ב"ה
יש מחלוקת מהו לחם עוני שהתורה אמרה לאכול ממנו כזית בלילה זה,
האם לחם שעונים עליו דברים הרבה, וא"כ אז צריך שיהיה שלם כמו כל לחם של ברכה,
או לחם עוני מה עני דרכו בפרוסה אף כאן צריך חצוי ולא שלם,
ומספק מברכים על שניהם, העליון שלם בשביל הדעה הראשונה, והאמצעי חצוי בשביל הדעה השניה, והתחתון שלם בשביל לחם משנה (לפי השיטה הראשונה שהעליון הוא לחם עוני).
ולכן כל אחד שיכול לאכול משניהם כזית, גם מהעליונה וגם מהאמצעית, כדי שלפי שתי השיטות יזכה לאכול מלחם "של הברכה" (רש"י ברכות מ. ד"ה טול ברוך), אשריו, אבל כשנגמרו שתי המצות העליונות כבר לא נותר מלחם של הברכה כלל, לא לפי השיטה הראשונה ולא לפי השיטה השניה, ולכן העיקר שיאכל כזית מצה כפי שציותה תורה.
אבל כן ראוי שיתן לכל אחד מהמסובים חתיכה קטנה מלחם של ברכה, וכזית מבחוץ, כדי שיזכו לטעום מלחם של ברכה.