• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ברכת הגומל

עוז.ש

Member
שלום לכבוד הרבנים

ראיתי בילקוט יוסף ובהלכה ברורה שאנשים שרגילים לנסוע כל יום ויום מעיר לעיר - יברכו הגומל ביום שבת בלבד.
ההלכה ברורה בשער הציון תמה מה הטעם של פסיקה זו, ונראה שדעתו לברך כל יום ויום כל שחזר לביתו, ולמחרת הוא חיוב חדש, והביא שכן פסקו ברכת ה' והאור לציון, ונראה שפסק כמרן אביו מפאת כבוד.
ויש להעיר על כך, שמלשון הרב עובדיה זצ"ל בספרו הליכות ברכות שסו והליכות עולם ח"ב קעו יוצא שהדין שאמר הוא רק למי שמתפרנס מנסיעות מעיר לעיר ובכל יום נוסע כמה פעמים הולך וחוזר מעיר לעיר, ונראה שהכוונה לנהגי אוטובוסים בקווים חוץ עירוניים או נהגי מוניות שרגילים לעשות נסיעות ארוכות וקבועות מחוץ לעיר, מה שאין כן אדם רגיל שהולך לעבודתו מחוץ לעיר וחוזר באותו היום, שעל זה לא דיבר הרב ומסכים שיש לו לברך בכל יום ויום.
ואף שיש לומר שגם באופן הזה תישאר התמיהה של ההלכה ברורה - אך מי יעז לעשות דבר נגד מו"ר, ויש לומר סב"ל.

השאלה היא האם נכון להלכה שרק אדם שמתפרנס מנסיעות מעיר לעיר ונוסע כמה פעמים הלוך וחזור מעיר לעיר כפשט לשונו של הרב - הוא יברך פעם אחת בשבוע ביום שבת ברכת 'הגומל', אך אנשים דעלמא שנוסעים לעבודתם חוץ לעיר וחוזרים מתחייבים בברכה כשהגיעו לביתם לשלום וצריכים לברך כל יום, ולמחרת החיוב הוא חיוב חדש?
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
תוכל להקשיב בתכנית המצורפת ע"י הקישור להלן, מדקה 46 בערך, ובעזרת ה' תרווה צמאונך.

בברכה רבה
חזק וברוך כבוד הרב, תמיד מחכים לשמוע את כבודו.

אם אפשר לקבל התיחסות לשאלה עצמה, הרי הלשון של הרב מי מתפרנס מנסיעות מעיר לעיר ובכל יום נוסע כמה פעמים הולך וחוזר מעיר לעיר. ואין זה נשמע כמו כל אדם שנוסע לעבודה מחוץ לעיר אלא נראה שהכוונה לנהגי אוטובוסים בקווים חוץ עירוניים או נהגי מוניות שרגילים לעשות נסיעות ארוכות וקבועות מחוץ לעיר. או שמא אין לדקדק בלשון הרב.

ועוד אם אפשר לשאול את הרב, מה ההבדל בשבת שמברכים? בגלל שזה יום מנוחה? הרי אני יודע שיש לי נסיעה בראשון לאחר השבת, ולא הסחתי את דעתי, ולא יעברו ג' ימים מהנסיעה [לצורך העניין אדם שנוסע בשישי], אז אם עושים השוואה לאדם שצריך לנקביו ויודע שצריך להפנות שוב - לא צריך לברך גם בשבת מאותה סברה.

ואם נאמר שיום מנוחה הוא הפסק לעניין זה - אז אין הכי נמי אדם שנוסע ראשון שלישי שישי יברך הגומל ג' פעמים בשבוע בשני חמישי ושבת?

תודה רבה כבוד הרב, ובבקשה לא לחשוב שזה ח"ו לשם תנצחות, ה' עדי שזה רק לשם שמים לדעת את האמת להלכה. מעריכים אתכם מאוד כבוד הרב.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
או שמא אין לדקדק בלשון הרב
כעת איני בענין, אולם לפו"ר אכן לענ"ד אין כוונת הרב לדקדק בזה, אלא בעיקר המכוון שנוסע מידי יום ביומו ואין כאן הפסק והסיח הדעת.

ואם נאמר שיום מנוחה הוא הפסק לעניין זה - אז אין הכי נמי אדם שנוסע ראשון שלישי שישי יברך הגומל ג' פעמים בשבוע בשני חמישי ושבת?
לענ"ד אכן כן, שאין כאן רצף, ואין לך בו אלא חידושו מה שכתב הרב להדיא דאיירי כשיש רצף ממש, ואין כאן הפסק והסיח הדעת.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון