• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת הלבנה

EZN

Member
אתמול במוצ"ש היה ז' בחודש, וברוב לוחות השנה היה מצויין שברכת הלבנה היא רק בליל שני דהיינו היום,
אמנם מולד הלבנה היה בליל ראשון שבוע שעבר בשעה 23:56 לפי לוח אור חיים ( שכידוע מר"ן זצ"ל סמך עליו בשתי ידיו),
ולפי מה שפסק מר"ן זצ"ל (הליכות עולם וכן חזו"ע חנוכה) שאם חסרים כמה שעות אפשר לברך ברכת לבנה בפרט אם
יוצא במוצ"ש, מוצ"ש היה בשעה 17:35 בערך, ר"ת 18:15 בערך - ז"א כשש שעות הבדל.
הסתפקנו האם כמה שעות הכוונה 2-3 או אפילו 5-6 ?
אולי יש למישהו מכתב או עדות מהרשל"צ מה הדין במקרה זה שחוזר על עצמו כל מספר חודשים?
 
6 שעות לא זה כמה שעות?
הטענה לברך אם חסר כמה שעות, שמעיקר הדין די בג' ימים ואם הגיע היום שהשביעי אבל לא מעת לעת דיינו ואין צורך להחמיר יותר מזה
 
6 שעות לא זה כמה שעות?
הטענה לברך אם חסר כמה שעות, שמעיקר הדין די בג' ימים ואם הגיע היום שהשביעי אבל לא מעת לעת דיינו ואין צורך להחמיר יותר מזה
מחילה מכבודו - אבל לטענתך לכאורה מספיק מקצת היום ככולו, וזה לא מה שהרב כתב אלא אם חסרים כמה שעות - משמע מספר שעות ולא רוב היום,
וא"כ הדבר לא ברור - מה זה מספר שעות? לכאורה למיטב הבנתי הדלה זה יכול להגיע עד שש שעות, למרות שבפשטות זה יותר נראה כמו 2-3 שעות.
אם יש לכבודו ראיה לדבריו אשמח, אבל על פניו ככה נראים פני הדברים. בהלכות אבלות יש לנו דינים של מקצת היום ככולו ולא כאן, כיון שחוששים לכתחילה לקבלה עד שבעה ימים מלאים, למרות שפשט הגמרא זה עד ג' ימים.
אם יש לך אפשרות לשאול את מורנו הראשל"צ - תע"ב.
 
אם אני זוכר נכון מרן בחזו"ע סמך על הרמ"ע מפאנו שסובר שמספיק תחילת ז' ולא צריך ז' שלמים, וא"כ גם יותר שעות זה מועיל, ובצירוף מה שמעיקר הדין אפשר לברך אחר ג' ימים.
לפני כמה וכמה חודשים כשהמולד היה במוצ"ש ב-5 לפנות בוקר הסתפקנו בזה, ובסוף הוכרע לברך במוצ"ש (וכפי שכבר הביאו את הקישור לעיל).
עכ"פ במוצ"ש האחרון הדבר לא היה לי אפי' בספק, והיה לי פשוט להורות למי שהולך ע"פ פסקי מרן זצ"ל לברך ברכת הלבנה במוצ"ש.
מעניין רק שבלוח "אור החיים" כתבו שברכת הלבנה ביום ראשון בלילה, ולא כמו שכתבו בלוחות אחרים את השעה שאפשר לברך במוצ"ש, והרי יש עוד זמן שאפשר לברך במוצ"ש לכו"ע עד שהירח נעלם.
 
אם אני זוכר נכון מרן בחזו"ע סמך על הרמ"ע מפאנו שסובר שמספיק תחילת ז' ולא צריך ז' שלמים, וא"כ גם יותר שעות זה מועיל, ובצירוף מה שמעיקר הדין אפשר לברך אחר ג' ימים.
לפני כמה וכמה חודשים כשהמולד היה במוצ"ש ב-5 לפנות בוקר הסתפקנו בזה, ובסוף הוכרע לברך במוצ"ש (וכפי שכבר הביאו את הקישור לעיל).
עכ"פ במוצ"ש האחרון הדבר לא היה לי אפי' בספק, והיה לי פשוט להורות למי שהולך ע"פ פסקי מרן זצ"ל לברך ברכת הלבנה במוצ"ש.
מעניין רק שבלוח "אור החיים" כתבו שברכת הלבנה ביום ראשון בלילה, ולא כמו שכתבו בלוחות אחרים את השעה שאפשר לברך במוצ"ש, והרי יש עוד זמן שאפשר לברך במוצ"ש לכו"ע עד שהירח נעלם.
השאלה עדיין במקומה - לפי מר"ן זצל כמה שעות זה לא רוב היום, אם נדייק בדבריו.
לפי החשבון שכבודו עשה זה בסדר, אבל זה לא הלשון של הרב.
תבוא ברכה למי שיוכל לברר אחת ולתמיד עם הראשל"צ מה דעת מר"ן זיע"א.
 
חזור
חלק עליון