• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת "לישב בסוכה" בקידוש של בוקר

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מישהו אמר לי, שאע"פ שבחזו"ע סוכות עמ' קע"ב כתב שמברך "לישב בסוכה" אחר ברכת "הגפן" קודם השתיה גם בקידוש של יום, ולא כמי שסוברשבבוקר יש לברך "לישב בסוכה" סמוך לברכת "המוציא", מ"מ הוא נוהג בבוקר לברך "לישב בסוכה" בסמוך להמוציא, כיון שחושש שהבנות יענו אמן על הברכה, ואז לא יצאו ידי חובת הקידוש, כיון שדיברו קודם ששתה המברך. (ולא כמו בלילה שיש את ברכת הקידוש, אלא כאן זו רק ברכת הגפן).
מה דעתכם?
 
כיון שחושש שהבנות יענו אמן על הברכה, ואז לא יצאו ידי חובת הקידוש, כיון שדיברו קודם ששתה המברך. (ולא כמו בלילה שיש את ברכת הקידוש, אלא כאן זו רק ברכת הגפן).
לא הבנתי מה ההבדל בין היום ללילה

הרי גם בלילה הם עונות אמן קודם ששתה המברך, ומה לי שיש עוד ברכה בלילה לבין ברכת הגפן שיש בבוקר
 
מישהו אמר לי, שאע"פ שבחזו"ע סוכות עמ' קע"ב כתב שמברך "לישב בסוכה" אחר ברכת "הגפן" קודם השתיה גם בקידוש של יום, ולא כמי שסוברשבבוקר יש לברך "לישב בסוכה" סמוך לברכת "המוציא", מ"מ הוא נוהג בבוקר לברך "לישב בסוכה" בסמוך להמוציא, כיון שחושש שהבנות יענו אמן על הברכה, ואז לא יצאו ידי חובת הקידוש, כיון שדיברו קודם ששתה המברך. (ולא כמו בלילה שיש את ברכת הקידוש, אלא כאן זו רק ברכת הגפן).
מה דעתכם?
האמת שהופתעתי היום בבוקר שקידשתי, שמתי לב לזה שבמחזור מיד אחרי הגפן יש את ברכת ליישב בסוכה.
 
שאלה:
לדעת היבי"א ששומע העונה זה כאילו מוציא בשפתיים מה ההבדל בין הפסק שהנשים עונות אמן, לבין שאמרתי ברוך הוא וברוך שמו ששם בדיעבד יצא ולא חוזר ומברך

בדיעבד שהאשה ענתה אמן צריכה לחזור לקדש?
 
לא הבנתי מה ההבדל בין היום ללילה

הרי גם בלילה הם עונות אמן קודם ששתה המברך, ומה לי שיש עוד ברכה בלילה לבין ברכת הגפן שיש בבוקר
באמת לא כ"כ הבנתי מה המקום לחלק, הרי בילקו"י דיבר ע"כ שאע"פ שכביכול מדברת קודם שהמקדש שתה, אין בזה בעיה.
 
לדעת הרב עובדיה כל שדיברו קודם שהמקדש/הבוצע טעם זה כן בעיה
עיין כאן בכמה מקומות שהובא (מהילקו"י ועוד) שהבעיה היא רק אם רוצה לשתות, אבל בכל אופן הוא אצמו יצא יד"ח קידוש, גם אם דיבר קודם ששתה המקדש.
 
כעת אני נזכר שכמדומני עיקר טענת היתה שהנשים לא יושבות בכלל בוכה, ממילא אין להן שייכות לענות אמן על ברכה זו בכדי להיפטר.
כלומר, גם אם נאמר שאע"פ שאינן חייבות בסוכה יש להן מצווה, וכן לפי המ"ד שנשים יכולות לברך, מ"מ אם כלל אינן יושבות בסוכה זה לא שייך, ולכן אמר שלא יענו אמן.
(אמנם ראיתי בילקו"י [ברכות כרך א' עמ' תה] שכתב שגם אם יושבות תחת קורת גג יענו אמן).
 
אני גם נוהג בבוקר להסמיך ברכת לישב להמוציא
תוכל להסביר לנו, מה העניין בכך, [ועל מה סומכים]?

בהתחלה חשבתי שאולי מכיון שהמשנ"ב מביא את ב' הצדדים, ואמנם כותב דבעבד כמר עביד, אבל סו"ס יש מי שסובר שזה הפסק, אז מעדיפים לא להיכנס לזה.
אולם, א'. בחזו"ע פסק כדעה שסוברת שאינו הפסק. ב'. המשנ"ב הביא בשה"צ שזו דעת הט"ז, אולם בחזו"ע כתב שזה אינו. ג. מי שחולק אומר שהנוהגים לברך בסמוך להמוציא 'טועים הם'.
 
תוכל להסביר לנו, מה העניין בכך, [ועל מה סומכים]?

בהתחלה חשבתי שאולי מכיון שהמשנ"ב מביא את ב' הצדדים, ואמנם כותב דבעבד כמר עביד, אבל סו"ס יש מי שסובר שזה הפסק, אז מעדיפים לא להיכנס לזה.
אולם, א'. בחזו"ע פסק כדעה שסוברת שאינו הפסק. ב'. המשנ"ב הביא בשה"צ שזו דעת הט"ז, אולם בחזו"ע כתב שזה אינו. ג. מי שחולק אומר שהנוהגים לברך בסמוך להמוציא 'טועים הם'.
אתה בעצמך הבאת ספיקות של הפסקת וכו'. אז איך זה נהפך למי שנוהג אחרת על מה הוא סומך?
ועוד תוסיף את עניין אמן של בני הבית.
 
אתה בעצמך הבאת ספיקות של הפסקת וכו'. אז איך זה נהפך למי שנוהג אחרת על מה הוא סומך?
ועוד תוסיף את עניין אמן של בני הבית.
כי כך היתה ההו"א, אך למסקנא העליתי אחרת, מחמת ג' הדברים שהזכרתי.

וא"כ מחמת שדעת הש"ע והאחרונים לברך בקידוש, וגם המשנ"ב שכתב את ב' הצדדים נמשך אחרי הגר"ז שהבין כך בדעת הט"ז, אבל זה אינו, וא"כ נותר רק דעת הדבר שמואל, ואם אחד מן הסוברים כדעה השניה כותב שמי שנוהג כדעה א' הוא טועה, צריך לדעת על מה יש לסמוך ולנהוג כך נגד המנהג ונגד הפוסקים.
(ובעצם, אם אתה כתבת שבבוקר אתה נוהג כך כי אתה חושש להפסק, אז מאי שנא מהלילה?)
 
חזור
חלק עליון