• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בע''ה ב''ה פינת ההלכה לאקמא שכינתא מעפרא ולעילוי שכינת עוזינו להצלחת כל עם הקודש ברוחניות וגשמיות והגאולה השלימה בקרוב ממש ברחמים גדולים בתשובה שלימה.

בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישי ערש''ק ה' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
הלכה א.
האם מותר לצחצח שיניים בתשועה באב?
יש להשתדל להחמיר שלא לצחצח שיניים אך אם יש לו צער גדול במיוחד יש להקל. {ילקוט יוסף קח.}
הלכה ב'.
האם מותר ללכת עם נעלי ספורט נוחות בתשועה באב?
אין ללכת עם נעלי עור בט' באב, ורק נעלי עור בכלל האיסור אבל נעלי ספורט וכד' מותר, וכן נעליים דמויי עור יש להקל ואין לחוש למראית העין. {חזון עובדיה שא.}
הלכה ג.
האם איסור נעילת הסנדל נוהג גם בילדים קטנים?
טוב לחנך את הקטנים שינעלו נעליים שאינן של עור.{חזון עובדיה שא.}
 
הלכה ב'.
האם מותר ללכת עם נעלי ספורט נוחות בתשועה באב?
אין ללכת עם נעלי עור בט' באב, ורק נעלי עור בכלל האיסור אבל נעלי ספורט וכד' מותר, וכן נעליים דמויי עור יש להקל ואין לחוש למראית העין. {חזון עובדיה שא.}
והני מילי בדורות הקדמונים שרוב נעליים היו של עור
אבל כיום שעיקר ורוב נעלי רוב אדם אינם מעור כולם בכלל האיסור אלא אם כן יש לו מכה וחבורה ברגלו וכדומה
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק ו' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
הלכה א.
האם מותר להריח בשמים בתשועה באב?
יש להימנע מלהריח בשמים בתשועה באב ואפילו כשיש ברית מילה אין להביא בשמים.{חזון עובדיה עמ' שלט.}
הלכה ב'.
האם מותר לעשות מלאכה בתשועה באב?
נהגו שלא לעשות מלאכה בתשועה באב והעושה מלאכה בתשועה באב אינו רואה ממנה ברכה {שולחן ערוך תקנד, כד}, ודווקא ביום אבל בלילה אין איסור עשיית מלאכה. {חזון עובדיה עמ' שיט.}
 
הלכה א.
האם מותר להריח בשמים בתשועה באב?
יש כדאי להימנע מלהריח בשמים בתשועה באב ואפילו כשיש ברית מילה אין להביא בשמים.{חזון עובדיה עמ' שלט.}

הלכה ב'.
האם מותר לעשות מלאכה בתשועה באב?
תלוי במקומות ובמקום שנהגו לעשות מלאכה מותר, וברוב המקומות-
- נהגו שלא לעשות מלאכה בתשועה באב והעושה מלאכה בתשועה באב אינו רואה ממנה ברכה {שולחן ערוך תקנד, כד}, ודווקא ביום אבל בלילה אין איסור עשיית מלאכה. {חזון עובדיה עמ' שיט.}

שים לב. אני רק מדייק אותך קצת יותר
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום אחד בשב''ק ז' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
הלכה א.
האם יש איסור לשבת על כיסא בתשועה באב?
יושבים על הארץ עד חצות היום {חזון עובדיה עמ' שנג} כיסא בגובה עשרים וארבע ס''מ דינו כקרקע ומותר לשבת עליו בתשועה באב. {ילקוט יוסף עמ' תקז.}
חייבים לקום בפני תלמיד חכם גם בתשעה באב שיושבים על הרצפה. {חזון עובדיה עמ' שלב.}
הלכה ב'.
האם יש חיוב ללמוד תורה בתשועה באב?
יש חיוב ללמוד תורה בדברים המותרים {יביע אומר ח, לה.} כגון ספר ירמיהו ויחזקאל איוב מסכת גיטין נה: נח. מסכת מו''ק פ''ג, סוף מסכת תענית, שו''ע יו''ד שלד תג ספרי מוסר למיניהם, וכן יש להקל לומר תהילים דרל בקשה.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני ח' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
האם מותר לשאול בשלומו של חברו בתשועה באב?
אין שאילת שלום בט' באב ואם שאלו אדם עונה לו בשפה רפה, ועדיף לענות בוקר טוב וכד' מאשר לומר שלום, וכן מותר לומר מזל טוב למי שמתחתן או נולד לו בן. וכן מותר לשאול איך מרגיש בתענית. {חזון עובדיה עמ' של.}
בכלל שאילת שלום אסור לשלוח מתנות לחבירו. {חזון עובדיה עמ' שלא.}
אסור לקחת תינוק בתשועה באב לשחק איתו, ואם הוא בוכה מותר להרגיעו. {ילקוט יוסף עמ' תמג.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק ט' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בין המצרים.
הלכה א.
האם מותר לטייל בתשועה באב?
צריך להימנע מטיולים ושיחת מרעים ביום ט' באב, וכן אין להתיר לשחק עם תינוקות בט' באב אא''כ התינוק בוכה. יש נוהגים ללכת לבית הקברות בתשועה באב. אומנם על פי דברי רבינו האר''י נראה שאין ללכת לבית הקברות אלא לצורך הלווית המת. {חזון עובדיה עמ' שצא.}
הלכה ב'.
האם מותר לאכול בשר בצאת הצום?
מנהג כשר לא לאכול בשר גם בעשרה באב כיוון שבית המקדש היה נשרף עד עשרה בו, ויש להחמיר בזה גם כשהעשרה הוא ערב שבת. ואע''פ שלעניין בשר החמירו, מ''מ יש להתיר להתרחץ במים חמים, להסתפר ולכבס.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי בשב''ק י' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
האם יש איסור לבשל בשר וחלב שלא למטרת אכילה?
אסור לבשל בשר ולחב אפילו אם אין מטרתו לאכילה, ואף על פי כן אם אינו מתכוון לבישול מותר, כגון שמכבס בגדי ילדים המלוכלכים בבשר וחלב בהרתחה. {ילקוט יוסף סימן פז.}
וכן מותר לשפוך שמן רותח עם שאריות בשר לתוך הפח אע''פ שבפח יש שאריות של גבינה שאינו מתכוון לבשל. {ילקוט יוסף סימן פז.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב''ק יא' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האם מותר למרוח חמאה פרווה על בשר?
מותר לאכול בביתו מוצרי טבעול ביחד עם גבינה ואין לחוש בזה למראית העין. וכן מותר למרוח מרגרינה או חמאה פרווה על בשר בשעת הטיגון, ואין לחוש שנראה כמורח חמאה חלבית בעיקר כאשר האריזה נמצאת לידו. {צירוף הרמ''א שכתב להניח שקדים והנחלת צבי שבביתו מותר.}
הלכה ב'.
האם מותר לקנות "דוגלי"{אוכל לכלבים} בלי הכשר?
מעיקר הדין אין חובה לחפש "דוגלי" עם כשרות הואיל ויש ספק אם מעורב בשר בחלב, ואפילו אם מעורב בשר וחלב ייתכן והבשר הוא בשר לא כשר או עוף וממילא מותר בהנאה. {שולחן ערוך פז, ג.}
 
נערך לאחרונה:
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישיי חמישי יב' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האם מותר לקנות פיצה עם טונה?
אין לאכול דגים בחלב משום סכנה, ולכן אסור לקנות פיצה עם טונה ואין זה נחשב בדיעבד או במקום הפסד,שכיוון שהאופים עושים כן ברצונם הם מפסידים את עצמם בידיים. {מרן הראשון לציון בהסכמה לשו''ת תורת אבי.}
הלכה ב'.
האם יש איסור למכור פיצה עם טונה?

אין איסור למכור פיצה עם טונה אע"פ שמנהג הספרדים להחמיר בזה שכיוון שיש פוסקים שמתירים אין בזה איסור של "לפני עיוור לא תתן מכשול."
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק י''ג' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האם מותר לאכול דגים עם בשר?
אסור אכול דגים בשר. המטגן דגים בשמן עמוק ולאחמ"כ מטגן פסטלים או צ'יפס אסור לאכול מאכלים אלו עם בשר והמקילים יש להם על מה שיסמוכו {מאור ישראל פסחים ע''ו.}
הלכה ב'.
האם חייב ליטול ידיו בין בשר לדגים?
האוכל דגים ע''י מזלג וידיו נקיות ואוכל אח''כ בשר, יש אומרים שאין צריך ליטול את ידיו אחר שלא נגע בידיו בדגים ויש חולקים. ולדינא, אפשר להקל בדבר זה.{ילקוט יוסף איסור והיתר עמ' תשו.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום אחד בשב''ק יד' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האם מותר לאכול מאכל חלבי כשיש על השולחן מאכל בשרי?
האוכל על שולחן מאכל חלבי אסור שיהא על אותו שולחן מאכל בשרי וה''ה להיפך, וכן אם אוכלים יחד כמה אנשים אין לאכול יחד בשר וחלב. {שולחן ערוך פח,א.}
הלכה ב'.
אם הבשר או החלב המונחים על השולחן לא ראויים לאכילה, האם יש איסור?
מאכל בשרי שאינו ראוי לאכילה מחמת שמחוסר בישול מותר להעלותו על שולחן אחד שאוכל עליו מאכל חלבי, מאחר ואינו מבושל כל צורכו אין חשש שיבוא לאוכלו יחד.{ילקוט יוסף סימן פח.} ויש מי שאומר שהאוכל בשר ומונח לפניו בקבוק דייסה של תינוק אינו רשאי להמשיך להמשיך לאכול לפני שיסלק אותו מן השולחן כיוון שחכמים לא חילקו בעניין.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שני בשב''ק טו אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האוכל בשר ויש לפניו אוכל חלבי בשקית סגורה האם חייב לסלקה?
האוכל מאכל בשרי ויש לפניו מאכל חלבי סגור בקופסה חייב לסלק את הקופסה, ואין לומר שכיוון שהמאכל סגור בקופסה לא יביא לטעות{ ילקו''י סי' פח.}
הלכה ב.
האם מותר להעלות על שולחן מאכל פרווה חריף כגון "מטבוחה" שהתבשל בסיר בשרי בן יומו עם חלב?
אסור להעלות על שולחן אחד מאכל חריף פרווה שהתבשל בסיר בשרי בן יומו עם חלב שמא יאכל יחד.
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שלישי בשב''ק טז' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האם אדם שאוכל לבד יכול להניח סימן היכר?
כל מה שהתירו לאכול בשר וחלב יחד על ידי היכר הוא דווקא לשני בני אדם שאחד יבוא להזכיר לשני אבל אדם שאוכל בשר ולפניו מונח מאכל חלבי אינו רשאי לאכול שם אע''פ שמניח היכר{ ילו''י ס' פח.}
הלכה ב'.
מי שאוכל עם ילד קטן על אותו שולחן האם מועיל היכר?
אדם גדול אוכל בשר עם קטן שאוכל חלב לא מועיל להניח סימן היכר כיוון שהקטן לא יזכירנו. וכ''ש ששני קטנים אינם רשאים לאכול יחד על אותו שולחן אפילו עם היכר, ולכן שני תלמידים בכיתה שמביאים בשר וחלב אינם רשאים לאכול על אותו שולחן אפילו ע''י היכר.{ילקו''י ס' פח. }
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום רביעי בשב''ק יז' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
כמה זמן יש להמתין בין אכילת בשר לחלב?
אכל בשר אפילו של חיה ועוף לא יאכל גבינה אחריו עד שימתין שש שעות {שו''ע פט א} , שש שעות אלו לאו דווקא שש שעות ממש בדיוק נמרץ, אלא אף שחסר קצת משש שעות לפחות תוך חצי שעה הסמוכה לסיום שש השעות שפיר דמי אף לגדולים.{יבי''א ג ג.}
הלכה ב'.
מי שנמצא בסעודה יותר משש שעות האם מותר לאכול חלב?
המתנת שש שעות אינה מועילה אם לא סילק את השולחן ובירך ברכה אחרונה {ש''ך סק"ה} , ולכן אם יושבים באותה סעודה אפילו יותר משש שעות אסור לאכול מאכלי חלב עד שיברכו. ואפילו אכל בשר שלא בסעודה כל זמן שלא בירך ברכה אחרונה אסור לאכול חלב. {כה''ח כג.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום חמישי בשב''ק חי' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האם גם קטנים צריכים להמתין שש שעות?
ילדים עד גיל יב שנים, חולה שאין בו סכנה יולדת כל שלושים יון אינם צריכים להמתין אלא שעה אחת בלבד.{הליכו''ע ז' עמ' מב.} ואין להתיר אלא מאכל שחיוני להם ולא ממתקים {יביע אומר ג ג.} מניקה שצריכה לאכול על מנת שיהא לה חלב יכולה להקל חלב אחר שעה מאכילת הבשר גם אחר ל' יום מהלידה {ילקו''י איסו''ה כר''ג עמ שצט.}
הלכה ב'.
האם צריך להמתין בין אכילת חלב לאכילת בשר?
אכל גבינה מותר לאכול בשר {חולין קה שו''ט פט ב.} ולכן מעיקר הדין מותר לאכול בשר מיד אחרי אכילת גבינה לאחר שיקנח פיו בפת וכיוצא בו, וידיח פיו במשקים וייטול ידיו או ינקה אותם היטב והמחמיר להמתין חצי שעה תע''ב. {יבי''א ו ז.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום השישי ערש''ק יט' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
מה הדין אם בישל בקדרה בשרית חלב?
קדירה שבישל בה בשר לא יבשל בה חלב ואם בישל בה תוך עשרים וארבע שעות לבישול הבשר התבשיל אסור אבל אם שהה עשרים וארבע שעות מבישול הבשר התבשיל מותר, אבל הקדירה אסור לבשל בה לא בשר ולא חלב. {שו''ע צג א.}
הלכה ב'.
האם צריך לייחד מלחייה לבשר ולחלב?
אין חיוב לייחד מלחייה לבשר ולחלב אפילו אם השתמש בהם ישירות לתוך הסיר בשעה שהזיעה עולה, ובעיקר אם יודע שמשתמש בהם לרגע מועט באופן זה שהאדים של התבשיל לא מגיעים לחום שיד סולדת בו יש להקל.{שו''ת אך טוב וחסד ח''ב.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום שב''ק כ' אב ה'תשפ''ד.
הלכות בשר בחלב.
הלכה א.
האם מותר לכתחילה לבשל פרווה בקדרה של בשר על מנת לאוכלו בחלב {נ''ט בר נ"ט}?
מותר אף לכתחילה לבשל פרווה בקדירה של בשר בת יומה לאכול עם חלב , ובלבד שיקפיד לרחוץ את הקדירה יפה.{ילקו''י סימן צה.}
הלכה ב'.
שמן שטיגנו בו שניצל ולאחמ''כ צי'פס, האם הצ'יפס בשרי?
האוכל צ'יפס שטוגן בשמן בשרי הרי זה צריך להמתין שש שעות כיוון שיש לשצן דין של תבשיל של בשר.{שו''ע פט ג וכן מבואר בילקו''י חנוכה תש''פ עמ' תשכח.}
 
בע''ה ב''ה.
פינת ההלכה מהספר אך טוב וחסד.
יום אחד בשב''ק כא' אב ה'תשפ''ד.
הלכות פת עכו''ם.
האם פת של אופה גוי מותרת?
אסרו חכמים לאכול פת שנאפתה ע''י גוי כיוון שפת מקרבת ויבואו להתחתן עם בנותיהם, ועוד שלא יהא רגיל אצלו במאכל ומשקה שמא יאכילנו דבר טמא.{ע"ז לה: רש"י}
אכל פת של אופה גוי מותרת לישראל לעולם ואפילו אם קנאה גוי בעה''ב מותרת לישראל, ואפילו אם האופה הגוי הזמין את הישראל לביתו ונתן לפניו פת שהביא מהמאפייה הרי זה מותרת, ורק פת שאפאה בביתו אסורה כדין פת בעה''ב. {ילקו''י סימן קיב.}
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון