• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת בראיה דרך מסך

בן יוסף

Active member
הסתפקתי במי שראה חכם מחכמי ישראל שראוי לברך עליו ברכת "שחלק מחכמתו וכו'" וכגון מרן הראש"ל דרך הלווין ובתוך חודש ראהו במציאות האם נאמר שכיוון שראהו בתוך חודש שוב אינו חוזר וומברך או דילמא יכול לברך מפני שהראיה הראשונה אינה נחשבת לראייה.
 
הסתפקתי במי שראה חכם מחכמי ישראל שראוי לברך עליו ברכת "שחלק מחכמתו וכו'" וכגון מרן הראש"ל דרך הלווין ובתוך חודש ראהו במציאות האם נאמר שכיוון שראהו בתוך חודש שוב אינו חוזר וומברך או דילמא יכול לברך מפני שהראיה הראשונה אינה נחשבת לראייה.
הקדים אותך כבר בשו"ת שואלין ודורשין של הרב שלזינגר. ע"ש.
 
הסתפקתי במי שראה חכם מחכמי ישראל שראוי לברך עליו ברכת "שחלק מחכמתו וכו'" וכגון מרן הראש"ל דרך הלווין ובתוך חודש ראהו במציאות האם נאמר שכיוון שראהו בתוך חודש שוב אינו חוזר וומברך או דילמא יכול לברך מפני שהראיה הראשונה אינה נחשבת לראייה.
כמה פעמים קרה לי שראיתי את מרן שליט"א דרך הלוין, וכשראיתיו שאלתי פ"ק על זה (בעקיפין כמובן...) וא"ל, שלא יברך משום סב"ל. ע"כ. ותן לחכם ויחכם.
וכן שמעתי ממנו כמה פעמים.
 
ומקור הספק שלי היה ממה שדן מרן זיע"א ביחו"ד (ח"ד סי' יז' בהע' השניה) שדן במקרה דומה לזה וז"ל ויש להסתפק בדין הרואה את חבירו לאחר שלשים יום בטלויזיא בשידור חי אם יברך עליו שהחיינו וראה בשו"ת בצל החכמה (ח"ב ס' יא) וכו' שהרואה מלך בטלויזיא לא יברך שנתן מכבודו לבשר ודם ע"ש וכו' ומסקנת הרב שם שסב"ל, ומשמע מזה דיש ספק אם להחשיב ראיה דרך הטלוויזיה לראייה ומכח סב"ל לא מברכים, ולפי"ז היה נראה לי שיש לחוש לסב"ל לאידך גיסא שאם ראהו דרך הטלוויזיה וחזר וראהו תוך ל' יום במציאות שלא יברך.
אלא שהראני חבר תשובה ששאל למרן הראש"ל (שנת תשעו' אייר) ממש במקרה הנ"ל והשיב לו הרב שיכול לברך וציין לילקו"י ברכות(עמ' תרב -ג) ע"ש אך אכתי לא מבורר שלפי היחו"ד זה ספק וצ"ע .
והנה עתה כ' לנו הרב יש תקוה בשם הראש"ל להפך אולי יכתוב לנו מתי היה המעשה. ומ"מ עיי' גם שו"ת ברכת יהודה (ח"ה סי' כא) שגם דן בכגון זה והאריך בזה והעלה שם שאפשר לברך עיי"ש.
ואם יש למשהו מקורות נוספים או תשובה חדשה למרן הראש"ל בזה אשמח שיעלו
 
לא ידענא מאי קשיא לך והרי הקשית משנת תשעו' והרבה מים עברו בנהר
עכ''פ אין ספק שלומר לברך זהו חידוש גדול מאוד והרי זה דומה לצילום ממש כגון שצילמת ומיד הבאת הצילום לפניך וכי יעלה על הדעת לברך בכה''ג ?? ולא דמיא כלל לתקנת חז''ל
 
לא ידענא מאי קשיא לך והרי הקשית משנת תשעו' והרבה מים עברו בנהר
באיזה מים מדובר, זה בדיוק הנידון אם יש למשהו תשובה שחזר בו, זה הכי פשוט לדחות בקש אם יש למשהו דברים רציניים לכתוב שיכתוב !
 
ומקור הספק שלי היה ממה שדן מרן זיע"א ביחו"ד (ח"ד סי' יז' בהע' השניה) שדן במקרה דומה לזה וז"ל ויש להסתפק בדין הרואה את חבירו לאחר שלשים יום בטלויזיא בשידור חי אם יברך עליו שהחיינו וראה בשו"ת בצל החכמה (ח"ב ס' יא) וכו' שהרואה מלך בטלויזיא לא יברך שנתן מכבודו לבשר ודם ע"ש וכו' ומסקנת הרב שם שסב"ל, ומשמע מזה דיש ספק אם להחשיב ראיה דרך הטלוויזיה לראייה ומכח סב"ל לא מברכים, ולפי"ז היה נראה לי שיש לחוש לסב"ל לאידך גיסא שאם ראהו דרך הטלוויזיה וחזר וראהו תוך ל' יום במציאות שלא יברך.
אלא שהראני חבר תשובה ששאל למרן הראש"ל (שנת תשעו' אייר) ממש במקרה הנ"ל והשיב לו הרב שיכול לברך וציין לילקו"י ברכות(עמ' תרב -ג) ע"ש אך אכתי לא מבורר שלפי היחו"ד זה ספק וצ"ע .
והנה עתה כ' לנו הרב יש תקוה בשם הראש"ל להפך אולי יכתוב לנו מתי היה המעשה. ומ"מ עיי' גם שו"ת ברכת יהודה (ח"ה סי' כא) שגם דן בכגון זה והאריך בזה והעלה שם שאפשר לברך עיי"ש.
ואם יש למשהו מקורות נוספים או תשובה חדשה למרן הראש"ל בזה אשמח שיעלו
מלפני ארבע + שנים שמעתי מפ"ק כמה וכמה פעמים.
 
המקור - (אני רואה שזה כ"כ דחוף אז התאמצתי לפתוח הספר...) חזו"ע טו בשבט ברכות עמוד תטו בדין ברכה על מלך ומלכה דרך טלוויזיה
זו גם התשובה ביחו"ד, השאלה הייתה מה הדין אם חזר וראה אותו במציאות
 
זו גם התשובה ביחו"ד, השאלה הייתה מה הדין אם חזר וראה אותו במציאות
כתבו הפוסקים כיום שאדם יודע מה שלום חברו ע"י שליחת מכתבים או דשי"ם מחברים וכדו' אינו יכול לברך עליו מחיה המתים,
אבל מתשובת הרב נראה כי אין בראיית החכם או המלך דרך מסך כלום, ולכן אם רואה אותו לאחר 30 יום יוכל לברך עליו
 
חזור
חלק עליון