• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

דעת מרן על ראשי ישיבות המונעים מבחורים להינשא

מה דעתך לגבי גיל הנישואין?

  • כמו שנהוג היום בישיבות

    קולות: 8 20.5%
  • כמו שמבואר במשנה - בן 18 לחופה

    קולות: 10 25.6%
  • כל אחד לפי עניינו ולא להציב בזה כללים

    קולות: 21 53.8%

  • סה"כ בוחרים
    39
כבר האריך בזה הג"ר אליהו עבוד מרכסים (כמדומני שעכשיו הוא גר שם) בספר שלם בשם "הגיע זמן", והביא מכתבים מכל גדולי ישראל ומכל החוגים,
וביניהם,
מרן זצוק"ל
מרן הראש"ל שליט"א
חכם שלום זצוק"ל
הרב שטיינמן זצוק"ל
הגרי"ש אלישיב זצוק"ל
ועוד ועוד, שכולם פה אחד אמרו שבזמנינו אין כל היתר להתעכב.

ובאמת זוהי שאלה הלכתית גרידא, ולא שייך למצא בזה היתר, כי בקידושין כט. מסקינן דאם אי אפשר לו בלא אשה ישא ואח"כ יעסוק בתורה, ופרש"י, שאינו יכול להשמר מהרהור.
אטו השתא, יש מישהו שיכול לומר שהוא בגדר הזה.
ועיין מאירי קידושין כט. עמוד שנט, ודו"ק היטב,
ואם הוא כתב כן על דורו, וכן החפץ חיים כתב על דורו שהוא מקולקל הרבה יותר מדורות הראשונים בענין זה והוכיח את הדור הצעיר שמתאחרים אחרי גיל שמונה עשרה,
מה נענה אנן יתמי דיתמי בדורינו אנו.
אגב, דברתי עם אחד מגדולי הדיינים בישראל שכידוע הוא גם ראש כולל מפורסם, ואמר לי שכל האברכים שקיבל שהתחתנו צעירים, כולם הצליחו בחייהם מאוד, ויצאו תלמידי חכמים, וזו המציאות בזמנינו לאפוקי ממה שהיה לפני חמישים שנה כפי שאמר חכם בן ציון בזמנו. כי השתנתה המציאות.
ופוק חזי שאצל החסידים הם בנויים, כי מדברים איתם על כך מוקדם,
אבל במשפחות שלא מדברים על כך, וכשרואים שהבחור קצת מתפרחח מחתנים אותו, בודאי שלא יצא ת"ח, זה רק ישמור אותו. ואולי.
אבל ישנם משפחות רבות שמחתנות בניהם מוקדם כאידיאל, וכל בניך לימודי ה' ותלמידי חכמים, ובחצי ימיהם הם תופסים ישיבות וכוללים ולא משיגים מה שמשיגים אנשים אחרים בסוף ימיהם.

והדברים פשוטים ואין מקום להאריך.
 
נערך לאחרונה:
אני לא מבין לאיפה מתקדם הדיון........
אבל אני לא חושב שכל הראשי ישבות בדורנו { שחלקם גם גדולי ומנהגי הדור } והם הורו להתחתן בגיל 22 או לחילופין בוועד שישי (כל ישיבה והזמן שלה) הם כולם לא יודעים את כל מה שחברים והתלמידי חכמים ציטטו פה, הרי וודאי שהם יודעים ואפי' יותר מאתנו,
אז אולי יבאו ויטענו שהראשי ישבות עם נגיעות, אולי באמת {וח"ו שאני מסכים עם זה כי אין כזה דבר שאנחנו נלך ונשלח את ילדנו ללמוד אצל מי שהולך לפי הנגיעות שלו) אבל אייך יכול להיות שכולם באותה דעה מה לכולם יש נגיעות? מה כולם לא מבינים את מה שהחברים ותלמידי חכמים ציטטו פה? מה לכולם אין יראת שמים? מה כולם עם איטרסים? ומה כולם לא מפחדים לתת את הדיין למעלה?
אלא מה תסכימו איתי שהדעה הזאת הנהוגה בעולם הישיבות להתחתן בגיל שקבעו הר"י היא לא סתם הנהגה רקה מתוכן,
אני יכול להסביר אבל אין ענין כי לא לשם אני פנה, אני מתכוון לומר שראשי ישבות שראו דרות של תלמידים שהתחתנו בגיל 22 בערך ובגיל 18\19\20 והם ראו את התוצאות וכמו שרופא רואה וקבע לפי מה שהוא מבין ככה גם ראשי הישיבות וזה פחות ענין של הלכה זה יותר ענין של מקצוע {כמובן בשביל הגדרה ולא באמת...} כי הם הראשי ישבות שיעמידו דורי דורות של תלמידי חכמים דווקא הם שמבינים את הצורך להתחתן בזמן\מאוחר (כל אחד לפי דעתו).
וכל הטעונים לבעיות קשיים ונסיונות בקדושה.... {לא שאני ח"ו מזלזל בבעיה ואני מסכים שהיא קיימת} מה וכי אין בעיות בקדושה אחרי החתונה? אולי לא יותר מלפני החתונה (למרות שיש מקום גדול לומר שהבעיות אחרי החתונה יותר קשות באיזה שהוא מקום) אבל וודאי שלפחות בעיות וקשיים כמו מלפני החתונה,
לכן אני רוצה לומר שבוודאי שהראשי ישבות יודעים מה שהם עושים ולכן אנחנו שלחים את ילדנו והולכים אף אנו לקבל מה תורה אני לא חושב שאפשר לקבל תורה לחציין רק מה שנוח לנו.
ומי שבאמת סובר וחושב שצריך להתחתן בגיל 18 אז נראה אותו מתכבד ולא מגיע לישיבות של אותם ראשי ישבות שאומרים להתחתן מאוחר (לשיטתו) כי הרי הם אינם הולכים בגדר ההלכה, והרי אם היה ראש ישיבה אחד שהיה מורה לחלל שבת או כל עברה אחרת אף אחד מאתנו לא היה שלוח והולך לכזה ראש ישבה ואפי' שבלי זה לא היה ישיבה בשבילו או בשביל הילד כי לא נשלח את הילדים ולא נלך אנחנו למי שהלך נגד התורה הקדושה.....................
אלא................................ ודו"ק
אני מציע לכל הכותבים והמצטטים שגם שכשעושים זאת לא לשוכח שמדבור בראשי ישבות גדולי וענקים בתורה הקדושה
יזכנו ה' להגיע לשלמות כמה שיותר מהר מתוך אהבה ובכבוד זה לזה ובפרט לתלמידי כמים וגדולי וענקי הדור.........ולשומעים ינעם.
השמח מאוד לקבל תגבות עניניות ולא בהתקפה אישית.
 
אני מתכוון לומר שראשי ישבות שראו דרות של תלמידים שהתחתנו בגיל 22 בערך ובגיל 18\19\20 והם ראו את התוצאות וכמו שרופא רואה וקבע לפי מה שהוא מבין ככה גם ראשי הישיבות וזה פחות ענין של הלכה זה יותר ענין של מקצוע {כמובן בשביל הגדרה ולא באמת...} כי הם הראשי ישבות שיעמידו דורי דורות של תלמידי חכמים דווקא הם שמבינים את הצורך להתחתן בזמן\מאוחר (כל אחד לפי דעתו).
יש צדק מסוים בכלל דבריך.
אבל לענ"ד סיבת הדבר שחלק מראשי הישיבות שליט"א מונעים מבחורים להתחתן בגיל צעיר הוא לא בגלל הדאגה לבחור שמא אינו בנוי מספיק, וכו' אלא מדאגה שמא יתרוקנו ספסלי בית המדרש...
לא הגיל הוא הקובע, אלא הבשלות והמוכנות לקיים חיי משפחה, ישנם בחורים שכבר בגיל 18 הם בשלים ואחראיים לכונן חיי משפחה, ולחילופין ישנם גם בני 23 פלוס שאינם ראויים.

ולענ"ד בחור שרוצה לישא אשה, תהא סיבתו אשר תהא, אם בשביל לשמור על קדושתו וטהרתו, אם מחמת שהוא זקוק לפינה חמה, וכל כיוצא באלו, א"א להתערב לו בחייו, ולאסור עליו.

והדבר גם נוגע לזה שישנם ראשי ישיבות שאינם משחררים תלמידים לביתם בשבתות ישיבה, שאיני חושדם שהינם דואגים לבנייתו של הבחור, אלא הם דואגים שבתי המדרשות של ישיבותיהם לא יתרוקנו בשבתות.
הדבר ראוי? איני יודע.
בעיני בני הוא פקדון בישיבה, וכשאני כאב מבקש את הפקדון, ראוי להשיבו לי.
אמנם מצד שני אין צורך להגזים, ולאפשר לבחור כל שבת לצאת לביתו, אבל כשצריך יש לאפשר זאת.
 
אני לא מבין לאיפה מתקדם הדיון........
אבל אני לא חושב שכל הראשי ישבות בדורנו { שחלקם גם גדולי ומנהגי הדור } והם הורו להתחתן בגיל 22 או לחילופין בוועד שישי (כל ישיבה והזמן שלה) הם כולם לא יודעים את כל מה שחברים והתלמידי חכמים ציטטו פה, הרי וודאי שהם יודעים ואפי' יותר מאתנו,
אז אולי יבאו ויטענו שהראשי ישבות עם נגיעות, אולי באמת {וח"ו שאני מסכים עם זה כי אין כזה דבר שאנחנו נלך ונשלח את ילדנו ללמוד אצל מי שהולך לפי הנגיעות שלו) אבל אייך יכול להיות שכולם באותה דעה מה לכולם יש נגיעות? מה כולם לא מבינים את מה שהחברים ותלמידי חכמים ציטטו פה? מה לכולם אין יראת שמים? מה כולם עם איטרסים? ומה כולם לא מפחדים לתת את הדיין למעלה?
אלא מה תסכימו איתי שהדעה הזאת הנהוגה בעולם הישיבות להתחתן בגיל שקבעו הר"י היא לא סתם הנהגה רקה מתוכן,
אני יכול להסביר אבל אין ענין כי לא לשם אני פנה, אני מתכוון לומר שראשי ישבות שראו דרות של תלמידים שהתחתנו בגיל 22 בערך ובגיל 18\19\20 והם ראו את התוצאות וכמו שרופא רואה וקבע לפי מה שהוא מבין ככה גם ראשי הישיבות וזה פחות ענין של הלכה זה יותר ענין של מקצוע {כמובן בשביל הגדרה ולא באמת...} כי הם הראשי ישבות שיעמידו דורי דורות של תלמידי חכמים דווקא הם שמבינים את הצורך להתחתן בזמן\מאוחר (כל אחד לפי דעתו).
וכל הטעונים לבעיות קשיים ונסיונות בקדושה.... {לא שאני ח"ו מזלזל בבעיה ואני מסכים שהיא קיימת} מה וכי אין בעיות בקדושה אחרי החתונה? אולי לא יותר מלפני החתונה (למרות שיש מקום גדול לומר שהבעיות אחרי החתונה יותר קשות באיזה שהוא מקום) אבל וודאי שלפחות בעיות וקשיים כמו מלפני החתונה,
לכן אני רוצה לומר שבוודאי שהראשי ישבות יודעים מה שהם עושים ולכן אנחנו שלחים את ילדנו והולכים אף אנו לקבל מה תורה אני לא חושב שאפשר לקבל תורה לחציין רק מה שנוח לנו.
ומי שבאמת סובר וחושב שצריך להתחתן בגיל 18 אז נראה אותו מתכבד ולא מגיע לישיבות של אותם ראשי ישבות שאומרים להתחתן מאוחר (לשיטתו) כי הרי הם אינם הולכים בגדר ההלכה, והרי אם היה ראש ישיבה אחד שהיה מורה לחלל שבת או כל עברה אחרת אף אחד מאתנו לא היה שלוח והולך לכזה ראש ישבה ואפי' שבלי זה לא היה ישיבה בשבילו או בשביל הילד כי לא נשלח את הילדים ולא נלך אנחנו למי שהלך נגד התורה הקדושה.....................
אלא................................ ודו"ק
אני מציע לכל הכותבים והמצטטים שגם שכשעושים זאת לא לשוכח שמדבור בראשי ישבות גדולי וענקים בתורה הקדושה
יזכנו ה' להגיע לשלמות כמה שיותר מהר מתוך אהבה ובכבוד זה לזה ובפרט לתלמידי כמים וגדולי וענקי הדור.........ולשומעים ינעם.
השמח מאוד לקבל תגבות עניניות ולא בהתקפה אישית.
א. גדולי הדור הם מעל הראשי ישיבות ולמשל מרן הרב שטיינמן ודאי יותר מבין בנפש האדם מאשר...
ב. ראש ישיבה זה לא גדול הדור ואני אם הרב שלי לצורך העניין זה הרב משה כהן לא ראוי שיבא מישהו ויגיד לי בנושאים הלכתיים לנהוג לא כמו מורי ורבי,

בזמנו אחד הגדולים היה באיזה אירוע ונפגש עם ראש ישיבה שחוקק חוק שמי שמתחתן לפני.. עף וכו'
ואמר לו בזה הלשון:
ממתי לראשי ישיבות יש רשות לחוקק חוק נגד שולחן ערוך????
ועל זה אף אחד עוד לא ענה.
 
חזור
חלק עליון