• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בשר בד"ץ עדה חרדית לספרדים ???

עם כל אהבתי להרה"ג המרא דאתרא הרב שמעון ללוש שליט"א, אך הוא מפרש את דבריהם לא נכון.
אני שמעתי וראיתי את מרן הרב עובדיה זועק על כגון זה (זה היה בכשרות אחרת, אך אותו רעיון) שזה טרפה וכל מי שקנה מחנות פלונית וכו' יש להכשיר את הכלים.
ועוד. לכאורה לא שייך הכא ע"א נאמן באיסורים כיון שהם אוחזים כשיטה המקילה בדעת הב"י
 
יש מכתב של מרן זצ"ל בקובץ בית יוסף שהכשר אשכנזי כשר מספק ספיקה שמא זה יצא חלק ושמא כהרמ"א עיי"ש . השאלה נשאלה מבחור ישיבה לגבי אכילה בישיבה.
אכן. כיו"ב השיב לי הגר"ש ללוש. אני בהמשך יפרסם את המכתב ששלח לי
 
אין שום ידיעה שהדברים השתנו.
כבר הביאו פה באיזהו מקומן מכתב של אחראי השחיטה של העדה החרדית מהשנים האחרונות שמעיד שהם מקפידים שכשכתוב חלק, היינו חלק בית יוסף לכו"ע. ותיאר שם סדר עבודתם בענין השחיטה והבדיקות.
 
אכן. כיו"ב השיב לי הגר"ש ללוש. אני בהמשך יפרסם את המכתב ששלח לי
זה מה ששלח לי הרב ללוש:

לפי מרן הב"י "בשר לא חלק הוא לא כשר",
אבל "בשר שהוא כשיטה המקילה בדעת מרן הבית יוסף" הוא מותר מעיקר הדין, לפי שיש כאן ספק ספיקא,
שמא כהרמ"א שמותר ע"י מיעוך ומשמוש הסירכה תמיד, ושמא כשיטה המקילה בדעת מרן הב"י שהיא שיטה בהלכה שאינה מבוטלת כלל, אלא שאנחנו לא מעדיפים להסתמך על שיטה זו בהלכה, אלא להדר שיהיה לפי השיטה היותר מחמירה אליבא דמרן הב"י.
ולכן זה לא "מהודר" עבורנו, כי יש שיטות יותר מחמירות בדעת מרן הב"י, ואנחנו רוצים אליבא דכ"ע, אבל בודאי שמעיקר הדין זה מותר גמור, ואי אפשר בשום פנים לאסור את זה.
זה לא דומה ליין 20 אחוז שהם פירשו מעצמם בדעת מרן הב"י שזה מועיל, ועל זה יצא הקתף בשעתו היאך הם מכשילים את הרבים לפי המצאתם בביאור דברי מרן הב"י בלי שום פוסקים שמפרשים כך, ונגד ההבנה הנכונה וההגיון, אלא כאן יש מחלוקת אמיתית לפי השיטה שאוסרת מיעוך ומשמוש, דלא כהרמ"א, עדין מהי רמת החלקות שצירכה להיות כדי שיחשב חלק לשיטה המחמירה, דהיינו לפי הרשב"א שכמותו פסק מרן הב"י, ובזה בודאי שמי שסומך על השיטות המקילות יותר בביאור דברי הרשב"א ומרן הב"י, אי אפשר למחות בידו, ובפרט שיש בזה ספק ספיקא, ורק טוב ונכון להחמיר לעשות לפי השיטות המחמירות ביותר אליבא דמרן הב"י, עד כמה שאפשר. (והאמת שגם בבדצים שלנו המהודרים, לפי מה שהבנתי יש כמה רמות בדבר הזה, אבל זה נע בין הרמות הגבוהות לגבוהות יותר, משא"כ אצל בד"צ העדה החרדית זה יכול להיות גם לפי הרמה הנמוכה ולא הגבוהה כל, אבל כאמור עדין מן הדין אי אפשר לאסור, ואינו דומה כלל לנידון היין.
ובודאי שאין להוציא מדברי מרן שליט"א שאמר "בעיה", לומר שזה "אסור בעיקר הדין".
 
נערך לאחרונה:
זה מה ששלח לי הרב ללוש:

לפי מרן הב"י "בשר לא חלק הוא לא כשר",
אבל "בשר שהוא כשיטה המקילה בדעת מרן הבית יוסף" הוא מותר מעיקר הדין, לפי שיש כאן ספק ספיקא,
שמא כהרמ"א שמותר ע"י מיעוך ומשמוש הסירכה תמיד, ושמא כשיטה המקילה בדעת מרן הב"י שהיא שיטה בהלכה שאינה מבוטלת כלל, אלא שאנחנו לא מעדיפים להסתמך על שיטה זו בהלכה, אלא להדר שיהיה לפי השיטה היותר מחמירה אליבא דמרן הב"י.
ולכן זה לא "מהודר" עבורנו, כי יש שיטות יותר מחמירות בדעת מרן הב"י, ואנחנו רוצים אליבא דכ"ע, אבל בודאי שמעיקר הדין זה מותר גמור, ואי אפשר בשום פנים לאסור את זה.
זה לא דומה ליין 20 אחוז שהם פירשו מעצמם בדעת מרן הב"י שזה מועיל, ועל זה יצא הקתף בשעתו היאך הם מכשילים את הרבים לפי המצאתם בביאור דברי מרן הב"י בלי שום פוסקים שמפרשים כך, ונגד ההבנה הנכונה וההגיון, אלא כאן יש מחלוקת אמיתית לפי השיטה שאוסרת מיעוך ומשמוש, דלא כהרמ"א, עדין מהי רמת החלקות שצירכה להיות כדי שיחשב חלק לשיטה המחמירה, דהיינו לפי הרשב"א שכמותו פסק מרן הב"י, ובזה בודאי שמי שסומך על השיטות המקילות יותר בביאור דברי הרשב"א ומרן הב"י, אי אפשר למחות בידו, ובפרט שיש בזה ספק ספיקא, ורק טוב ונכון להחמיר לעשות לפי השיטות המחמירות ביותר אליבא דמרן הב"י, עד כמה שאפשר. (והאמת שגם בבדצים שלנו המהודרים, לפי מה שהבנתי יש כמה רמות בדבר הזה, אבל זה נע בין הרמות הגבוהות לגבוהות יותר, משא"כ אצל בד"צ העדה החרדית זה יכול להיות גם לפי הרמה הנמוכה ולא הגבוהה כל, אבל כאמור עדין מן הדין אי אפשר לאסור, ואינו דומה כלל לנידון היין.
ובודאי שאין להוציא מדברי מרן שליט"א שאמר "בעיה", לומר שזה "אסור בעיקר הדין".
תשובה בהירה וברורה, שווה לכל אחד לקרוא את התשובה
 
זה מה ששלח לי הרב ללוש:

לפי מרן הב"י "בשר לא חלק הוא לא כשר",
אבל "בשר שהוא כשיטה המקילה בדעת מרן הבית יוסף" הוא מותר מעיקר הדין, לפי שיש כאן ספק ספיקא,
שמא כהרמ"א שמותר ע"י מיעוך ומשמוש הסירכה תמיד, ושמא כשיטה המקילה בדעת מרן הב"י שהיא שיטה בהלכה שאינה מבוטלת כלל, אלא שאנחנו לא מעדיפים להסתמך על שיטה זו בהלכה, אלא להדר שיהיה לפי השיטה היותר מחמירה אליבא דמרן הב"י.
ולכן זה לא "מהודר" עבורנו, כי יש שיטות יותר מחמירות בדעת מרן הב"י, ואנחנו רוצים אליבא דכ"ע, אבל בודאי שמעיקר הדין זה מותר גמור, ואי אפשר בשום פנים לאסור את זה.
זה לא דומה ליין 20 אחוז שהם פירשו מעצמם בדעת מרן הב"י שזה מועיל, ועל זה יצא הקתף בשעתו היאך הם מכשילים את הרבים לפי המצאתם בביאור דברי מרן הב"י בלי שום פוסקים שמפרשים כך, ונגד ההבנה הנכונה וההגיון, אלא כאן יש מחלוקת אמיתית לפי השיטה שאוסרת מיעוך ומשמוש, דלא כהרמ"א, עדין מהי רמת החלקות שצירכה להיות כדי שיחשב חלק לשיטה המחמירה, דהיינו לפי הרשב"א שכמותו פסק מרן הב"י, ובזה בודאי שמי שסומך על השיטות המקילות יותר בביאור דברי הרשב"א ומרן הב"י, אי אפשר למחות בידו, ובפרט שיש בזה ספק ספיקא, ורק טוב ונכון להחמיר לעשות לפי השיטות המחמירות ביותר אליבא דמרן הב"י, עד כמה שאפשר. (והאמת שגם בבדצים שלנו המהודרים, לפי מה שהבנתי יש כמה רמות בדבר הזה, אבל זה נע בין הרמות הגבוהות לגבוהות יותר, משא"כ אצל בד"צ העדה החרדית זה יכול להיות גם לפי הרמה הנמוכה ולא הגבוהה כל, אבל כאמור עדין מן הדין אי אפשר לאסור, ואינו דומה כלל לנידון היין.
ובודאי שאין להוציא מדברי מרן שליט"א שאמר "בעיה", לומר שזה "אסור בעיקר הדין".
אין ערבות ואין פיקוח שהם עושים כשיטה המקילה
בכשרות שארית ישראל בזמנו סמכו על שיטת הבית דוד, והצדיקו את עצמם שהכל חלק בית יוסף. אבל מאחר שאין כל פיקוח אמיתי על הדברים האלה, והם משתנים מדור לדור ומשעה לשעה, אי אפשר לדעת מה קורה בפועל במקום עצמו, ולכן יש להחזיק את הכל כאסור.
 
זה מה ששלח לי הרב ללוש:

לפי מרן הב"י "בשר לא חלק הוא לא כשר",
אבל "בשר שהוא כשיטה המקילה בדעת מרן הבית יוסף" הוא מותר מעיקר הדין, לפי שיש כאן ספק ספיקא,
שמא כהרמ"א שמותר ע"י מיעוך ומשמוש הסירכה תמיד, ושמא כשיטה המקילה בדעת מרן הב"י שהיא שיטה בהלכה שאינה מבוטלת כלל, אלא שאנחנו לא מעדיפים להסתמך על שיטה זו בהלכה, אלא להדר שיהיה לפי השיטה היותר מחמירה אליבא דמרן הב"י.
ולכן זה לא "מהודר" עבורנו, כי יש שיטות יותר מחמירות בדעת מרן הב"י, ואנחנו רוצים אליבא דכ"ע, אבל בודאי שמעיקר הדין זה מותר גמור, ואי אפשר בשום פנים לאסור את זה.
זה לא דומה ליין 20 אחוז שהם פירשו מעצמם בדעת מרן הב"י שזה מועיל, ועל זה יצא הקתף בשעתו היאך הם מכשילים את הרבים לפי המצאתם בביאור דברי מרן הב"י בלי שום פוסקים שמפרשים כך, ונגד ההבנה הנכונה וההגיון, אלא כאן יש מחלוקת אמיתית לפי השיטה שאוסרת מיעוך ומשמוש, דלא כהרמ"א, עדין מהי רמת החלקות שצירכה להיות כדי שיחשב חלק לשיטה המחמירה, דהיינו לפי הרשב"א שכמותו פסק מרן הב"י, ובזה בודאי שמי שסומך על השיטות המקילות יותר בביאור דברי הרשב"א ומרן הב"י, אי אפשר למחות בידו, ובפרט שיש בזה ספק ספיקא, ורק טוב ונכון להחמיר לעשות לפי השיטות המחמירות ביותר אליבא דמרן הב"י, עד כמה שאפשר. (והאמת שגם בבדצים שלנו המהודרים, לפי מה שהבנתי יש כמה רמות בדבר הזה, אבל זה נע בין הרמות הגבוהות לגבוהות יותר, משא"כ אצל בד"צ העדה החרדית זה יכול להיות גם לפי הרמה הנמוכה ולא הגבוהה כל, אבל כאמור עדין מן הדין אי אפשר לאסור, ואינו דומה כלל לנידון היין.
ובודאי שאין להוציא מדברי מרן שליט"א שאמר "בעיה", לומר שזה "אסור בעיקר הדין".
ולכן גם אין להשוות לבשר רבנות שגם אם נכון שהותר, הרי"ז מעיקר עיקרי עיקרו של הדין.
 
מה שלא מובן לי זה למה הכשר בית יוסף יותר טוב מהבד''ץ הרי עינינו רואות מה הולך במסעדות שלהם.
יש הבדל גדול בין הכשרות במסעדות, שזה תלוי במשגיחי הרבנות באותו מקום. לבין שחיטת בשר שממונים על זה מומחים דפקיעא שמיה.
 
מה שלא מובן לי זה למה הכשר בית יוסף יותר טוב מהבד''ץ הרי עינינו רואות מה הולך במסעדות שלהם.
יש חילוק עצום בין כשרות בית יוסף עטרה, לבין כשרות לחנויות ומסעדות.
כשרות עטרה בית יוסף של עופות ובשרים ממשחטת עטרה, זה השוחטים עצמם של בית יוסף, והם מומחים גדולים.
אך בכשרויות שהם נותנים למקומות אחרים , כפי שהבנתי זה פחות. אך אינני יודע אם זה גם במסעדות כך.
 
יש חילוק עצום בין כשרות בית יוסף עטרה, לבין כשרות לחנויות ומסעדות.
כשרות עטרה בית יוסף של עופות ובשרים ממשחטת עטרה, זה השוחטים עצמם של בית יוסף, והם מומחים גדולים.
אך בכשרויות שהם נותנים למקומות אחרים , כפי שהבנתי זה פחות. אך אינני יודע אם זה גם במסעדות כך.
יהיה מה שיהיה.. זה אותו גוף כשרות, ולא מובן למה הם מזלזלים בכשרות במסעדות או במקומות אחרים.
 
חזור
חלק עליון