יאיר יחזקאל
Active member
שלום רב,
לפי מה שביאר הרמב"ם את המושג 'כובא דארעא' (שבגמ' מבואר דזהו טרוקנין שמברך עליה בורא מ"מ) שהיא 'עיסה הנאפית בקרקע וכו' ואין עליה צורת פת'. ולפי"ז הועלתה בפניי הטענה שהוא הדין בטורטיה, דכיוון שהקפיד הרמב"ם על התוצאה ולא על סוג הבלילה, לכן אפילו בבלילה עבה כטורטיה יברך מזונות כיוון שאין עליה צורת הפת (ושוב אין צריכים את החילוק של המג"א בין בלילה רכה לרכה מאוד, כמו שהביא הביה"ל ונשאר בצ"ע).
ואף שמרן בשו"ע פירש את המושג טרוקנין לפי פירוש הרא"ש והטור, דאיירי בבלילה רכה מאוד, מ"מ למה לא לחוש לדעת הרמב"ם אחר שגם בב"י הביא דבריו. (ואולי יש להכריח שגם לדברי הרמב"ם איירי בבלילה רכה מ"מ לא רכה מאוד כפי שחילק המג"א?)
מה יורה כבוד הרב כתשובה על טענה זו?
לפי מה שביאר הרמב"ם את המושג 'כובא דארעא' (שבגמ' מבואר דזהו טרוקנין שמברך עליה בורא מ"מ) שהיא 'עיסה הנאפית בקרקע וכו' ואין עליה צורת פת'. ולפי"ז הועלתה בפניי הטענה שהוא הדין בטורטיה, דכיוון שהקפיד הרמב"ם על התוצאה ולא על סוג הבלילה, לכן אפילו בבלילה עבה כטורטיה יברך מזונות כיוון שאין עליה צורת הפת (ושוב אין צריכים את החילוק של המג"א בין בלילה רכה לרכה מאוד, כמו שהביא הביה"ל ונשאר בצ"ע).
ואף שמרן בשו"ע פירש את המושג טרוקנין לפי פירוש הרא"ש והטור, דאיירי בבלילה רכה מאוד, מ"מ למה לא לחוש לדעת הרמב"ם אחר שגם בב"י הביא דבריו. (ואולי יש להכריח שגם לדברי הרמב"ם איירי בבלילה רכה מ"מ לא רכה מאוד כפי שחילק המג"א?)
מה יורה כבוד הרב כתשובה על טענה זו?
נערך לאחרונה: