• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

דחוף!. האם יש צד להתיר לסבא שנמצא ביום השישי לאבלות להשתתף בעליה לתורה לנכד, בליווי כלי נגינה?

בחזו"ע אבלות ב' עמ' שד"מ העלה שאפילו לאבי הכלה אסור להשתתף בחופת בתו בתוך שבעה ודלא כאגר"מ עי"ש. וכ"ש לסבא כשיש שם כלי נגינה שאסור.
ועליה לתורה לא יכול להיות קל יותר מחופה?
הרי בחופה הוא הולך בעצמו למקום המשתה ומקום שמחה, משא"כ בעליה לתורה שהולך לבית הכנסת שדרכו בכך, ואין זה כאבל שהולך לבית חתנים.
לא אמרתי שלמעשה מותר, רק לכאורה אין משם ראיה, ועדיין יכול להיות שאחר העיון יהיה מקום להתיר!
 
ועליה לתורה לא יכול להיות קל יותר מחופה?
הרי בחופה הוא הולך בעצמו למקום המשתה ומקום שמחה, משא"כ בעליה לתורה שהולך לבית הכנסת שדרכו בכך, ואין זה כאבל שהולך לבית חתנים.
לא אמרתי שלמעשה מותר, רק לכאורה אין משם ראיה, ועדיין יכול להיות שאחר העיון יהיה מקום להתיר!
מדובר שכל התפילה יש כלי נגינה.
 
במקום צורך, כגון בשאלה שנשאל בה הרב במראה הבזק, על אנשים שלא מגיעים בכלל, ומנגנים תוך כדי זה בבית הכנסת, להתיר.
אולם מונח בזכרוני בשם הגר"ח פלאג'י ומרן ביביע אומר על זה אחרת. ואני לא זוכר בדיוק היכן...
כך זכורני שאמר בעבר הרב בנימין חותה. לאסור.
 
מחילה, מיהו בעל מחבר של במראה הבזק?
הוא ציוני, רבו של הרב דב ליאור ועוד, הוא קיבל תורה מהראי"ה.
על כל פנים, הוא מביא בספריו את מרן זיע"א.
ראיתי אצלו שכתב להתיר, והביא את שו"ת שרידי אש.
לא הסתמכתי עליו, אלא שהוא הביא לדבריו.
 
תמוה מאוד. לא חושב שיש מי שיתיר דבר זה שהוא מאוס אצל יראי ה'. וגם אם יהיה איזה מחבר שיתיר בטוחני שלא ירצה שהקולר יהא תלוי בצוארו.. אם יתפשט מנהג זה אפי' אצל עמי ארצות!
מחילה על הבוטות. זה פתח שלא כדאי להכנס בו.
 
תמוה מאוד. לא חושב שיש מי שיתיר דבר זה שהוא מאוס אצל יראי ה'. וגם אם יהיה איזה מחבר שיתיר בטוחני שלא ירצה שהקולר יהא תלוי בצוארו.. אם יתפשט מנהג זה אפי' אצל עמי ארצות!
מחילה על הבוטות. זה פתח שלא כדאי להכנס בו.
אמת לאמתה, לכן כתבתי שיש דעה כזאת, אבל אני זוכר בוודאות שמרן זיע"א בשו"ת יביע אומר כתב בשם הגר"ח פלאג'י כמדומני בשו"ת לב חיים, לאסור.
פשוט הרב לוריא שאל האם מותר להתפלל תפילה עם כלי נגינה, ולכן העליתי את דבריו כאן, שכתב שיש צד כזה. לא להלכה בנידון שלנו.
 
אכן נודע הדבר, אמנם הרב שרידי אש היה גדול ומרן זיע"א מביאו על ימין ועל שמאל.....
נידון כזה צריך להיות מונח לפתחם של מאורי הדור שעיניהם צופיות למרחוק!
אולי לא הבנת אותי, הרב במראה הבזק היה תלמידו של הרב קוק.
הרב שרידי אש חיבר רבי יחיאל יעקב וינברג, נולד בשנת התרמ"ד, ונפטר בשנת התשכ"ו. עמד בראש בית המדרש לרבנים בברלין, וכתביו ששרדו את השואה, פרסם בשו"ת שרידי אש. היה ידידו של הגאון ר' יחזקאל סרנא, ראש ישיבת חברון.
 
הוא היה הרבה שנים בחו"ל בכל מיני מקומות, וכתב על כל מיני מקרים מעניינים ששחרו לפתחו.
מעניין מאוד השו"ת שלו, אולי כדאי מידי פעם לעבור עליו.
ראיתי את התשובה שלו לפני 7 שנים בערך, ונזכרתי עתה שכתב על כך ולכן ציינתי אליו.
כל מיני נושאים מודרניים, כל אחד יכול לשפוט האם לקרב או לרחק... בתור ידע.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון