• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם יש ענין להטיל תכלת בטלית

הבוקר התפללתי עם הגרמ"מ קארפ שליט"א
וראיתי שהוא וכן בנו לובשים תכלת
ולאחר התפילה שאלתי את בנו מה דעת אביו
ואמר שסובר שקרוב לודאי שזו התכלת
אך א"א לחייב ללבוש ע"פ חוקרים
 
יש גם בפרוייקט השו''ת הרבה מאמרים בכתע העת, יש לכתוב את המילה 'ארגמון' להוסיף קדומיות דקדוקיות, וללמוד.
ועדיין אתה עומד ותמה בקול גדול על מרנן ורבנן איך לא ילבשו התכלת הזה שעיניך רואות ולא זר כמה ספיקות וספיקי ספיקות יש בהשערה הזו??
 
לפני שבכלל ניכנס לויכוח אתה צריך להבין דבר אחד, שעם כל הכבוד לכל הראיות שהבאת, ועוד אלף כמותם שתביא, לפני הכל יש לנו את המסורת שראינו וקיבלנו מרבותינו, שהם אין מי שיתחרה ויתווכח עם הירא''ש והדקדוק במצוות שהיה להם, ואנחנו לא יותר טובים וחכמים מהם!
ולכן מאחר שכל חכמי אר''ץ בארץ ובחו''ל שזכיתי להכיר, וכן כל רבני פורת יוסף וחכמי בבל, שכולם העניקו חמה בקומתם, ועד אחרון רבינו הגדול חכם עובדיה זצ''ל, ובנו אחריו רבינו מרן שיחיה, אף אחד מהם לא שם תכלת בטליתו, בכלל לא מתחיל המקום לדון אם אנחנו כן נשים!
ורק אלה שחושבים את עצמם חכמים יותר מכל העולם, מכל הדורות שהיו ושיהיו, בד''כ הם אלו שבונים במה לעצמם בתקוה שעוד מאה שנה יבינו אותם (איך בדיוק אם כבר היום לא מבינים?), ועיננו הרואות שזה לא הבעיה היחידה שלהם והם כמו זאבים בודדים, ולא זו הדרך שקיבלנו מכל רבותינו נוחם עדן (וחלילה אין כונתי על הקדוש דיתיב גבן הרב דב קוק, שהוא ידוע בחסידותו אלף מונים גבוה מעל גבוה ומי שרוצה להביא ממנו ראיה יצטרך לראות אם הוא יכול ללכת בדרכו גם בשארי דברים) ודי בזה הערה.
במחילה אמנם גם אני איני לובש תכלת
אך למה לכתוב כך ובפרט שישנם ת"ח הסבורים שיש ללבוש?
וכמובן שלכו"ע עלינו לצפות שנזכה במהרה למצוות תכלת
ולכל המצוות שאין שבאפשרותנו לקיים בגלות המר הזה
 
ועדיין אתה עומד ותמה בקול גדול על מרנן ורבנן איך לא ילבשו התכלת הזה שעיניך רואות ולא זר כמה ספיקות וספיקי ספיקות יש בהשערה הזו??
איתא בחגיגה [ג:]: אף אתה עשה אזניך כאפרכסת, וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין. ופרש''י עשה אזניך כאפרכסת: מאחר שכולן לבן לשמים עשה אזנך שומעת ולמוד, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר קבע הלכה כמותו.
 
איתא בחגיגה [ג:]: אף אתה עשה אזניך כאפרכסת, וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין. ופרש''י עשה אזניך כאפרכסת: מאחר שכולן לבן לשמים עשה אזנך שומעת ולמוד, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר קבע הלכה כמותו.
ישתבח שמו לעד אשר לא השבית לנו גואל, והשאיר לנו שריד כמו כב' שצריך לברך עליו שחלק מחכמתו לבשר ודם, כל גדולי ישראל לא הכריעו, למרות שעינם שלטה בכל הש''ס והפוסקים, הגריש''א כותב שאין שום בטחון שמחר לא יקום חוקר חדש ויפריך את השיטה שזהו התכלת, וכב' זכה שנגלו לו תעלומות חכמה וזכה להבחין איזה יכשר עד שקבע הלכה כמותו, ועוד מתפלא בקול גדול על מורנו מרן חכם יצחק שלא שת לבו לכל הנ''ל, באמת כמה ענוה מופלגת יש לך שזכית למה שלא זכה כמעט שום חכם! וכמה פעמים שמענו מרבינו הגדול חכם עובדיה ובנו שיחי' בתוקף גדול על הדרך המשובשת הזו להכריע מאומדן הדעת (וכ''ש עפ''י דברי חוקרים) ומחו לה אמוחא בשיתין פולסי דנורא, ולא זו הדרך הנחילונו אבותינו ורבותינו נשמתם עדן
 
הגריש''א כותב שאין שום בטחון שמחר לא יקום חוקר חדש ויפריך את השיטה שזהו התכלת,
הרב קארפ שהוזכר לעיל שהטיל תכלת בטליתו הוא מתלמידי הגריש''א זצ''ל, ואפשר בהחלט לשאול אותו מה הביאו להכריע לא כמו רבו הגדול. ובכלל לא שמענו מעולם שאי אפשר לסבור אחרת מהגריש''א איזה עוון יש בזה??
ועוד מתפלא בקול גדול על מורנו מרן חכם יצחק שלא שת לבו לכל הנ''ל,
התמיהה על הרשל''צ שליט''א היא שהאריך הרבה בענין אך לא נגע כלל בראיות הברורות שהובאו במאמרים והסתפק להכריע את ההלכה ע''פ מנהג גדולי הדור שלא כתבו על נושא זה כלל ואלה שכן כתבו דנו על התכלת של האדמו''ר מראדז'ין זצ''ל כי בימיהם לא נגלה הארגמון כלל. אם באמת היה הרשל''צ שליט''א נו''נ בסוגיא ומכריע שזה לא התכלת אזי היה מקום לחלוק ולא לתמוה.
על הדרך המשובשת הזו להכריע מאומדן הדעת

לא הכרענו מאומדן הדעת גרידא אלא אחר דרישה וחקירה היטב.
אני חושב שיותר כדאי שתבדוק את הראיות שהובאו לעיל ותחקור ותדרוש אצל גדולי הרבנים כיצד יש לדחותם ותעלה את הדברים ונוכל לדון במשא ומתן הלכתי.
 
עתה בשוטטי בספריית היברו בוקס מצאתי קונטרס ושפני טמוני חול מהדורא עשירית, ומצאתי בו טוב טעם לשלול מכל וכל הימצאות התכלת בזמננו, לך נא ראה ותרוה נחת וצהלה
 
עתה בשוטטי בספריית היברו בוקס מצאתי קונטרס ושפני טמוני חול מהדורא עשירית, ומצאתי בו טוב טעם לשלול מכל וכל הימצאות התכלת בזמננו, לך נא ראה ותרוה נחת וצהלה
ידיד שלי התכתב עם המחבר וענה לו על קושיותיו, אם תרצה אוכל להפנותך אליו, אך קודם כל אתה צריך להכנס לסוגיא ולפחות לדחות את הראיות שהבאתי לעיל.
עוד ברצוני לציין שלא שללתי שיש מאמרים שנכתבו נגד וגם לא התעלמתי מהם, בזמנו כשלמדתי את הסוגיא קראתי גם את המאמרים האלו, אך מכיון שראיתי שדברי המצדדים בעד חזקים יותר נטיתי לדעתם.
 
תעיינו באורחות מרן מה כתב על זה, לגבי דעתו של מרן גם כן...
שם בעמוד מז מבואר שמרן לא עשה פתיל תכלת, ובביאורים [אות ח] הביא את המקורות שהתכלת נגנז, ושהאדמו''ר מראדז'ין חקר ומצא שהוא דג הדיונון, וחלקו עליו כמה מגדולי הדור. אולם כבר כתבנו לעיל שזה מוסכם שהתכלת של האדמו''ר מראדז'ין נדחתה בראיות מדעיות ע''י הרב הרצוג, וגם מרן זיע''א כתב כן בהשלמותיו לספר כף החיים [איני זוכר כעת היכן], אבל אנו דנים על הארגמון קהה קוצים שהתברר לאחר פטירת הרב הרצוג זצ''ל שהוא התכלת בראיות ברורות, וע''ז מרן זיע''א לא נתן דעתו וכנראה שלא נכנס כלל לסוגיא זו. אשר על כן אין להוכיח ממרן שום דבר אלא צריך לעיין במאמרים שנכתבו בעד ונגד ולהכריע על פי שיקול הדעת.
 
יש כאלה שעושה להם טוב לכתוב ולפרוך דברי מרן שליטא, זה עושה להם טוב כאילו הם באותה רמה שלו.
והכי חשוב שמתעטפים באיצטלה שכביכול זוהי דרכו של מרן זיע"א.
אולם האמת שאין זו הדרך של מרן זיעא כלל וכלל, ואל לך להמציא כללים ודרכים שלא שיערם מעולם.
מלשון הכתיבה שלך לא נראה כלל שאתה מתכוין לאמת.
ההערה מופנית למי שחושב שזה קשור אליו. וד"ל.
תכניס טוב לראש, זה שיש פה כמה תלמידי חכמים שנותנים לך קצת יחס אין זה אומר שמותר לך להתבטאות איך שתרצה על מרן שליטא גאון הגאונים.
קבל האמת ממי שאמרה, גם בדברי מוסר. וד"ב.
 
אי אפשר להקים אוקימתא בדעת מרן זיע''א דמדלא כתב להטיל תכלת משמע שלא סבירא ליה, וגם אם היה סבירא ליה הכי אין שום איסור לכתוב אחרת ממרן זיע''א אם באים מכח ראיות, וזו היתה דרכו בקודש כמבואר בהקדמה ליביע אומר ח''א. בכל אופן אנו נמצאים כבר בעמוד השני ועוד לא ראינו מי שכתב דחיה אחת [כנראה שהראיות חזקות שאי אפשר לדחותן, וזאת גם אחר שהרשל''צ שליט''א כתב מה שכתב].

כמו כן לא כדאי להסיק מסקנות לפני שמעיינים בסוגיא כי הרבה פעמים קורה שאחר שהרב מעיין בסוגיא הוא מסיק כדעת החולק, וכמו שראינו כן אצל מרן זיע''א בכמה הלכות שחזר בו ממה שהורה בתחילה לבנו בילקו''י, וגם בנו הרשל''צ שליט''א ראינו שחזר בו והכריע כהחולקים לאחר שעמד על האמת, וכמש''כ בילקוט יוסף ברכות החדש שפרי שיש לו ברכת שהחיינו דינו כחביב ואינו קודם למין שבעה, כי הראו לו שכ''כ הרשב''ץ ולכן חזר בו ולא אמר דמדלא הביאו מרן בחזו''ע משמע דלא סבירא ליה.

כמו כן ידועה היתה דעת הרשל''צ שליט''א שאין להתפלל ערבית בפלג המנחה של הגר''א והיה צועק ע''ז הרבה, אך לפני כשלשה שבועות הוא אמר בלוין מפורש שהעיקר להלכה שמשערים את השעות מזריחה עד שקיעה וכדעת הגר''א, וכנראה שעיין שוב בסוגיא וראה שכך הוא העיקר להלכה אע''פ שבתחילה לא סבר כך. וכ''ד הרב דוד יוסף שליט''א בספריו האחרונים כידוע.

וא''כ הוא הדין גם בנדון דידן אין לעשות אוקימתות, דיתכן שיום יבוא והרב עצמו יפסוק כך, אלא יש לעיין היטב בסוגיא ולראות אם הראיות נכונות או שמא יש לדחות ועפ''ז להכריע. ואין להכריע מחמת ה'אומר' אלא מחמת ה'נאמר' וזו הדרך לכוין לאמת.
 
א: חלילה לי מלזלזל ברבנו שליט"א ולכן כתבתי את מה שכתבתי שאם מישהו יחשוב שמרן שליט"א ירד לכזאת רמה ח"ו אז שנדע שככל הנראה שלא וזה אחד התלמידים שמנסים לחרחר ריב כבר שנים רבות
ב: אין סתירה וברישא זה אמור להיות שאלה: "בטוח שמרן שליט"א כתב את התשובה? וכו.."
 
חזור
חלק עליון