• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם יש ענין להטיל תכלת בטלית

קראתי את כל השרשור וממש התעייפתי.
הגיע הזמן באמת לשים קץ לאמוציות של פגיעה בכבוד מרן וכדומה. הייתי גם אני מצטרף לקריאה להתחיל לדון לגופם של דברים, ולאותם המתנגדים שיקראו את החומר הרב שנכתב על התכלת - בין מצד התומכים ובין מצד המתנגדים. ובאחד מהספרים שקראתי לפני כעשרים שנה, הגיע הכותב לגאון ר' שלמה זלמן אוירבך וביקש ממנו הסכמה. הגאון הנ''ל חייך אליו ואמר לו שאין לו כח להתחיל בזה, אבל הוא אמר לו שיכתוב בשמו שכל אברך ת''ח יוכל ללמוד את הדברים ולהורות הלכה לעצמו ע''פ ראייתו. א''כ לכל אותם שלמדו ויצא להם שאכן זהו התכלת האמיתי - יש להם על מה שיסמכו.
 
קראתי את כל השרשור וממש התעייפתי.
הגיע הזמן באמת לשים קץ לאמוציות של פגיעה בכבוד מרן וכדומה. הייתי גם אני מצטרף לקריאה להתחיל לדון לגופם של דברים, ולאותם המתנגדים שיקראו את החומר הרב שנכתב על התכלת - בין מצד התומכים ובין מצד המתנגדים. ובאחד מהספרים שקראתי לפני כעשרים שנה, הגיע הכותב לגאון ר' שלמה זלמן אוירבך וביקש ממנו הסכמה. הגאון הנ''ל חייך אליו ואמר לו שאין לו כח להתחיל בזה, אבל הוא אמר לו שיכתוב בשמו שכל אברך ת''ח יוכל ללמוד את הדברים ולהורות הלכה לעצמו ע''פ ראייתו. א''כ לכל אותם שלמדו ויצא להם שאכן זהו התכלת האמיתי - יש להם על מה שיסמכו.
אמרו לי בשם ר' עמרם פריד, שהוא אמר שמי שכבר למד את הסוגייא בעיון ויצא לו שצריך ללבוש תכלת, אז אין לו שום היתר שלא ללבוש.
 
אמרו לי בשם ר' עמרם פריד, שהוא אמר שמי שכבר למד את הסוגייא בעיון ויצא לו שצריך ללבוש תכלת, אז אין לו שום היתר שלא ללבוש.
יש הסרטה כזו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שאומר כך לרב טבגר בעל התכלת.
 
לק"מ
חוזק קרינת השמש במהלך התהליך קבעה אם הצבע יהיה תכלת או ארגמן,

על פי האקדמיה ללשון:

  • Violet - סָגֹל
  • Purple - אַרְגָּמָן [סגול אדום יותר]
  • Lilac - לִילָךְ [סגול מתון]
  • Lavender - אֲזוֹבִיּוֹן, לָוֶנְדֶּר [סגול חיוור]
  • Crimson - אָדֹם אַרְגְּמָנִי עָמֹק
  • Orchid - לִילָךְ סַחְלָבִי [סגול-אפרפר]
  • Mauve - חֶלְמִיתִי
  • Indigo - אִינְדִּיגוֹ [כחול-אפרפר כהה]
באנגלית, קיימת גם מילה עבור סגול בהיר או ערבוב של סגול עם לבן: (Periwinkle color)
 
יש הסרטה כזו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שאומר כך לרב טבגר בעל התכלת.
מי שחכם ומבין קולט במילים של ר' חיים שהוא עצמו לא שם תכלת כי הוא מבין שאין לשים תכלת
אם כן אם השואל סובר כדעת ר חיים יבין בדבריו שאתה כך סובר אז אתה צריך לשים אבל אני לא סובר כך
בקיצור רואים את ההנהגה של גדולי ישראל שלא שמו כלל ואין לנו להיות יותר חכמים מהם
 
מי שחכם ומבין קולט במילים של ר' חיים שהוא עצמו לא שם תכלת כי הוא מבין שאין לשים תכלת
פרשנות בעלמא.
לא חקר הנושא לעומק ותל"מ.
בקיצור רואים את ההנהגה של גדולי ישראל שלא שמו כלל ואין לנו להיות יותר חכמים מהם
רבים מחכמי ישראל מטילים תכלת.
 
במציאות ר' חיים גדול הדור ולא שם תכלת.
כל דבר שיש משמעות ממה שהרב אומר נתרץ פרשנות בעלמא,
אבל הכול תלוי באוזן השומעת ומי שמבין המשמעות.
חכמים בישראל זה לא גדולי ישראל, ודי למבין.
 
באורל"צ כתוב שמי שמוציא ציציות כמוציא לעז וגם מי ששם תכלת מוציא לעז אחר שלא נהגו רבותיו כך, הרי ששתים רעות עשה..
אם רבותיו ידעו מהמחקרים והבירורים המתחדשים ובכל אופן פסקו לא להטיל תכלת, לכאורה אכן כך.
אבל לדברי הגרח"ק זצ"ל אם בירר הענין ומוחלט אצלו שאכן הוא תכלת, הרי מוטל עליו להטיל, ולא יהיה בגדר מוציא לעז.

ומי שמטיל תכלת ואינו מוציא הציציות?
 
אם רבותיו ידעו מהמחקרים והבירורים המתחדשים ובכל אופן פסקו לא להטיל תכלת, לכאורה אכן כך.
אבל לדברי הגרח"ק זצ"ל אם בירר הענין ומוחלט אצלו שאכן הוא תכלת, הרי מוטל עליו להטיל, ולא יהיה בגדר מוציא לעז.

ומי שמטיל תכלת ואינו מוציא הציציו
דברי הגרח"ק הם לגבי כל הלכה ולא ספציפית לתכלת. לא כך? כמבואר במס' הוריות...
 
מהו המצ"ב? איזה ספר/קונטרס זה?
ולו יהי, הרי זו סתירה בדברי הגרח"ק זצ"ל.
מה שהעליתי זה מתוך עלון דברי שיח גליון 300, הם הביאו את זה מאחד הקונ'. (פעם ראיתיו ואיני זוכר כעת שמו).
אינה סתירה, ר' חיים אחז שאינו התכלת, אך סובר בכל ענין שמי שיצאו לו דברים ברורים בסוגיא מחוייב אליהם, ור' לא כופה דעתו עליו. ו@פשוט
 
הרי זו סתירה בדברי הגרח"ק זצ"ל.
זה מובן, אתה נשאר בהבנה שר' חיים סובר שכן לשים תכלת, אין שום סתירה, אלא שר' חיים סובר שאין לשים ולכן הוא לא שם, אלא מי שטוען שיש צריך לשים כי הוא מחייב את עצמו, אבל לא לשים בגלל שיש אנשים שסוברים שצריך לשים, אלא רק אם אתה למדת את הסוגיא לעומק וכך יצא לך אז תשים.
ותאמין לי שגדולי ישראל למדו סוגיא זו ויצא להם שלא לשים.
ופשוט.
 
זה מובן, אתה נשאר בהבנה שר' חיים סובר שכן לשים תכלת,
תעשה לי טובה ואל תפרש אותי, בפרט שפירושיך בדברי הם הבלים חסרי טעם.
וכי אני כתבתי שדעת הגרח"ק זצ"ל להטיל תכלת???
אין שום סתירה, אלא שר' חיים סובר שאין לשים ולכן הוא לא שם, אלא מי שטוען שיש צריך לשים כי הוא מחייב את עצמו, אבל לא לשים בגלל שיש אנשים שסוברים שצריך לשים, אלא רק אם אתה למדת את הסוגיא לעומק וכך יצא לך אז תשים.
הדיון הוא במי שלמד וחקר ועלה בידו שארגמון קהה קוצים היינו מורקס הוא תכלת, האם מותר לו להטיל.
ותאמין לי שגדולי ישראל למדו סוגיא זו ויצא להם שלא לשים.
חד משמעי לא מאמין.
 
אני מבין שאתה מאלו ששמים תכלת, ואתה לא רוצה לגלות שאתה טועה, המשך כך,
ולמה אתה תוקף סתם, פשוט אני כותב מה שאני מבין,
צריך לדעת איך לענות בצורה מכובדת כדרכה של תורה.
 
אני מבין שאתה מאלו ששמים תכלת, ואתה לא רוצה לגלות שאתה טועה, המשך כך,
ולמה אתה תוקף סתם, פשוט אני כותב מה שאני מבין,
צריך לדעת איך לענות בצורה מכובדת כדרכה של תורה.
מה אני באופן אישי עושה זה אינו ענין לאף אחד, רק לי ולבוראי.
אין לי שום בעיה עם זה שאתה כותב מה ש אתה מבין, יש לי בעיה עם זה שאתה כותב מה אני מבין, ועל זה יצא הקצף, כשאתה מעמיס בדברי דברים שלא עלו על לב.
בהצלחה
 
ר' חיים כתב בכת"י בהסכמה לא' הקונט' נגד התכלת, שדחו את ראיותיהם. ועי' במצו"ב.
שבתי והתבוננתי שעיקרי דבריו שם נגד התכלת של הראדזינר, ממה שהביא מרבותיו שלא החזיקו מזה, וזה אינו שייך על הארגמון קהה קוצים שנתגלה רק בעשרים שנה האחרונים, ולא שייך על זה עדות רבותיו.
כמו כן מה שהביא בשם החזון איש שישים דם של שור נאמר על התכלת של הראדזינר, ששם מרכיב התכלת הוא ריבוי הגופרית כמדומני, ואותה תוצאה תהיה גם בדם של שור.
 
חזור
חלק עליון