• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

ברכת הריח

בשו"ע (סי' רי"ז סעיף ח') כתוב: "נתערב ריח שמברכין עליו בריח שאין מברכין עליו, הולכים אחר הרוב".
וכתב המחצית השקל: "וכתב בספר ח"מ דאין ללמוד מזה היכא דנתערב ריח עצי בשמים עם ריח עשבי בשמים שיתבטל המועט ולברך על הרוב, דכיון דראוי לברך על המיעוט כמו על הרוב, לא מתבטל (וא"כ י"ל בורא מיני בשמים"). עכ"ל.
ואמנם, הטעם שכתב "כיון דראוי לברך על המיעוט כמו על הרוב" לכאו' אינו כ"כ מספק, שכן מאי שנא מעיקר וטפל? הרי גם במאכל ראוי לברך על המיעוט. ואולי הכוונה שאם אוכל את הטפל לבדו, עדיין אינו מברך עליו, משא"כ לגבי בשמים, שאם יפריד את ה"עשבי" מה"עצי" יברך עליו בנפרד (וכך ראוי לעשות לכתחילה בדבר מעורב), לכן יברך "מיני". וצ"ע.
ולכאו' היה אפשר לומר טעם אחר, שמכיון שמה שמריח כרגע הוא לא ריח ה"עצי" אלא ריח חדש של תערובת של "עצי" ו"עשבי", הרי שאינו יכול לברך "עצי", כיון שנהנה מריח שאינו מורכב רק מ"עצי", ולכן ברכתו "מיני".

ובביאור הלכה כתב על דברי המחצה"ש: "ועיין במחה"ש מה שכתב בשם חמד משה וסיים על דבריו וצ"ע ובאמת המעיין בסימן רט"ז גבי נתערב עצי בשמים בעשבי בשמים כתבו הפוסקים דמברך מיני בשמים עיין בכלבו בשם הראב"ד ובא"ר ולא כתבו כלל לראות הרוב מאיזה מין וע"כ כבעל חמד משה דלא משגחינן כלל בזה דעכ"פ מריח גם ממיעוט".
ובכה"ח ס"ק כ"ח כתב (בעניין אחר): "ונראה דעכ"פ בעינן נמי רובו וגם ריחו, אבל אם נשתנה ריחו אפילו במיעוט, אין לברך עליו ברכתו אלא בורא מיני בשמים".
וא"כ נראה מדבריו שאפי' אם מעורב בו דבר אחר, אם הריח שמריח הוא גם מהדבר האחר יש לו לברך "מיני". ואם מריח רק את הדבר שברכתו "עצי", אע"פ שמעורב בו דבר אחר, מברך עליו "מיני". (ואמנם כתב שם לגבי שמן ורד, מכיון שהוא חשוב,אבל נראה שה"ה לשאר דברים שמריח רק את העיקר שיברך כברכת העיקר).

א"כ בנד"ד יש לדעת מה מעורב חוץ מהדס, והאם מה שמריח הוא רק את ריח ההדס. ואם מריח דבר נוסף חוץ מהדס, שאין ברכתו (של הדבר הנוסף) "עצי בשמים" נראה שיברך "מיני בשמים".
 
חזור
חלק עליון