• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בשר בליל ברית יצחק בט' הימים

אנא אמינא ולא מסתפינא דהוא טעות סופר, והעיקר הוא כמבואר באורך בביאורים כדעת עליון בחזו''ע, וכן שמעתי מהמשנה למלך שבני תורה חייבים לעיין במשא ומתן בביאורים ולא להסתפק במסקנות לבד.

ובפרט שכבר שנה שעברה ראיתי שהמשנה למלך השיב לנכון לרב נקי הנ''ל בקובץ בית יוסף על כך שסטה מהחזו''ע בלא הכרח כלל, וכ''ש לפי האמור לעיל שהמשנה למלך גם עת שנה תלמודו בעניין זה.
וחבל שהרי עליו המשנה למלך כתב בהסכמותיו שאינו זז ימין ושמאל ממרן מלכא (שאותם אנחנו מבקשים ועכ''פ בדברים הברורים כשמש מהי דעתו לשעה ולדורות דאפושי פלוגתא לא מפשינינן), צ''ל שהצל''ש הוא ביחס לאחרים.
להגיע לטעות סופר בדבר כזה זה הוצאת לעז חלילה. על כל דבר נאמר טעות סופר?
אני לא מבין מה כ"כ קשה לך שכך נאמר בהלכה למעלה?
בגלל הערות או החזו"ע אז חובה להכריע שזו טעות סופר?
בא, הגזמת. לא מדובר על משהו מופרך. אתה ראה את המשא ומתן בעניין אם זו סעודת מצוה או לא. זה לא דבר מופקע שכך כתב למעלה.
 
אה... גם כבודו האוסר לא שמע ולא ראה שמרן שליט"א אוסר. וכבר מתקן תיקונים בילקו"י ומוחק ומשנה, דוחק ומקשה, מחליט בסכינא חריפא שזוהי טעות סופר? אתמהה
כוונתי לשיעור האחרון בלוויין, יותר מי זה ודאי שראיתי כאמור לעיל עוד שנה שעברה את הקובץ בית יוסף שנמצא באמתחתי וכן את הילקו''י.

להגיע לטעות סופר בדבר כזה זה הוצאת לעז חלילה. על כל דבר נאמר טעות סופר?
אני לא מבין מה כ"כ קשה לך שכך נאמר בהלכה למעלה?
בגלל הערות או החזו"ע אז חובה להכריע שזו טעות סופר?
בא, הגזמת. לא מדובר על משהו מופרך. אתה ראה את המשא ומתן בעניין אם זו סעודת מצצוה או לא. זה לא דבר מופקע שכך כתב למעלה.
טוב עם להוצאת לעז הגעת שודאי לא נגע ולא פגע בכוונתי והרחקת לכת מ''מ עימך הסליחה, אך עדיין אני לא ימהר כמו כבודו לדקדק הוראות והבנות "שהמיקל לא הפסיד" מדבר סתום במסקנה.
ואני אומר שדבריך מופרכים רק שלא הייתי סומך על זה כלל וכאמור נשאר עם הודאי, והספק ישאר בצ''ע וביאור מהמשנה למלך.
אם קשה בעיניך ט''ס אה''נ תשמיטו, ותקרא לזה איך שתרצה עכ''פ לע''ע הוא דבר שמוכרח ביאור מהמשנה למלך
@יעקב דסטה מצאתי את דבריו של מרן שליט"א עשיתי לך את העבודה
נו זה מסייע לך ...?
ומכאן תשובה למה שתמהת עליי לעיל
אה... גם כבודו האוסר לא שמע ולא ראה שמרן שליט"א אוסר. וכבר מתקן תיקונים בילקו"י ומוחק ומשנה, דוחק ומקשה, מחליט בסכינא חריפא שזוהי טעות סופר? אתמהה

לזה התכוונתי שלא שמעתי, כי ב''ה אנחנו רגילים בתורה שבע''פ של המשנה למלך וכשהוא נוגע הנידונים שם אינו נוחת לנידו''ד, ולכן הסתפקתי בכל הידוע בתורה שבכתב
 
ובספר מחזור ויטרי סימן רסג עמוד רכה כתב בתלמוד ירושלמי אמר מר הני נשי דידן דלא שתו חמרא משבעה עשר בתמוז ורוב הגאונים עד תשעה באב מנהגא הוא שבלותיר נהגו שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין משנכנס ב א עד תשעה באב ע"כ.
 
מצו"ב המאמר של הרב נקי שליט"א באריכות שכתב להקל בזה
וכאמור זה לא דעת מרן שליט"א כפי שהביע דעתו במוצ"ש האחרון ואף דחה דבריו, וגם בספרו המופלא ילקוט יוסף עמ' רס פסק שלא כדבריו אלא שלא אוכלים בשר בליל המילה כיון שלא נחשב לסעודת מצוה, ומעמ' רסא השיב על כל הטענות של הרב נקי...

צריך לדעת שהרב נקי לא בכל הלכה הולך כדעת מרן שליט"א!!! ודיברנו ע"ז באריכות בפורומים קודמים
ואף שבחוברות משנות תשס"א עד תשע"ד הכריע בכ"ד כדעת מרן שליט"א ומרן זצ"ל, בשנים האחרונות ישנם לא מעט הלכות שכאמור אינו עולה בקנה אחד עם דעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א

ואגב, באותה הלכה, ג"כ בהלכה ובאגדה (עמ' 101) כתב שהאוכל מבשר שנשאר מר"ח יש לו ע"מ שיסמוך,
אבל בילקוט יוסף (סט"ז עמ' רע) כתב כן רק על מה שנשאר משבת חזון, וגם בחזו"ע כתב כן רק על שבת ולא על ר"ח
 

קבצים מצורפים

  • בענין אכילת בשר בליל ברית יצחק בתשעת הימים.pdf
    166.3 KB · צפיות: 9
מצו"ב המאמר של הרב נקי שליט"א באריכות שכתב להקל בזה
וכאמור זה לא דעת מרן שליט"א כפי שהביע דעתו במוצ"ש האחרון ואף דחה דבריו, וגם בספרו המופלא ילקוט יוסף עמ' רס פסק שלא כדבריו אלא שלא אוכלים בשר בליל המילה כיון שלא נחשב לסעודת מצוה, ומעמ' רסא השיב על כל הטענות של הרב נקי...

צריך לדעת שהרב נקי לא בכל הלכה הולך כדעת מרן שליט"א!!! ודיברנו ע"ז באריכות בפורומים קודמים
ואף שבחוברות משנות תשס"א עד תשע"ד הכריע בכ"ד כדעת מרן שליט"א ומרן זצ"ל, בשנים האחרונות ישנם לא מעט הלכות שכאמור אינו עולה בקנה אחד עם דעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א

ואגב, באותה הלכה, ג"כ בהלכה ובאגדה (עמ' 101) כתב שהאוכל מבשר שנשאר מר"ח יש לו ע"מ שיסמוך,
אבל בילקוט יוסף (סט"ז עמ' רע) כתב כן רק על מה שנשאר משבת חזון, וגם בחזו"ע כתב כן רק על שבת ולא על ר"ח
ישר כח. התחלתי לעבור. מאמר מקיף זה נראה.
גם אם הוא חולק על מרן שליט"א בזה, עדיין צריך ליישב מדוע מרן שליט"א בעצמו בספרו הבהיר לא חתך בסכין חריפה כמו בלויין. וצ"ע לעת עתה.
 
ישר כח. התחלתי לעבור. מאמר מקיף זה נראה.
גם אם הוא חולק על מרן שליט"א בזה, עדיין צריך ליישב מדוע מרן שליט"א בעצמו בספרו הבהיר לא חתך בסכין חריפה כמו בלויין. וצ"ע לעת עתה.
כמדומני שמרן שליט"א בשנה שעברה דיבר על זה יותר.
 
מצו"ב המאמר של הרב נקי שליט"א באריכות שכתב להקל בזה
וכאמור זה לא דעת מרן שליט"א כפי שהביע דעתו במוצ"ש האחרון ואף דחה דבריו, וגם בספרו המופלא ילקוט יוסף עמ' רס פסק שלא כדבריו אלא שלא אוכלים בשר בליל המילה כיון שלא נחשב לסעודת מצוה, ומעמ' רסא השיב על כל הטענות של הרב נקי...

צריך לדעת שהרב נקי לא בכל הלכה הולך כדעת מרן שליט"א!!! ודיברנו ע"ז באריכות בפורומים קודמים
ואף שבחוברות משנות תשס"א עד תשע"ד הכריע בכ"ד כדעת מרן שליט"א ומרן זצ"ל, בשנים האחרונות ישנם לא מעט הלכות שכאמור אינו עולה בקנה אחד עם דעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א

ישר כח. התחלתי לעבור. מאמר מקיף זה נראה.
גם אם הוא חולק על מרן שליט"א בזה, עדיין צריך ליישב מדוע מרן שליט"א בעצמו בספרו הבהיר לא חתך בסכין חריפה כמו בלויין. וצ"ע לעת עתה.
יי
ואגב, באותה הלכה, ג"כ בהלכה ובאגדה (עמ' 101) כתב שהאוכל מבשר שנשאר מר"ח יש לו ע"מ שיסמוך,
אבל בילקוט יוסף (סט"ז עמ' רע) כתב כן רק על מה שנשאר משבת חזון, וגם בחזו"ע כתב כן רק על שבת ולא על ר"ח
אני מבין שכבודו הגיע איתי לעמק השווה הנ''ל?

מצו"ב המאמר של הרב נקי שליט"א באריכות שכתב להקל בזה
וכאמור זה לא דעת מרן שליט"א כפי שהביע דעתו במוצ"ש האחרון ואף דחה דבריו, וגם בספרו המופלא ילקוט יוסף עמ' רס פסק שלא כדבריו אלא שלא אוכלים בשר בליל המילה כיון שלא נחשב לסעודת מצוה, ומעמ' רסא השיב על כל הטענות של הרב נקי...

צריך לדעת שהרב נקי לא בכל הלכה הולך כדעת מרן שליט"א!!! ודיברנו ע"ז באריכות בפורומים קודמים
ואף שבחוברות משנות תשס"א עד תשע"ד הכריע בכ"ד כדעת מרן שליט"א ומרן זצ"ל, בשנים האחרונות ישנם לא מעט הלכות שכאמור אינו עולה בקנה אחד עם דעת מרן זצ"ל ומרן שליט"א

ואגב, באותה הלכה, ג"כ בהלכה ובאגדה (עמ' 101) כתב שהאוכל מבשר שנשאר מר"ח יש לו ע"מ שיסמוך,
אבל בילקוט יוסף (סט"ז עמ' רע) כתב כן רק על מה שנשאר משבת חזון, וגם בחזו"ע כתב כן רק על שבת ולא על ר"ח
אני זוכר שבעניין שיירי בשר משבת חזון בהלכה ובאגדה התיר אף לכתחילה שלא כמשמעות החזו''ע ואף שציין למ''מ בחזו''ע.

ולעניין שיירי בשר מר''ח משמע מהחזו''ע שדינו כאמור כשיירי שבת, ובעמ' קפב' בחזו''ע הביא את הקול אליהו שהביא חילוק מהפוסקים להתיר רק בשיירי ר''ח ולאסור בשיירי שבת, ומרן מלכא דחה אותו שאדרבה מדינא שרי במוצ''ש יותר מר''ח שהם שיורי מצוה של סעודות שבת (משא''כ ר''ח שאין חיוב לעשות סעודות) וכאמור במסקנה שלשונו מורה שלכתחילה להחמיר והמיקל יש לו על שיסמוך.עכת''ד.
וכעת שמעתי שיש מי שרצה ללמוד משם אליבא דמרן מלכא שלמעשה יש להקל בשיריי ר''ח לכתחילה יותר משבת אך בחזו''ע לא נחית להכי וכן בקיצור שו''ע חזו''ע. ולכאו' כן משמע כאמור מהחזו''ע עצמו שההיפך הוא הנכון
 
נערך לאחרונה:
מהרב נקי -
"בהיות ורבים שואלים, מה המקור שכתבנו בחוברת "ארבע תעניות בהלכה ובאגדה" שמותר לאכול בשר בליל הברית בתשעת הימים, לכן צירפנו תשובה זו".
כבר צירפתי תשובתו בעבר
מצו"ב המאמר של הרב נקי שליט"א באריכות שכתב להקל בזה
וכאמור זה לא דעת מרן שליט"א
 
חזור
חלק עליון