירת יג' מידות?
בשעה שאומר הש"ץ ויעבור ה' על פניו ויקרא ויאמרו הציבור עימו בלחש. כשאומר ויעבור ישחה מעט כשאומר ויקרא יזקוף ה' ה' ישחה. ואין צריך להגביה רגליו.{ילקו"י ימים נוראים עמ' מד.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב''ק י' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות סליחות.
הלכה א.
האם יש עניין לתקוע בשופר באמירת יג' מידות?
המנהג לתקוע בשופר בזמן שהציבור אומרים יג' מידות ומקור מנהג זה אינו ברור כ"כ י"א שזה בכדי לערבב את השטן ויש להרהר לתשובה ועדיף לומר עם הציבור יג' מידות מאשר לתקוע ובפרט באשר יש כבר בעל תוקע אחר. {ילקו"י ימים נוראים עמ' מו.}
הלכה ב.
כיצד ינהג בעל התוקע בתקיעות ביג' מידות?
התוקע יאמר בזריזות יג מידות בלי טעמים ואח"כ יתקע {ילקו"י ימים נוראים עמ מו.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישי ערש''ק י' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות חודש אלול.
הלכה א.
האם יש חיוב לבדוק את המזוזות בחודש אלול?
מעיקר הדין אם נכתבו התפילין ע"י סופר מומחה אין חיוב לבודקם לעולם ומזוזות יש לבודקם כל שלוש וחצי שנים. אומנם בימינו שרבו הסופרים שאינם מומחים כראוי טוב שיבדוק תפילין ומזוזות בחודש אלול. {יח"וד א מט.}
הלכה ב'.
האם חייב לשלוח את המזוזות להגהה או שרשאי לבדוק את המזוזות לבדו?
בדיקה זו אינה לצורת האותיות או ליתרות וחסרות אלא עיקר הבדיקה היא לראות שלא נקלפו או נמחקו האותיות. לכן מעיקר הדין יכול כל אחד לבדוק את המזוזה לבד. {פת"ש סי' רצא.}
 
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק יא' אלול ה'תשפ''ד.
הלכות חודש אלול.
הלכה א.
מי שקובע את המזוזות לאחר הבדיקה האם מברך?
מי שהסיר את המזוזה מפתח ביתו ונתנה לסופר כדי לבודקה ולהגיה אותה, ונמצאת כשרה, כשחוזר לקובעה בפתח ביתו חוזר ומברך "לקבוע מזוזה". {ילקו"י חו"ק עמ' תרכב.}
הלכה ב.
האם חייב להחזיר כל מזוזה למקום שהייתה?
מותר ליקח מזוזה מפתח זה ולקובעה בפתח אחר. ודווקא בפתח שגם הוא חיובו כראשון, אבל לא מפתח שחיובו מדאורייתא לפתח שחיובו מדרבנן, ולכן צריך להקפיד לסמן את המזוזות {חופה וקידושין עמ' תרכג.}
 
חזור
חלק עליון