• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם חייב להיכנס למקלט כשיש שם פריצות?

מרדכי מיכאלי

Well-known member
כהמשך למה שנכתב כאן:
נס מדהים בטיל שנחת בבני ברק ------- תתבוננו היטב בתמונה בקומה העליונה
כפי שאתם רואין קירות הבנין כמעט כולו הרוס

מה הסיפור???

בקומה העליונה מתגורר אברך עם שמונה ילדים שבלילות החליט שאינו יורד למקלט מחמת פריצות.. ולכן בזמן האזעקה הוא ובני ביתו התקבצו לחדר פנימי .... ואז....... לאחר שנפל הטלית וכל הבנין רעד................. הוא יוצא מהחדר הפנימי [לא ממ"ד....] והוא פשוט רואה שאין לו קירות בבית....
פשוט מרטיט -- כמה צניעות שומרת....!!! מצווה לפרסם
א"כ מבחינה הלכתית חשוב להדגיש שאין פה מורה דהיתרא ואכן צריך להביא לשלחנם של גדו"י מה הדין למעשה ובטוחני שיש כו"כ דרכים לפתור ע"מ שאכן יהיה במקלט
למרות שאינני רוצה להיות 'קליפת' עמלק ו'לקרר' את ה'אמבטי הרותחת' באמונה....
אבל בבני ברק פריצות...וגם א"כ האם היא כ"כ פריצות עד כדי להשאר בבית ? נו נו צ"ע 'גדול'
ושוב, יש לדון לגופו של עניין ולהזהר בהודעות וחכמים הזהרו בדבריכם !!!!!!
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בהחלט בהחלט אין ללמוד למעשה מזה כלל וכלל - וכל מקרה לגופו ויש לכל א' לשאול את רבותיו
ולעצם הענין פריצות בני ברק... הטיל נחת בפ"כ ושם זה ציבור מעורב שלצערנו חלקם...
 
א"כ מבחינה הלכתית חשוב להדגיש שאין פה מורה דהיתרא ואכן צריך להביא לשלחנם של גדו"י מה הדין למעשה ובטוחני שיש כו"כ דרכים לפתור ע"מ שאכן יהיה במקלט
שאלו את ר"י פורת יוסף הגאון הגדול רבי משה צדקה שליט"א והשיב שיעצום את העינים ויכנס פיקוח נפש
 
ואם רה"י הרב צדקה שמפורסם בעולם כאחד שמקפיד ומחזק ומעורר מאד על "ולא יראה בך ערות דבר", ובכ"ז הורה כך, זה רק מחזק פיקוח נפש מהו...
ועכ"פ אם מחמת הצפיפות זה מגיע למצב של נגיעה בבנות, זה כבר חמור יותר, וכמה פוסקים כתבו שיעמוד מחוץ למקלט בצמוד לקיר המוגן, ובשכר זה ישמרהו ה'.
 
כל גדולי ישראל הורו לציית להוראת פיקוד העורף, אני יכול לשלוח פה את השיעור השבועי של הרב יצחק לוי שליט"א שאמר שאדם שלא הולך למקלט יש לו דין של שופך דמים!

ופשוט שפיקוח נפש דוחה כל התורה כולה,ואפילו פיקוח נפש רחוק דוחה כל התורה כולה,שבת החמורה וכו'
ואיך פיקוח נפש גדול כל כך לא ידחה איסור של שמירת העיניים (וגם לא בטוח שזה איסור,הרי אם אדם לא מכווין להנות ממראה אסור,והוא במקום שם בעל כורחו,זה ממש לא עבירה)
 
מי שלא הולך לרופא מחמת פריצות או שלא עושה קניות בסופר מחמת פריצות וכדו' אז אולי יש מקום לדון אבל מי שאוכל במסעדות חופשי ועומד בתור לרופא בקופת חולים ובבית חולים ל''ע שעות שלידו יש פרוצים ופרוצות אז מה הפשר שלמקלט לא לרדת לא זכיתי להבין ?
 
ואם רה"י הרב צדקה שמפורסם בעולם כאחד שמקפיד ומחזק ומעורר מאד על "ולא יראה בך ערות דבר", ובכ"ז הורה כך, זה רק מחזק פיקוח נפש מהו...
ועכ"פ אם מחמת הצפיפות זה מגיע למצב של נגיעה בבנות, זה כבר חמור יותר, וכמה פוסקים כתבו שיעמוד מחוץ למקלט בצמוד לקיר המוגן, ובשכר זה ישמרהו ה'.
מחילה , תורה היא וללמוד אני צריך..
ממתי איסור נגיעה בעל כורחך ובלא רצונך באישה אחרת הוא עבירה מדאורייתא?
הרי איסור נגיעה לחלק מהפוסקים דרבנן,וגם מי שאומר שזה דוארייתא זה דווקא בנגיעה של חיבה
ועוד,גם אם נגיד שזה דאורייתא,איך בשביל חשש רחוק של פיקוח נפש דוחים את שבת החמורה, ובפיקוח נפש מוחשי כל כך אנחנו נכניס אדם למצב סכנה גדול כל כך במקרה הזה??
אני כותב בכאב רב כי בשכונה שאני גר בה נהרגו 2 אנשים שבוע שעבר, בגלל שלא נכנסו למרחב מוגן..
 
מי שלא הולך לרופא מחמת פריצות או שלא עושה קניות בסופר מחמת פריצות וכדו' אז אולי יש מקום לדון אבל מי שאוכל במסעדות חופשי ועומד בתור לרופא בקופת חולים ובבית חולים ל''ע שעות שלידו יש פרוצים ופרוצות אז מה הפשר שלמקלט לא לרדת לא זכיתי להבין ?
מחילה הרב אני חושב שגם השאלה שלך לא מדויקת כלל,קניות בסופר או רופא זה לא ממש פיקוח נפש מוחשי
פה - אין לך סכנה מיידית גדולה מזה. ובמה זה שונה בעצם מממה שהגמרא צווחת ואומרת על חסיד שוטה???

בתלמוד הבבלי מובאת דוגמה לחסיד שוטה: אדם הרואה אשה טובעת בנהר, אך ”לא מסיקנא לה משום דמסתכלנא בערוה [בעברית: לא אעלה אותה, משום (שבכך איאלץ) להסתכל בערווה]”;[2] כלומר, לא מציל אותה כדי לא "להיכשל" באיסור הסתכלות בערווה.[3] בדוגמה זו החסיד השוטה מעדיף לשמור על איסור הסתכלות בעריות על אף שבכך הוא מזניח את דין פיקוח נפש, החמור יותר מרוב המצוות שבתורה.
(מתוך המכלול ערך חסיד שוטה.. גמרא סוטה כא:)
 
נערך לאחרונה:
מחילה הרב אני חושב שגם השאלה שלך לא מדויקת כלל,קניות בסופר או רופא זה לא ממש פיקוח נפש מוחשי
פה - אין לך סכנה מיידית גדולה מזה. ובמה זה שונה בעצם מממה שהגמרא צווחת ואומרת על חסיד שוטה???
יש עוד מקום לדון בזה אולי לפתוח לשרשור מיוחד לזה הרב @בנימין לוריא יודע איך להעביר את כל זה לשרשור מיוחד
 
א. שנכנסים קבוצת אנשים ונשים למקלט בעת צרה, ויש דוחק מפני המקום הקטן יחסית, ולידך יש נשים שאינם צנועות בהנהגתם ובלבושם (בלשון המעטה), ויודע האדם מנסיונו שהדבר הלזה מביאו לידי הסתכלות והנאה מיופיה באופן ברור, בזה ודאי שאין מי שיתיר שהרי זה כמעט אביזרייהו.

ב. וראה בגמ' סנהדרין ע"ה כמדומה מעשה באותו אחד שנמק וביקשו הרופאים רק שתשוחח עימו מאחורי הגדר ולא הסכימו חכמים ואפילו שימות באופן ודאי.

ג. מבחינה סטטיסטית הדבר רחוק שיפול הטיל לידך / באיזורך. ואם כי אין מתיר לא להיכנס לממ"ד, אבל לא להיבהל ייתר על המידה בזמן שהדבר גובל באיסורים הלכתיים של אביזרייהו.

ד. כפי שכבר כ' הרב יצחק משען, אל תשכח שהכל בגדר השתדלות בעלמא ולא הממ"ד שומר אלא השי"ת בלבד. וכל זמן שההשתדלות גובלת באיסרי הלכתיים, ק"ו בן בנו של ק"ו באיסורי הלכתיים שמפורש בתורה כי תצא למלחמה וראה בך ערוות דבר ושב מאחריך.... טיפש מי שיילך באופן הנ"ל.

ה. כל מה שכתבתי לא יועיל ולא יעזור למי שבאופן כללי מזלזל ומסתכל על כולם כי זה רק 'ראיה בעלמא וזה מותר', כי גם באופן שנהנה מיופיה שזה לכו"ע איסור גמור גם בזה הוא יגיד שזה ראיה בעלמא.. וא"כ מה הידון במקלט וכו'.
 
הסתכלות והנאה מיופיה באופן ברור,
לכאורה אדם שאוחז שהוא רגע לפני המוות שלו [שהרי לכן הוא רץ למקלט, ואם היה מאמין שהוא ימות מתי שנגזר עליו לא היה מבוהל כ"כ] ובמקום לומר וידוי הוא מסתכל על נשים זה חולה נפש גמור, ואם הוא במצב כזה שפל אדרבא עליו לפחד שדוקא בגלל העבירות שלו הוא אמור להיפגע במקום ולסכן את כולם שם
יש לי הרהורי דברים ומקורות נוספים בכל הדיון הזה, אך אני חושש קצת להביא כאן כי סוף סוף זה ענייני פיקוח נפש ואי אפשר לי לקחת אחריות על אחרים
רק אני מזכיר לכם שבמלחמות ששת הימים ויום הכיפורים ועוד, היו במקלטים כל התושבים ללא יוצא מן הכלל כולל גדולי הדור והרבנים, ואף אחד לא חשש, אך שם הפגזים היו מתעופפים בלי הפסקה כל הזמן
וגם שם במקלטים מי שנגזר עליו למות מת, כמו יהודי אחד יקר בשם בקשי שנשען על הקיר של המקלט וניסה להתנמנם, פגע פגז בקיר מבחוץ והוא נהרג מהמכה בפנים!
 
א. שנכנסים קבוצת אנשים ונשים למקלט בעת צרה, ויש דוחק מפני המקום הקטן יחסית, ולידך יש נשים שאינם צנועות בהנהגתם ובלבושם (בלשון המעטה), ויודע האדם מנסיונו שהדבר הלזה מביאו לידי הסתכלות והנאה מיופיה באופן ברור, בזה ודאי שאין מי שיתיר שהרי זה כמעט אביזרייהו.
כמו שהרב יצחק אמר אדם שבזמן כזה יסתכל על נשים,הוא באמת צריך לראות פסיכיאטר..
ב. וראה בגמ' סנהדרין ע"ה כמדומה מעשה באותו אחד שנמק וביקשו הרופאים רק שתשוחח עימו מאחורי הגדר ולא הסכימו חכמים ואפילו שימות באופן ודאי.
לא יודע כמה הדוגמא שם מתאימה לדוגמא כאן,שם היה מדובר באדם ספציפי שחשק באישה ספציפית(ועוד נשואה) זה לגמרי שונה במקרה שלנו שאין לך מושג את מי תפגוש במקלט,וגם למה שתדבר איתה במקלט?!
ג. מבחינה סטטיסטית הדבר רחוק שיפול הטיל לידך / באיזורך. ואם כי אין מתיר לא להיכנס לממ"ד, אבל לא להיבהל ייתר על המידה בזמן שהדבר גובל באיסורים הלכתיים של אביזרייהו.
רחוק? 25 הרוגים בשבוע אחד של טילים זה נחשב רחוק?
וממתי מתחשבים בסיכוי כשמדובר בעניינים של פיקוח נפש?!
ואיפה זה אביזרייהו? הרי הוא לא מתכוון להנות,אין לו דרך אחרת לילך שם (ודאי אם יש מקלט צנוע לעומת לא צנוע שיכנס לצנוע)

ד. כפי שכבר כ' הרב יצחק משען, אל תשכח שהכל בגדר השתדלות בעלמא ולא הממ"ד שומר אלא השי"ת בלבד. וכל זמן שההשתדלות גובלת באיסרי הלכתיים, ק"ו בן בנו של ק"ו באיסורי הלכתיים שמפורש בתורה כי תצא למלחמה וראה בך ערוות דבר ושב מאחריך.... טיפש מי שיילך באופן הנ"ל.
טוב לזה אני באמת לא יודע אפילו מאיפה להתחיל לענות מחילה..

ה. כל מה שכתבתי לא יועיל ולא יעזור למי שבאופן כללי מזלזל ומסתכל על כולם כי זה רק 'ראיה בעלמא וזה מותר', כי גם באופן שנהנה מיופיה שזה לכו"ע איסור גמור גם בזה הוא יגיד שזה ראיה בעלמא.. וא"כ מה הידון במקלט וכו'.
ברור שלא מדברים על מי שבאופן כללי חוטא ומסתכל על נשים,ה' יעזור לאדם כזה
 
ד. כפי שכבר כ' הרב יצחק משען, אל תשכח שהכל בגדר השתדלות בעלמא ולא הממ"ד שומר אלא השי"ת בלבד. וכל זמן שההשתדלות גובלת באיסרי הלכתיים, ק"ו בן בנו של ק"ו באיסורי הלכתיים שמפורש בתורה כי תצא למלחמה וראה בך ערוות דבר ושב מאחריך.... טיפש מי שיילך באופן הנ"ל.
תראה את הדברים החריפים שהרב יצחק לוי שליט"א אמר על מי שסובר כמותכם..

1750410010008.png
 

קבצים מצורפים

  • באריצחקגליון277.pdf
    355.5 KB · צפיות: 9
כהמשך למה שנכתב כאן:

א"כ מבחינה הלכתית חשוב להדגיש שאין פה מורה דהיתרא ואכן צריך להביא לשלחנם של גדו"י מה הדין למעשה ובטוחני שיש כו"כ דרכים לפתור ע"מ שאכן יהיה במקלט
למרות שאינני רוצה להיות 'קליפת' עמלק ו'לקרר' את ה'אמבטי הרותחת' באמונה....
אבל בבני ברק פריצות...וגם א"כ האם היא כ"כ פריצות עד כדי להשאר בבית ? נו נו צ"ע 'גדול'
ושוב, יש לדון לגופו של עניין ולהזהר בהודעות וחכמים הזהרו בדבריכם !!!!!!
נגיד זה נכון שיש היתר לא לרדת כי הוא לא מסוגל לשמר על עצמו.
אז 2 האפשרויות כרגע: להישאר בבית, שהטילל יפול לידם סנטימטר, יעשה לילדים את הטראומה של החיים.
אפשרות שנייה: שירד וישמור על עיניו.
אז לא כ"כ הבנתי. אם הוא כזה קדוש ובדרגה כזו שמוכן לסכן אותו ואת בני ביתו, ולא לרדת למקלט כי הוא צדיק גדול. ובטוח שלא יאונה לו שום רע וכו'.
למה הוא לא צדיק וקדוש כזה לרדת ולשמור על קדושה?
 
כל גדולי ישראל הורו לציית להוראת פיקוד העורף, אני יכול לשלוח פה את השיעור השבועי של הרב יצחק לוי שליט"א שאמר שאדם שלא הולך למקלט יש לו דין של שופך דמים!

ופשוט שפיקוח נפש דוחה כל התורה כולה,ואפילו פיקוח נפש רחוק דוחה כל התורה כולה,שבת החמורה וכו'
ואיך פיקוח נפש גדול כל כך לא ידחה איסור של שמירת העיניים (וגם לא בטוח שזה איסור,הרי אם אדם לא מכווין להנות ממראה אסור,והוא במקום שם בעל כורחו,זה ממש לא עבירה)
שופך דמים לא קשור
אלא מאבד עצמו לדעת
וגם זה כנראה לא נכון.
 
כמו שהרב יצחק אמר אדם שבזמן כזה יסתכל על נשים,הוא באמת צריך לראות פסיכיאטר..

לא יודע כמה הדוגמא שם מתאימה לדוגמא כאן,שם היה מדובר באדם ספציפי שחשק באישה ספציפית(ועוד נשואה) זה לגמרי שונה במקרה שלנו שאין לך מושג את מי תפגוש במקלט,וגם למה שתדבר איתה במקלט?!

רחוק? 25 הרוגים בשבוע אחד של טילים זה נחשב רחוק?
וממתי מתחשבים בסיכוי כשמדובר בעניינים של פיקוח נפש?!
ואיפה זה אביזרייהו? הרי הוא לא מתכוון להנות,אין לו דרך אחרת לילך שם (ודאי אם יש מקלט צנוע לעומת לא צנוע שיכנס לצנוע)


טוב לזה אני באמת לא יודע אפילו מאיפה להתחיל לענות מחילה..


ברור שלא מדברים על מי שבאופן כללי חוטא ומסתכל על נשים,ה' יעזור לאדם כזה
שוב, ברור שיש לילך למקלט. אבל זה לא סותר שההשתדלות לא מועילה אלא מוכרחת, כדברי הרמח"ל במסילת ישרים. (וידועים הדברים בגדר מהות ההשתדלות, שאל לו לאדם לחשוב שההשדתלות היא העוזרת ומביאה את התוצאה, אלא רק נצטווינו לעשותה, ותו לא. ככל מצוות השם. ועל כן זה נידון הלכתי נטו מצווה וחובה זו אל מול מצווה וחובה זו.)

אף אחד לא הולך כדי להסתכל על נשים. אבל כשהוא כבר שם, הוא לא תמיד בפחד כל רגע שמא ימות, ואכן יתכן שהוא נהנה מהסתכלות על נשים הלבושות פרוץ. ועל המקרה הזה הנידון.

האם דברי אלה לא נכונים? אנא תענו נקודתית על שני עניינים אלה.
 
אף אחד לא הולך כדי להסתכל על נשים. אבל כשהוא כבר שם, הוא לא תמיד בפחד כל רגע שמא ימות, ואכן יתכן שהוא נהנה מהסתכלות על נשים הלבושות פרוץ. ועל המקרה הזה הנידון.
והוא לא הולך לקניות בסופר?
נוסע באוטובוס? רכבת?
טיולים בבין הזמנים?
בית מרקחת כשהוא עמוס?

רק במקלט יש בעיה?
 
חזור
חלק עליון