• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת הריח על אדים עם ריח טוב שיוצאים ממכשיר עם שמן המחובר לשקע

נשאלתי בשיעור העוסק בברכת הריח האם אפשר לברך על ריח טוב המתהווה ע''י אדים היוצאים ממכשיר חשמלי שמחובר אליו שמן עם ריח טוב (מבלי להכנס לפלוגתא אם מברכים על חומר סינטטי). וצדדי השאלה האם הדבר דומה למוגמר המופיע ברטז סעי' יב גבי מוגמר שמברכים עליו או דיש לחלק דהתם הבשמים לפנינו ובמקרה דידן הבושם מוסתר ולכאורה דמי להרחה מפקק ההתזה של בקבוק בושם סגור דהוי ריח שאין לו עיקר . אם לא שנאמר שאדים גופא חשיבי כיש לו עיקר(והוא כעין הסוגיא דזיעה מילתא) כעין בושם רטוב על גבי ידו שכל שהוא לח אפשר לברך עליו??? אשמח למי שיוכל לחדד התשובה או שיודע למי שכתב בזה
ישר כח
 
מצורף מה שכתב בזה ידי"נ הגאון המופלג הגרא"ך שליט"א בספרו יעלה הדס מהדורה שלישית, ובמה שכתב לו שם הגאון המפורסם רבי אשר וייס שליט"א.
 

קבצים מצורפים

  • שמנים אתרים ברכתם.pdf
    253.5 KB · צפיות: 11
מצורף מה שכתב בזה ידי"נ הגאון המופלג הגרא"ך שליט"א בספרו יעלה הדס מהדורה שלישית, ובמה שכתב לו שם הגאון המפורסם רבי אשר וייס שליט"א.
נראה ספר נפלא!
מ"מ לכאו' אינו עניין לכאן, שהרי כאן אינו ניכר כלל ואי"ז אלא עורבא פרח וכעת הריח אינו מעיקרו אלא מהרושם הנותר בחלל החדר...
וכבר כתבתי כן בשם מחברי הזמן
 
לכאו' פשוט שאין לו עיקר
וכ"כ בהליכות ברכות סימן רי"ז
עיינתי שם ולכאורה אינו עניין לנידון שלנו דבהליכות ברכות שם מדבר במכשיר חשמלי שמתיז ריח ובין רגע נעלם אומנם המכשיר הנ''ל היה לנגד עיני בשיעור והינו מוציא אדים בקביעות מתוך המכשיר ולכאורה דומה יותר למכשיר שמתיז ריח ומברך תוכ''ד שרואה חלקיקי חומר באוויר ומברך דלכאורה יוכל לברך דמאי שנא אם הוא באוויר או על גבי היד, ולכאורה נשאלת השאלה האם האדים שיוצאים בקביעות חשיבי שיש בהם ממש???
מצורף מה שכתב בזה ידי"נ הגאון המופלג הגרא"ך שליט"א בספרו יעלה הדס מהדורה שלישית, ובמה שכתב לו שם הגאון המפורסם רבי אשר וייס שליט"א.
ועל עצם הדיון אם כלל לברך ומה לברך על שמנים אתריים, זהו נידון אחר, וכבר האריך בזה בספר הנפלא ברכה נאמנה ח''ב סי' רטז סעי' ו גבי שמן המשחה, ולאחר שבירר באריכות את שיטות המצויות שמכינים שמנים אלו ,העלה לחדש שם שיש לברך עליהם(אם הם אמיתיים ונתן שם סימן לזה) בורא שמן ערב כשמן אפרסמון דסעי' ג,. וכן בהליכות ברכות כתב בזה בקצרה בהערה שם והעלה שבשום פנים אין לברך עליהם בורא שמן ערב ועיי''ש מה שהכריע בזה.
ייש''כ גדול לכל העוזרים והמסייעים.
 
עיינתי שם ולכאורה אינו עניין לנידון שלנו דבהליכות ברכות שם מדבר במכשיר חשמלי שמתיז ריח ובין רגע נעלם אומנם המכשיר הנ''ל היה לנגד עיני בשיעור והינו מוציא אדים בקביעות מתוך המכשיר ולכאורה דומה יותר למכשיר שמתיז ריח ומברך תוכ''ד שרואה חלקיקי חומר באוויר ומברך דלכאורה יוכל לברך דמאי שנא אם הוא באוויר או על גבי היד, ולכאורה נשאלת השאלה האם האדים שיוצאים בקביעות חשיבי שיש בהם ממש???
אכן כבודו צודק, נידון שאלתך אכן שונה, ובאדים יש סברא גדולה לומר שיברך שזה ממשות הניכרת...
 
יש נידון לגבי ברכה על קפה במפעל, אפילו שאדם נמצא רחוק מהקפה עצמו מ"מ כיון שע"י הבישול נוצר כאן אדים של הקפה ונהיה ריח והוא נודף למרחקים, מרן רבינו הגדול בחזו"ע ברכות כתב שהנוהג לברך יש לו על מה לסמוך. אולי זה דומה כאן לומר שאפילו שאינו נמצא קרוב למקום הריח מ"מ כיון שעי הבישול נוצר כאן אדים ומיצרים ריח יכול לברך. אולי זה דומה.
 
יש נידון לגבי ברכה על קפה במפעל, אפילו שאדם נמצא רחוק מהקפה עצמו מ"מ כיון שע"י הבישול נוצר כאן אדים של הקפה ונהיה ריח והוא נודף למרחקים, מרן רבינו הגדול בחזו"ע ברכות כתב שהנוהג לברך יש לו על מה לסמוך. אולי זה דומה כאן לומר שאפילו שאינו נמצא קרוב למקום הריח מ"מ כיון שעי הבישול נוצר כאן אדים ומיצרים ריח יכול לברך. אולי זה דומה.
כוונת כבודו שהשמן שמחובר למכשיר יש לו עיקר?
 
חזור
חלק עליון