• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גרביים צנועות לנשים

כל האריכות יפה, אבל אני לא בדיתי מליבי שתוכל לדחות כלאחר יד, ציטטתי את דברי מו"ר הראש"ל.
ואף שכבודו עסק בנושא חושבני שצריך לנקוט בלשון יותר עדינה כאשר כותב כלפי מי שגדול, "שאליו" נשואות פנינו, ואף אם תוכיח בכל האותות והמופתים אנו אין לנו אלא דברי גדול"י.
אין לנו אלא דברי מרן זיע"א.
כל עוד ולא פירש לנו מרן הראש"ל טעמו, אין לנו אלא דברי אביו. במחכ"ת. בפרט שא"א כ"כ לסמוך כאשר אומר דברים בעל פה. כפי שידוע שהרבה פעמים אומרים לרב משהו, והוא אומר "מסתברים הדברים", ואז מפרסמים בשמו שהרב אמר כך וכך וכו', לאחר שבוע שוב מגיע אליו מישהו אחר אבל הרב לכאורה משמע כאן וכאן והוא חוזר בו שוב ומפרסמים שחזר בו... בפרט שכרגע משרת הראשון לציון על שכמיו ואינו מונח כרגע בכל הדברים. כך אמר לי הרב יאיר נאמן. וממילא כאשר יכתוב תשובה וינחות לדון בדברים, יהיה אפשר להביא ראיה, אבל לפני כן לא. ותו לא מידי.
 
אין לנו אלא דברי מרן זיע"א.
כל עוד ולא פירש לנו מרן הראש"ל טעמו, אין לנו אלא דברי אביו. במחכ"ת. בפרט שא"א כ"כ לסמוך כאשר אומר דברים בעל פה. כפי שידוע שהרבה פעמים אומרים לרב משהו, והוא אומר "מסתברים הדברים", ואז מפרסמים בשמו שהרב אמר כך וכך וכו', לאחר שבוע שוב מגיע אליו מישהו אחר אבל הרב לכאורה משמע כאן וכאן והוא חוזר בו שוב ומפרסמים שחזר בו... בפרט שכרגע משרת הראשון לציון על שכמיו ואינו מונח כרגע בכל הדברים. כך אמר לי הרב יאיר נאמן. וממילא כאשר יכתוב תשובה וינחות לדון בדברים, יהיה אפשר להביא ראיה, אבל לפני כן לא. ותו לא מידי.
מי כמו הרב בקי וצמוד לדברי מרן ומתבטל לדבריו [ואספר לך שמי שהביא את המכתב הזה הוא הרב בעצמו, כך שהוא חידש לך ולא להיפך], ואם הוא אמר זאת כאן הוי אומר שלרב יש את שיקוליו שלו, ולא לחינם הכתירו מרן ומן שמיא קא זכו ליה עשרות בשנים להיות רבן של ישראל.
אין כאן שמעות ולא מידי, הרב כתב כן בספרו וכנ"ל.
ואגב, מי שמכיר את הרב מבין שאין לזה נפק"מ אם יראה את הנדון כאן או לא כי זה השקפתו הטהורה ושיקוליו.
ולכן אפשר לכתוב את מה שיצא בסוגיא, אבל לא לבלבל את הציבור שיש להם דרך ברורה וגדול"י הם רועי הדור שאפי' יאמרו להם על ימין שהוא שמאל עושים כדבריהם, ואם אינם נביאים וכו'.
 
מי כמו הרב בקי וצמוד לדברי מרן ומתבטל לדבריו [ואספר לך שמי שהביא את המכתב הזה הוא הרב בעצמו, כך שהוא חידש לך ולא להיפך], ואם הוא אמר זאת כאן הוי אומר שלרב יש את שיקוליו שלו, ולא לחינם הכתירו מרן ומן שמיא קא זכו ליה עשרות בשנים להיות רבן של ישראל.
אמת, אבל לא מצינו שינחות לדון בעניין מוטב שיהיו שוגגין וכו'. ויסביר למה כאן אומרים ומאי שנא מפאות.
אין כאן שמעות ולא מידי, הרב כתב כן בספרו וכנ"ל.
בספרו לא דן על מוטב שיהיו שוגגין וכו'. וגם לא הזכיר שם את המכתב.
 
ועוד, דכל עוד שלא פירש לן פוסק מה הדחיה לזה שהגרביים הם כבגד צמוד, וגורם להרהורים כבגד צמוד שבשאר הגוף, אין לחכם אלא מה שעיניו רואות. וכפי מה שיש להשיב על אותם אלו שטוענים כנגד מה שמרן הגרע"י זצ"ל הקשה על הבא"ח מכמה פוסקים וכד', שהם טוענים שמסתמא היה לבא"ח מה לענות על זה, ובזה ידוע ומפורסם שאין טענתם טענה, מאחר שאין לחכם אלא מה שעיניו רואות. ופשוט. וכיו"ב מבואר בגמ' (ב"ב קל: קלא.), אמר להו רבא לרב פפא ולר"ה בריה דרב יהושע, כי אתי פסקא דדינא דידי לקמייכו וחזיתו ביה פירכא, לא תקרעוהו עד דאתיתו לקמאי אי אית לי טעמא אמינא לכו ואי לא הדרנא בי, לאחר מיתה לא מיקרע תקרעוהו ומגמר נמי לא תגמרו מיניה, לא מקרע תקרעיניה דאי הואי התם דלמא הוה אמינא לכו טעמא, "מגמר נמי לא תגמרו מיניה, דאין לדיין אלא מה שעיניו רואות". ע"כ. וע"ש בפירש"י. ולפ"ז ה"ה בנדו"ד דמכיון שאותם פוסקים שמיקלים בגרביים בחלק התחתון, לא פירשו לנו מה יש לדחות באיסור בגד צמוד בזה, ממילא אמרינן שפיר דאין לחכם אלא מה שעיניו רואות. ופשוט. וכן מבואר בהרבה פוסקים, ראה בהערה[1].



[1] והראני ידידי הרה"ג מאיר סבג שליט"א, דכן כבר מבואר בכמה פוסקים, דהנה כתב הב"י (או"ח סי' רנג ד"ה כל דבר) בזה"ל: "ורבינו [הטור שהקשה שם על דברי הרמב"ם] נראה שלא על דעתו פירוש זה, ולפיכך הוקשה לו דעת הרמב"ם". ע"ש. ומבואר דלא אמרינן שמסתמא ידע פירוש זה והיה לו מה לדחות זאת. וכן מבואר עוד בב"י (בסי' שלה ס"ג ד"ה כתב עוד) שהקשה על דברי הר"ר ישראל איסרלן (בעל תרומת הדשן) מדברי ר"י בתוספות (שבת קיז:) ואחרי שכתב "ושמא יפרש מה"ר ישראל (את דברי ר"י שם) דהיינו לומר וכו'" כתב: "מיהו פשט דברי התוספות לא משמע הכי וכו', ועוד דאם כן היה לו לה"ר ישראל להביא דברי ר"י ולפרשם כן, ומדלא הביאם יש לחוש שנעלמו ממנו". עכ"ל. וכ"כ רבינו הרדב"ז (ח"ג סי' תקסד) וז"ל: אם לא הביא דברי הראשון, נראה שלא ראה את דבריו, ואמרינן אילו היה רואה את דבריו היה חוזר בו. עכ"ל. וכן כתב בשו"ת מים עמוקים (סי' כו) אודות מה שנשאל שם בכאשר אחד מן הפוסקים כתב עליו שהוא מסופק בו, ולא ידע מאי ידון ביה, ואחד מן הפוסקים פשיט ליה מדקדוק אחר מדברי הגמרא, האם אמרינן שהפוסק ההוא ידע אותו דקדוק ודחי ליה וא"כ הוי מחלוקת הפוסקים, או דלמא אמרינן דלא עלה על לבו הדקדוק ההוא ואי הוה שמיע ליה הוה הדר ביה. ואחר שכתב דודאי יש לסמוך על מי דפשיט ליה מטעם שאין ספק מוציא מידי ודאי, הוסיף עוד טעם: ועוד דליכא לספוקי שמא האומר לא ידענא מאי אידון ביה ידע הראיה ההיא אלא שהוא דוחה אותה, דא"כ היה מביא הראיה והיה דוחה אותה, וכמו שכתבו התוס' (ב"ב כב.), וכן מבואר מבס' שבת (יט:) ובכתובות (סט.). ע"ש ראיות ברורות לזה. וכן מבואר בשו"ת משאת בנימין (תלמיד הרמ"א, סו"ס צה) שכתב וז"ל: והטור ז"ל לא הרגיש בזה, שאילו הרגיש, לא היה תופס על הרמ"ה. עכ"ל. וע"ע בביאור הגר"א (סי' ב סק"ג) שכתב על הא דהקשתה הגמ' (שבת סא.) על דברי ריו"ח מברייתא, ומסיק: דלמא רבי יוחנן הא מתניתא לא הוה שמיע ליה ואי הוה שמיע ליה הוה הדר ביה, ואי נמי שמיע ליה וקסבר אין הלכה כאותה משנה. ע"כ. וכתב ע"ז הגר"א שם, דבאמת הברייתא עיקר, ומאי דקאמר עוד אביי אי נמי שמיע ליה וקסבר אין הלכה כאותה משנה, הוא לרווחא דמילתא, דאל"כ בכל תיובתא נימא הכי. ע"כ. מבואר להדיא בדבריו דלא אמרינן שידע הפוסק לקושיא ההיא והיה לו מה לענות. (וכיו"ב ראה בחגיגה ד.). וע"ע בתשובת נודע ביהודה (מהדו"ת חאו"ח סי' צט, הו"ד בס' הנפלא באתי לגני עמ' כה) שכתב בזה"ל: מצאתי חילוק בדבר לפרש דברי ר"ת במקום שספו תמו כל התמיהות שתמהו עליו, "והראשונים והאחרונים שתמהו עליו היא מפני שלא עלה על דעתם לפרש דבריו כן". עכ"ל. ויש עוד כאלו רבות בפוסקים.
 
אמת, אבל לא מצינו שינחות לדון בעניין מוטב שיהיו שוגגין וכו'. ויסביר למה כאן אומרים ומאי שנא מפאות.

בספרו לא דן על מוטב שיהיו שוגגין וכו'. וגם לא הזכיר שם את המכתב.
הרב מכיר היטב נמוק הלכתי זה והביאו בכ"ד מספריו.
עוד תדע שאם כמו שכתבת בתחילה שיתכן שהרב עוד צריך להתיישב בדבר, זה ברטר אינו שהרי כתב כתב כן בספרו הלכה למעשה ואם היה כדבריך לא היה עושה כן.
 
הרב מכיר היטב נמוק הלכתי זה והביאו בכ"ד מספריו.
ברור שהוא מכיר, אבל כאן לא נחת לדון על זה.
עוד תדע שאם כמו שכתבת בתחילה שיתכן שהרב עוד צריך להתיישב בדבר, זה ברטר אינו שהרי כתב כתב כן בספרו הלכה למעשה ואם היה כדבריך לא היה עושה כן.
בינתיים מרן שליט"א השאיר את המנהג על מקומו כל עוד ולא בירר את הדברים לעומקם. וזה פשוט.
 
דכל עוד שלא פירש לן פוסק מה הדחיה לזה שהגרביים הם כבגד צמוד, וגורם להרהורים כבגד צמוד שבשאר הגוף

כבודו צודק שאינו כיסוי כלל, אלא צ"ל דסמכי על הפמ"ג והמשנ"ב שמעיקר הדין לא צריך כיסוי והגרביים אינם אלא תוספת חומרא בעלמא וכיוון שנהגו כך אין אחר המנהג כלום. ואליבא דאמת לא צריך את הפמ"ג ואת המשנ"ב (שלא נראה כמותם, אע"פ שמצינו למהר"י קרא תלמיד רש"י שכתב שהשוק הוא הירך העליון ומשמע כן גם במצודת ציון שם וע"ע בשו"ת בני בנים) אלא פשוט מהראשונים שתלוי במנהג וממילא גם אם נהגו לגלות שפיר דמי וק"ו בגרביים.
 
לא שייך כאן מוטב שלא יהיו שוגגין וכן מצוה לומר דבר הנשמע

משמע שכבודו כביכול מטיף מוסר למרן הגר"ע זיע"א שלא הוכיח את העם מצד מוטב שלא יהיו שוגגין, או שאנחנו צריכים לתקן מה שהוא קלקל ולא הוכיח את העם וכן בנו מרן הראשון לציון... ואליבא דאמת בוודאי שזה שייך כי רוב העם לא ישמע לנו אחר שהתרגלו כך שנים רבות ואין כאן ספק (ולשיטתך ביטלת מאמר חז"ל הנ"ל כי תמיד אפשר לטעון שיש ספק שיקבלו) ואפי' גזרו חז"ל גזירה על הציבור והרוב לא עמדו בה, יבטלו גזירתם בדיעבד ולא יתחשבו במיעוט. וע"ע בשעה"צ (סי' תר"ח סק"ג).
 
במכתבים מפורש הוא כותב לאדם מפורש שחוזר בו, אטו הוא לא התכוין "באמת" שכך הדין?

אם המכתב נכון בוודאי שהתכוון למה שכתב אבל יש "הלכה ואין מורין כן" וטעמו ונימוקו מדוע לא הורה כן להלכה (ואולי חזר בו מהחזרה) ואין לנו אלא מה שפסק להלכה ולמעשה בספריו ובפרט שבדרשותיו לא עורר על זה ואם היה איסור גמור בהכי בוודאי שהיה מעורר ומעולם לא נמנע מלעורר על איסור.
 
ועכ"פ גם אם נמצא ראיות שדת יהודית יכולה להשתנות, מ"מ הרי זה יהיה בגלל שמחמת שרגילים בזה אין הדבר מביא להרהור, וא"כ השתא שעינינו הרואות שזה כן מביא להרהור, וא"א להכחיש את המוחש

בדרך זו תוכל לדחות כל דבר, ולטעון שמביא לך הרהור וא"א להכחיש המוחש, ותביא עדויות וסיפורים שאי אפשר להזימם, אבל כשאומרים שאינו מביא הרהור אין הכוונה שאם תתבונן בשוק אשה חשוף או עטוף בגרביון צמוד (דהיינו הך) לא יביא לך הרהור, אלא אם לא תסתכל כלל ותשמור עיניך כהלכה ובראיה בעלמא תקלוט נשים ההולכות כך בצידי העין, לא תתייחס אליהם ולא ימשכו אותך במיוחד להסתכל עליהן כיוון שכבר פשט המנהג והפך לנדוש, וכך הוא בכל ענין של דת יהודית.
 
ואפשר מטעם שצריך ש"כל" בני העיר ילכו כך, ולא סגי בחלק או רוב

אמת שכן לשון מרן הגר"ע יוסף זיע"א בשו"ת יביע אומר חלק ד' סימן ג', אבל מוכרח לומר שלשון גוזמא הוא ואין צריך שכל בני העיר ילכו כך וסגי בכך שפשט המנהג והתרגלה העין לראות, וזיל בתר טעמא, שכבר אינו חריג ומושך תשומת לב מיוחדת. די לא תימא הכי, כיום שמקצת הנשים חזרו ללבוש רדיד כנפסק ברמב"ם ובשו"ע, א"כ לא כל העיר הולכות במטפחת, ולשיטת מרן הגר"ע יוסף זיע"א נחייב אותן לחזור ללבוש רדיד ונאסור עליהן מטפחת, ומעולם לא פסק כן.
 
דאטו אם יהיה רגילות לילך כאשר רוב גופן מגולה, יהיה הדבר מותר, ישתקע הדבר ולא יאמר, והטעם לזה משום דסו"ס מביא הרהור על אף שרגילים בכך

אינו נכון, כי החילוק ברור בין ערוה מדאורייתא לערוה מדרבנן, ובערווה מדאורייתא הוא ערווה בעצם ולזה לא יועיל שום מנהג, אבל פניה ידיה ורגליה (עד המרפק ועד הברך) אינם ערוה מדאורייתא אלא מדרבנן ולכן נקטו בגמ' דוקא שוק באשה ערוה (ובזה תתורץ קושיית הב"ח באו"ח ע"ה ע"ש), ובדברי חמודות ששוקה אינו בכלל רגליה וזרועותיה אינן בכלל ידיה, ובר"ן שבת (ס) כתב בפשיטות על נשי דידן דאזלי בזרועות מגולות, והבא"ח (עוד יוסף חי פרשת בא סעיף א) שהזרוע דינו ככף היד, וכן י"ל גבי שוק, אבל עיקר גופה של האשה הוא ערוה מדאורייתא ולא תלוי במנהג או הרהור.
 
לעניין לילך כך, אפילו שהורגלו בכך בעוה"ר, אסור, משום דת יהודית, שאינו יכול להשתנות לעולם

צ"ע בדבריו כי אינו דת יהודית אלא דת משה, וקשה לומר שסובר כמו אותם הפוסקים שגילוי הראש עיקרו מדרבנן ולא מדאורייתא כפשט הגמ', וצריך לעיין בדבריו ואולי התכוון לדת משה שאינה משתנה לעולם וט"ס הוא. אבל דת יהודית יסודה במנהג (שטמ"ק כתובות ע"ב) והגרב"צ אבא שאול (אורל"צ ח"א י"א) הוכיח מהרמב"ם והשו"ע שדת יהודית משתנה, וכן כתב הגר"ע יוסף ביבי"א (ח"ד אה"ע סי' ג') דאתי מנהג ומבטל מנהג והגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן (ח"ב אה"ע ט"ו), וכן הגרש"ז אויערבאך (ועלהו לא יבול ח"ג עמ' ע'), והגאון בעל אוסרי לגפן (חלק ט' דף קע"ה) ובשו"ת מנחת פרי (ח"ב סי' ע"ד) ועוד. וכן מוכח מהר"ן שבת דף ס' והדברי חמודות לגבי זרוע שמפורש בגמ' שהוא דת יהודית ואיירי בזרוע התחתון שאחר המרפק וכן מוכח למעיין. וכן בראשונים בברכות כ"ד בשיער שחוץ לצמתה ובאחרונים או"ח סי' ע"ה שתלו זאת במקום שנהגו.
 
יישר כח לרב @אהרן כהן על דבריו הנפלאים הן בקונטרס והן בתשובותיו המחכימות לכמה מחברי הפורום שקשה להם לקבל את האמת [גם כאן וגם בנושאים אחרים]. אף ידי תיכון עמך, אל תחוש ואל תבוש מפני המלעיגים עליך, המשך בכוחך זה, וזכור שלא עליך המלאכה לגמור, אבל אי אתה בן חורין ליבטל הימנה.
אתה מביא להם דברים ברורים כשמש. מי שלא רוצה לקבל, העוון תלוי בו ולא בך.
חילך לאוריתא.
 
והאומר שאין זה מביא הרהורים, צ"ל אחד מן השתיים, או שלא ראה נשים מעולם ולא יודע המציאות בשטח, או שמרוב שלא נזהר בשמירת העינים אלא עיניו פקוחות על כל בני האדם אשר מסביבו, ממילא לא רואה איזה איסור מיוחד יש בזה

הרי זה מפורש בראשונים בברכות כ"ד גם לגבי שיער הרווקות וגם לגבי שיער שחוץ לצמתה שכאשר רגילים לראותו אינו מביא הרהור (וכן הוא בכל ערוה דרבנן) ופסק כן מרן הגר"ע זיע"א לגבי שיער הנשואות שלא מביא הרהור כיום ולכן מותר לקרות ק"ש כנגדו (וכן פסק בן איש חי, כף החיים, ערוך השולחן, שו"ת שרידי אש, שו"ת אגרות משה, שו"ת תבואות שמש ועוד), וכן ברא"ש ובטור (אה"ע סי' ס"ה) אע"פ שאסרו להסתכל בפני הכלה, מ"מ בפריעת שערה מותר דגרע טפי, וכן פסק הרמ"א שם, ותימה על 'זהב לבושה' שנקט לשון כזה של זלזול וחוצפה כלפי הראשונים והאחרונים.

ופשיטא דלא איירי במסתכל ומתבונן בכוונה עד שבא לידי הרהור אלא בהולך לפי תומו ושומר עיניו ובאקראי רואה בזוית העין או שרואה בהעברה בעלמא שכעין זה מותר ועל זה נאמר שלא מביא הרהור, אבל אם יתבונן בוודאי יביא הרהור, וקל וחומר אם יתבונן בפניה ואע"פ שמותר לה לגלות פניה.
 
ומה שכתב הגרב"י זילבר בקונט' דיני מלבושי נשים (פ"ה), וז"ל: בגרביים אין הצבע מכרעת, אפילו כצבע הבשר ממש מותר מדינא אם לא מדרכי הצניעות, זאת ועוד שתמיד יש הבדל קצת בין הגרביים למראה הבשר ממש. עכ"ל. במחכ"ת אין דבריו נכונים לדינא,

כבודו ציטט מדבריו שתי שורות והוציאן מהקשרן, וכן לא יעשה. ובדבריו בשו"ת אז נדברו (חלק י"ד סי' מ"ח) האריך לבסס את ההיתר בסברות וראיות, וראשית תולה עצמו במשנ"ב שכיסוי השוק תלוי במנהג המקום (וממילא גם אין קושיא מסתם בגדים בצבע בשר ודו"ק כי כל ענין הגרביים הוא חומרא בעלמא ואינן תחליף לשמלה עד הקרסול), ומביא ראיה מבגדי צבעונין שמפורש שמביאים הרהור ובכ"ז היתרם פשוט, וגילוי פניה שע"ז נאמר ולא תתורו, וע"ש עוד.
 
ואין אפילו ראשון אחד שסובר שהשוק הוא החלק העליון. ומסתבר שהמשנ"ב לא שידד עמקים בזה אלא אגב שיטפיה נמשך אחרי הפמ"ג

הבאתי לעיל ראשון אחד והוא המהר"י קרא תלמיד רש"י שכתב כן במפורש בישעיה (מ"ז). ולומר שהמשנ"ב הוא מעתיק בעלמא זוהי דרך זלזול וחלילה להתבטא כך, ותוכל להעמיד דבריך ע"פ רוב הראשונים והאחרונים מבלי לזלזל באף אחד או להכריח את כל הפוסקים לדרך אחת.
 
הפמ"ג בשו"ת מגידות (סי' כו) חזר בו ממה שכתב על השו"ע, וס"ל ששוק הוא החלק שמתחת לברך

מלבד מה שמפריע הענין הנפוץ שמעמידים אוקימתא ש"חזר בו" בכל פעם שלא מצליחים ליישר קו עם כל הפוסקים, זה אינו נכון עובדתית כי הספר "מגידות" נכתב לפני הביאור לשו"ע, שבו הוא מציין לו פעמים רבות (ראה גם בא"א סימן שטו: "ובשו"ת מגידות [סימן קט] כתבנו מזה"). וממילא אם כבר חזר בו, אז חזר בו ממה שכתב בספרו מגידות. ובעצם זה מפורש במש"כ הפמ"ג בסדר חליצה, "עיין בשו"ת מגידות אות כ"ד וכו' יפה בזה, ואי"ה בפריי לאו"ח סי' ע"ה אבאר עוד", דהיינו שהפמ"ג חזר בו באו"ח סי' ע"ה ממש"כ בשו"ת מגידות.
 
ברצוני להדגיש שכל מה שכתבתי הוא מו"מ כדרכה של תורה אבל אין כוונתי לקרר ח"ו מי שהתחזקה בזה, ולהלכה ולמעשה בוודאי ראוי ללבוש חצאיות ארוכות והלוואי וכל הנשים יחזרו ללבוש חצאיות ארוכות עד הקרסול כפי שהיה בזמן הגמ', וכל החצאיות "הגבוליות" הן חוכא ואיטלולא שעולות מעל הברך בישיבה ובמצבים אחרים ונראית יותר גרוע מחילונית עם מכנסיים, אבל ההולכת עם חצאית ארוכה עד הקרסול אינה נכשלת בזה לעולם, ואשריה.
 
ברור שהוא מכיר, אבל כאן לא נחת לדון על זה.

בינתיים מרן שליט"א השאיר את המנהג על מקומו כל עוד ולא בירר את הדברים לעומקם. וזה פשוט.
דבריך ברורים ייש"כ, ולפני כמה ימים שאלתי את מרן הראש"ל שליט"T בזה, ואמר לי שבעז"ה יכתוב בזה תשובה מפורטת. (וכמובן אין ידוע מה תהיה מסקנתו, למרות שאם אני מבין נכון, דעתו שצריך לאסור, רק צריך לעשות זאת בחכמה בשביל שאכן הבנות תעבור ללבוש ארוך).
 
חזור
חלק עליון