• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם אמרתם תחנון/ הלל היום (ה' באייר)

האם היום יום העצמאות אמרת תחנון/ הלל?

  • חס ושלום! כן לתחנון לא להלל!

    קולות: 30 57.7%
  • לא תחנון לא הלל כמו בן גוריון (אבל אני להבדיל כן התפללתי...)

    קולות: 15 28.8%
  • אמרתי גם תחנון גם הלל (למה?!)

    קולות: 1 1.9%
  • לא תחנון כן הלל (והיידה למנגל...)

    קולות: 6 11.5%

  • סה"כ בוחרים
    52
אני גם אמרתי תחנון וגם צמתי, ובמנחה התפללתי במניין שקראו ויחל ואמרו עננו.
שהרי אין לך יום קשה בשנה (לאחר ת"ב וכיוצא בזה, כיום הזה שהוא כינון שלטון הערב רב שחולל שואה של ממש בכל יהדות המזרח שהיו בחו"ל יראים ושלמים והפכו אותם כאן לילדי קיבוצים: אוכלי נבלות מחללי שבתות מגלי עריות בר מינן).
ה' ירחם עלינו ויחיש גאולתנו ופדות נפשנו בגאולה אמיתית בקרוב!
 
אז מישהו יכול להסביר לי בבקשה למה 80 אחוז מחברי הפורום (ואני בתוכם) אמרו תחנון כולל מרן הרש"ל שליט"א והישיבות שנשמעות לפסקי מרן זיע"א?!?
את האמת אתה רוצה לשמוע?
כולנו פוזלים לעולם הישיבתי, חוץ ממרן שלא זז במילימטר מדעתו דעת תורה הטהורה. זיע"א.
 
אז מישהו יכול להסביר לי בבקשה למה 80 אחוז מחברי הפורום (ואני בתוכם) אמרו תחנון כולל מרן הרש"ל שליט"א והישיבות שנשמעות לפסקי מרן זיע"א?!?
את האמת אתה רוצה לשמוע?
כולנו פוזלים לעולם הישיבתי, חוץ ממרן שלא זז במילימטר מדעתו דעת תורה הטהורה. זיע"א.
באורחות מרן כתוב שמרן עצמו לא אמר אך הורה ביחוה דעת לומר תחנון, אז כנראה שהנושא פחות 'מפורש' ממה שזה נשמע
(וגם לא קשור לפזילה ח"ו)

(ואולי בישיבה שם [ישי"ק באשקלון] היה סיבה מיוחדת [תלמידים ממשפחות מסוג מסוים וכד'])
 
באורחות מרן כתוב שמרן עצמו לא אמר אך הורה ביחוה דעת לומר תחנון, אז כנראה שהנושא פחות 'מפורש' ממה שזה נשמע
(וגם לא קשור לפזילה ח"ו)

(ואולי בישיבה שם [ישי"ק באשקלון] היה סיבה מיוחדת [תלמידים ממשפחות מסוג מסוים וכד'])
למה ללכת סחור סחור, וכי זו פעם ראשונה שאומרים בשם מרן נגד ספריו וכתביו המפורשים?! [וידוע שהיו כמה ששאלו את מרן וכיוונו אותו לתשובות שרצו לשמוע, ובדברים שאינם מהותיים שתק להם. בשונה ממרן שליט"א שהיה שואל אך ורק כדי להבין מה דעת מרן, כי כל רצונו ומגמתו היתה להתבטל לפסקיו. ואכמ"ל] והתירוץ על הישיבה באשקלון קשה מאוד לעיכול.
כל כך דוחק להגיד שמרן לא אמר תחנון נגד דעתו האישית, למה מה היה קורה אם היה אומר תחנון?! ואדרבה, עשה מעשה שפחות מקובל בעולם הישיבות, ולא התחנף לאיש, כי כך היא דעתו הברורה. וכך גם נהג חכם בן ציון ועוד מגדולי עולם.
 
למה ללכת סחור סחור, וכי זו פעם ראשונה שאומרים בשם מרן נגד ספריו וכתביו המפורשים?! [וידוע שהיו כמה ששאלו את מרן וכיוונו אותו לתשובות שרצו לשמוע, ובדברים שאינם מהותיים שתק להם. בשונה ממרן שליט"א שהיה שואל אך ורק כדי להבין מה דעת מרן, כי כל רצונו ומגמתו היתה להתבטל לפסקיו. ואכמ"ל] והתירוץ על הישיבה באשקלון קשה מאוד לעיכול.
כל כך דוחק להגיד שמרן לא אמר תחנון נגד דעתו האישית, למה מה היה קורה אם היה אומר תחנון?! ואדרבה, עשה מעשה שפחות מקובל בעולם הישיבות, ולא התחנף לאיש, כי כך היא דעתו הברורה. וכך גם נהג חכם בן ציון ועוד מגדולי עולם.
אבל אם מרן הראש"ל שליט"א (שעליו אמרת שהוא שואל רק כדי להבין) אומר תחנון, ובנו הרב דוד אומר שהוא הורה לומר, אז מה אפשר לומר?
(ועוד מול מכתב עם 3 מילים שכתב למקרה מסוים, ולא הוראה לרבים בספריו, ולזה אין לקרות 'ספריו וכתביו המפורשים')
 
מה שאמרתי לעיל שלכולם העולם הישיבתי מהווה שיקול חוץ ממרן זיע"א
ספריו וכתביו המפורשים מדובר באופן כללי ולא בזה
אז העדות שמרן אמר מושפעת מעולם הישיבות?
הראש"ל עושה דברים משיקולים של עולם הישיבות ?
(מישהו שמע ממנו מה דעתו? דעת מרן זצ"ל?)
 
גם ככה תחנון זה לא חובה כ"כ ולכן נראה שהרב עובדיה הסתמך על זה שכשיש איזה טעם קל מבטלים אותו כמו שכתב ביביע אומר חלק ג בתשובות הראשונות. לכן לגבי תחנון היקל ולגבי הלל לא הצריך לומר. בל נשכח שאפילו שהוא כתב לישיבה לא לומר תחנון. הרי זה אומר שהם ילמדו יותר כנראה זה החשבון שלו. הרב עובדיה מספיק סבל מאנשים במדינה למרות צדקותו וגדולתו שחס ושלום נחשוד אותו על השקפה שדומה להם
תראו בתשובה שלו שהוא מביא את תשובת הריב"ש סימן קלא באו"ח שזה לא חובה התחנון ועל פי זה מספיק סיבה טובה כמו תורה של ישיבה שלא יאמרו תחנון
 
הספק הזה הוא מאוד גדול מה לעשות?
מצד אחד מר"ן בכתב ידו הברור אמר לא לומר, (דרך אגב היחוה דעת ח"ז מופיע התשובה הנ"ל למטה בשוליים - ז"א שגם העורכים של הספר ראו לנכון לצרפה).
מצד שני בניו הרבנים שליט"א אמרו - מה לעשות???
לכאורה אולי נאמר שב ואל תעשה עדיף, ובפרט בתחנון שהוא בלאו הכי מנהג ורשות לגבי ספק כזה אולי כך יש לנהוג?....
 
אני יישבתי את זה. תסתכל ביבע אומר חלק ג לגבי סיום מסכת אם אומרים תחנון שם הוא כתב שמין הדין זה לא חבה ולכן שיש טעם קל מבטלים ואם אתה רוצה תאמר
 
ולכן לכאורה יהיה נראה יותר לא לומר ובחינת שב ואל תעשה עדיף, אז מדוע להחמיר?
אולי כי כבר הורגלנו בכך, או אולי שלא נרגיש שאנחנו ציונים...
 
חזור
חלק עליון