• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת לחם מטוגן או מצה מטוגנת בעיון

יי"ש ס"ט

Active member
מס' ברכות דף לז ע"ב תוד"ה אמר רבא וכו' ואפי' נתבשלו לפרש"י והא דמשמע בירושלמי וכו' פעמים דאפי' בפחות מכזית וכו' עכ"ל. אבל לדעתם לכאו' א"צ לזה אלא דברי הירושלמי כפשוטם שלעולם פחות מכזית אין הפרוסות קימות דהיינו דליכא תוריתא דנהמא, ותוריתא דנהמא שישנה לפרש"י בפחות מכזית לא חשובה להיות תוריתא דנהמא, וכ"כ תר"י שבפחות מכזית אע"ג דמיחזי דאיכא עליה תוריתא דנהמא אינו מברך עליו אלא במ"מ דכיון שהוא מבושל לא תואר לחם לו עכ"ל, ועי' בתוה"ר שלדעתו לא יתכן תוריתא דנהמא בפחות מכזית ולכן מקשה לפרש"י במה יפרש אין הפרוסות קימות דבפחות מכזית שייך לדעתו תוריתא דנהמא, וא"כ לחם מטוגן שנותנים שמן במחבת, לא מעט רק כדי שלא ישרף ולא הרבה עד שטובל כולו בשמן, ומצפים הלחם בביצה ומטגנים, גם בפחות מכזית אפשר שברכתו המוציא שהרי לא חל שינוי כלל בצורת הפת כמו שיש בבישול אע"פ שגם בבישול נראה צורת פת, וכ"ש אם הפת פחותה רק מכזית גדול של חצי ביצה.

ובכזית נמי לעולם איכא עליה תוריתא דנהמא, שהפרוסות קיימות בכזית דקאמר בירושלמי פשוטו לעולם וכדלעיל בפחות מכזית, ואפי' בפחות מכזית הוצרכו תר"י ליישב למה אינו תוריתא דנהמא אע"פ שאינו ניכר וגם לא הזכירו אע"ג דמיחזי דליכא עליה תוריתא דנהמא כבפחות מכזית וגם אם היו מזכירים הרי רק נראה אבל באמת חשיב תוריתא דנהמא.

וזה יתכן בתרי אנפי או שהגודל הוא הנותן או הנוטל לתוריתא דנהמא או שמחמת גודל החתיכה מוכרח שינטל ממנה או שא"א ליטול ממנה תוריתא דנהמא.

ובזה תבין מש"כ המג"א סי' קס"ח ס"ק ל"א גבי עיסה שבישלה אין מברך המוציא אע"ג דאיכא תוריתא דנהמא, דלא דמי ללחם שבישלו דהתם לחם מעיקרא ולכן כל זמן שיש בו תואר לחם לא נפיק מתורת לחם, והיינו דס"ל שלעולם בכזית יש תואר לחם ובפחות מכזית אין תואר לחם וא"כ הכל תלוי בתואר לחם וכדברי הגמ' פרוסות קיימות או אין קיימות, ודלא כמו שמשמע בשו"ע שם ס"י וכמש"כ רעק"א על המג"א.

ובאינו מבושל אלא רק דבוק ע"י מרק בפחות מכזית ודאי שייך תוריתא דנהמא וכדאמר רבא בגמ', ובכזית יש ללמוד כ"ש ממבושל שלעולם יש לו תוריתא דנהמא, מיהו הטור סי' קס"ח כ' אפי' אין לו תואר לחם ולפנינו בתר"י לא כתבו אלא בסתם שבכזית מברך המוציא ואפשר שדעתם שלעולם יש בו תואר לחם, והתוס' כ' תוריתא דנהמא וכו' אם (כצ"ל) המים מתלבנים וכו' ולכאו' אף בכזית יתכן כן, וא"כ כ"ש ע"י בישול ששייך ביטול תואר לחם בכזית, וכ"כ בשו"ע שם ס"י הן במבושל הן באינו מבושל ושמברך המוציא, וא"כ ע"כ פי' פרוסות קיימות או לא אינו עניין לתואר לחם אלא בגודל בלבד וצ"ל דלא הזכירו התוס' תוריתא דנהמא הכא אלא לפרש"י ששייך המוציא בפחות מכזית וא"כ אין הגודל מכריע אבל לדעתם הגודל עיקר ופרוסות קיימות שאמר בגמ' אינו עינין לתוריתא דנהמא, רק שאפשר שמ"מ מסכימים שבפחות מכזית מבושל ליכא תוריתא דנהמא במציאות וכמש"כ תוה"ר, אבל מתר"י נראה שתלוי בתוריתא דנהמא.​
 
חזור
חלק עליון