• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת הגומל

עוז.ש

Member
שלום לכבוד הרבנים

ראיתי בילקוט יוסף ובהלכה ברורה שאנשים שרגילים לנסוע כל יום ויום מעיר לעיר - יברכו הגומל ביום שבת בלבד.
ההלכה ברורה בשער הציון תמה מה הטעם של פסיקה זו, ונראה שדעתו לברך כל יום ויום כל שחזר לביתו, ולמחרת הוא חיוב חדש, והביא שכן פסקו ברכת ה' והאור לציון, ונראה שפסק כמרן אביו מפאת כבוד.
ויש להעיר על כך, שמלשון הרב עובדיה זצ"ל בספרו הליכות ברכות שסו והליכות עולם ח"ב קעו יוצא שהדין שאמר הוא רק למי שמתפרנס מנסיעות מעיר לעיר ובכל יום נוסע כמה פעמים הולך וחוזר מעיר לעיר, ונראה שהכוונה לנהגי אוטובוסים בקווים חוץ עירוניים או נהגי מוניות שרגילים לעשות נסיעות ארוכות וקבועות מחוץ לעיר, מה שאין כן אדם רגיל שהולך לעבודתו מחוץ לעיר וחוזר באותו היום, שעל זה לא דיבר הרב ומסכים שיש לו לברך בכל יום ויום.
ואף שיש לומר שגם באופן הזה תישאר התמיהה של ההלכה ברורה - אך מי יעז לעשות דבר נגד מו"ר, ויש לומר סב"ל.

השאלה היא האם נכון להלכה שרק אדם שמתפרנס מנסיעות מעיר לעיר ונוסע כמה פעמים הלוך וחזור מעיר לעיר כפשט לשונו של הרב - הוא יברך פעם אחת בשבוע ביום שבת ברכת 'הגומל', אך אנשים דעלמא שנוסעים לעבודתם חוץ לעיר וחוזרים מתחייבים בברכה כשהגיעו לביתם לשלום וצריכים לברך כל יום, ולמחרת החיוב הוא חיוב חדש?
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
תוכל להקשיב בתכנית המצורפת ע"י הקישור להלן, מדקה 46 בערך, ובעזרת ה' תרווה צמאונך.

בברכה רבה
חזק וברוך כבוד הרב, תמיד מחכים לשמוע את כבודו.

אם אפשר לקבל התיחסות לשאלה עצמה, הרי הלשון של הרב מי מתפרנס מנסיעות מעיר לעיר ובכל יום נוסע כמה פעמים הולך וחוזר מעיר לעיר. ואין זה נשמע כמו כל אדם שנוסע לעבודה מחוץ לעיר אלא נראה שהכוונה לנהגי אוטובוסים בקווים חוץ עירוניים או נהגי מוניות שרגילים לעשות נסיעות ארוכות וקבועות מחוץ לעיר. או שמא אין לדקדק בלשון הרב.

ועוד אם אפשר לשאול את הרב, מה ההבדל בשבת שמברכים? בגלל שזה יום מנוחה? הרי אני יודע שיש לי נסיעה בראשון לאחר השבת, ולא הסחתי את דעתי, ולא יעברו ג' ימים מהנסיעה [לצורך העניין אדם שנוסע בשישי], אז אם עושים השוואה לאדם שצריך לנקביו ויודע שצריך להפנות שוב - לא צריך לברך גם בשבת מאותה סברה.

ואם נאמר שיום מנוחה הוא הפסק לעניין זה - אז אין הכי נמי אדם שנוסע ראשון שלישי שישי יברך הגומל ג' פעמים בשבוע בשני חמישי ושבת?

תודה רבה כבוד הרב, ובבקשה לא לחשוב שזה ח"ו לשם תנצחות, ה' עדי שזה רק לשם שמים לדעת את האמת להלכה. מעריכים אתכם מאוד כבוד הרב.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
או שמא אין לדקדק בלשון הרב
כעת איני בענין, אולם לפו"ר אכן לענ"ד אין כוונת הרב לדקדק בזה, אלא בעיקר המכוון שנוסע מידי יום ביומו ואין כאן הפסק והסיח הדעת.

ואם נאמר שיום מנוחה הוא הפסק לעניין זה - אז אין הכי נמי אדם שנוסע ראשון שלישי שישי יברך הגומל ג' פעמים בשבוע בשני חמישי ושבת?
לענ"ד אכן כן, שאין כאן רצף, ואין לך בו אלא חידושו מה שכתב הרב להדיא דאיירי כשיש רצף ממש, ואין כאן הפסק והסיח הדעת.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון