מרפסן איגרי
Well-known member
אפשר תמצית דבריו?
אפשר תמצית דבריו?
נשמח מאוד לראותוספר שלם שאני הולך להוציא בע"ה
האם יש מקור שמחייב לכסות את כף הרגל?בעיקרון אם הולכת כדין - עם חצאית עד הקרסול, מעיקר הדין אי"צ להקפיד בצבע הגרבים (והארכתי בזה בספר), [ועכ"פ מצד כפות הרגלים נכון כן להקפיד כיון שסו"ס היום המנהג לכסות את כף הרגל בגרבים (או יש ללבוש נעלים אטומות שמסתירות את הגרבים). ואכמ"ל].
האם יש מקור שמחייב לכסות את כף הרגל?
ג) ולקושטא דמילתא מדברי הראשונים היה נראה שאין כיסוי הרגל תלוי במנהג המקומות ודלא כהב"ח, דהכי איתא בטוש"ע יו"ד סי' קצ"ה סעי' ז', לא יסתכל אפי' בעקיבה ולא במקומות המכוסים שבה, ומקור הדברים מבואר בב"י מדתניא בנדרים כ' א' כל המסתכל בעקבה של אשה הויין לו בנים שאינם מהוגנים, וכתב הרשב"א בתורת הבית דמן העקב נלמוד לכל מקום מכוסה שבה. וכ"ה לשון הראב"ד בבעלי הנפש. וכ"כ הרמב"ן בהל' נדה פ"ח ה"ד וז"ל, ואסור להסתכל אפי' בעקבה של אשתו כשהיא נדה ואין צריך לומר בשוקיה ובכל מקום שאינו מגולה. ומבואר דפשיטא להו לרבוותא דהעקב הוא מקום מכוסה. ואם איתא דכיסוי הרגל תלוי במנהג המקום, מנא להו לאוקמה במקום שדרכן לכסותו ולומר שרק במקומות המכוסים אסור להסתכל, אדרבה יש לומר דמילתא פסיקתא נקט דאפי' במקום שאין דרכן לכסותו אסור להסתכל, ומינה דאפי' במקומות המגולים אסור. [ורבותא דעקבה אע"פ שאינו מקום יופי, כמש"ש בסדרי טהרה סקט"ו בדעת השערי דורא שאוסר להסתכל גם במקומות המגולים. א"נ אע"פ שהוא מלוכלך כמ"ש הב"ח באו"ח סי' ע"ה].
ואם תאמר הלא הראב"ד והרשב"א עצמם כתבו לענין ק"ש דמותר לקרות כנגד פניה ידיה ורגליה משום דרגיל בהו ולא טריד, אלמא דרגליה בכלל מקומות המגולים שהוא רגיל בהם. ואין לתרץ דהעקב מכוסה ושאר כף הרגל מגולה, דמהגמ' מוכח דדוקא שוק הוי ערוה ולא עקב וכמ"ש הב"ח. וי"ל דרגליה ברה"ר דרכה לכסותן ובבית אין דרכה לכסותן, ולענין ק"ש בתר ביתא אזלינן דבטירדא תליא מילתא, וכיון שבבית הם מגולות רגיל בהו וליכא טירדא, ולענין נדה בתר רה"ר אזלינן, דאע"ג דטירדא ליכא, קירוב דעת והרגל דבר מיהא איכא. וכבר נתבאר לעיל סי' ט"ז אות ד' דלהראב"ד והרשב"א לענין ק"ש ודאי בתר ביתא אזלינן, דלא התירו מקומות המגולין אלא באשתו. ואפי' לדעת הטוש"ע שהתירו גם באחרת יש לומר כן כמו שכתבנו שם.
ואפשר דדוקא עקבה חשיב מקום מכוסה ולא כל כף הרגל, כי כן היה דרכם ללכת בסנדלים אפי' הנשים כדתנן (שבת ס"ד ב') במוך שבסנדלה, ומ"מ העקב מכוסה כי סנדל שלהם היה לו עקב, עי' כלים פכ"ו מ"ד ובמאירי ר"פ מצות חליצה.
עכ"פ מדברי הב"ח מבואר שגם בזמן חז"ל היו ארצות שהיו הולכות יחף. ולפ"ז צ"ל דברייתא דנדרים לאו מילתא פסיקתא היא, ומיירי בארצות שדרכן לכסות. ומה שהחליטו הראשונים כן, יש לומר דאם איתא שהעקב מגולה ואפי' במקומות המגולים אסור, ה"ל למימר כל המסתכל באשה כמו שאמר בסמוך כל הצופה בנשים וכו', ומדקאמר עקבה משמע שהיה דרכן לכסותו ודוקא במקומות המכוסים אסור. אי נמי נפקא להו ממה שהתירו לה להתקשט בימי נדותה שלא תתגנה על בעלה כמ"ש הב"י ביו"ד שם. ומה שכתבו הראשונים לענין ק"ש דרגליה לא הוו ערוה, צ"ל דהיינו דוקא במקומות שדרכן לילך יחף. ויש לתמוה על הגמ' והראשונים שלענין ק"ש סתמו דינם לפי מקומות שדרכן לילך יחף, ולענין נדה סתמו דינם לפי מקומות שדרכן לכסות.
ובדרישה ביו"ד שם כתב וז"ל, דגמרא לרבותא נקט עקבה אע"פ שהוא קצת מגולה וכו', דרבותא דעקבה אע"פ שהוא סוף הרגל וכמעט מגולה, ואפ"ה מיחשב מקום מכוסה ואסור. עכ"ל. ומבואר דס"ל שבזמן חז"ל היו הולכות יחף, ומ"מ מקצת העקב מכוסה ע"י הבגד שמגיע עד סמוך לארץ. וקשה דלענין ק"ש מיחשב מקום מגולה. ואפשר דלענין ק"ש כיון שמקצתו מגולה לא טריד, ולענין נדה החמירו לדונו כמקום מכוסה. ולדרכינו י"ל דבלכתה בשוק מקצתו מכוסה אבל בשבתה בביתה נגלה כולו, ולענין ק"ש בתר ביתא אזלינן.
ד) והנה באו"ח סי' ב' ס"ו כתב הרמ"א, ויכסה כל גופו ולא ילך יחף, ומקור הדברים בד"מ שם בשם אור זרוע (הל' שבת סי' פ"ד אות י"ב) דאיתא בויק"ר פרשת מצורע (פי"ט סי' ד') ובשפלות ידים ידלוף הבית, ע"י שאדם משתפל [פי' מתעצל, כמו נמצאו בנות זריזות ובנים שפלים בגיטין כ"ה א'] לכסות גופו כראוי יעלה גופו חטטין, מכאן למדנו שיש לאדם לכסות כל גופו ולא ילך יחף, ועוד אמרו (פסחים קי"ג ב') המונע מנעלים מרגליו הוא מנודה למקום, עכ"ל הד"מ בשם האו"ז. [ולשון האו"ז, מיהו אינו נכון ללכת יחף אפי' בחול כדאמרי' בפסחים שבעה מנודים לשמים וכו', ומצאתי בויק"ר וכו' הא למדת שצריך אדם לכסות כל גופו]. ומבואר דמ"ש הרמ"א ויכסה כל גופו ולא ילך יחף חדא מילתא היא, דבכלל זה שצריך לכסות גופו משום צניעות צריך גם לכסות רגליו. וכן מבואר במ"א שם סק"ז דהא דאמרינן בשבת קכ"ט א' לעולם ימכור אדם וכו' ויקח מנעלים לרגליו היינו משום צניעות וכדברי המדרש[1]. [ועי' יד אפרים שפקפק בזה כי לא ראה דברי האו"ז במקורם כי בזמנו עדיין לא נדפס]. ומה שפירש רש"י בשבת שם שאין לך בזוי מן המהלך יחף בשוק, נראה דס"ל להמ"א שהבזיון הוא מה שאינו צנוע. ועד"ז אמרו ביבמות ס"ג ב' שאין לך משוקץ ומתועב לפני המקום יותר ממי שמהלך ערום בשוק. וכ"כ המ"א בסי' ש"א סקכ"ו וז"ל, ועי' סוף סי' ב' דמדת צניעות שלא לילך יחף. וע"ש במחה"ש. וזה שלא כהלבוש שכתב וז"ל וכן יכסה כל גופו ולא ילך יחף שכל זה דרך צניעות והכנעה, א"נ יחף לא ילך משום שהוא דרך בזיון וגנאי לו, עכ"ל, וטעם א' לקוח מהד"מ בשם או"ז, וטעם ב' מרש"י בשבת הנז' ומרשב"ם פסחים קי"ב א', הרי שהבין שהם שני ענינים.[2]
עכ"פ לדעת האו"ז והד"מ והמ"א כל מה שהפליגו חז"ל שלא לילך יחף ושהוא מנודה לשמים היינו משום צניעות, וא"כ דוחק גדול לומר על זה שהכל כמנהג המדינה. וכ"מ קצת מהאו"ז גופיה ע"ש, וכן מפורש במ"א סי' ש"א סקכ"ו וז"ל, אפי' דרכם לילך בחול יחף ילבש בשבת מנעלים וכו', ועי' סוס"י ב' דמדת צניעות שלא לילך כלל יחף, עכ"ל, והביאו המ"ב שם ס"ק ס"ב.[3] ומעתה אם האיש צריך לכסות רגליו משום צניעות, כ"ש וכ"ש שהאשה דרכה לכסות רגליה, ואמאי קיי"ל שוק באשה ערוה ולא רגל. אלא י"ל כמו שנתבאר, דודאי ברה"ר דרך האשה לכסות רגליה, ואפי' איש נמי משום צניעות, מיהו הני מילי ברה"ר וכמ"ש רש"י בשבת בהדיא, אבל בבית אין קפידא [וכן כתוב (שמות י"ב י"א) נעליכם ברגליכם, מכלל דבבית לא היה דרכם לנעול], ואפי' אשה אינה נמנעת מלגלות רגליה בביתה, ולהכי לענין ק"ש רגל לא הויא ערוה דבתר ביתא אזלינן כנ"ל.
וצ"ע איך יתכן לפרש מה שהצריכו חז"ל לנעול מנעלים דהיינו משום צניעות, הרי בכלל מנעלים גם סנדלים, וכן היה דרכם ללכת בסנדלים יותר מבמנעלים, וסנדל אינו מכסה את גב הרגל רק מתחתיה ואת העקב, כמבואר כ"ז במאירי ר"פ מצות חליצה, ומה צניעות יש בסנדל. ובב"ב נ"ז ב' אמרו חלוק של ת"ח כיצד כל שאין בשרו נראה מתחתיו, ופי' רשב"ם שיהא ארוך עד פיסת רגלו שלא יראה כשהולך יחף, ומשמע שת"ח יש לו לכסות כף רגלו, וכן מוכח בנמוק"י שם, והיינו משום צניעות [ועי' רשב"ם פסחים קי"ב א' ד"ה ואל תמנע, שגנאי הדבר "לת"ח" שילך יחף וכו', וי"ל דלטעמיה אזיל. אבל צ"ע דבפסחים קי"ג ב' משמע בהדיא דבכל אדם מיירי]. וא"כ יש לתמוה מאי איריא כשהולך יחף, אפי' כשנועל סנדל נמי עדיין בשרו נראה מתחתיו. ושמא י"ל דלאו יחף ממש קאמר אלא בלא אנפלאות. והרמ"ה שם פירש שיהא חלוקו מגיע עד פי הסנדל או המנעל כדי שלא יהא בשר שוקו נראה[4], משמע דשאר העם שוקיהם נראים, וכמ"ש הראב"ד שהשוק אינו מקום צנוע באיש, ולשון שו"ע הגר"ז, דרכו להיות מגולה במקום שהולכין בלא אנפלאות, ואם על גילוי השוק לא מצינו דאיכא קפידא לכל אדם משום צניעות, כ"ש על גילוי הרגל.
כלל הדברים שאין לנו גילוי מפורש מן הגמ' והראשונים לענין חובת כיסוי הרגל באשה. ועיין לקמן סי' כ"ב שהבאנו מה שכתב הרמ"ק ע"פ מה שאמרו בזוהר רגל באשה ערוה שצריכה האשה לכסות רגליה, וע"ש מה שכתבנו בזה. ועיין ברד"ק ובמצודות בישעיה מ"ז ב' שדרך האשה לכסות רגליה ובלכתה בדרך מגלה אותם [ונתבאר לעיל סי' ט' אות י' בהערה], ובירמיה י"ג כ"ב, נגלו שוליך נחמסו עקביך, ופי' המצודות עקבי רגליך נתגלו והוסרו מן הכסות שעליהם, ר"ל קבלת בזיון הרבה, ע"כ. אבל אין מזה ראיה לענין דינא, כי מצינו שגם גילוי הפנים נחשב בזיון, שכן כתוב בישעיה שם גלי צמתך, ופי' המצודות שדרך הנשים המכובדות לכסות פניהם במסוה, וכן פירשו רס"ג והר"י בן גנאח כמובא בש"ע המקוצר אה"ע עמ' רנ"א. וזהו לפי שהמשיל את האומה לאשה חשובה, ולפי גודל חשיבותה אפי' גילוי הפנים יחשב לה לבזיון, וכ"ש גילוי הרגל או העקב.
[1] ובמ"א דפוס ראשון הגירסא, איתא בשבת דף קנ"ב וכו' [כמו שתראה בהוצאת מ"י], ונראה שהוא ט"ס וצ"ל דף קכ"ט כי הלא הביא בהדיא לשון הגמ' שם, ועוד דבדף קנ"ב הם דברי צדוקי לר"י בן קרחה ואינם מצד צניעות, דאמר התם דלא הא ולא הא דחפיר וקביר טב מיניה, הרי שאם רוכב ע"ג בהמה אינו צריך מנעלים, ואי משום צניעות מאי נ"מ.
[2] ומהרש"א בשבת כתב הטעם משום צינה, והמאירי פסחים קי"ב א' כתב מפני שהרגל מועדת ליזוק, וכ"כ היעב"ץ במו"ק סי' צ"א. ובשתילי זיתים אחר שהביא ל' הלבוש הוסיף, אי נמי שלא יסתמא, וציין לרש"י בשבת ובפסחים, ונמשך אחריו מהרי"ץ בעץ חיים ח"א דף ח' ע"א ובמעיל קטון סי' א' סקמ"ג, וליתא בפירש"י אלא בפי' הר"ז הרופא על הרמב"ם, והובא במעיל קטון שם. ומצאתי לו חבר, שכן פי' רבינו פרחיה בשבת, שהצינון מזיק עיניו ומכהָן. ובכללות הענין ע"ע במו"ק שם ובמנחת אהרן כלל ג' אות ו'.
[3] וזה שלא כהמלבושי יו"ט שכתב ע"ד הלבוש הנ"ל דהני מילי במקומות אלו אבל לא בארצות ערב כמ"ש בסי' צ"א ס"ה. ושם כתב השו"ע שלא יעמוד בתפלה ברגלים מגולות אם דרך אנשי המקום שלא לעמוד לפני הגדולים אלא בבתי רגלים. והביאוהו הא"ר והמ"ב. [וצ"ע סתירת דברי המ"ב]. ויש להשיב על ראייתו דאין קפידא שלא לילך יחף אלא בשוק וכמ"ש רש"י, אבל בבית אין קפידא, ולא מיבעיא לטעם בזיון וגנאי אלא אפי' לטעם צניעות, כי ודאי בשוק יש להקפיד יותר כדאמרי' ביבמות ס"ג ב' אין לך משוקץ וכו' ממי שמהלך ערום בשוק. וא"כ אין זה ענין להא דסי' צ"א, דהתם בבית או בביהכנ"ס מיירי ולא בשוק. ועי' בשו"ת הרשב"ש סי' רפ"ה.
[4] ועי' במ"א סי' ב' סק"א שכתב דהאידנא אין נזהרין בזה מפני שהולכים בבתי שוקים ואין הבשר נראה. ובתימן לא היו הולכים בבתי שוקים ואעפ"כ לא נזהרו בזה אפי' הת"ח כידוע. וי"ל ע"פ דברי הכ"מ פ"ה מהל' דעות ה"ט שהרמב"ם מפרש שלא יהיה בגדו קל ביותר עד שיהיה נראה בשרו מתחתיו, וכן פי' הרמ"ה בפי' שני, והמאירי והר"י בן חכמון. ולפירוש זה לא מצינו קפידא בגילוי השוק כלל. וכן מוכח ממה שפי' רבינו פרחיה הא דאמרי' בשבת י' ע"א רבה ב"ר הונא רמי פזמקי ומצלי, שלבישתן דרך כבוד לפני המלכים שמכסה בהן רגליו ושוקיו. מכלל דשלא בשעת התפלה לא כיסה שוקיו. ואפי' בשעת התפלה דוקא אם אין דרכן לעמוד כך לפני הגדולים כמ"ש הרמב"ם והשו"ע, משא"כ בתימן כידוע.
שיהיה הרבה מזל טוב. ושבע"ה תרבה צניעות בעמ"י
זה קצת תמוה, שהרי לא הרבנית שלו ע"ה, ולא ביתו הרבנית קולודצקי תח', שניהם לא הולכות עם חצאית עד הקרסול.כמו כן, בשנת תשע"ז פנו ארגון 'בקודש פנימה' בכמה שאלות בענייני צניעות לפני מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (דרך נכדו הרב קודלצקי הי"ו. ניתן לאמת את הדברים אצלו), ובין השאלות היתה השאלה בזה"ל: בנידון אורך חצאיות הנשים, שמענו כמה גדרים בזה: א. עד הקרסול, מכיון שגם השוק צריך כיסוי רחב ולא מספיק גרביים צמודות. ב. אמצע בין הברך לקרסול. ג. העיקר שלא יראו את הברך. רצינו לשאול מהי דעת תורה בנידון. והשיב: עד הקרסול. [צילום המכתב הובא בסוף הספר, וראה שם עוד מכתבים כיו"ב שכתב הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, ושזה מהדין (ולא רק חומרא). ע"ש. וע"ע בספר לבוש מלכות עמ' 267 שהובא עוד כמה שאלות ותשובות מהגרח"ק בנושא זה].
ספר מאוד יפה, פאר והדר. מי עשה לך את העיצוב?
רמזתי על זה בספר, כשיהיה מוכן סופית 'ממש', אעלהו בע"ה.זה קצת תמוה, שהרי לא הרבנית שלו ע"ה, ולא ביתו הרבנית קולודצקי תח', שניהם לא הולכות עם חצאית עד הקרסול.
תודה רבה על הקרדיט!מכון באר שלמה,
לבעל הניק @באר חפרוה.
כבר קדמוך. ועייןבעלון של הרב ללוש של השבוע כתב בעניין אורך החצאיות אני מצרף את המכתב עם חלק נוסף שצולם מתוך העלון, בעניין דעתו של מורנו ורבנו הראש"ל שליט"א.
הצג קובץ מצורף 21188
בכל אופן הכריכה והמודעה מאד יפות ומרשימות!
קודם כל ייש"כ.כבר קדמוך. ועיין
שמתי שם קישור לעלון שהעלה ידידינו הרב @בנימין לוריאובכל אופן לא מצאתי במקור שציין כתר לדברי הרב ללוש הנ"ל.
בעז"ה בהמשך אעלה את הספר בשלימותו.
לכאו' נראה שכבר הגיע הזמן לבשורה הגדולה...כשיהיה מוכן סופית 'ממש', אעלהו בע"ה.