• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם יש בזה מכשול

בן יוסף

Active member
ראיתי את הפרסום -
"מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מספר ל'אמס' על דרמת ענק שהתרחשה מאחורי הקלעים באחת ממערכות הכשרות המכובדות בארץ הקודש.

"המשגיח המיתולוגי הרב חיים מחתן היום את בתו ה11 בלי עין הרע, לא לשכוח", אמרו זה לזה העובדים במשחטה הידועה בירושלים, "כולנו מוזמנים לחופה ולסעודת המצוה, שמחת חתן וכלה לא דבר של מה בכך, ועוד השמחה של המשגיח היקר".

במקרים אלו מערכת הכשרות שולחת משגיח מחליף למלא את מקומו של המשגיח הקבוע לפי הנוהל, וכך אכן נעשה, בבוקרו של יום המחרת הרב חיים עייף עדיין מיום שמחתו המרגש, אך התייצב על משמרתו כמצופה מבעל תפקיד אחראי, הרגיש צורך פנימי אולי סקרנות גרידא לבדוק כיצד תפקדה המשחטה ביום שנפקד, התיישב מול המסכים פתח את המצלמות והתבונן, והנה בבת אחת חשכו עיניו.

אחד הפועלים הישמעאלים בעמדת מליחת העופות סורק בעצבנות את השטח וכשהמשגיח המחליף סובב אליו את גבו או התעסק בשאלות ובמתן פתרונות במחלקות נוספות הוא זרק עופות שלא נמלחו כלל לתוך ארגז העופות שנמלחו, המשגיח הריץ שוב את ההסרטה כמה דקות קדימה ואחורה ואכן הוא לא מדמיין, בערך כל עוף שלישי או רביעי לא נמלח כדין.

והעופות יצאו לשיווק ברחבי הארץ כאשר חותמת הכשרות למהדרין מן המהדרין מתנוססת לה על השקית לתפארה.


הרב חיים המשגיח, לא היסס לרגע ומיד עדכן ודיווח על כך לרבני המערכת, ישיבת רבנים בהולה כונסה תוך שעה במשרדי ועד הכשרות לדון בשאלה הרת גורל זו, האם חייבים לפרסם לציבור על מקרה זה כדי שלא יכשלו באיסור דם, או כיון שהם סומכים על ההכשר ואנוסים הם באיסור זה אין חיוב להודיעם לאפרושי מאיסורא.

והנה כידוע איסור "דם" הוא איסור דאורייתא, אולם דם שבושל איסורו מדרבנן, לכן עיקר החשש כאן הוא רק איסור מדרבנן שהרי עופות נאכלים רק כאשר הם מבושלים.

החלטת רבני ועד הכשרות היתה שבמקום שאין הפסד כספי צריך לפרסם הדבר וכשיש הפסד כספי פטורים מלפרסם.

והנה הנימוקים ליורדים לעומקה של הלכה:

כתב ה'נתיבות המשפט' (סי' רלד ס"ק ג) שמי שאכל טריפה מדרבנן בשוגג או אונס אינו צריך כפרה וכאילו אכל כשירה ולא עבר על איסור כלל. וה'אור החיים' הקדוש בספרו פרי תואר (סי' קיט ס"ק יז) סובר גם כך כסברת ה'נתיבות'.

ה'ישועות יעקב' (יו"ד סי' קיד אות א) מסביר כך: איסור דרבנן הינו איסור גברא (על האדם) מחמת חובה "לשמוע דברי חכמים" ולא איסור חפצא (על המוצר) ולכן העובר על איסור דרבנן בשוגג לא עשה איסור, וכן ביאר בספר תורת חסד (ח"א סי' לא)

ולפי זה המכשיל את חבירו באיסור דרבנן בשוגג אינו עובר על איסור של "לפני עיוור לא תתן מכשול" שהרי מי שאוכל מעופות אלו בשוגג לא עבר איסור כלל.


וכך גם נפסק במהרש"ם (חגיגה יח.) במנחת אלעזר (ח"א סי' נג), במחנה חיים (ח"א סי' מו) ובהר צבי (יו"ד סי' קכד).

לכן הוחלט לא לפרסם על המקרה המצער לכלל הציבור והפרשה הושתקה
." האם ידוע למשהו במה מדובר ?
משום שכפי מה שזכור לי למשהו אנו לא פוסקים כדעת הנתיבות. מי שיכול להוסיף בנושא תע"ב!
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון