• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דחוף!. האם יש צד להתיר לסבא שנמצא ביום השישי לאבלות להשתתף בעליה לתורה לנכד, בליווי כלי נגינה?

בחזו"ע אבלות ב' עמ' שד"מ העלה שאפילו לאבי הכלה אסור להשתתף בחופת בתו בתוך שבעה ודלא כאגר"מ עי"ש. וכ"ש לסבא כשיש שם כלי נגינה שאסור.
ועליה לתורה לא יכול להיות קל יותר מחופה?
הרי בחופה הוא הולך בעצמו למקום המשתה ומקום שמחה, משא"כ בעליה לתורה שהולך לבית הכנסת שדרכו בכך, ואין זה כאבל שהולך לבית חתנים.
לא אמרתי שלמעשה מותר, רק לכאורה אין משם ראיה, ועדיין יכול להיות שאחר העיון יהיה מקום להתיר!
 
ועליה לתורה לא יכול להיות קל יותר מחופה?
הרי בחופה הוא הולך בעצמו למקום המשתה ומקום שמחה, משא"כ בעליה לתורה שהולך לבית הכנסת שדרכו בכך, ואין זה כאבל שהולך לבית חתנים.
לא אמרתי שלמעשה מותר, רק לכאורה אין משם ראיה, ועדיין יכול להיות שאחר העיון יהיה מקום להתיר!
מדובר שכל התפילה יש כלי נגינה.
 
במקום צורך, כגון בשאלה שנשאל בה הרב במראה הבזק, על אנשים שלא מגיעים בכלל, ומנגנים תוך כדי זה בבית הכנסת, להתיר.
אולם מונח בזכרוני בשם הגר"ח פלאג'י ומרן ביביע אומר על זה אחרת. ואני לא זוכר בדיוק היכן...
כך זכורני שאמר בעבר הרב בנימין חותה. לאסור.
 
מחילה, מיהו בעל מחבר של במראה הבזק?
הוא ציוני, רבו של הרב דב ליאור ועוד, הוא קיבל תורה מהראי"ה.
על כל פנים, הוא מביא בספריו את מרן זיע"א.
ראיתי אצלו שכתב להתיר, והביא את שו"ת שרידי אש.
לא הסתמכתי עליו, אלא שהוא הביא לדבריו.
 
תמוה מאוד. לא חושב שיש מי שיתיר דבר זה שהוא מאוס אצל יראי ה'. וגם אם יהיה איזה מחבר שיתיר בטוחני שלא ירצה שהקולר יהא תלוי בצוארו.. אם יתפשט מנהג זה אפי' אצל עמי ארצות!
מחילה על הבוטות. זה פתח שלא כדאי להכנס בו.
 
תמוה מאוד. לא חושב שיש מי שיתיר דבר זה שהוא מאוס אצל יראי ה'. וגם אם יהיה איזה מחבר שיתיר בטוחני שלא ירצה שהקולר יהא תלוי בצוארו.. אם יתפשט מנהג זה אפי' אצל עמי ארצות!
מחילה על הבוטות. זה פתח שלא כדאי להכנס בו.
אמת לאמתה, לכן כתבתי שיש דעה כזאת, אבל אני זוכר בוודאות שמרן זיע"א בשו"ת יביע אומר כתב בשם הגר"ח פלאג'י כמדומני בשו"ת לב חיים, לאסור.
פשוט הרב לוריא שאל האם מותר להתפלל תפילה עם כלי נגינה, ולכן העליתי את דבריו כאן, שכתב שיש צד כזה. לא להלכה בנידון שלנו.
 
אכן נודע הדבר, אמנם הרב שרידי אש היה גדול ומרן זיע"א מביאו על ימין ועל שמאל.....
נידון כזה צריך להיות מונח לפתחם של מאורי הדור שעיניהם צופיות למרחוק!
אולי לא הבנת אותי, הרב במראה הבזק היה תלמידו של הרב קוק.
הרב שרידי אש חיבר רבי יחיאל יעקב וינברג, נולד בשנת התרמ"ד, ונפטר בשנת התשכ"ו. עמד בראש בית המדרש לרבנים בברלין, וכתביו ששרדו את השואה, פרסם בשו"ת שרידי אש. היה ידידו של הגאון ר' יחזקאל סרנא, ראש ישיבת חברון.
 
הוא היה הרבה שנים בחו"ל בכל מיני מקומות, וכתב על כל מיני מקרים מעניינים ששחרו לפתחו.
מעניין מאוד השו"ת שלו, אולי כדאי מידי פעם לעבור עליו.
ראיתי את התשובה שלו לפני 7 שנים בערך, ונזכרתי עתה שכתב על כך ולכן ציינתי אליו.
כל מיני נושאים מודרניים, כל אחד יכול לשפוט האם לקרב או לרחק... בתור ידע.
 
חזור
חלק עליון