א. אין לנו עסק בנסתרות. ע"פ הפשט והמציאות זבולון לחוף ימים ישכון זהו ים התיכון ושם החילזון. אין לדיין מה שעיניו רואות. בעז"ה כשיבוא רשב"י יבאר לנו את הכוונה בזוהר.א. הרב המחבר טוען ע"פ הזוהר שהחלזון מצוי בכנרת ולא בים התיכון [נשתברו הרבה קולמוסים בענין זה, ויש שאמרו שהוא ט"ס בזוהר, אכן זה דוחק כיון שהוא כתוב בה' מקומות בזוהר, וע"כ זה דוחק לומר שהוא ט"ס, עיי"ש באורך].
ב. ישנם מחלוקות גדולות בין הראשונים אודות הזיהוי של החלזון אם הוא דג או תולעת, וכן צורתו נתונה במחלוקת גדולה, וע"כ עכ"פ מידי ספק לא יצאנו וא"א להכריע בזה בודאות, הלכך שב ואל תעשה עדיף, ואין לומר לא יהא אלא ספק כיון שאם אינו התכלת הוא גורם לקלקול גדול שנכנס בחשש קלא אילן ועיי' למרן הרי"ח הטוב בבן יהוידע ב"מ ס"א שכתב שכל צבע כחול שאינו מהחלזון הרי הוא קלא אילן ואוחזת בו קליפת סמא"ל. ועוד יש חששות של בל תוסיף ובל תגרע.
ג. עוד נחלקו הראשונים, י"א שצבעו הוא תכלת בהיר וי"א שצבעו כהה, י"א שצבעו ירוק, וע"כ שוב מידי ספק לא יצאו וכנ"ל. ועיי' בזה גם בשו"ת מנחת אשר להגר"א וייס שליט"א שהעלה הטענה הנ"ל.
ובענין מש"כ שכמעט כל מי שלמד את ב' הצדדים כיום מטיל תכלת, עיי' להרב המחבר שאינו לובש אף שלמד כל הסוגיא, וכן מרן הגר"ד לנדו למד הסוגיא בעומק ולא מטיל תכלת בציציותיו, וכן מצאנו להגר"א נבנצל שליט"א (עיי' תשובותיו בספר שובות אביגדר הלוי), וכן מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א (עיי' תשובות והנהגות שם כתב ג' תשובות בעניין), וכן מרן שה"ת הגרח"ק זיע"א לא הטיל תכלת בציציותיו, ודוחק עצום הוא לומר שלא נדרש לסוגיא זו כיון שאפי' על קרני חגבים כתב ספר וידוע המעשה שחגב הגיע אליו, ומפני מה לא נדרש לנושא זה, ועיי' מש"כ בספר דעת נוטה למרן הגרח"ק זיע"א בענין זה.
הרי לך מגדולי ומאורי הדור שנדרשו לסוגיא זו ולא הטילו תכלת בבגדיהם. וכמדו' שלהביא ראיות מאיזה מו"צים ורבני שכונות למיניהם ההולכים עם תכלת נגד כל הני רבוותא הנ"ל, משנה דחויה היא.
ב. קלא אילן זו טענה נדושה ומגוחכת ודחויה מכל וכל.
ג. עיין בספרים בעד התכלת שענו תשובה הגונה רק איני זוכרה כעת.
לעניין אלו שמטילים תכלת אני מדבר גם על גדולי ישראל שרבים מהם מטילים תכלת וגם על המוני ת"ח שלמדו את הסוגייא לעומקא.
לעניין הכאילו סתירות, אם נלך כך אזי על כמעט כל הלכה בתורה לא נקיימה.
בכל מקרה תמוה מאוד מאוד להגיד "שב ואל תעשה עדיף"
ממה נפשך, זה התכלת? קיימת מצווה חשובה ביותר, אין זה התכלת? הלכתית אתה יכול לצבוע את חוטי הציצית בטמבור ולא פוסל אותה
זו מצווה דאורייתא שנאמרו בה כ"כ הרבה מעלות וחשיבות רבה, ככה שאותי לפחות מפחיד לדחות אותה באמת הבניין מחמת אי ההרגל