• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בענין ברכה מעין שלוש

Yosef

New member
בוקר טוב .
שאלה כבוד הרב.
אדם בתוך הסעודה בירך על תפוח ויצא מחוץ המבנה שחוזר , לא חוזר לברך בגלל חשיבות הפת בסעודה .
אדם אכל שיעור במעין שלוש וגם אכל תפוח ויצא האם שחוזר צריך לברך על התפוח או שמעין שלוש אעפ שפסקנו שהוא מדרבנן בענין סבל אבל בשאר הדברים החמרנו כמו ברהמז ?
תודה רבה יום טוב
 
ב"ה
שלום וברכה,
הנה דין זה, האם מה שאכל דברים הטעונים ברכה לאחריהם במקומם, יש בזה השפעה גם על דברים שאכל באותו זמן ואינם טעונים ברכה לאחריהם במקומם, שלשניהם לא יהיה השינוי מקום כהסיח הדעת להצריך ברכה, או שלא, ורק לטעונים ברכה במקומן יועיל, אבל לשאר לא יועיל, דין זה שנוי במחלוקת הפוסקים.
ובלאו הכי, כל דין שינוי מקום אפילו בדברים הטעונים ברכה לאחריהם במקומם, האם חוזר לברך או לא גם הוא שנוי במחלוקת הפוסקים, ומרן השלחן ערוך פסק בו לברך, אלא שאנו אומרים סב"ל נגד מרן שלא לברך.
ומעתה, בהצטרף הספק של המחלוקת אם דברים הטעונים ברכה במקומן משפיעים גם על שאינם טעונים ברכה במקומן, הרי שיש לנו ספק ספיקא, שמא אפילו בדברים הטעונים ברכה במקומן בכל שינוי צריך לברך, וכדעת הרי"ף והרמב"ם שכמותם פסק מרן הש"ע, ואת"ל שרוב הראשונים שחלקו בזה, שמא כדעת הסוברים שדברים שאינם טעונים אינם נמשכים אחר דברים הטעונים, ומאחר שדעת מרן הש"ע בלאו הכי לברך, א"כ בהצטרף שני הספקות יחד, יש לנו ס"ס בצירוף דעת מרן הש"ע, ויש לנו לברך.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון