• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

דעה יחידאה או דעת כמה ראשונים?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ישנם מקומות שהמשנ"ב כתב על דעה מסויימת שהיא דעת יחידאה, ומרן זצ"ל הביא עוד ראשון או כמה ראשונים שסוברים כן.
לדוג' מש"כ המשנ"ב בסי' ש"ו ס"ק מ"ז, והעיר עליו ביבי"א ח"ג או"ח סי' כ"ג (אות י', וראה שם עוד באות י"ז).
וכן בסי' ש"ז ס"ק כ"ד, והעיר ע"כ בחזו"ע סוכות עמ' מט ועמ' תלג.
וכן מש"כ בביאור הלכה סי' תכ"ט ס"א, והעיר עליו ביבי"א ח"ב או"ח סי' כ"ב.
יש אמנם דוגמאות רבות באחרונים שהביאו שזו דעת יחידאה ומרן כתב שיש עוד דעות שסוברים כן, ולדוגמא הביא בחזו"ע שבת ה' עמ' קי"ט, ושהעיר כן כבר ביבי"א ח"י או"ח סי' כ"ו אות ג', וכן כעת בבחיפוש רק ביבי"א ח"ב מצאתי שהביא כן בח"ג אהע"ז סי' א', וגם שם בסי' ז' אות כ"ה, וכן שם בחלק חו"מ סי' ד' אות י"א, ועוד רבים.
אבל אני שואל בדווקא על מקומות שכתב כן המשנ"ב.
יש למישהו דוגמאות נוספות במשנ"ב?
 
נערך לאחרונה:
ישנם מקומות שהמשנ"ב כתב על דעה מסויימת שהיא דעת יחידאה, ומרן זצ"ל הביא עוד ראשון או כמה ראשונים שסוברים כן.
לדוג' מש"כ המשנ"ב בסי' ש"ו ס"ק מ"ז, והעיר עליו ביבי"א ח"ג או"ח סי' כ"ג (אות י', וראה שם עוד באות י"ז).
וכן מש"כ בביאור הלכה סי' תכ"ט ס"א, והעיר עליו ביבי"א ח"ב או"ח סי' כ"ב.
יש אמנם דוגמאות רבות באחרונים שהביאו שזו דעת יחידאה ומרן כתב שיש עוד דעות שסוברים כן, ולודוגמא הביא בחזו"ע שבת ה' עמ' קי"ט, ושהעיר כן כבר ביבי"א ח"י או"ח סי' כ"ו אות ג', וכן כעת בבחיפוש רק ביבי"א ח"ב מצאתי שהביא כן בח"ג אהע"ז סי' א', וגם שם בסי' ז' אות כ"ה, וכן שם בחלק חו"מ סי' ד' אות י"א, ועוד רבים.
אבל אני שואל בדווקא על מקומות שכתב כן המשנ"ב.
יש למישהו דוגמאות נוספות במשנ"ב?
כמדומה שבספר הליכות יוסף (בן זקן) עשה רשימה של זה.
 
יש לציין את דברי הרמ"מ כשר על שו"ת יבי"א הנ"ל שבו מצדיק את דברי המ"ב שאכן זוהי דעת יחידאה
הצג קובץ מצורף 27772
הצג קובץ מצורף 27773
מענין מאוד.
אך לכאו' צ"ב מש"כ שכיון שכמה מהראשונים הביא דבריו בשתיקה ולא הביאו ראיה א"כ אין ראיה שמסכימים לו. דא"כ צריך לבדוק גם בדברי החולקים האם הביאו כן בשתיקה או הביאו ראיות לזה.
ומ"מ לכאו' מש"כ הכנה"ג בזה הוא רק כלפי הפוסקים האח', אך כלפי הראשונים, לכא' אינו שייך.
 
חזור
חלק עליון