• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

האם יש ענין להטיל תכלת בטלית

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
א. הרב המחבר טוען ע"פ הזוהר שהחלזון מצוי בכנרת ולא בים התיכון [נשתברו הרבה קולמוסים בענין זה, ויש שאמרו שהוא ט"ס בזוהר, אכן זה דוחק כיון שהוא כתוב בה' מקומות בזוהר, וע"כ זה דוחק לומר שהוא ט"ס, עיי"ש באורך].
ב. ישנם מחלוקות גדולות בין הראשונים אודות הזיהוי של החלזון אם הוא דג או תולעת, וכן צורתו נתונה במחלוקת גדולה, וע"כ עכ"פ מידי ספק לא יצאנו וא"א להכריע בזה בודאות, הלכך שב ואל תעשה עדיף, ואין לומר לא יהא אלא ספק כיון שאם אינו התכלת הוא גורם לקלקול גדול שנכנס בחשש קלא אילן ועיי' למרן הרי"ח הטוב בבן יהוידע ב"מ ס"א שכתב שכל צבע כחול שאינו מהחלזון הרי הוא קלא אילן ואוחזת בו קליפת סמא"ל. ועוד יש חששות של בל תוסיף ובל תגרע.
ג. עוד נחלקו הראשונים, י"א שצבעו הוא תכלת בהיר וי"א שצבעו כהה, י"א שצבעו ירוק, וע"כ שוב מידי ספק לא יצאו וכנ"ל. ועיי' בזה גם בשו"ת מנחת אשר להגר"א וייס שליט"א שהעלה הטענה הנ"ל.
ובענין מש"כ שכמעט כל מי שלמד את ב' הצדדים כיום מטיל תכלת, עיי' להרב המחבר שאינו לובש אף שלמד כל הסוגיא, וכן מרן הגר"ד לנדו למד הסוגיא בעומק ולא מטיל תכלת בציציותיו, וכן מצאנו להגר"א נבנצל שליט"א (עיי' תשובותיו בספר שובות אביגדר הלוי), וכן מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א (עיי' תשובות והנהגות שם כתב ג' תשובות בעניין), וכן מרן שה"ת הגרח"ק זיע"א לא הטיל תכלת בציציותיו, ודוחק עצום הוא לומר שלא נדרש לסוגיא זו כיון שאפי' על קרני חגבים כתב ספר וידוע המעשה שחגב הגיע אליו, ומפני מה לא נדרש לנושא זה, ועיי' מש"כ בספר דעת נוטה למרן הגרח"ק זיע"א בענין זה.
הרי לך מגדולי ומאורי הדור שנדרשו לסוגיא זו ולא הטילו תכלת בבגדיהם. וכמדו' שלהביא ראיות מאיזה מו"צים ורבני שכונות למיניהם ההולכים עם תכלת נגד כל הני רבוותא הנ"ל, משנה דחויה היא.
א. אין לנו עסק בנסתרות. ע"פ הפשט והמציאות זבולון לחוף ימים ישכון זהו ים התיכון ושם החילזון. אין לדיין מה שעיניו רואות. בעז"ה כשיבוא רשב"י יבאר לנו את הכוונה בזוהר.
ב. קלא אילן זו טענה נדושה ומגוחכת ודחויה מכל וכל.
ג. עיין בספרים בעד התכלת שענו תשובה הגונה רק איני זוכרה כעת.

לעניין אלו שמטילים תכלת אני מדבר גם על גדולי ישראל שרבים מהם מטילים תכלת וגם על המוני ת"ח שלמדו את הסוגייא לעומקא.

לעניין הכאילו סתירות, אם נלך כך אזי על כמעט כל הלכה בתורה לא נקיימה.

בכל מקרה תמוה מאוד מאוד להגיד "שב ואל תעשה עדיף"
ממה נפשך, זה התכלת? קיימת מצווה חשובה ביותר, אין זה התכלת? הלכתית אתה יכול לצבוע את חוטי הציצית בטמבור ולא פוסל אותה

זו מצווה דאורייתא שנאמרו בה כ"כ הרבה מעלות וחשיבות רבה, ככה שאותי לפחות מפחיד לדחות אותה באמת הבניין מחמת אי ההרגל
 
א. אין לנו עסק בנסתרות. ע"פ הפשט והמציאות זבולון לחוף ימים ישכון זהו ים התיכון ושם החילזון. אין לדיין מה שעיניו רואות. בעז"ה כשיבוא רשב"י יבאר לנו את הכוונה בזוהר.
ב. קלא אילן זו טענה נדושה ומגוחכת ודחויה מכל וכל.
ג. עיין בספרים בעד התכלת שענו תשובה הגונה רק איני זוכרה כעת.

לעניין אלו שמטילים תכלת אני מדבר גם על גדולי ישראל שרבים מהם מטילים תכלת וגם על המוני ת"ח שלמדו את הסוגייא לעומקא.

לעניין הכאילו סתירות, אם נלך כך אזי על כמעט כל הלכה בתורה לא נקיימה.

בכל מקרה תמוה מאוד מאוד להגיד "שב ואל תעשה עדיף"
ממה נפשך, זה התכלת? קיימת מצווה חשובה ביותר, אין זה התכלת? הלכתית אתה יכול לצבוע את חוטי הציצית בטמבור ולא פוסל אותה

זו מצווה דאורייתא שנאמרו בה כ"כ הרבה מעלות וחשיבות רבה, ככה שאותי לפחות מפחיד לדחות אותה באמת הבניין מחמת אי ההרגל
מנין שהחלזון המצוי בחלקו של זבולון הוא חלזון התכלת? עיי' בספר שבע חכמות ערך חיפה שכתב שאינו חלזון התכלת.
קלא אילן אינה טענה נדושה ומגוחכת כיון שכבר העלה אותה מרן הבן איש חי, דומני שיש מעט (ואולי הרבה) חוצפה ויהירות בדבריך.
לענין צבע התכלת - אמנם יש שענו תשובה הגונה, אך במנחת אשר השיב על דבריהם עיי"ש.
לענין מה שהקשית על הסתירות בתכלת א"כ לא נקיים אף מצוה בתורה - החילוק פשוט וברור, לגבי כל המצוות יש לנו מסורת כיצד לקיימם, לגבי התכלת לא, הילכך אין לחדש מספק.
מה שכתבת לצבוע בטמבור - כנ"ל קלא אילן.
ודחיית המצוה אינה מחמת אי ההרגל, וכך נהגו רוב מנין ובנין גדו"י זיע"א ולהבחל"ח שליט"א, וזה קצת חוצפה לכתוב עליהם שאינם מטילים תכלת מחמת ההרגל ומפסידים בכך מצוה דאורייתא, היזהר בלשונך! שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך!
 
מנין שהחלזון המצוי בחלקו של זבולון הוא חלזון התכלת? עיי' בספר שבע חכמות ערך חיפה שכתב שאינו חלזון התכלת.
קלא אילן אינה טענה נדושה ומגוחכת כיון שכבר העלה אותה מרן הבן איש חי, דומני שי מעט (ואולי הרבה) חוצפה ויהירות בדבריך.
לענין צבע התכלת - אמנם יש שענו תשובה הגונה, אך במנחת אשר השיב על דבריהם עיי"ש.
לענין מה שהקשית על הסתירות בתכלת א"כ לא נקיים אף מצוה בתורה - החילוק פשוט וברור, לגבי כל המצוות יש לנו מסורת כיצד לקיימם, לגבי התכלת לא, הילכך אין לחדש מספק.
מה שכתבת לצבוע בטמבור - כנ"ל קלא אילן.
ודחיית המצוה אינה מחמת אי ההרגל, וכך נהגו רוב מנין ובנין גדו"י זיע"א ולהבחל"ח שליט"א, וזה קצת חוצפה לכתוב עליהם שאינם מטילים תכלת מחמת ההרגל ומפסידים בכך מצוה דאורייתא, היזהר בלשונך! שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך!
הנך מוזמן להניח תפילין עגולות כפי שנהגו לפני מאתיים שנה, ולאכול ירק עם תולעים כפי שנהגו לפני חמישים שנה, ולכתוב ספרי תורה על קלף משוח כפי שנהגו לפני חמישים שנה.
וליטול אתרוג הראוי לנויי סוכה וכן עזה"ד.
 
הנך מוזמן להניח תפילין עגולות כפי שנהגו לפני מאתיים שנה, ולאכול ירק עם תולעים כפי שנהגו לפני חמישים שנה, ולכתוב ספרי תורה על קלף משוח כפי שנהגו לפני חמישים שנה.
וליטול אתרוג הראוי לנויי סוכה וכן עזה"ד.
תפילין עגולות כפי שנהגו לפני מאתים שנה? זאת מנין? למה לא שמענו? ואף אם נהגו כן באיזה קהילות, לא היה זה המנהג הרווח.
לאכול ירק עם תולעים? אי"ז אלא חסרון ידיעה [ואין לומר כן על התכלת כיון שאף כיום יש לנו חסרון ידיעה וספקות בענין התכלת וכנ"ל].
ליטול התרוג הראוי לנוי סוכה? זאת מנין? וכנ"ל לענין תפילין עגולות.
קלף משוח? כולם נהגו כן? זאת היתה המסורת?
טענותיך מגוחכות ומתאימות לימי הפורים, ולא לרצינות של חודש אלול.
 
תפילין עגולות כפי שנהגו לפני מאתים שנה? זאת מנין? למה לא שמענו? ואף אם נהגו כן באיזה קהילות, לא היה זה המנהג הרווח.
לאכול ירק עם תולעים? אי"ז אלא חסרון ידיעה [ואין לומר כן על התכלת כיון שאף כיום יש לנו חסרון ידיעה וספקות בענין התכלת וכנ"ל].
ליטול התרוג הראוי לנוי סוכה? זאת מנין? וכנ"ל לענין תפילין עגולות.
קלף משוח? כולם נהגו כן? זאת היתה המסורת?
טענותיך מגוחכות ומתאימות לימי הפורים, ולא לרצינות של חודש אלול.
תברר מה היה אז ותחזור אלי
 
א. מנין שהחלזון המצוי בחלקו של זבולון הוא חלזון התכלת? עיי' בספר שבע חכמות ערך חיפה שכתב שאינו חלזון התכלת.
ב. קלא אילן אינה טענה נדושה ומגוחכת כיון שכבר העלה אותה מרן הבן איש חי, דומני שיש מעט (ואולי הרבה) חוצפה ויהירות בדבריך.
ג. לענין צבע התכלת - אמנם יש שענו תשובה הגונה, אך במנחת אשר השיב על דבריהם עיי"ש.
ד. לענין מה שהקשית על הסתירות בתכלת א"כ לא נקיים אף מצוה בתורה - החילוק פשוט וברור, לגבי כל המצוות יש לנו מסורת כיצד לקיימם, לגבי התכלת לא, הילכך אין לחדש מספק.
ה. מה שכתבת לצבוע בטמבור - כנ"ל קלא אילן.
ו. ודחיית המצוה אינה מחמת אי ההרגל, וכך נהגו רוב מנין ובנין גדו"י זיע"א ולהבחל"ח שליט"א, וזה קצת חוצפה לכתוב עליהם שאינם מטילים תכלת מחמת ההרגל ומפסידים בכך מצוה דאורייתא, היזהר בלשונך! שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך!
א. עיין בגמרא
ב. טענה נדושה ומגוחכת
ג. תשובתם הגונה מאוד
ד. תחשוב שוב
ה. ליצנות
ו. כנראה שלא למדת את תשובותיהם

הוספתי לך אותיות שיהיה קל. אענה בארוכה בהמשך הערב כעת אין סיפק בידי כ"כ.
 
א. עיין בגמרא
ב. טענה נדושה ומגוחכת
ג. תשובתם הגונה מאוד
ד. תחשוב שוב
ה. ליצנות
ו. כנראה שלא למדת את תשובותיהם

הוספתי לך אותיות שיהיה קל. אענה בארוכה בהמשך הערב כעת אין סיפק בידי כ"כ.
א. בגמרא לא נאמר שזה חלזון התכלת.
ב. כנ"ל - כך טען הבן איש חי (מהאר"י ז"ל).
ג. יש ראשונים מפורשים שכתבו שהצבע ירוק.
ד. לא הבנתי טענתך.
ה. כנ"ל.
ו. טעות בידך.
 
שכמעט כל מי שאני מכיר שלמד את הסוגיא ואת שני הצדדים - כיום הולך עם תכלת.
לאיזה מרן אתה נאמן
ובאיזה ביטחון ועוז ותעצומות אתה כותב כך
ובכ"ז נלמד על כת"ר זכות שנלע"ד "שכמעט" הוא מיעוט רבים שנים, אחד זה אתה והשני הוא חברך וזה בבחינת אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה, וד"ל
 
לאיזה מרן אתה נאמן
ובאיזה ביטחון ועוז ותעצומות אתה כותב כך
ובכ"ז נלמד על כת"ר זכות שנלע"ד "שכמעט" הוא מיעוט רבים שנים, אחד זה אתה והשני הוא חברך וזה בבחינת אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה, וד"ל
למרן רבנו שליט"א
ולא כתבתי מה ההלכה כתבתי מה המציאות שכמעט כל אברך אצלנו בכולל, כולל גדול מהחתומים על המכתב למרן, כל האברכים שלמדו את הנושא לעומק ברצינות כמעט כולם התחילו עם תכלת.
אני אישית כרגע בלי תכלת כי לא למדתי את הסוגייא ובעז"ה מקווה ללמוד אותה ולראות.
 
למרן רבנו שליט"א
ולא כתבתי מה ההלכה כתבתי מה המציאות שכמעט כל אברך אצלנו בכולל, כולל גדול מהחתומים על המכתב למרן, כל האברכים שלמדו את הנושא לעומק ברצינות כמעט כולם התחילו עם תכלת.
אני אישית כרגע בלי תכלת כי לא למדתי את הסוגייא ובעז"ה מקווה ללמוד אותה ולראות.
ציפור קטנה לחשה לי ע"פ הנכתב כאן
שמילתך אמורה נאמן ל... היא על הנאמ"ן וד"ל ואכמ"ל
וא"כ הדברים עולים כולם הדק היטב בקנה אחד
ואם טעיתי עלי תלין
 
ציפור קטנה לחשה לי ע"פ הנכתב כאן
שמילתך אמורה נאמן ל... היא על הנאמ"ן וד"ל ואכמ"ל
וא"כ הדברים עולים כולם הדק היטב בקנה אחד
ואם טעיתי עלי תלין

אני בהחלט מעריך את הגר"מ מאזוז ושאר חכמי הדור ועדיין אני תלמיד של מרן רבנו שליט"א

ולך ולכל הליצנים דכאן אז הנה הריני מצהיר אימונים ונאמנות למרן רבנו יצחק יוסף בן מרגלית. זה בסדר או שצריך עוד משהו? מה יש לכם?


אם אני תלמיד של מרן זה אומר שאני חייב לעצום עיניים שלא אראה את הציציות של חברי לכולל ולתפילה?
אם אני תלמיד של מרן זה אומר שאני חייב לעצום עיניים ולא ללמוד את ההלכה משרשה עם ראש פתוח?
אם אני תלמיד של מרן זה אומר שאני חייב לעצום עיניים כאשר אני לומד בילק"י שהוא כותב שאפשרי למי שרוצה לשים תכלת ואין בזה בעיה?
 
נערך לאחרונה:
אני בהחלט מעריך את הגר"מ מאזוז ושאר חכמי הדור ועדיין אני תלמיד של מרן רבנו שליט"א

ולך ולכל הליצנים דכאן אז הנה הריני מצהיר אימונים ונאמנות למרן רבנו יצחק יוסף בן מרגלית. זה בסדר או שצריך עוד משהו? מה יש לכם?


אם אני תלמיד של מרן זה אומר שאני חייב לעצום עיניים שלא אראה את הציציות של חברי לכולל ולתפילה?
אם אני תלמיד של מרן זה אומר שאני חייב לעצום עיניים ולא ללמוד את ההלכה משרשה עם ראש פתוח?
אם אני תלמיד של מרן זה אומר שאני חייב לעצום עיניים כאשר אני לומד בילק"י שהוא כותב שאפשרי למי שרוצה לשים תכלת ואין בזה בעיה?
רק אם אתה מחפש את האמת ורק את האמת ואתה נאמן לכל מי שאתה נאמן בנאמנות גמורה שלימה בנרנח"י שלו ושלך בעוה"ז ובעוה"ב
אז בבקשה לך תשאל את מורנו הר' יצחק יוסף שליט"א הלכה למעשה האם לשים ציציות בצבע תכלת או לאו ותו לא
שאם לא תעשה כן עלי להיזהר מכת"ר בבחינת היזהרו מן הצבועים

מאוד שמחה גדולה עד בלי די אם כת"ר יסביר לי: מה זה ראש פתוח, האם לחכמים האלו (רשימה חלקים של חכמי בבל) לא היה ראש פתוח כי לא היה להם תכלת בציציות יורנו המורה לצדקה ושכרו כפול מהשמים
כגון: הגר"י כדורי, הראש"ל רמ"א הגר"י מועלם "דרש יהודה" הגר"ש דרזי הגר"י צדקה "קול יהודה" הגר"ש מזרחי "באתי לגני" הגרי"מ עדס הגר"ע יוסף הגר"נ כדורי "מעשה ניסים" הגר"ס מוצפי "שפתי צדיקים" הגר"ס חוגי עבודי הגר"י מוצפי "תפארת יעקב" הגר"צ חוצין "מקיץ נרדמים" הגר"ש חי הלוי הגר"י זליכה "תפארת יוסף" הגר"ש הכהן ואביו הגר"א הכהן הגר"ס אליהו "כרם שלמה" הגרב"צ חזן הגר"א טופיק "קול אליהו" הגר"ד יוסף "הלכה ברורה" הגר"י אביעזי טופיק הגרי"ח סופר הגר"א ציון סופר הגר"י יוסף "בעיתה אחישנה" הגר"צ זנגי כהן הגר"מ צדקה הגר"י ברכה "שערי יצחק" הגר"נ בן אליהו הגר"י ניסים "יין הטוב" הגרי"ח שראבני הגר"ר שלום שראבני "דרש בחוכמה" הגר"ד שראבני הגר"א אבא שאול הגר"מ טופיק הגר"י יוסף "ילקוט יוסף"
 
רק אם אתה מחפש את האמת ורק את האמת ואתה נאמן לכל מי שאתה נאמן בנאמנות גמורה שלימה בנרנח"י שלו ושלך בעוה"ז ובעוה"ב
אז בבקשה לך תשאל את מורנו הר' יצחק יוסף שליט"א הלכה למעשה האם לשים ציציות בצבע תכלת או לאו ותו לא
שאם לא תעשה כן עלי להיזהר מכת"ר בבחינת היזהרו מן הצבועים

מאוד שמחה גדולה עד בלי די אם כת"ר יסביר לי: מה זה ראש פתוח, האם לחכמים האלו (רשימה חלקים של חכמי בבל) לא היה ראש פתוח כי לא היה להם תכלת בציציות יורנו המורה לצדקה ושכרו כפול מהשמים
כגון: הגר"י כדורי, הראש"ל רמ"א הגר"י מועלם "דרש יהודה" הגר"ש דרזי הגר"י צדקה "קול יהודה" הגר"ש מזרחי "באתי לגני" הגרי"מ עדס הגר"ע יוסף הגר"נ כדורי "מעשה ניסים" הגר"ס מוצפי "שפתי צדיקים" הגר"ס חוגי עבודי הגר"י מוצפי "תפארת יעקב" הגר"צ חוצין "מקיץ נרדמים" הגר"ש חי הלוי הגר"י זליכה "תפארת יוסף" הגר"ש הכהן ואביו הגר"א הכהן הגר"ס אליהו "כרם שלמה" הגרב"צ חזן הגר"א טופיק "קול אליהו" הגר"ד יוסף "הלכה ברורה" הגר"י אביעזי טופיק הגרי"ח סופר הגר"א ציון סופר הגר"י יוסף "בעיתה אחישנה" הגר"צ זנגי כהן הגר"מ צדקה הגר"י ברכה "שערי יצחק" הגר"נ בן אליהו הגר"י ניסים "יין הטוב" הגרי"ח שראבני הגר"ר שלום שראבני "דרש בחוכמה" הגר"ד שראבני הגר"א אבא שאול הגר"מ טופיק הגר"י יוסף "ילקוט יוסף"
א. כבר אמרתי שגם היום וגם בעבר אני ללא תכלת בציציותי.
ב. אם מרן כותב הלכה בילקוט יוסף אני משוכנע שהוא עומד מאחריה ואילו היה חוזר בו היה מורה לנו.
ג. להביא רשימה של הגאונים הנ"ל זו ליצנות גמורה ולא כך היא דרך הפסיקה המסורה. חלקם בכלל נפטרו לפני שנודע התכלת הנפוצה כיום, חלקם לא מתנגדים לתכלת וחלקם עלה להם בהלכה שזו לא התכלת, אוקי, החסר מחלוקות בישראל? ואם אני יכין לך רשימה של רבנים שמורים הפוך מדעת רבך בעניין כזה או אחר אתה תרוץ אליהם? מרן פסק לנו בילק"י שאין בעיה ולכן מי שלמד ועלה לו שמצווה שיערב לו
ד. ראש פתוח זה לא ללמוד כדי לראות שאסור או ללמוד כדי לראות שחייב אלא ללמוד בראש נקי בראש פתוח. אני בא ללמוד עכשיו כמו ילד קטן יש לי את כללי הפסיקה יש לי את הפוסקים ואני לומד לא כדי שייצא לי מה שאני רגיל לעשות היום / רוצה לעשות.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון