• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בענין תפלת הדרך

יוסף דהן

Well-known member
הסתפקתי אם יש ענין להסמיך את תפלת הדרך לאיזו ברכה כדי שתהיה לה פתיחה עם שם ומלכות באופן שאני לא חותם בתפלת הדרך בשם ומלכות כי אני לא נוסע 72 דקות
(כגון הלוך מב''ב לירושלים שבכביש הבין עירוני לא תמיד מגיעים ל72
ואם יש פקקים אז הרשלצ חילק בין פקק שהאוטו עומד במקום לבין זז לאט)
 
אין איסור אם תסמיך ברכה זה בודאי רק טוב
בגדול נראה לענ"ד, שגם אם לא מברכים עדיף להסמיך כדי שברכה זו תהיה לה שם ומלכות בהתחלה, ומה שלא חותמים כי זה מחלוקת אבל יש אומרים שבזמן קצר אפשר לברך, לכן נאמר סב"ל בחתימה, אבל להסמיך בהתחלה מסמתא שעדיין טוב לעשות כן
 
ואם יש פקקים אז הרשלצ חילק בין פקק שהאוטו עומד במקום לבין זז לאט)
מה שכתבת בעניין הפקקים, הנה בתשובת מרן חכם יצחק הממוענת אל כבודך בעצמך, ונדפסה בברכה נאמנה ח''ב עמ' תשדמ כתב החילוק אם השהות רגילה ואינה חורגת רק שלפעמים הנסיעה איטית ולפעמים מהירה צריך לברך, משא''כ בשהות שאינה רגילה ויש עיכוב מיוחד או שנעמד בפקק וכיוצא אינו מברך.
וצריך לעיין הגדר בזה עוד.
 
לא הבנתי מה ההבדל
בין מסקנתי שיש לחלק אם האוטו זז לבין אם האוטו לא זז
הצג קובץ מצורף 7304
מלשונך משמע שאם אדם נוסע מבני ברק לתל אביו, בכביש גיהא, ויש שם פיקוק כאורך הגלות שהאוטו זז על מהירות 5 קמ"ש והגיע הלוך ושוב יותר מ72 דקות יברך הגומל, ואם האוטו עמד בפקק ליד הגן חיות חצי שעה ואח"כ שיחררו את החסימה ונסע, לא יברך הגומל.
אבל מלשון רבינו יוצא שמכיון שזה נדיר שיהיה כזה פקק כבד שהאוטו יסע על 5 קמ"ש, וגם כשיש עומס אז מגיעים לת"א אחרי 30 דקות במקום רבע שעה, אז אין מה לברך הגומל, ורק אם זה מרחק גבולי שיכול להיות כזה עומס של זמן [כמו מבני ברק לי-ם בלי חזור, שלפעמים יכול לקחת 40 דק' ולפעמים יכול לקחת שעה וחצי] אז יברך אם שהה 72 דק'. כנלע"ד.
 
מלשונך משמע שאם אדם נוסע מבני ברק לתל אביו, בכביש גיהא, ויש שם פיקוק כאורך הגלות שהאוטו זז על מהירות 5 קמ"ש והגיע הלוך ושוב יותר מ72 דקות יברך הגומל, ואם האוטו עמד בפקק ליד הגן חיות חצי שעה ואח"כ שיחררו את החסימה ונסע, לא יברך הגומל.
אבל מלשון רבינו יוצא שמכיון שזה נדיר שיהיה כזה פקק כבד שהאוטו יסע על 5 קמ"ש, וגם כשיש עומס אז מגיעים לת"א אחרי 30 דקות במקום רבע שעה, אז אין מה לברך הגומל, ורק אם זה מרחק גבולי שיכול להיות כזה עומס של זמן [כמו מבני ברק לי-ם בלי חזור, שלפעמים יכול לקחת 40 דק' ולפעמים יכול לקחת שעה וחצי] אז יברך אם שהה 72 דק'. כנלע"ד.
אני מבין שבשני אופנים לא מברך הגומל על פקקים
אחד כמו שכתבת
והשני אם האוטו עומד במקום
שהרי צריך לדייק מלשון הרב
1676487634115.png
 
מלשונך משמע שאם אדם נוסע מבני ברק לתל אביו, בכביש גיהא, ויש שם פיקוק כאורך הגלות שהאוטו זז על מהירות 5 קמ"ש והגיע הלוך ושוב יותר מ72 דקות יברך הגומל, ואם האוטו עמד בפקק ליד הגן חיות חצי שעה ואח"כ שיחררו את החסימה ונסע, לא יברך הגומל.
אבל מלשון רבינו יוצא שמכיון שזה נדיר שיהיה כזה פקק כבד שהאוטו יסע על 5 קמ"ש, וגם כשיש עומס אז מגיעים לת"א אחרי 30 דקות במקום רבע שעה, אז אין מה לברך הגומל, ורק אם זה מרחק גבולי שיכול להיות כזה עומס של זמן [כמו מבני ברק לי-ם בלי חזור, שלפעמים יכול לקחת 40 דק' ולפעמים יכול לקחת שעה וחצי] אז יברך אם שהה 72 דק'. כנלע"ד.
גם כאן משמע כמו שאני אמרתי
1676494105096.png
מתוך באר התורה קכז
 
כבודו יכול להסביר לי מה אתה חושב שאני חושב, ומה אתה חושב שאני חושב שאתה חושב?
אני אמרתי שמסתבר שאם נסיעה של רבע שעה התארכה ל72 דק' לא יברך הגומל, וכל המקורות שהבאת כותבים על נסיעה שלפעמים לוקחת יותר מ72 דק' ולפעמים לא, שמתי שלקחה 72 דק' יברך.
אז באיזה נקודה כבודו מעיר עלי?
 
חזור
חלק עליון