• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעניין שנאת החרדים לדבר ד'

ישי חדד

New member
רציתי לפתוח נושא חשוב מאוד (לענ"ד) בעניין השנאה כלפי ציבור היראים שומרי הדת בכל צורה שהיא. אשמח לראות את תגובותיכם בעניין ולאחמ"כ אוסיף כיד ד' הטובה עלי בס"ד
 
רציתי לפתוח נושא חשוב מאוד (לענ"ד) בעניין השנאה כלפי ציבור היראים שומרי הדת בכל צורה שהיא. אשמח לראות את תגובותיכם בעניין ולאחמ"כ אוסיף כיד ד' הטובה עלי בס"ד
מה הנושא שאתה רוצה?
כלומר מה שאלתך בנושא הזה?
 
הם נולדים לסביבה שמחדירה לראשם שהחרדים -
(מה שמתברר כלא נכון בעליל). כואב הלב.
  1. לא עובדים, אלא "אוכלי חינם" על חשבון האזרח העובד לפרנסתו.
  2. לא משרתים בצבא. יושבים ולומדים ("מחממים את הכסא") וצה"ל עובד קשה להגן על המדינה.
  3. ועוד כינויי גנאי ללא שום עילה וסיבה. (כמו "שחורים")
יש לציין שלא כולם גדלים על ברכי השנאה הזו.
ואלו שכן, הם בגדר "תינוקות שנשבו".
ולעתים משנים את דעתם, לאחר ש"זוכים" להתחכך מקרוב בחרדי, ורואים שאינו "מפלצת" באמת.
 
ברור שאין צורך להסביר מה הסיבה לשנאה הזאת (וגם בזה יש מה להרחיב) השאלה היא מה היא תגובותינו לאחר שאנו נתקלים בגילויי שנאה והסתה כלפינו. מה תגובתינו באופן אישי ובאופן ציבורי ועל כך רצוני לדון
 
ברור שאין צורך להסביר מה הסיבה לשנאה הזאת (וגם בזה יש מה להרחיב) השאלה היא מה היא תגובותינו לאחר שאנו נתקלים בגילויי שנאה והסתה כלפינו. מה תגובתינו באופן אישי ובאופן ציבורי ועל כך רצוני לדון
שאלה כללית מאוד, שאין לה תשובה אחידה כלל.
כל מקרה לגופו.
 
נכון אבל אני מנסה להתקדם לכיוון כלשהי, דהיינו מה אנחנו חושבים ומה עובר לנו בראש כשאנחנו רואים או שומעים משהו. הנושא זה ההסתכלות
 
המטרה-חשיבה נכונה ואמיתית (כמובן לענ"ד) לכל הנושא הזה
בכל תקופה יש גילויי שנאה פעם יותר ופעם פחות ובממשלה הנוכחית אין צורך להסביר
ואני רואה לפעמים כל מיני תגובות של אנשים מתוכנו ו...מה אומר לכם.. לא נעים...
ומצד שני אני מבין אותם כי מי אוהב שתוקפים אותו ובפרט על שקרים
לכן אני חושב שיש צורך לסדר את הנושא בראש שלנו לשנות את התודעה...
 
המטרה-חשיבה נכונה ואמיתית (כמובן לענ"ד) לכל הנושא הזה
בכל תקופה יש גילויי שנאה פעם יותר ופעם פחות ובממשלה הנוכחית אין צורך להסביר
ואני רואה לפעמים כל מיני תגובות של אנשים מתוכנו ו...מה אומר לכם.. לא נעים...
ומצד שני אני מבין אותם כי מי אוהב שתוקפים אותו ובפרט על שקרים
לכן אני חושב שיש צורך לסדר את הנושא בראש שלנו לשנות את התודעה...
יש בזה גם צדדים חיוביים.
א. זה מעורר את הרחוקים להתעניין ולחקור על האמונה והתורה מה שלולא זה לא היו חוקרים כלל וממשיכים בשלהם ומתוך שלא לשמה בא לשמה.
ב. כאלו שמכירים שכל התעמולה שקרית מתוך היכרות כזו או אחרת עם הציבור החרדי זה מחזק יותר הקשר שלהם לציבור זה ולעתים אף גורם להם לחזור בתשובה.
 
יש בזה גם צדדים חיוביים.
א. זה מעורר את הרחוקים להתעניין ולחקור על האמונה והתורה מה שלולא זה לא היו חוקרים כלל וממשיכים בשלהם ומתוך שלא לשמה בא לשמה.
ב. כאלו שמכירים שכל התעמולה שקרית מתוך היכרות כזו או אחרת עם הציבור החרדי זה מחזק יותר הקשר שלהם לציבור זה ולעתים אף גורם להם לחזור בתשובה.
שפתים יישק
אבל מה בנוגע לנו זה שאלה שכל אחד צריך לשאול האם שנאת חרדים דבר שלילי או חיובי ?
 
שפתים יישק
אבל מה בנוגע לנו זה שאלה שכל אחד צריך לשאול האם שנאת חרדים דבר שלילי או חיובי ?
בכל דבר יש חיובי ושלילי.

אני באופן אישי כלול בסעיף ב'.

וזה נכון גם כלפי מי שחרדי מעיקרא.

חרדים שחיים כמצוות אנשים מלומדה בעקבות השנאה שוב יושבים ולומדים וחוקרים גם כדי להשיב לאחרים(ולעצמם) וגם מחזקים אמונתם שלהם.
זה מועיל להם גם לתת תשובות לילדים ולמשפחה ועוד.
 
חרדים שחיים כמצוות אנשים מלומדה בעקבות השנאה שוב יושבים ולומדים וחוקרים גם כדי להשיב לאחרים(ולעצמם) וגם מחזקים אמונתם שלהם.
זה מועיל להם גם לתת תשובות לילדים ולמשפחה ועוד.
כלומר זה מחזק את הזהות שלנו
אני רואה שאתה חושב כמוני אבל עדיין אני חושב שיש לחדד את הנקודות הנ"ל כי חלק גדול מאוד של הציבור ממורמר על כך
ואם ישנו את הלך החשיבה כל התמונה תשתנה
 
כלומר זה מחזק את הזהות שלנו
אני רואה שאתה חושב כמוני אבל עדיין אני חושב שיש לחדד את הנקודות הנ"ל כי חלק גדול מאוד של הציבור ממורמר על כך
ואם ישנו את הלך החשיבה כל התמונה תשתנה
כן? אתה חושב שחלק גדול ממורמר על כך? אני לא מתרשם כך. זה אמנם לפעמים לא נעים שחושבים שקרים או מדברים שקרים על אדם או ציבור אבל ממש להיות ממורמר מזה לא נראה לי.
 
דהיינו מה אנחנו חושבים ומה עובר לנו בראש כשאנחנו רואים או שומעים משהו. הנושא זה ההסתכלות
השאלה היא כמה פעמים נתקלים ובמה...
לי אישית בהתחלה היה סוג של רגש נחיתות. ולא הייתי עונה למחרפים.
עד שהחדרתי למוחי שאם אדם מדבר עלי אז זכותי לשתוק, אבל אם מדבר על הציבור החרדי, אין לי זכות לשתוק. ומאז כל מי שפונה אלי ומדבר נגד הציבור החרדי אני משיב לו מנה אפיים. מצו"ב ב' אנקדוטות.
א. פעם עליתי לרכבת הקל(ל)ה בי-ם עם עגלת תאומים, הרכבת הייתה עמוסה ולכן עמדתי בכניסת הרכבת, בחנה שלאחמ"כ ירדו קצת אנשים, ועלה איזה מזרחניק, ותוך כדי שעלה לרכבת סינן, "לעמוד עם העגלת תאומים בכניסה זה חלק מהקידוש ה'?!", והמשיך לסנן "בטח גם דרעי לא גנב, וכוד כו'", ואז הבנתי שאסור לי לשתוק, והשבתי לו "אתה לא המצאת את זה, כבר חז"ל אמרו שעמי ארצות שונאים לתלמידי חכמים". ואז הוא התחיל להשיב לי ואיזה זקנה צעקה עליו שישים מסיכה (אני הייתי עם מסיכה). כשירדנו (באותה תחנה) אמרתי לו שבלי מסיכה הוא שעה קידוש ה' יותר מהעגלה שלי...
ב. שוב פעם עליתי לרכבת הקל(ל)ה בי-ם וביחד עמי עלו עוד כמה אנשים, אחד מהם היה חרדי וא' עם כיפה סרוגה, וכנראה החרדי דחף קלות או דרך מע על רגלו של האדם עם הכיפה הסרוגה, והוא אמר "הדתיים האלה וכו'", אז אמרתי לו אתה גם דתי אני רואה שאתה עם כיפה. אז הוא תיקן עצמו ואמר "החרדים האלה וכו'". והתחיל לדבר עם החילוני הקרוב אליו (שהה במרחק כמה אנשים ממנו), על החרדים שלא יודעים את ההיסטוריה של המדינה ויודעים רק את ההיסטוריה של היהדות לפני אלפי שנים, אז התערבתי להם בשיחה (הקולנית), ואמרתי לו שבלי ההיסטוריה הרחוקה אי לו זכות קיום בארץ. אז הוא אמר לי אתה לא עשית צבא, ואמרתי לו שאני עשיתי שירות אזרחי (כפי שאכן עשיתי), אז הוא אמר לי אתה לא עשית. אז אמרתי לו "אתה לא עשית צבא", ואז הוא התחיל להתעצבן, ואמר לי "אתה תגיד לי שלא עשיתי צבא", ועניתי "רואים עליך שלא עשית צבא" והוא רתח מכעס וחזר ואמר "אתה תגיד לי שלא עשיתי צבא", אמרתי לו ואתה תגיד לי שחא עשיתי שירות אזרחי?! והוא השתתק!
 
אני משיב לו מנה אפיים
השאלה היא אם יש עניין להשיב?
שהרי בדר"כ הצועק והמחרף אינו מחפש תשובות אלא רק להתנגח, וכל הויכוחים לא יעזרו לו. אלא לרוב זה יגביר את הכעס והצעקות
ועוד שלא נראה שבן תורה צריך להגיב לכל מאן דהו שזורק משפט טיפשי כזה או אחר. לפעמים השתיקה מעוררת יותר השתאות והערכה כלפי מי שצעקו עליו
 
דבר ראשון תודה על התגובות
עכשיו בעניין כיצד יש להגיב ואם בכלל, קשה מאוד לחתוך בנושא זה, שהרי הגמרא דורשת שלפעמים יש לקיים את הפס' "ענה כסיל כאיוולתו " ולפעמים "אל תענה כסיל כאיוולתו" וצריך להיות מאוד מתוחכם מתי יש לשתוק ומתי להגיב.
אבל כל זה הוא כשנפגשים מול התוקף פנים מול פנים (ולפעמים זה לא קשור כ"כ לשנאת חרדים אלא לשנאת ספרדים או אשכנזים וד"ל ויש לבער נגע שנאת חינם מתוכינו הסיפור של איש תם הוא דווקא עם דתיים)
השאלה שלי היא כיצד יש להתייחס כל אחד לעצמו. לדוגמא: כששומעים איזה התבטאות של מישהו נגד החרדים או נגד רבנים וכדו' מה אנחנו חושבים בשעה כזאת. ובזאת אשיב גם לנוריאל אכן צודק אתה הציבור שלנו לא ממורמר באופן כללי . אבל מה קורה כשיש התבטאות וכדו' האם ממשיכים בשלוות נפש או מתקוממים וזועקים
 
השאלה היא אם יש עניין להשיב?
שהרי בדר"כ הצועק והמחרף אינו מחפש תשובות אלא רק להתנגח, וכל הויכוחים לא יעזרו לו. אלא לרוב זה יגביר את הכעס והצעקות
ועוד שלא נראה שבן תורה צריך להגיב לכל מאן דהו שזורק משפט טיפשי כזה או אחר. לפעמים השתיקה מעוררת יותר השתאות והערכה כלפי מי שצעקו עליו
אה"נ, לא אמרתי שתמיד צריך לענות.
ואני תמיד אם זה משה אישי שמישהו יעיר לי, אפי' שלא בצדק, איני עונה.
אבל כשמדבר על הציבור החרדי, אני מקיים אף אתה הקהה את שיניו.
לא נכנס לויכוח, אלא משיב מנה אפיים.
 
חזור
חלק עליון