ב"ה
תמוה מאד, הלואי ובכל שאר הסוגיות יהיו ראיות חזקות כאלה כמו שיש בתכלת.
גדולי הדור עד כמה שידוע לנו לא עסקו בסוגיא זו כי היא בעיקר סוגיא של הוכחות מדעיות, ולכן לא ראינו לאף גדול שכתב תשובה בענין ודחה בטו''ט את הראיות. אבל כן ראינו שמי שכן עסק בזה הסכים עם זה, כדוגמת הרב מאיר מאזוז שליט''א ועוד. ובפרט שישנם אחרונים מהדורות שעברו שנתנו הסכמתם לזה כהחוות יאיר והיעב''ץ. כדאי לראות את העלון שהעלה כאן הרב דעת תורה יש שם בעמודים האחרונים סיכום מתומצת של כל הראיות.
נא לערוך את הדברים בהתאם לכבודו של מי שגדול שעל דבריו מופנים הדברים, זה אחד מזקני הדור שכותב דברים חדים וברורים לפי שיקול דעתו הרחבה, א"א לחוות דעה כנגד דבריו בסכינא חריפא בדברים התלויים בשיקול הדעת כאילו זה חבר שלנו. אם הוא שקל בדעתו הרחבה ובעלת הניסיון את מה ששקל וכתב כלפי נושא כה נרחב, מי אנו שנביע דעתנו כך נגד דבריו כאילו חבר בישיבה שנראה לנו אחרת מההשקפה שלו.
ובתור המלצה הייתי מוסיף, כדאי לחשוד עצמנו שלא הגענו לראייתו הרחבה עשרת מונים שאינו מתלהב ממה שנראה לפום ריהטא ראיות חזקות וכו'. כי אין חכם "כבעל ניסיון", וזקני הדור שעסקו ועוסקים בפולמוסים רבים ורחבים מאלו, וגם ראו זקני הדור הקודם ביחס לנושאים פולמוסיים מעין אלו, הם הם בעלי הניסיון בעניינים אלו ולא אנחנו. (אין צורך שתדון איתי על פרט זה, זוהי דעתי האישית ואם תרצה תחלוק).
כבודו כותב לא ראינו לאף גדול וכו' אבל כן ראינו וכו', ואני תמיה, וכי אם גדול"י לא פירסמו שהם ראו את הראיות ושקלו אם להכריע על פיהם וכיצד להכריע זה אומר שאף אחד לא דן זולת מי שדן וקיבל את הדברים?! אדרבא, ידע כבודו שאני יודע על ג' גדולים לפחות שראו את הטענות הראיות וכו' ועדין לא נחה דעתם לחדש בזה הוראה לפי שיקול דעתם הרחבה וניסיונם העשיר בענייני ראיות מסוגים אלו, וגם מי שהזכרת לא קיבל דבריהם במוחלט רק נהג לחומרא בעלמא מהיות טוב ובשבת בלבד, ואדרבא משם ראיה לסתור כי אם הבין שחייב מדוע רק בשבת, (אולי כי היא בחינה של לעתיד לבא...)?!
והוא הוא מה שביארתי באור השבת ונדפס בעלון כלפי הכרעתו של מי שגדול שליט"א, ושל הגרי"ש אלישיב זצ"ל, עי' שם היטב ומצא תשובה לכל תמיהותיך שנכתבו כאן ולאלו שלא נכתבו.
אבל קודם כל לערוך בבקשה את הדברים המנוסחים כלפי דברי מי שגדול.
בתקוה להבנה.
בכל אופן הגישה הזו היא גישה בריאה שצריך ללמוד ולהבין ולקיים את המצוות לפי שכלנו והבנתנו, ומי שהקושיות לא קשות לו ואדרבה נראה לו שזה מיושב - מבחינתו יש לו חובה לשים תכלת. וכמו כן יש חובה לכל ת"ח לנסות להגיע להבנה בסוגיא זו מתוך רצון אמיתי לדעת מהו רצון ה' ולא לנסות מראש לסתור את הראיות כדי להצדיק רב פלוני וכדומה.
נא לא ליתן הדרכה והכוונה לגדול הדור מהי הגישה בריאה, וכן לא לחוות דעה כאן היפך דעתו הבהירה של גדול הדור בתשובתו שהכריע להדיא (לפחות לגבי נידון זה) לשלול את הגישה הבריאה שכתבת כאן.
זה עובר על סעיף ו' בתקנון. נא לערוך את ההודעה כאן בהקדם בהתאם לסעיף ו' שבתקנון,
ולהודיעני באופן אישי אחר שערכת כדי שאבדוק אם זה מספיק.
ובתור המלצה הייתי מוסיף את מה שכתבתי לעיל להמליץ, קחנו משם. וקודם כל לערוך את הדברים.
המעיין שם יראה שדן בצורה כללית ולא בפרטי הראיות הרבות שהביאו לזיהוי התכלת בזמננו.
אמת, הוא גם לא דחה את הראיות, אדרבא הביא מי שסבר לדחות, ודחה את דבריו לקיים הראיות.
אולם הדברים המצוטטים מהעלון נסובים על טענת השואל בתכנית כמובא שם, ששאל אולי אילו יראו גדולי הדור את הטענות יודו לחייב, וע"ז באו הדברים המצוטטים, שמשו"ת הראש"ל מבואר שראה הדברים הביא מהם ודן אם להכריע על פיהם, והביא בזה צדדים לכאן ולכאן, ואח"כ כתב מה שכתב, כך שא"א לטעון שהכריע בלי לראות הטענות כמו שסבר השואל בתכנית.
מקובלנו בדעת הרב עובדיה שלא מערבים פשט בקבלה, ואין דברי האר"י מוסיפים או מגרעים בעניני הלכה.
להכריע הלכה ע"פ סודות התורה נגד כללי הפסיקה לא עושים,
לדון ע"פ כללי ההלכה את המציאות שנתבררה ע"י חכם מקובל או נביא עושים ועושים כמבואר ביבי"א ובכ"ד ובס' הק' נשמע קולם קבלה והלכה.
כ"ש שכאן אין הכרעה הלכתית כלל, רק שיקול דעת עד כמה לחוש למה שסבורים שהם טענות חזקות, וכפי שהבאתי בתכנית והובא בעלון ממכלול השיקולים שלהם, ושבאו אליהם, והציגו הטענות, ומהמובא בשו"ת הראש"ל בלבד רואים שראה דבריהם, ואפילו דחה את המובא מהרב אלישיב לדחות דבריהם, אלא שבכל זאת שקלה דעתו הרחבה שלעת עתה אין בזה כדי לחדש ההוראה ולהכריע לכלל הציבור, ובדיוק כרוח דבריו של הגאון הרב מוצפי שליט"א שהובאה כאן, זוהי הכרעתם של זקנים שבדור, מי שלא רוצה לקבל יהי לו אשר לו, אבל לא יטיל דופי בדבריהם שכאילו לא ראו ולא ידעו מהדברים וכאילו דבריהם תמוהים, אלא אם ריק הוא, ממנו הוא ריק, אחר שראו, ציטטו, דנו, ובמפורש לא דחו את הראיות, ואף דחו את הסבור לדחות הראיות, ובכל זאת סבורים עדין לענין הכרעה אחרת מכל אלו השואלים כאן.
אי אפשר לצטט מהעלון קטע אחד, "ולחשוב" שעונים עליו, וכאילו בזה דחית את הכל,
יש לכל הטענות שהוזכרו כאן התייחסות ומענה בעלון למי שבאמת רוצה לעמוד על דעתו של מי שגדול,
ומי שלא 'מחפש' לעמוד על דעתו, וכ"ש אם מחפש להיפך, בלאו הכי לא יועיל לו גם אם מרן שליט"א בעצמו יאמר לו בפה מלא "היו אצלי האנשים, ראיתי את הטענות, שמעתי את השיקולים, ועדין נראה לי שזה לא מספיק בשביל לחדש ולהכריע הלכה לעת עתה".
זה בעצם מה שכתוב בעלון, אבל מי שלא מעונין לא רואה שזה כתוב שם. אז מה זה יעזור.
לדון בדברי מי שגדול זה נ"מ למי שמחפש אחר דעתו, אבל מי שמחפש ליתן לו ציונים מתי הוא צודק ומתי לא אין נ"מ בזה, כי בלאו הכי יעשה מה שמבין, ואת גדול הדור הוא לא ישנה, מקסימום לכל היותר את תלמידיו של גדול הדור הוא יצליח לבלבל והיה זה פרי חטאתו.
ולכן אני אומר לכבודו ולהרב הלוי, בכל הכבוד, בלי שום תרעומת או ציניות, מלב מכבד באמת, כלך מדרך זו, תתעסקו בליבון ובירור ענייני הלכה לגופן של דברים, (כמו מה שאנו עוסקים על הזית רענן ועוד), אל תתעסקו בהנהגת מי שאתם לא מקבלים ממנו, לכם זה לא מועיל, לאחרים זה מזיק.