האם אפשר להזמין לברית מילה? מכתב בכתב יד קודשו של מרן רבינו עובדיה יוסף עם הזמנה לברית מילה!!!

ודבר נוסף לומדים מכאן שמרן רבינו לא היה עושה את הברית של בניו צמוד לנץ אלא בשעה 11 בבוקר [ויתכן שאז עדיין לא היה שעון קיץ וזה שעה 10 של היום]
אחה"מ לכאו' בדיוק להיפך, כתבו שעה 10, ושעון קיץ אז ודאי לא היה, זאת אומרת שעה 9 בבוקר, וממילא הקפיד לערוך הברית מיד לאחר התפילה עם זמן התארגנות קצר. וזה לפימש"כ ביבי"א ח"ב.

ואם כבר, באמת האם יש למישהו ישוב למה שנוהגים כיום גם אברכים תלמידי מרן זיע"א?
 
ואם כבר, באמת האם יש למישהו ישוב למה שנוהגים כיום גם אברכים תלמידי מרן זיע"א?
עיקר מה שסומכים. הוא עפמש"כ באור זרוע הגדול (חלק ב סימן רעה) בשם מר יעקב גאון (ריש מתיבתא דרומי): דהמאחר מצות מילה כל כך, נראה שמצות מילה בזויה היא עליו. ע"ש. והנה טעם המאחרים בעיקר אצל אברכים משום דחיישי לביטול תורה של שאר האברכים ולכן עושים כן בזמן הפסקת הצהרים. ואין זה סותר לאור זרוע, דדוקא אם מאחר מחמת שנראה שמצות מילה בזויה עליו, לאו שפיר למיעבד הכי. הא אם יש לו טעם נכון והגון לית לן בה. וכן שמעתי ממרן שליט"א, וכמדומני שכ' באחד המקומות שגם מרן אביו זיע"א הסכים לזה. ויש "לצרף" לזה מ"ש בשו"ת מקור חיים למוהר"ר שלמה הכהן מוילנא (סימן ג), דיש ללמד זכות על המאחרים מצות הברית עד לאחר חצות, ומשום דמצות זריזין ומצות ברוב שניהם מדרבנן ושקולים הם, ומה שלמדו בגמרא מא"א ע"ה הוא אסמכתא, שהרי אין למדין מקודם מתן תורה. ע"ש. ואע"פ שלהלכה קיימינן דמצות זריזין עדיפא. מ"מ יש לסמוך ע"ז לכה"פ בתורת צירוף עם טעמא דביטול תורה דרבים.
 
נערך לאחרונה:
עיקר מה שסומכים. הוא עפמש"כ באור זרוע הגדול (חלק ב סימן רעה) בשם מר יעקב גאון (ריש מתיבתא דרומי): דהמאחר מצות מילה כל כך, נראה שמצות מילה בזויה היא עליו. ע"ש. והנה טעם המאחרים בעיקר אצל אברכים משום דחיישי לביטול תורה של שאר האברכים ולכן עושים כן בזמן הפסקת הצהרים. ואין זה סותר לאור זרוע, דדוקא אם מאחר מחמת שנראה שמצות מילה בזויה עליו, לאו שפיר למיעבד הכי. הא אם יש לו טעם נכון והגון לית לן בה. וכן שמעתי ממרן שליט"א, וכמדומני שכ' באחד המקומות שגם מרן אביו זיע"א הסכים לזה. ויש "לצרף" לזה מ"ש בשו"ת מקור חיים למוהר"ר שלמה הכהן מוילנא (סימן ג), דיש ללמד זכות על המאחרים מצות הברית עד לאחר חצות, ומשום דמצות זריזין ומצות ברוב שניהם מדרבנן ושקולים הם, ומה שלמדו בגמרא מא"א ע"ה הוא אסמכתא, שהרי אין למדין מקודם מתן תורה. ע"ש. ואע"פ שלהלכה קיימינן דמצות זריזין עדיפא. מ"מ יש לסמוך ע"ז לכה"פ בתורת צירוף עם טעמא דביטול תורה דרבים.
אמת. אבל בכל אופן ביבי"א מרן דוחה בתוקף מנהג המאחרים לאחר ה' שעות, ושכ"כ כל גדולי האחרונים כהחיד"א שד"ח ועוד ועוד, אפי' שברור שזה לא בגלל שמזלזלים במצוה.

ובכלל, המצוה היא על אבי הבן, ומה לו לעבור על 'עבירה' בגלל שמישהו אחר יעבור על ביטול תורה? שכל אברך יחשבן לעצמו. אשמח אם יש לכבודו ישוב.
 
חזור
חלק עליון