המעיין היטב בקונטרס, ימצא פירכות לכל דברי @אוהב את המקום, ואין דבריו נכונים בעליל.
ולאחר שהתברר לי מי אתה אין לי רצון להתעסק איתך ועם דעותיך הכוזבות.
ולאחר שהתברר לי מי אתה אין לי רצון להתעסק איתך ועם דעותיך הכוזבות.
דבריו בענין שו"ת מגידות שהוא מוקדם לפרי מגדים נכונים בהחלט. וגם תשובה זו היא משנת תקל"ה, למעלה מעשור קודם צאת הפמ"ג לאור עולם.המעיין היטב בקונטרס, ימצא פירכות לכל דברי @אוהב את המקום, ואין דבריו נכונים בעליל.
ולאחר שהתברר לי מי אתה אין לי רצון להתעסק איתך ועם דעותיך הכוזבות.
להיפך על זה היה לנו להמליץ [אילולי דברי מרן שליט"א שאנו עפר לרגליו ומחכים למוצא פיו בפרהסיא בנידון] מש"כ הרב עובדיה לא ללמוד מהרבניות לעניין פאה נכריתלא. ובהחלט י"ל את מה שהרב כתב על עניין זה, כמובא לעיל:
עכ"פ אם מישהו קרא את הקונטרס ולא מצא, יכול לפנות אלי בפרטי ואראה לו היכן עניתי על זה בקונטרס. [מצורף התוכן ענינים. הקונטרס עצמו הועלה לעיל.המעיין היטב בקונטרס, ימצא פירכות לכל דברי @אוהב את המקום, ואין דבריו נכונים בעליל.
עדיין לא ענית על הערתו הנכונה בענין דעת הפמ"ג.עכ"פ אם מישהו קרא את הקונטרס ולא מצא, יכול לפנות אלי בפרטי ואראה לו היכן עניתי על זה בקונטרס. [מצורף התוכן ענינים. הקונטרס עצמו הועלה לעיל. הצג קובץ מצורף 4419
אכן טעיתי בציון,עדיין לא ענית על הערתו הנכונה בענין דעת הפמ"ג.
כבר ציינתי בקונטרס לספר בגדי תפארתך שהאריך בהבאת דברי הראשונים וביאורם, ושם (עמ' עד, בהערה) עמד על דברי המהר"י קרא. ע"ש. (מצורף). וכן בספר לבוש מלכות (עמ' 50) ביאר את המהר"י קרא. ע"ש. (מצורף). ועל כרחך לבאר כן, שהרי בשיר השירים (ה טו) עה"פ "שוקיו עמודי שש מיוסדים על אדני פז" (והיינו דהשוקים מיוסדים על האדנים), פירש המהר"י קרא: "מיוסדים על אדני פז - כך שוקיו נאות תקועות בכפות רגליו". וש"מ דהפרק התחתון שברגל קרוי שוק.כתבת "ואין אפילו ראשון אחד שסובר שהשוק הוא החלק העליון"
המהר''י קרא (תלמיד רש"י) בישעיה מז,ב עה"פ "גלי שוק" פירש "ירך העליון"
אדרבה מהמצודות משמע ההיפך, וז"ל: חשפי שובל. גלי הרגל בלכתך בדרך, כי דרך האשה לכסות הרגל, ולא כן כשתלך בדרך (כי מפריע לה להילוכה). גלי שוק, כאשר תעבור הנהרות תגלי גם השוק. עכ"ל. והיינו שבתחילה דיבר על כף הרגל, שזה נקרא 'רגל', משא"כ כשתלך בדרך (ויפריע לה החצאית או השמלה להילוכה) תרים את החצאית מעל 'רגליה', אבל השוק (היינו החלק התחתון עדיין ישאר מכוסה), וכשתכנס לנהר תגלה גם אותו. וזהו גם דברי הרד"ק שם.וכן משמע במצודת ציון וברד"ק.
תמוה מאד לומר כן, דא"כ הו"ל למשנ"ב ולפמ"ג לומר דדוקא כאן השוק הוא החלק התחתון, ובפרט אחרי שבראשונים בסוגיא עצמה בעניין שוק באשה ערוה מוכח ההיפך. וכיעויין בספרים שציינתי בקונטרס. ואכמ"ל.ובספר אורחותיך למדני אהע"ז סי' קצ ביאר שכיון שתליא בהרהור, לכן רק החלק העליון ששייך הרהור חשיב שוק.
הם לא כתבו כן. מצורף מה שהם כתבו בביאור שיטת הפמ"ג.ולגבי שו"ת מגידות המקור הוא בספרי בגדי תפארתך שם כתב שחזר בו בשו"ת מגידות ממה שכתב בפמ"ג,
כתבתי שבסדר חליצה חזר בו ממה שכתב בשו"ת מגידות. ובפמ"ג ציין שבסדר חליצה כתב בזה עוד, והיינו ששם אכן מצדד שיש חילוק בין שוק אדם לשוק דבהמה. עיין היטב בדברי הרב מגד יהודה שצורף לעיל, שהוא קצת יותר מבין ממך בדרכו של הפמ"ג.ולא יתכן לומר שהפמ"ג חזר בו בסדר חליצה מדבריו בפמ"ג כאשר בסימן ע"ה כותב במפורש "ובסדר חליצה רשמתי", זאת אומרת ברור מעבר לכל ספק שכתב את דבריו בסדר חליצה הרבה לפני מה שכתב בפמ"ג. ובסדר חליצה כותב "ובפריי לאו"ח שוק באשה ערוה", דהיינו שיבאר זאת שם לאחר מכן, וכפי שמסיים "ואי"ה בפריי לאו"ח סימן ע"ה אבאר עוד".
עיין בקונטרס שוק באשה ערוה [שבסוף קונטרס 'הערות בענין פאה נכרית'] שהאריך על דברי הסדרי טהרות שנראה מדבריו שסובר שיש מהראשונים שסוברים כן, והאריך לבאר דזה אינו. ע"ש.וכבר נזף הגרי"ש אלישיב במי שניסה לבטל כלאחר יד את הפמ"ג ודעתו בנדון, וכתב לו שאין זה נכון כי "בסדרי טהרות להגה"ק מראדזין זצ"ל הוכיח בפ"ק דאהלות דדעת הרי"ף והרמב"ם וכן דעת הרע"ב דשוק ששנינו במתניתין דאהלות הכוונה למן הארכובה ולמעלה, ושוק האמור באדם ה"ה כשוק האמור בבהמה".
אני כתבתי דברי האחרונים שמפרשים את הפמ"ג והמשנ"ב לא כפי ההבנה המקובלת, רק לצירוף מתוך שבעה טעמים מדוע לא שייך לסמוך על הפמ"ג והמשנ"ב בזה, במחכ"ת, ולכן גם את"ל כדברי מרן הגרי"ש אליישיב, מ"מ איכא עוד שאר טעמים אחריני וכאמור.ועוד כתב הגרי"ש אלישיב, "אי אפשר לעניות דעתי להוציא דברי הפמ"ג בסי' ע"ה מפשוטם, וכפי שהבינו אותו המשנה ברורה והחזון איש והפת"ע דכוונת הפמ"ג הוא דר"ח לא כיון אלא על למעלה מהקניא, ואף שהחזו"א העיר עליהם ממתני' דאהלות, מ"מ לא משוי להו כטועה בדבר משנה, ורק מסיק "וקשה להכריע בדבר".
בר ציינתי בקונטרס לספר בגדי תפארתך שהאריך בהבאת דברי הראשונים וביאורם, ושם (עמ' עד, בהערה) עמד על דברי המהר"י קרא. ע"ש. (מצורף). וכן בספר לבוש מלכות (עמ' 50) ביאר את המהר"י קרא. ע"ש. (מצורף). ועל כרחך לבאר כן, שהרי בשיר השירים (ה טו) עה"פ "שוקיו עמודי שש מיוסדים על אדני פז" (והיינו דהשוקים מיוסדים על האדנים), פירש המהר"י קרא: "מיוסדים על אדני פז - כך שוקיו נאות תקועות בכפות רגליו". וש"מ דהפרק התחתון שברגל קרוי שוק.
כתבתי שבסדר חליצה חזר בו ממה שכתב בשו"ת מגידות. ובפמ"ג ציין שבסדר חליצה כתב בזה עוד, והיינו ששם אכן מצדד שיש חילוק בין שוק אדם לשוק דבהמה. עיין היטב בדברי הרב מגד יהודה שצורף לעיל, שהוא קצת יותר מבין ממך בדרכו של הפמ"ג.
כבר כתבתי לעיל שמלבד זה שבדברי הראשונים בברכות כד. לא מוכרח כ"כ להתיר ע"פ המנהג (ובעז"ה בהמשך אעלה לכאן את התשובה המלאה בנקודה זו) [והוספתי דאטו הירך ושאר חלקי הגוף יועיל מנהג. ומה שכתבת ששאני ערוה דאוריתא מערוה דרבנן, ליתא, דהא ערוה דאוריתא הוא רק הערוה ממש, וכל שאר הגוף הוא ערוה מדרבנן בלבד -לעניין ק"ש שכתוב בו לא יראה בך ערות דבר (וכמו שכתבו בשו"ת פנים מאירות (ח"א סי' עד) והנשמת אדם (כלל ד סי' א) ועוד), ולעניין פריצות וגרימת הרהורים הוא איסור דאוריתא, אבל אין חילוק בין החלק הזה בגוף לחלק אחר], מלבד זה, הרי גם אם נאמר שבאמת יש מקום ללמוד מהראשונים דמהני מנהג, אפ"ה סו"ס כיון שבפועל מביא הרהורים [וכמו שרבים מעידים] - מאיזה סיבה שתהיה (ואפשר מטעם שצריך ש"כל" בני העיר ילכו כך, ולא סגי בחלק או רוב [ועיין בדברינו בקונטרס ד"ה ועוד דגם, ובהערה שם]. או שבזמנינו שכח היצה"ר גבר, מביא אותנו להרהור אף במצב שהשתנה המנהג. או שכיון שאין בזה מנהג קבוע, זאת הולכת קצת מעל הברך רח"ל וזאת הולכת מעט אחרי הברך וזאת הולכת אמצע וזאת הולכת עד הקרסול וכו', לכן זה מביא הרהור ואין שייך לומר בזה "רגילות"), שוב נפל יסוד ההיתר, וכמו שהארכתי לעיל.לגבי דברי הרב מוצפי כבר כתבתי לעיל שהמתבונן במקורם של דברים בברכות כ"ד בדברי הראשונים והאחרונים יראה ששוק הוא החלק התחתון והוא תלוי במנהג המקום והנח להם לישראל במה שנהגו כפמ"ג ומשנ"ב. וכ"כ בשו"ת אור יצחק.
חדא, אע"פ שהחלק העליון "לפעמים" נקרא גם שוק, מ"מ מאחר שבסתמא 'שוק' הוא החלק התחתון, אם איתא שכוונת רב חסדא (ברכות כד.) לשוק אחר דהיינו לעליון, הוה ליה לפרש. ואע"פ שהביא מהפסוק "גלי שוק" (ישעיה מז, ב), ואת זה פירש המהר"י קרא שהכוונה לחלק העליון, מ"מ הרי על כרחך אין דרשת רב חסדא אלא אסמכתא בעלמא, ולא כוונת הפסוק ממש שהשוק הוא עצמו ערוה ('שוק באשה ערוה'), שהרי פשט הפסוק הוא שתגלה את השוק ואח"כ תגלה את הערוה, ולא ש"בזה שתגלה את השוק מתגלה הערוה". ומכיון שעל כרחינו זה לא פשט הפסוק וכאמור, והביא את הפסוק רק לאסמכתא בעלמא [וראה לשון רש"י ברכות שם "גלי שוק – וכתיב בתריה תגל ערותך", והיינו דאין זה פשט הפסוק אלא דרשה ורמז אסמכתא], א"כ שפיר דמי למימר שאע"פ שרב חסדא קאי על השוק סתמא הידוע בכל מקום שהוא החלק התחתון מ"מ הביא רמז ואסמכתא לכך מהפסוק בישעיה שכתוב בו "גלי שוק" ובתריה "תגל ערותך" שמזה יש רמז ואסמכתא לדבריו כאמור. וכזאת מצינו רבות בדרשות חז"ל שמביאים חז"ל פסוק שבכלל לא התכוין לזה ומשמעותו לדבר אחר לגמרי, וכידוע. ועל כרחינו לבאר כן, דכמו שכבר כתבתי, אם איתא שכוונת רב חסדא לשוק אחר, הוה ליה לפרש.ב'בגדי תפארתך' כתב לדחות שבכמה מקומות שוק הוא הירך, וא"כ נפל פיתא בבירא, די"ל ד"שוק באשה ערוה" בברכות כ"ד הוא הירך כדברי הפמ"ג והמשנ"ב, ובפרט שמהר"י קרא כתב זאת דוקא על הפס' "גלי שוק" שאותו מציינת הגמ' שם לגבי שוק באשה ערוה. וכל מה שהאריך ב'לבוש מלכות' לא ראיתי בדבריו שום דחיה. ומה שפירש מהר"י קרא במקום אחר שהשוק הוא החלק התחתון, י"ל כמו שכתב בעצמו שלשיטתו לעיתים הוא החלק התחתון ולעיתים הוא העליון.
אבל בפרי מגדים שם בסופו ציין: עיין בית שמואל (אה"ע סימן קס"ט ס"ק ל"ב) ובאר הגולה (שם סעיף לה אות שי"ן), ובסדר חליצה רשמתי. עכ"ל. והרי בבית שמואל ובבאר הגולה שם מוכח שהשוק הוא החלק התחתון, ומשו"ה ציין אחריהם את דבריו בסדר חליצה, שכך גם הוא מצדד שם. וכמו שביאר בטוב טעם בספר דברי שלום (עמ' רב) המצורף. ע"ש. [מיהו מה שכתב שם לפני כן לבאר כן גם במה שהביא הפמ"ג בהתחלה את הב"ח ואת רש"י בחגיגה, לא מוכרח לענ"ד, כיעויי"ש]. וע"ע בספר הצניעות בהלכה להרה"ג שמואל הלוי שישא (פרק ז,ח,ט) מה שהאריך בדברי הפמ"ג.ועל זה עניתי שהפמ"ג הוא משנה אחרונה להלכה ולמעשה. ולא יתכן להתעלם מדברי הפמ"ג המפורשים ולהתלות במה שכתב בספרים אחרים קודם לכן. והמגד יהודה כתב שהפמ"ג "לא החליט" אבל ראה דבריו הברורים של הפמ"ג שציטטתי לעיל. ומה שציין 'ובסדר חליצה רשמתי' אין בכך כלום. וממילא לק"מ על המשנ"ב שהביא דברי הפמ"ג להלכה.
והוספתי דאטו הירך ושאר חלקי הגוף יועיל מנהג. ומה שכתבת ששאני ערוה דאוריתא מערוה דרבנן, ליתא, דהא ערוה דאוריתא הוא רק הערוה ממש, וכל שאר הגוף הוא ערוה מדרבנן בלבד
אפ"ה סו"ס כיון שבפועל מביא הרהורים [וכמו שרבים מעידים]
וידעתי כי יש טוענות טענת הבל "אל תסתכל", וחולקות על גמרא מפורשת (נדרים לב) שמבואר שם שחמשה אברים אינם ברשותו של אדם לשלוט עליהם, ומהם אלו העיניים
ומכיון שעל כרחינו זה לא פשט הפסוק וכאמור, והביא את הפסוק רק לאסמכתא בעלמא [וראה לשון רש"י ברכות שם "גלי שוק – וכתיב בתריה תגל ערותך", והיינו דאין זה פשט הפסוק אלא דרשה ורמז אסמכתא], א"כ שפיר דמי למימר שאע"פ שרב חסדא קאי על השוק סתמא הידוע בכל מקום שהוא החלק התחתון
בפרי מגדים שם בסופו ציין: עיין בית שמואל (אה"ע סימן קס"ט ס"ק ל"ב) ובאר הגולה (שם סעיף לה אות שי"ן), ובסדר חליצה רשמתי. עכ"ל. והרי בבית שמואל ובבאר הגולה שם מוכח שהשוק הוא החלק התחתון, ומשו"ה ציין אחריהם את דבריו בסדר חליצה, שכך גם הוא מצדד שם