הרב יקותיאל אוהב ציון שליט"א
ברכת מלכים בזמנינו
שאלה. הרואה את נשיא ארה"ב "טראמפ" האם יברך ברכת "שחלק מכבודו לבשר ודם".
א. ידוע מה שכתב
הרי"ף האחרון – מהר"ר יאשיהו פינטו זיע"א בשו"ת "נבחר מכסף" (סי' ג), שאם המלך אינו הדור בלבושו, לא יברכו עליו ברכת מלכים, דעיקר כבודו הוא במלבושים, וכמ"ש בשבת (קיג ע"א) דר' יוחנן קרי למאניה "מכבדותי". והביאו דבריו כמה וכמה מגדולי האחרונים לדינא. [ואכמ"ל בציונים].
ב. ויל"ע בד' הרי"ף הנ"ל, דאטו חכם מישראל שיודע כל התורה ונראה כ"איכר", לא יברכו עליו ברכת "שחלק מחכמתו ליראיו" מפני שאינו מעוטר באצטלא דרבנן. וה"נ שמא יש לומר דכל היכא שהמברך יודע בזה שהוא מלך, ממילא כבר יש לברכה מקום לחול, דמה לי שאינו נראה בחיצוניות כך, סו"ס מלך הוא, והברכה אינה על מראהו, אלא על כחו וגבורתו. [ובדוחק יש לחלק בין בגדי כבוד של מלך שהם חלק מטכסיסי המלוכה, לבגדי ת"ח שהם באים רק לכבד את התורה ואין בהם טכסיס תורה].
ג. וכן נראה עיקר לדינא דכל שיש בידו להרוג ולחנון את היוצא להורג ואינו תלוי כלל ב"פרלמנט המדיני" וכו', א"כ יש לברך עליו ברכה זו, וכפי שמתבאר בתשו' הרדב"ז ח"א (סי' רצו) שהעיקר המודד לברכה זו הוא שיכול להרוג וכו', והו"ד כמעט בכל גדולי האחרו' בסי' רכד לדינא.
ד. וכבר ידוע מה שדנו האחרונים בספינה העוברת וידוע בבירור שהמלך נמצא בתוכה, שיש אומרים דגם בכגון דא יש לברך ברכת מלכים, וכמבואר בברכ"י (סי' רכד סק"ג) בשם
מהר"א יצחקי בתשו' כתיבת יד, דכשם שהסומא מברך על המלך כדמוכח בברכות (נח ע"א) בעובדא דרב ששת, [וכמ"ש מהרש"א (בח"א ברכות שם) והמג"א (שם סק"ו), ו
היעב"ץ בס' מו"ק שם, ועוד], ה"ה מי שיודע שהמלך בספינה אע"פ שאינו רואהו. וכ"כ כמה אחרו' לדינא. ועמש"כ בס' "פדה את אברהם" פאלאג'י (מע' מ אות יד).
ה. ואמנם
החת"ס בהגהותיו לשו"ע שם כ' בשם בנו לחלק בין סומא שאילו היה פוקח עיניו היה רואה, למצב שהמלך נמצא בספינה, דדמי לעובר ליד בית המלך דלא שמענו שמברך, ופוק חזי מאי עמא דבר. וכן העיר בכיו"ב ממש בחכמה שלמה קלוגר (סי' רכט). וכן העיר
הגאון מהר"א ששון בהגהתו לשו"ת נבחר מכסף שם דשאני סומא דישנו בראיה אצל אחרים. ועכ"פ כל פלוגתא הנ"ל היא באופן שאין רואה את המלך כלל מחמת שהוא מסוגר בספינה, אבל אם רואה את המלך נראה דהכל מודים שיברך גם אם אינו לבוש מחלצות.
ו. גם יש לדון דבשלמא בזמנם שהיה נהוג בגינוני המלכות שהמלך לבוש בבגדים מיוחדים הראויים רק לנשיאים ורוזנים, שבכגון דא אם יקום ויתהלך בלבוש אזרחי ובפרט אם הוא כאחד הרקים, דחסורי מחסרא בנימוס המלכות, ושפיר יש מקום לומר דלא יברכו עליו, אבל האידנא שהנשיאים לבושים בחליפה וכו' כדרך המכובדים, ולא נשמע ברוב המקומות כל טכסיסי המלבושים [מלבד אנגליה וכו'], א"כ הלך בנימוסא ושפיר יש לברך עליו בהופעתו כמות שהוא, כי זהו צורתו וכבודו ואין כאן חסרון.
ז. תו יש לדון אם התנאי של "בגדי מלכות" הוא "סיבה" או "סימן", ולא מסתברא שיש דין דוקא בבגדי מלכות, וכל שיש היכר אחר על כבוד המלכות, וכגון מה שנהוג היום שפורסים לפניו שטיחים אדומים, ושמגיע ברכבי פאר שאינם מוכרים, ובפרט לאור כל הרעש הנורא שעושים סביב ביקורו, נראה פשוט דסגי בהכי כדי לברך. וכן צידד
מהר"א ששון בהגהתו על תשו' מהר"א ששון הנ"ל. וכן העלה לדינא
הגר"ש דבליצקי והביא דבריו ידידינו הגרמ"ז ערבה שליט"א בס' "מאיר עוז" (סי' רכד ס"ח). וכן דעת
הגאון הנאמ"ן זצ"ל כמ"ש בשמו בס' "הלכה ברורה" (סי' רכד ס"ח).
ח. ו
גאון עזינו מהרע"י זיע"א בשו"ת יביע אומר ח"ח (חאו"ח סי' כב אות כה) הביא מש"כ
הגר"י אבולעפייה בשו"ת פני יצחק (מע' הברכות אות קעט) בענין הרואה את המלך בלבוש אזרחי, שיברך בלי שם ומלכות. וכ' שכן העלה לצדד בספרו יחוה דעת ח"ב (סי' כח), והמסקנא דספק ברכות להקל. [ושם הביא דברי הנבחר מכסף הנ"ל והאחרונים שהעתיקו דבריו לדינא]. וסיים, שכן עשה מעשה בביקורו של נשיא ארה"ב "ניקסון" בא"י שבירך עליו בלי שו"מ, כיון שהיה לבוש בלבוש אזרחי, ואיה מקום כבודו להעריצו. עכת"ד.
ט. אכן יש להעיר בהוראה זו, דאחד הרואה בתשובת הרי"ף שם, דאיירי באופן שהמלך מתהלך בחוץ כאחד הרקים, ועושה כן בכונה תחילה להסוות עצמו, שבזה אין לברך כיון דאיה מקום כבודו להעריצו. ומעתה כל שהוא מכובד ברכב וסוס וקול מצהלות מפגני הכבוד שעורכים לכבודו, והוא לבוש מחלצות כדרך המכובדים, נראה פשוט שגם הרי"ף יודה שיש לברך עליו. וכן עולה ומתבאר גם בד' הגאון פני יצחק הנ"ל. [וכבר הרגיש בהערה זו בס' "הלכה ברורה" שם].
מסקנא דדינא: הרואה את נשיא ארה"ב כשהוא מלווה בפמליית הכבוד שלו, והדור בלבושו כנהוג לפי הזמן, מברך "שחלק מכבודו לבשר ודם". וכן העלו לדינא הגר"ש דבליצקי והגאון הנאמ"ן, וכן מבואר בשו"ת בצל החכמה ח"ב (סי' יט), ובשו"ת קנין תורה ח"א (סו"ס לב), ובשו"ת שבט הלוי ח"א (סי' לה), ובשו"ת תשובות והנהגות ח"ב (סי' קלט).