שיטת התוס' מנחות ס"ו א' שאפשר לספור ספירת העומר בבין השמשות,
והתוס' ועוד ראשונים נימקו כי ספיקא דרבנן לקולא.
[ובפסקי התוס' שם מבואר שאפשר כבר אחרי מעריב שלאחר פלג המנחה.
ויש נידון באחרונים [עי' אליה רבה וחק יעקב וכף החיים] האם דווקא אחרי מעריב].
והטור כתב בסתמא שאפשר לספור בספק חשיכה,
והקשה עליו בחי' הגהות) על הטור (מהרל"ח - ר' לייב חנהליס, שבהמשך הביא לגבי ספק ספירת העומר שזה ספיקא דאורייתא לחומרא, ומדוע כאן היקל;
וכתב לתרץ שהטור לא התיר מדין ספק, אלא כי בברכות כ"ז מבואר שמי שעושה כר"י שמפלג המנחה נחשב לילה - עשה כדין,
וס"ל לטור שזה מועיל גם לספירת העומר, עכ"ד.
ולכאורה מבואר מדבריו שעבד כמר עבד - הוא גם בדאורייתא,
וכפשטות שיטת ר"ת שמועיל גם לגבי קריאת שמע, עי' קה"י בשם בנו הגרח"ק,
אך צריך עיון שאם כן מדוע התיר הטור רק בבין השמשות, והרי היה צריך להתיר מפלג המנחה,
ואולי נאמר שבאמת בדאורייתא לא סומכים על דעבד כמאן עבד, ורק שבין השמשות הוא כעין ספק ספיקא,
שמא הלכה כר"י שאפשר מפלג, וגם אם אין הלכה כר"י - שמא הגיע כבר הלילה,
וכעי"ז כתב האור לציון.
ובנוסח דומה אפשר לומר, שהטור הסתפק אם מועיל כאן דעבד כמר עבד, ולכן התיר רק בצירוף ספק נוסף.
ובעיקר דברי המהרל"ח, לכאורה יל"ע מדוע שכאן יועיל מפלג אם זה דאורייתא,
והרי כתב התוס' הרא"ש ברכות כ"ז, שהסיבה שאפשר לקדש בפלג, הוא כיון שלא כתוב "זכור ביום השבת", אלא "את יום השבת" - שבזמן שנטפל לשבת גם אפשר,
ולכאורה בספירת העומר לא שייך זה, ויל"ד בזה.
והתוס' ועוד ראשונים נימקו כי ספיקא דרבנן לקולא.
[ובפסקי התוס' שם מבואר שאפשר כבר אחרי מעריב שלאחר פלג המנחה.
ויש נידון באחרונים [עי' אליה רבה וחק יעקב וכף החיים] האם דווקא אחרי מעריב].
והטור כתב בסתמא שאפשר לספור בספק חשיכה,
והקשה עליו בחי' הגהות) על הטור (מהרל"ח - ר' לייב חנהליס, שבהמשך הביא לגבי ספק ספירת העומר שזה ספיקא דאורייתא לחומרא, ומדוע כאן היקל;
וכתב לתרץ שהטור לא התיר מדין ספק, אלא כי בברכות כ"ז מבואר שמי שעושה כר"י שמפלג המנחה נחשב לילה - עשה כדין,
וס"ל לטור שזה מועיל גם לספירת העומר, עכ"ד.
ולכאורה מבואר מדבריו שעבד כמר עבד - הוא גם בדאורייתא,
וכפשטות שיטת ר"ת שמועיל גם לגבי קריאת שמע, עי' קה"י בשם בנו הגרח"ק,
אך צריך עיון שאם כן מדוע התיר הטור רק בבין השמשות, והרי היה צריך להתיר מפלג המנחה,
ואולי נאמר שבאמת בדאורייתא לא סומכים על דעבד כמאן עבד, ורק שבין השמשות הוא כעין ספק ספיקא,
שמא הלכה כר"י שאפשר מפלג, וגם אם אין הלכה כר"י - שמא הגיע כבר הלילה,
וכעי"ז כתב האור לציון.
ובנוסח דומה אפשר לומר, שהטור הסתפק אם מועיל כאן דעבד כמר עבד, ולכן התיר רק בצירוף ספק נוסף.
ובעיקר דברי המהרל"ח, לכאורה יל"ע מדוע שכאן יועיל מפלג אם זה דאורייתא,
והרי כתב התוס' הרא"ש ברכות כ"ז, שהסיבה שאפשר לקדש בפלג, הוא כיון שלא כתוב "זכור ביום השבת", אלא "את יום השבת" - שבזמן שנטפל לשבת גם אפשר,
ולכאורה בספירת העומר לא שייך זה, ויל"ד בזה.